Wat is de taak van de diaconie?

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door CvdW »

Hollander schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Dat rijtje is langer te maken.
Vertel.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door CvdW »

Bruna schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Diakenen worden daar toch vaak gezien als ouderling-in-opleiding. Ik heb althans in de GG niet vaak (misschien wel nooit) meegemaakt dat iemand zomaar ouderling werd: je wordt eerst diaken, en daarna "promoveer" je tot ouderling. Dat het twee totaal verschillende ambten zijn, waarvoor ook onderscheiden gaven nodig zijn, speelt kennelijk geen rol.
Hmm. Wellicht plaatselijk. Ik heb nog maar enkele keer meegemaakt dat diaken ‘promoveerde’ tot ouderling.
Ik heb nog maar een enkele keer meegemaakt dat iemand direct ouderling werd. Meestal is de lijn eerst diaken en dan pas ouderling.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door CvdW »

Terri schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Diakenen worden daar toch vaak gezien als ouderling-in-opleiding. Ik heb althans in de GG niet vaak (misschien wel nooit) meegemaakt dat iemand zomaar ouderling werd: je wordt eerst diaken, en daarna "promoveer" je tot ouderling. Dat het twee totaal verschillende ambten zijn, waarvoor ook onderscheiden gaven nodig zijn, speelt kennelijk geen rol.
Blijkbaar is er verschil aan de reacties te lezen, maar ik ken eigenlijk ( op een enkele na) alleen de manier hoe Hendrikus het beschrijft.
Volg gewoon de advertenties in het RD.
Vaak lees ik eerst een periode als diaken en later als ouderling een gemeente gediend.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door HersteldHervormd »

Bij ons is het één ouderling en een iemand anders, dat is niet perse een ambtsdrager. Wij noemen het bezoekbroeders.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Hollander »

CvdW schreef:
Hollander schreef:Dat rijtje is langer te maken.
Vertel.
Nee, ik heb het op het forum vrij zelden over namen van dominees en/of gemeenten. Werkt namelijk vaak op enige manier toch een zinloze discussie in de hand. Ik zeg dus alleen dat het rijtje langer te maken is, omdat ik weet dat de door refo genoemde gemeente niet de enige gemeente is.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door CvdW »

Hollander schreef:
CvdW schreef:
Hollander schreef:Dat rijtje is langer te maken.
Vertel.
Nee, ik heb het op het forum vrij zelden over namen van dominees en/of gemeenten. Werkt namelijk vaak op enige manier toch een zinloze discussie in de hand. Ik zeg dus alleen dat het rijtje langer te maken is, omdat ik weet dat de door refo genoemde gemeente niet de enige gemeente is.
Ik ben bekend met vele en bij vele gemeenten. Bij deze gemeenten is het niet zo. Ik heb wel een vermoeden bij een enkele gemeenten.
Mij gaat het er nu om in welke verhouding, 130 gemeenten niet en 20 gemeenten wel. Deze discussie wil ik ook niet. Laten we het er maar op houden dat het bij een enkele gemeente zo is.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door John Galt »

Hendrikus schreef:Diakenen worden daar toch vaak gezien als ouderling-in-opleiding. Ik heb althans in de GG niet vaak (misschien wel nooit) meegemaakt dat iemand zomaar ouderling werd: je wordt eerst diaken, en daarna "promoveer" je tot ouderling. Dat het twee totaal verschillende ambten zijn, waarvoor ook onderscheiden gaven nodig zijn, speelt kennelijk geen rol.
In onze gemeente hebben we een diaken die in een eerdere periode ouderling is geweest. Dat was voor mij nieuw. Het geeft aan dat het diakenambt niet minder is dan dat van ouderling. Hij functioneert overigens in beide ambten prima.
In mijn Ger Gem-tijd heb ik wel eens niet op een diaken gestemd die op tweetal stond voor ouderling omdat ik hem een geweldige diaken vond. Gelukkig is hij ook diaken gebleven.
In sommige kerken is het trouwens ook de regel dat je om ouderling te worden Avondmaalganger moet zijn, maar om diaken te worden niet. Dat vind ik helemaal merkwaardig.
Who is John Galt? :quoi
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door newton »

refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Diakenen alleen op huisbezoek? Of een ouderling samen met een diaken? Dat laatste mag blijkbaar ook volgens de DKO.
https://www.jbgg.nl/treffer/jaargang-2015-2016/?downloadLink=18 schreef:De Dordtse Kerkorde voorziet in deze mogelijkheid in artikel 38, 2e gedeelte, waar staat: ‘En waar het getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen genomen worden’.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Mistig »

refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Ook in onze gemeente (GG Capelle-Middelwatering) komen enkel ouderlingen op huisbezoek.
Een heel enkele keer wanneer een ouderling uitvalt, komt er een diaken mee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Jantje »

Bij ons komen diakenen en ouderlingen op huisbezoek. Meestal een ouderling en een diaken en soms twee ouderlingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Bij ons komen diakenen en ouderlingen op huisbezoek. Meestal een ouderling en een diaken en soms twee ouderlingen.
Mijn vader had als ouderling twee bezoekbroeders waarmee hij afwisselend op huisbezoek ging. Maar dat kwam mede omdat de gemeente heel veel leden had, waarvan velen weliswaar nooit in de kerk kwamen, maar wel een uitnodiging voor een bezoek accepteerden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door samanthi »

1 EN in dezelve dagen, als de discipelen vermenigvuldigden, ontstond een murmurering der Grieksen tegen de Hebreeën, omdat hun weduwen in de dagelijkse bediening verzuimd werden.
2 En de twaalve riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk dat wij het Woord Gods nalaten en de tafelen dienen.
3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
4 Maar wij zullen volharden in het gebed en in de bediening des Woords.
5 En dit woord behaagde al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nikánor, en Timon, en Pármenas, en Nikoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë;
6 Welke zij voor de apostelen stelden; en dezen, als zij gebeden hadden, legden hun de handen op.
7 En het Woord Gods wies, en het getal der discipelen vermenigvuldigde te Jeruzalem zeer; en een grote schare der priesters werd het geloof gehoorzaam.
8 En Stéfanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.
9 En er stonden op sommigen die waren van de synagoge, genaamd der Libertijnen, en der Cyreneeërs, en der Alexandrijnen, en dergenen die van Cilícië en Azië waren, en twistten met Stéfanus;
10 En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door Welken hij sprak.
11 Toen maakten zij mannen uit, die zeiden: Wij hebben hem horen spreken lasterlijke woorden tegen Mozes en God.
12 En zij beroerden het volk en de ouderlingen en de schriftgeleerden, en hem aanvallende, grepen zij hem en leidden hem voor den Raad,
13 En stelden valse getuigen, die zeiden: Deze mens houdt niet op lasterlijke woorden te spreken tegen deze heilige plaats en de wet.
14 Want wij hebben hem horen zeggen, dat deze Jezus de Nazaréner deze plaats zal verbreken, en dat Hij de zeden veranderen zal, die ons Mozes overgeleverd heeft.
15 En allen die in den Raad zaten, de ogen op hem houdende, zagen zijn aangezicht als het aangezicht eens engels.
Als ik dit lees bleef het zeker niet beperkt tot het rondgaan met het zakje.
Bovendien kunnen ook gemeenteleden aan elkaar vragen Wie de Heere Jezus voor hen is of wat de prediking met iemand doet, hoe het was aan de Tafel van de Heere.
Oudsten waren opzieners, diakenen stonden in de bediening KT bij vers het schuingedrukte
3 Gr. diakonia; klagende namelijk óf dat hun weduwen tot den dienst der armen niet mede gebruikt werden; óf dat hun arme weduwen zo wel niet verzorgd werden als de weduwen der Hebreeën.
maar daarnaast deden ze allerlei andere dingen zoals preken, vermanen, bemoedigen en dat mogen en moeten we allemaal doen
zie ook 1 Ths.5
11 Daarom, 24vermaant elkander, en 25sticht de een den ander, gelijk gij ook doet.
24 Of: vertroost, want het Griekse woord betekent beide.
25 Namelijk zo met goede voorbeelden, als met goede onderrichtingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Dodo »

En als die diaken dan op huisbezoek komt, is hij dan pastoraal bezig of probeert hij ook te peilen of er geldnood is? Je moet daar gericht naar vragen of op letten, uit zichzelf vertellen de meeste mensen dat niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:En als die diaken dan op huisbezoek komt, is hij dan pastoraal bezig of probeert hij ook te peilen of er geldnood is? Je moet daar gericht naar vragen of op letten, uit zichzelf vertellen de meeste mensen dat niet.
Hij mag ook pastoraal bezig zijn
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wat is de taak van de diaconie?

Bericht door Mistig »

Mistig schreef:
refo schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons gaan de diakenen op diaconaal huisbezoek bij iedereen
Bij ons gaan de diakenen op het huisbezoek wat het ambt van ouderlingen is. Heel rare gewoonte die blijkbaar in vrijwel de hele Gergem wordt toegepast. Ik weet één uitzondering: Houten.
Ook in onze gemeente (GG Capelle-Middelwatering) komen enkel ouderlingen op huisbezoek.
Een heel enkele keer wanneer een ouderling uitvalt, komt er een diaken mee.
Korte aanvulling.
Naast twee wijkouderlingen heeft onze kerkenraad aan elke wijk een wijkdiaken toegevoegd.
Deze drie broeders dragen met z'n drieën verantwoordelijkheid voor het diaconaat en pastoraat in de wijk.
De ouderlingen op huisbezoek en ziekenbezoek, de diaken doet de diaconale bezoeken.
Ongetwijfeld hebben ze veel contact met elkaar. Zeker als uit het bezoek van de één blijkt dat er wat nodig is wat onder het 'takenpakket' van de ander valt.
Mocht een ouderling een keer plotseling niet kunnen op huisbezoek, dan valt de wijkdiaken in.
Ik vind dat best een mooie constructie.

En hoewel het pastoraat in eerste instantie bij de ouderlingen ligt, is een diaken natuurlijk ook altijd pastoraal bezig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie