Bid- en Dankdag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door -DIA- »

Marnix schreef:Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Ik leef ook niet zo dichtbij de landbouw of visserij... Maar moeten we dan de bid- en dankdagen minder waarderen? Hier (en in reformatorische kerken aan de rechterflank) gaan die dagen vaak verder als dat. Vaak zijn bid- en dankdagen dan BEDE- EN BOETEDAGEN... Zou dat in een tijd als deze juist niet NOODZAKELIJK zijn? Zeker wel...!

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lassie »

persoonlijk heb ik niet zoveel aan (gehad) met die bid en dank dagen, wel dat we lekker vrij waren. Het was meer een sleur. En bij ons heb je 1 keer in de maand op zondagavond een gebedsdienst. Daar heb ik persoonlijk meer aan dan 1 dag in de week waarop we met z'n allen naar de kerk gaan/moeten.

Wij hebben overigens a.s. zondag een Wereld, Evangelisatie, Dank dag.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Ik leef ook niet zo dichtbij de landbouw of visserij... Maar moeten we dan de bid- en dankdagen minder waarderen? Hier (en in reformatorische kerken aan de rechterflank) gaan die dagen vaak verder als dat. Vaak zijn bid- en dankdagen dan BEDE- EN BOETEDAGEN... Zou dat in een tijd als deze juist niet NOODZAKELIJK zijn? Zeker wel...!

-DIA-
Inderdaad, het is een extra dag om tot zelf in te keren! Ik vind het raar als daar geen doordeweekse dag voor wordt gereserveerd. Je godsdienst is toch niet alleen voor de zondag. Een kerkdienst doordeweek moet als het goed is toch een 'lust' zijn! Doordat Christelijk Nederland steeds meer met de wereld is mee gaan doen(kerken die zich vroeger reformatorisch noemden doen dat nu niet meer) en de techniek meer kan is men steeds minder afhankelijk geworden. Dat is wel een oordeel, mogen we wel zeggen, helaas...
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lassie »

precies een lust ja.

Maar godsdienst voor in de week betekend voor mij nog niet om naar de kerk te gaan. Een kerk is voor mij een gemeenschap waar je met elkaar komt. Met elkaar bidt en dankt, en om God te mogen eren en lofen doormiddel van zingen en preken. Een onderdeel van je Christen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door refo »

Lassie schreef:precies een lust ja.

Maar godsdienst voor in de week betekend voor mij nog niet om naar de kerk te gaan. Een kerk is voor mij een gemeenschap waar je met elkaar komt. Met elkaar bidt en dankt, en om God te mogen eren en lofen doormiddel van zingen en preken. Een onderdeel van je Christen zijn.
Dat verliest de Ger Gezindte wel eens een beetje uit het oog, ja.
Ik geloof.... de gemeenschap der heiligen.... horen we iedere zondag.
En dat wordt dan ingevuld met: ik bepaal of je een heilige bent en zo niet, hoor je er niet bij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Mister »

Lassie schreef:precies een lust ja.

Maar godsdienst voor in de week betekend voor mij nog niet om naar de kerk te gaan. Een kerk is voor mij een gemeenschap waar je met elkaar komt. Met elkaar bidt en dankt, en om God te mogen eren en lofen doormiddel van zingen en preken. Een onderdeel van je Christen zijn.
Ik snap je niet. Wat is je probleem met bid en dankdag dan? Je komt als gemeente bij elkaar om te bidden, danken, eren, loven, zingen en (s)preken... Precies wat je aangeeft!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lassie »

Mister schreef:
Lassie schreef:precies een lust ja.

Maar godsdienst voor in de week betekend voor mij nog niet om naar de kerk te gaan. Een kerk is voor mij een gemeenschap waar je met elkaar komt. Met elkaar bidt en dankt, en om God te mogen eren en lofen doormiddel van zingen en preken. Een onderdeel van je Christen zijn.
Ik snap je niet. Wat is je probleem met bid en dankdag dan? Je komt als gemeente bij elkaar om te bidden, danken, eren, loven, zingen en (s)preken... Precies wat je aangeeft!
Op zondag bedoel ik hier mee te zeggen. Was ik vergeten neer te zetten, ik typ en denk niet tegelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

Gijs en DIA, ik ben het helemaal met jullie eens dat inkeer, dagen van gebed en ook van boetedoening belangrijk zijn. Heb ik dat ergens ontkend? Dat dit allemaal wel op zondag kan is absoluut onjuist, ik heb hier al aangegeven dat dit 24/7 belangrijk is. Niet alleen op zondag maar ook zeker niet op 2 dagen in een jaar. Iedere dag!

-DIA-, ik vind overigens dat als men speciale bede- en boetedagen wil invoeren, men dat mag doen, maar niet van biddag of dankdag een boetedag maken. Dan mist de dag zijn essentie, daar is dankdag niet voor bedoeld. Als men moeite heeft met dankdagen omdat er weinig bekeerden en dus ook weinig dankbaren zijn zijn boetedagen en inkeerdagen heel erg noodzakelijk... maar noem het dan ook zo en noem het dan geen dankdag.

Gijs, wij hebben 's avonds een kerkdienst. Het is onzin dat dit te maken heeft met verwereldlijking van de kerk. Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je wereld. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen, ook jou niet. Iets met balk en splinter. Zijn jou ogen geopend? Zo nee, hoe wil je dan die splinter bij anderen aanwijzen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Gijs en DIA, ik ben het helemaal met jullie eens dat inkeer, dagen van gebed en ook van boetedoening belangrijk zijn. Heb ik dat ergens ontkend? Dat dit allemaal wel op zondag kan is absoluut onjuist, ik heb hier al aangegeven dat dit 24/7 belangrijk is. Niet alleen op zondag maar ook zeker niet op 2 dagen in een jaar. Iedere dag!

-DIA-, ik vind overigens dat als men speciale bede- en boetedagen wil invoeren, men dat mag doen, maar niet van biddag of dankdag een boetedag maken. Dan mist de dag zijn essentie, daar is dankdag niet voor bedoeld. Als men moeite heeft met dankdagen omdat er weinig bekeerden en dus ook weinig dankbaren zijn zijn boetedagen en inkeerdagen heel erg noodzakelijk... maar noem het dan ook zo en noem het dan geen dankdag.

Gijs, wij hebben 's avonds een kerkdienst. Het is onzin dat dit te maken heeft met verwereldlijking van de kerk. Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je wereld. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen, ook jou niet. Iets met balk en splinter. Zijn jou ogen geopend? Zo nee, hoe wil je dan die splinter bij anderen aanwijzen?
Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lassie »

omdat het door mensen is ingesteld (dank/bid dag) en omdat er kerken zijn die het niet op een doorde weekse dag houden maar op zondag bid/dank dag houden zijn ze verwereldlijking???
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Gijs en DIA, ik ben het helemaal met jullie eens dat inkeer, dagen van gebed en ook van boetedoening belangrijk zijn. Heb ik dat ergens ontkend? Dat dit allemaal wel op zondag kan is absoluut onjuist, ik heb hier al aangegeven dat dit 24/7 belangrijk is. Niet alleen op zondag maar ook zeker niet op 2 dagen in een jaar. Iedere dag!

-DIA-, ik vind overigens dat als men speciale bede- en boetedagen wil invoeren, men dat mag doen, maar niet van biddag of dankdag een boetedag maken. Dan mist de dag zijn essentie, daar is dankdag niet voor bedoeld. Als men moeite heeft met dankdagen omdat er weinig bekeerden en dus ook weinig dankbaren zijn zijn boetedagen en inkeerdagen heel erg noodzakelijk... maar noem het dan ook zo en noem het dan geen dankdag.

Gijs, wij hebben 's avonds een kerkdienst. Het is onzin dat dit te maken heeft met verwereldlijking van de kerk. Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je wereld. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen, ook jou niet. Iets met balk en splinter. Zijn jou ogen geopend? Zo nee, hoe wil je dan die splinter bij anderen aanwijzen?
Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
En dat concludeer je nav het feit dat sommige kerken overdag geen diensten hebben met bid- en dankdag? Iedere zondag worden mensen daar in de diensten bij bepaald, met bid- en dankdag 's avonds. Verder in de wijken, de kringen, de bijbelstudie, de verenigingen, catechisaties enzovoorts. Dit doen door doordeweeks diensten te houden is niet de enige oplossing, dat idee krijg ik bij jou een beetje.

Verwereldlijking is als mensen door de week helemaal niets doen en de kerken dat prima vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Gijs en DIA, ik ben het helemaal met jullie eens dat inkeer, dagen van gebed en ook van boetedoening belangrijk zijn. Heb ik dat ergens ontkend? Dat dit allemaal wel op zondag kan is absoluut onjuist, ik heb hier al aangegeven dat dit 24/7 belangrijk is. Niet alleen op zondag maar ook zeker niet op 2 dagen in een jaar. Iedere dag!

-DIA-, ik vind overigens dat als men speciale bede- en boetedagen wil invoeren, men dat mag doen, maar niet van biddag of dankdag een boetedag maken. Dan mist de dag zijn essentie, daar is dankdag niet voor bedoeld. Als men moeite heeft met dankdagen omdat er weinig bekeerden en dus ook weinig dankbaren zijn zijn boetedagen en inkeerdagen heel erg noodzakelijk... maar noem het dan ook zo en noem het dan geen dankdag.

Gijs, wij hebben 's avonds een kerkdienst. Het is onzin dat dit te maken heeft met verwereldlijking van de kerk. Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je wereld. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen, ook jou niet. Iets met balk en splinter. Zijn jou ogen geopend? Zo nee, hoe wil je dan die splinter bij anderen aanwijzen?
Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
Ik denk dat Gijs wel een punt heeft. Daarom hebben zoveel kerken tegenwoordig Bijbelkringen, diverse studie groepen, verenigingen, cathechesatie ed.
Wel oppassen dat je niet alleen in de kerk gelooft, maar ook in de supermarkt!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
Ik denk dat Gijs wel een punt heeft. Daarom hebben zoveel kerken tegenwoordig Bijbelkringen, diverse studie groepen, verenigingen, cathechesatie ed.
Wel oppassen dat je niet alleen in de kerk gelooft, maar ook in de supermarkt!
Juist daarom heeft hij géén punt. Want wie naar één aspect kijkt, en op basis daarvan vindt dat 'verwereldlijking is opgetreden' gaat voorbij aan al het andere wat in een kerk kan gebeuren. Op die manier kan je niet over kerken spreken.

En voor wat betreft onze kerk(en): In Amersfoort, waar ik opgegroeid ben, werden bid- en dankdag niet op woensdag met een aparte dienst gevierd, maar in de zondagsdienst 'gedacht'. Dat is al een hele tijd niet meer zo: nu zijn er aparte diensten op woensdagavond.
In Delft, waar ik nu woon, zijn in 'mijn tijd' altijd al 's avonds diensten geweest op de woensdag. Nu is er ook een bijeenkomst met/voor de kinderen op de middag, samen met de CGK. De ontwikkeling lijkt dus eigenlijk andersom te zijn.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Rens »

Marnix schreef: Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je werelds. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen....
hier ben ik het volmondig en hartgrondig eens.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Gijs en DIA, ik ben het helemaal met jullie eens dat inkeer, dagen van gebed en ook van boetedoening belangrijk zijn. Heb ik dat ergens ontkend? Dat dit allemaal wel op zondag kan is absoluut onjuist, ik heb hier al aangegeven dat dit 24/7 belangrijk is. Niet alleen op zondag maar ook zeker niet op 2 dagen in een jaar. Iedere dag!

-DIA-, ik vind overigens dat als men speciale bede- en boetedagen wil invoeren, men dat mag doen, maar niet van biddag of dankdag een boetedag maken. Dan mist de dag zijn essentie, daar is dankdag niet voor bedoeld. Als men moeite heeft met dankdagen omdat er weinig bekeerden en dus ook weinig dankbaren zijn zijn boetedagen en inkeerdagen heel erg noodzakelijk... maar noem het dan ook zo en noem het dan geen dankdag.

Gijs, wij hebben 's avonds een kerkdienst. Het is onzin dat dit te maken heeft met verwereldlijking van de kerk. Triest als mensen die bepaalde oude tradities niet loslaten, vervolgens gaan zeggen: En als je niet aan deze tradities doet ben je wereld. Een dergelijke hoogmoedige toon past geen enkel christen, ook jou niet. Iets met balk en splinter. Zijn jou ogen geopend? Zo nee, hoe wil je dan die splinter bij anderen aanwijzen?
Tuurlijk is godsdienst elke dag belangrijk, maar daarom is het toch nog wel goed, om mensen daar eens extra bij te bepalen?
Ik denk toch echt wel dat kerken die daar geen tijd voor vrij maken en verwereldlijking is opgetreden. Dat klinkt jou misschien oordelend in de oren, maar daar is het toch wel juist goed om te zeggen!
En dat concludeer je nav het feit dat sommige kerken overdag geen diensten hebben met bid- en dankdag? Iedere zondag worden mensen daar in de diensten bij bepaald, met bid- en dankdag 's avonds. Verder in de wijken, de kringen, de bijbelstudie, de verenigingen, catechisaties enzovoorts. Dit doen door doordeweeks diensten te houden is niet de enige oplossing, dat idee krijg ik bij jou een beetje.

Verwereldlijking is als mensen door de week helemaal niets doen en de kerken dat prima vinden.
Ik bedoel niet alleen het ene item van de doordeweekse kerkdienst, maar het lijkt gewoon niet (meer) mogelijk te zijn in die kerken. Er zijn best nog mensen in die kerken, die serieus(ook doordeweeks) met godsdienst bezig zijn. Er zijn er ook zoveel die het eigenlijk weinig tot niets interesseert. Er zijn er ook die, naar eigen zeggen, best druk met godsdienst, maar in hun leefwijze en waar ze overaal meedoen nauwelijks te onderscheiden zijn van een 'werelds' mens. Dat is allemaal zo triest.
Tradities worden veel te gauw(door de verwereldlijking) als verkeerd bestempeld. Het past niet meer 'in hun straatje'. Dat is dus 'eigenwillige godsdienst'. Ik haast me overigens om te zeggen dat dat laatste ook onder de meest rechterflank van de ref.gezindte voorkomt. Maar dat is de andere kant. Daar gaat het hier niet over.
Gesloten