Bid- en Dankdag

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Bonny »

Marco schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
Ik denk dat Gijs wel een punt heeft. Daarom hebben zoveel kerken tegenwoordig Bijbelkringen, diverse studie groepen, verenigingen, cathechesatie ed.
Wel oppassen dat je niet alleen in de kerk gelooft, maar ook in de supermarkt!
Juist daarom heeft hij géén punt. Want wie naar één aspect kijkt, en op basis daarvan vindt dat 'verwereldlijking is opgetreden' gaat voorbij aan al het andere wat in een kerk kan gebeuren. Op die manier kan je niet over kerken spreken.
De verwereldlijking ligt niet in het feit of er twee diensten op dankdag zijn. Ik kom ook niet uit de traditie dat biddag en dankdag vrije dagen zijn. Ik vind het een beetje naar hypercalvinisme rieken om te stellen dat twee diensten in dit geval beter zijn. Het is toch ook nog een werkdag: Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen...!
The Groom's still waiting at the altar
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:Ik bedoel niet alleen het ene item van de doordeweekse kerkdienst, maar het lijkt gewoon niet (meer) mogelijk te zijn in die kerken. Er zijn best nog mensen in die kerken, die serieus(ook doordeweeks) met godsdienst bezig zijn. Er zijn er ook zoveel die het eigenlijk weinig tot niets interesseert. Er zijn er ook die, naar eigen zeggen, best druk met godsdienst, maar in hun leefwijze en waar ze overaal meedoen nauwelijks te onderscheiden zijn van een 'werelds' mens. Dat is allemaal zo triest.
Tradities worden veel te gauw(door de verwereldlijking) als verkeerd bestempeld. Het past niet meer 'in hun straatje'. Dat is dus 'eigenwillige godsdienst'. Ik haast me overigens om te zeggen dat dat laatste ook onder de meest rechterflank van de ref.gezindte voorkomt. Maar dat is de andere kant. Daar gaat het hier niet over.
Gijs,

Ik lees hier niets dan vooroordelen over mensen 'in die kerken'. Je veronderstelt dat 'in die kerken' er zoveel zijn die het 'eigenlijk tot niets interesseert'. Ofwel je scheert veel te veel over een kam, of je weet niet waar je het over hebt. Je kunt niet zonder meer stellen dat kerken, waar op bid- en dankdag geen overdagse dienst gehouden wordt, het geloof de meerderheid van de leden weinig tot niets interesseert.

Als je niet weet waarover je het hebt, heb het er dan niet over.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

Ik leef door de week ook met God en ga zelden naar een doordeweekse dienst, en zo zijn er nog veel meer mensen. Die mogelijkheid is er ook nog. En wat te denken van de vroegere kerk. De bid- en dankdagen bestaan pas sinds een paar honderd jaar, daarvoor had je dat niet in deze vorm. De kerkorde zegt (artikel 66):

In tijden van oorlog, pestilentie, dure tijd, zware vervolging der kerken en andere algemene zwarigheden, zullen de dienaars der kerken de overheid bidden, dat door hare autoriteit en bevel, openbare vast- en biddagen aangesteld en geheiligd mogen worden.

Nogmaals, het is geen verkeerde traditie ofzo. Het is vekeerd als deze traditie tot wet wordt gemaakt en ieder die hier niet in meegaat wordt veroordeeld en uitgemaakt voor wereldgelijkvormig enzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
Ik denk dat Gijs wel een punt heeft. Daarom hebben zoveel kerken tegenwoordig Bijbelkringen, diverse studie groepen, verenigingen, cathechesatie ed.
Wel oppassen dat je niet alleen in de kerk gelooft, maar ook in de supermarkt!
Juist daarom heeft hij géén punt. Want wie naar één aspect kijkt, en op basis daarvan vindt dat 'verwereldlijking is opgetreden' gaat voorbij aan al het andere wat in een kerk kan gebeuren. Op die manier kan je niet over kerken spreken.

En voor wat betreft onze kerk(en): In Amersfoort, waar ik opgegroeid ben, werden bid- en dankdag niet op woensdag met een aparte dienst gevierd, maar in de zondagsdienst 'gedacht'. Dat is al een hele tijd niet meer zo: nu zijn er aparte diensten op woensdagavond.
In Delft, waar ik nu woon, zijn in 'mijn tijd' altijd al 's avonds diensten geweest op de woensdag. Nu is er ook een bijeenkomst met/voor de kinderen op de middag, samen met de CGK. De ontwikkeling lijkt dus eigenlijk andersom te zijn.
Dat probeer ik eigenlijk Gijs ook te laten zien. Hij focust teveel op die dienst terwijl er in veel kerken ipv 1 doordeweekse dienst er talloze ander activiteiten worden gehouden. (die echter in zijn beleving eigenlijk niet goed zijn, zie bijv topic over gebedkringen en bijbelstudies)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef: Dat probeer ik eigenlijk Gijs ook te laten zien. Hij focust teveel op die dienst terwijl er in veel kerken ipv 1 doordeweekse dienst er talloze ander activiteiten worden gehouden. (die echter in zijn beleving eigenlijk niet goed zijn, zie bijv topic over gebedkringen en bijbelstudies)
Ik zeg niet dat die activiteiten fout. Niet alles is overigens per defenitie goed. Maar een doordeweekse kerkdienst vind ik overigens wel dat moet kunnen. Als je al geen apart bid- of dankdag kunt reserveren, dan heb je het er schijnbaar ook niet voor over. Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Dat probeer ik eigenlijk Gijs ook te laten zien. Hij focust teveel op die dienst terwijl er in veel kerken ipv 1 doordeweekse dienst er talloze ander activiteiten worden gehouden. (die echter in zijn beleving eigenlijk niet goed zijn, zie bijv topic over gebedkringen en bijbelstudies)
Ik zeg niet dat die activiteiten fout. Niet alles is overigens per defenitie goed. Maar een doordeweekse kerkdienst vind ik overigens wel dat moet kunnen. Als je al geen apart bid- of dankdag kunt reserveren, dan heb je het er schijnbaar ook niet voor over. Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
Gijs heeft zo zijn schibboleths.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marco »

Gijs83 schreef:Ik zeg niet dat die activiteiten fout. Niet alles is overigens per defenitie goed. Maar een doordeweekse kerkdienst vind ik overigens wel dat moet kunnen. Als je al geen apart bid- of dankdag kunt reserveren, dan heb je het er schijnbaar ook niet voor over. Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
Je gaat er vanuit dat men een aparte bid- en dankdag wil reserveren. Maar waarom moet men dat willen? Je kijkt veel te veel vanuit je eigen straatje naar andere gemeenten, en legt vanuit je eigen traditie normen op aan kerken die die traditie niet kennen. En vanuit die normen veroordeel je. Moet je niet doen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Dat probeer ik eigenlijk Gijs ook te laten zien. Hij focust teveel op die dienst terwijl er in veel kerken ipv 1 doordeweekse dienst er talloze ander activiteiten worden gehouden. (die echter in zijn beleving eigenlijk niet goed zijn, zie bijv topic over gebedkringen en bijbelstudies)
Ik zeg niet dat die activiteiten fout. Niet alles is overigens per defenitie goed. Maar een doordeweekse kerkdienst vind ik overigens wel dat moet kunnen. Als je al geen apart bid- of dankdag kunt reserveren, dan heb je het er schijnbaar ook niet voor over. Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
Vooral die laatste zin, daar ben ik het principieel mee oneens! Net zoal het houden van speciale doopdiensten doordeweeks.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
De redenen dat zulke diensten in jouw kerkverband doordeweeks plaatsvinden, zijn vooral van praktische aard.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

En de redenen dat het in veel andere kerken niet zo gebeurt trouwens ook ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33293
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Gijs83 schreef:Net als bv.bevestiging- en intredediensten van predikanten of uitzendingen betreffende zending/evangelisatie, dat kan toch best doordeweeks gebeuren!?
De redenen dat zulke diensten in jouw kerkverband doordeweeks plaatsvinden, zijn vooral van praktische aard.
Van historische aard, zal je bedoelen.
Het praktische ervan zie ik namelijk niet zo.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door sander »

Gijs83 schreef: Ik bedoel niet alleen het ene item van de doordeweekse kerkdienst, maar het(?) lijkt gewoon niet (meer) mogelijk te zijn in GG kerken. Er zijn best nog mensen in GG kerken, die serieus(ook doordeweeks) met godsdienst bezig zijn. Er zijn er ook zoveel die het eigenlijk weinig tot niets interesseert. Er zijn er ook die, naar eigen zeggen, best druk zijn met godsdienst, maar in hun leefwijze en waar ze overal aan meedoen nauwelijks te onderscheiden zijn van een 'werelds' mens. Dat is allemaal zo triest.
Tradities worden veel te gauw(door de verheerlijking) als heilig verklaard. Het past beter 'in hun straatje'. Dat is dus 'eigenwillige godsdienst'. Ik haast me overigens om te zeggen dat dat laatste ook onder de meest linkerflank van de kerken voorkomt. Maar dat is de andere kant. Daar gaat het hier niet over.
Gijs, ik heb je tekst aangepast. Probeer eens te lezen vanuit deze insteek.....Het is niet diekerken....Wie zonder zonde is gooit de eerste (modder) steen. Niet zo veroordelend joh, kom op.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Hendrikus »

sander schreef:
Gijs83 schreef: Ik bedoel niet alleen het ene item van de doordeweekse kerkdienst, maar het(?) lijkt gewoon niet (meer) mogelijk te zijn in GG kerken. Er zijn best nog mensen in GG kerken, die serieus(ook doordeweeks) met godsdienst bezig zijn. Er zijn er ook zoveel die het eigenlijk weinig tot niets interesseert. Er zijn er ook die, naar eigen zeggen, best druk zijn met godsdienst, maar in hun leefwijze en waar ze overal aan meedoen nauwelijks te onderscheiden zijn van een 'werelds' mens. Dat is allemaal zo triest.
Tradities worden veel te gauw(door de verheerlijking) als heilig verklaard. Het past beter 'in hun straatje'. Dat is dus 'eigenwillige godsdienst'. Ik haast me overigens om te zeggen dat dat laatste ook onder de meest linkerflank van de kerken voorkomt. Maar dat is de andere kant. Daar gaat het hier niet over.
Gijs, ik heb je tekst aangepast. Probeer eens te lezen vanuit deze insteek.....Het is niet diekerken....Wie zonder zonde is gooit de eerste (modder) steen. Niet zo veroordelend joh, kom op.
Dat heb ik 'm al zo vaak duidelijk willen maken: niet altijd dat vingertje naar de ander.
Het mocht tot dusverre niet baten.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
sander schreef:
Gijs83 schreef: Ik bedoel niet alleen het ene item van de doordeweekse kerkdienst, maar het(?) lijkt gewoon niet (meer) mogelijk te zijn in GG kerken. Er zijn best nog mensen in GG kerken, die serieus(ook doordeweeks) met godsdienst bezig zijn. Er zijn er ook zoveel die het eigenlijk weinig tot niets interesseert. Er zijn er ook die, naar eigen zeggen, best druk zijn met godsdienst, maar in hun leefwijze en waar ze overal aan meedoen nauwelijks te onderscheiden zijn van een 'werelds' mens. Dat is allemaal zo triest.
Tradities worden veel te gauw(door de verheerlijking) als heilig verklaard. Het past beter 'in hun straatje'. Dat is dus 'eigenwillige godsdienst'. Ik haast me overigens om te zeggen dat dat laatste ook onder de meest linkerflank van de kerken voorkomt. Maar dat is de andere kant. Daar gaat het hier niet over.
Gijs, ik heb je tekst aangepast. Probeer eens te lezen vanuit deze insteek.....Het is niet diekerken....Wie zonder zonde is gooit de eerste (modder) steen. Niet zo veroordelend joh, kom op.
Dat heb ik 'm al zo vaak duidelijk willen maken: niet altijd dat vingertje naar de ander.
Het mocht tot dusverre niet baten.
het zijn dan misschien niet DIE kerken, toch wel BEPAALDE kerken, waar je niet veel fantasie bij nodig hebt om te weten wat er bedoeld wordt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
sander schreef: Gijs, ik heb je tekst aangepast. Probeer eens te lezen vanuit deze insteek.....Het is niet diekerken....Wie zonder zonde is gooit de eerste (modder) steen. Niet zo veroordelend joh, kom op.
Dat heb ik 'm al zo vaak duidelijk willen maken: niet altijd dat vingertje naar de ander.
Het mocht tot dusverre niet baten.
het zijn dan misschien niet DIE kerken, toch wel BEPAALDE kerken, waar je niet veel fantasie bij nodig hebt om te weten wat er bedoeld wordt...
Jij en Gijs, dat is een mooie tandem

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten