Rouwadvertenties

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
artistiek schreef:Opvallend is eigenlijk dat er hier alleen maar wordt geroepen troost, troost, troost! Dat er zijn die alleen maar zoeken naar teksten die het gemoed kunnen sussen.
We moeten niet proberen de waarheid te ontlopen, de dood is de koning der verschrikking, ook voor Gods kinderen. Ze mogen er ook weleens overheen blikken, gelukkig wel anders zouden ze wegkwijnen. Maar laten we ook eens luisteren wat David riep: Mijn hart smart in het binnenste van mij, en verschrikkingen des doods zijn op mij gevallen... Ik denk dat dit vaker de praktijk is en dan is er meer plaats voor troost want dan zegt hij later: Mij aangaande, ik zal tot God roepen, en de Heere zal mij verlossen. Zonder de verschrikking te doorleven is er ook geen ware behoefte aan troost.
Die troost wordt geroepen door christenen die die ware troost hebben leren kennen. Wat weet jij over of ik verschrikkingen doorleefd heb of niet? Dergelijke vervolging, daar gaat de Psalm over, heb ik niet meegemaakt trouwens. Maar ik ken bijvoorbeeld wel angst voor de dood en hoe God daarin vertroosting geeft. Probeer jij nou niet die troost die Hij geeft, van me af te nemen of hem te relativeren.

Overigens ben ik wel benieuwd of je net als David, wat zou willen vertellen van hoe dat bij jou is gegaan. Welke verschrikkingen je hebt doorleefd en hoe dat je troost echt heeft gemaakt.
Juist Marnix,
Wanneer hebben wij Troost nodig dacht het meest in droefheid.
Maar wij mensen zijn heel moeilijke vertoosters en woorden schieten dikwijls te kort.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:
Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:Van de zomer is de opa van mijn vriend overleden. In mijn schoonfamilie is het de normaalste zaak om bloemen te leggen op de kist en bij het graf. Eigenlijk maakt het mij niet uit. het doet niets af van je verdriet. het is meer het idee dat je nog iets voor een persoon doet.
Met kerst zijn we met oma nog een kaarsje aan gaan steken op de plek waar zijn as is uitgestrooid. 'k Had hier geen moeite mee. Het is meer dat je een plek hebt waar je voor je gevoel nog even bij die persoon bent. net als bij een graf of een ander plekje.

Zulke zaken zijn puur voor rouwverwerking.
Een kaarsje aan wezen steken??? Is ze Rooms?
Moet je perse rooms zijn om op de plek waar de overledene ligt een kaarsje aan te steken?
Roomsen, evenals alle christenen, cremeren niet.
Kaarsjes branden ze voor het zielenheil van de overledene. Volkomen onzinnig dus.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:
Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:Van de zomer is de opa van mijn vriend overleden. In mijn schoonfamilie is het de normaalste zaak om bloemen te leggen op de kist en bij het graf. Eigenlijk maakt het mij niet uit. het doet niets af van je verdriet. het is meer het idee dat je nog iets voor een persoon doet.
Met kerst zijn we met oma nog een kaarsje aan gaan steken op de plek waar zijn as is uitgestrooid. 'k Had hier geen moeite mee. Het is meer dat je een plek hebt waar je voor je gevoel nog even bij die persoon bent. net als bij een graf of een ander plekje.

Zulke zaken zijn puur voor rouwverwerking.
Een kaarsje aan wezen steken??? Is ze Rooms?
Moet je perse rooms zijn om op de plek waar de overledene ligt een kaarsje aan te steken?
Nee dat natuurlijk niet maar waarom zou je anders een kaarsje aansteken? Moet je ook nog net geluk hebben dat het niet te hard waait...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Rouwadvertenties

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:
Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:Van de zomer is de opa van mijn vriend overleden. In mijn schoonfamilie is het de normaalste zaak om bloemen te leggen op de kist en bij het graf. Eigenlijk maakt het mij niet uit. het doet niets af van je verdriet. het is meer het idee dat je nog iets voor een persoon doet.
Met kerst zijn we met oma nog een kaarsje aan gaan steken op de plek waar zijn as is uitgestrooid. 'k Had hier geen moeite mee. Het is meer dat je een plek hebt waar je voor je gevoel nog even bij die persoon bent. net als bij een graf of een ander plekje.

Zulke zaken zijn puur voor rouwverwerking.
Een kaarsje aan wezen steken??? Is ze Rooms?
Moet je perse rooms zijn om op de plek waar de overledene ligt een kaarsje aan te steken?
Nee dat natuurlijk niet maar waarom zou je anders een kaarsje aansteken? Moet je ook nog net geluk hebben dat het niet te hard waait...
Inderdaad. Waait al die as in je gezicht :jongle
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Rouwadvertenties

Bericht door freek »

Josephus schreef:
freek schreef:Dit las ik pas ergens en lijkt me toepasselijk in dit verband [...]
Weet je nog van wie dit citaat afkomstig is?
Ja, van Thomas Watson.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Rouwadvertenties

Bericht door speranza »

Tiberius schreef:Roomsen, evenals alle christenen, cremeren niet.
Kaarsjes branden ze voor het zielenheil van de overledene. Volkomen onzinnig dus.
Zo is het! Het is puur heidendom om te cremeren en kaarsen te branden. Een christen zal zich voortdurend dienen te beproeven of er een schadelijke weg in hen wordt gevonden. Aan de hand van Gods Woord. Onder leiding van de Geest van Christus die in hen woont die het zondige en goddeloze haat. De Bijbel getuigt van een afkeren van het heidendom. Vermeninging met het heidendom was steeds weer de oorzaak van rampen em oordelen. Wij christenen die Gods Woord mogen doorgeven in de wereld hebben een zeer verantwoordelijk werk in het zuiver leren en onderhouden alles wat Christus ons geboden heeft. Als wij dat niet doen zal het oordeel bij ons beginnen.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Roomsen, evenals alle christenen, cremeren niet.
1. Rooms-katholieken zijn ook christenen.
2. Er zijn christenen die wel de keuze voor crematie maken. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar het gaat te ver om deze mensen om deze reden als ongelovigen neer te zetten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Roomsen, evenals alle christenen, cremeren niet.
1. Rooms-katholieken zijn ook christenen.
2. Er zijn christenen die wel de keuze voor crematie maken. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar het gaat te ver om deze mensen om deze reden als ongelovigen neer te zetten.
Ad 1. Klopt, dat bedoelde ik dus ook.
Ad 2. Ben ik het niet mee eens.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Lapressa »

Wat respectvollere reacties had ik toch wel verwacht op een reformatorisch forum. Ook al ben je het er niet mee eens, het gaat wel om de as van een dierbare van mij. (ongeacht of ik persoonlijk voor of tegen cremeren ben)

Mijn schoonfamilie is verre van reformatorisch en velen ook niet christelijk.
Met zulke teksten als hier boven ga je mensen dan alleen maar tegen je in het harnas jagen.
Een kaarsje branden voegt voor de overledene niets toe, maar kan wel voor de achterblijvers helpen in de rouwverwerking.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:1. Rooms-katholieken zijn ook christenen.
2. Er zijn christenen die wel de keuze voor crematie maken. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar het gaat te ver om deze mensen om deze reden als ongelovigen neer te zetten.
Ad 1. Klopt, dat bedoelde ik dus ook.
Ad 2. Ben ik het niet mee eens.
Waarmee ben je het niet eens? Bedoel je dat jij deze mensen per definitie als ongelovigen beschouwt?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Lapressa »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Roomsen, evenals alle christenen, cremeren niet.
1. Rooms-katholieken zijn ook christenen.
2. Er zijn christenen die wel de keuze voor crematie maken. Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar het gaat te ver om deze mensen om deze reden als ongelovigen neer te zetten.
Ben ik helemaal met je eens.

laat het oordelen of het gelovige of ongelovigen zijn maar aan God zelf over.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Marnix »

Waarom ben je het niet met deel 2 eens? Begraven is symbolisch mooier en bijbels. Maar als iemand gecremeerd wordt kan je toch niet puur op basis van dat feit, hem als ongelovige neerzetten. Dat ligt er toch aan waarom iemand zich laat cremeren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Rouwadvertenties

Bericht door Josephus »

Op de volgende site staat een mooi artikel over begraven of cremeren vanuit Bijbels oogpunt:
http://www.dlinde.nl/woordenboek/cremer ... graven.htm

Ik citeer even de conclusie:
Hoewel het volgens mij meer bijbels is om te begraven, moet gezegd worden dat God bij machte is om ook uit het gecremeerde lichaam een onvergankelijk lichaam te doen opstaan. Het behoud is niet het gevolg van de behandeling van het dode lichaam, maar van het geloof in de opgestane Here Jezus.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Rouwadvertenties

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
artistiek schreef:Opvallend is eigenlijk dat er hier alleen maar wordt geroepen troost, troost, troost! Dat er zijn die alleen maar zoeken naar teksten die het gemoed kunnen sussen.
We moeten niet proberen de waarheid te ontlopen, de dood is de koning der verschrikking, ook voor Gods kinderen. Ze mogen er ook weleens overheen blikken, gelukkig wel anders zouden ze wegkwijnen. Maar laten we ook eens luisteren wat David riep: Mijn hart smart in het binnenste van mij, en verschrikkingen des doods zijn op mij gevallen... Ik denk dat dit vaker de praktijk is en dan is er meer plaats voor troost want dan zegt hij later: Mij aangaande, ik zal tot God roepen, en de Heere zal mij verlossen. Zonder de verschrikking te doorleven is er ook geen ware behoefte aan troost.
Die troost wordt geroepen door christenen die die ware troost hebben leren kennen. Wat weet jij over of ik verschrikkingen doorleefd heb of niet? Dergelijke vervolging, daar gaat de Psalm over, heb ik niet meegemaakt trouwens. Maar ik ken bijvoorbeeld wel angst voor de dood en hoe God daarin vertroosting geeft. Probeer jij nou niet die troost die Hij geeft, van me af te nemen of hem te relativeren.

Overigens ben ik wel benieuwd of je net als David, wat zou willen vertellen van hoe dat bij jou is gegaan. Welke verschrikkingen je hebt doorleefd en hoe dat je troost echt heeft gemaakt.
Je hebt je mond vol van troost en ik mis in al je debiteren de aanleiding daartoe. Ik ben niet van plan hier persoonlijke dingen die teer liggen op een openbaar forum te gaan neerzetten en die ben ik ook jou absoluut niet verschuldigd te geven. Dat neemt niet weg dat ik een bepaald standpunt inneem, zaken waarin ik zeer van overtuigd ben en die ook probeer te verdedigen.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Rouwadvertenties

Bericht door artistiek »

Josephus schreef:Op de volgende site staat een mooi artikel over begraven of cremeren vanuit Bijbels oogpunt:
http://www.dlinde.nl/woordenboek/cremer ... graven.htm

Ik citeer even de conclusie:
Hoewel het volgens mij meer bijbels is om te begraven, moet gezegd worden dat God bij machte is om ook uit het gecremeerde lichaam een onvergankelijk lichaam te doen opstaan. Het behoud is niet het gevolg van de behandeling van het dode lichaam, maar van het geloof in de opgestane Here Jezus.
Uit welk oogpunt wordt er gecremeerd? Als we dat helder hebben kunnen we ook concluderen of het wel of niet Bijbels is!
Gesloten