Bid- en Dankdag

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Bid- en Dankdag

Bericht door Lourens »

In een andere topic ontstond even de discussie over werken op bid- of dankdag.
Of die dagen op de zondag houden.

hoe denken we daar over?

Misschien kunnen de mods die postings kopieren, dan zijn we compleet
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door MarthaMartha »

Ik vind het heerlijk van die extra dagen.
doordeweekse dagen die alle voordelen van de zondag hebben.............
héérlijk naar de kerk! echt een bijkomdag!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door sander »

MarthaMartha schreef:Ik vind het heerlijk van die extra dagen.
doordeweekse dagen die alle voordelen van de zondag hebben.............
héérlijk naar de kerk! echt een bijkomdag!

Pfoe nou dat ben ik niet helemaal met je eens.
Ik werk in de zorg. Helaas zijn die dagen echt super druk. Mensen moeten gewoon in bad, laboratorium komt gewoon bloed prikken en al het extra werk gaat door. En dat terwijl de mensen 's middags in de kerk moeten zitten. Een race tegen de klok. Op zondag is al dat extra werk er niet en is het voor mij veel rustiger....

Maar als ik vrij ben....tsja, dan is een doordeweekse rustdag extra natuurlijk van harte welkom!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door -DIA- »

Er is weinig meer over van het oorspronkelijke karakter van die dagen. Mijn ouders komen uit een streek die nu totaal als 'heidens' kan worden genoemd. De kinderen worden er meest niet meer gedoopt... De kerk is er voor de begrafenis en soms nog voor een trouwdienst, en verder gaan sommigen alleen nog met kerst en oudjaar naar de kerk...

Als ik dan van mijn ouders hoorde hoe het in hun jeugd was, dan werd er in dat dorp op biddag en dankdag niet gewerkt, en werd er strikt rust in acht genomen, zo dat de biddagen en dankdagen strikter werden gehouden als de zondagen...

Wat is er van over gebleven? In mijn geboortedorp niets. Ik denk dat de meeste mensen er vandaag in de verste verte niet meer bij stilgestaan hebben dat het dankdag was...

En zo schijnt het op meer plaatsen te zijn gegaan...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Hummel »

MarthaMartha schreef:Ik vind het heerlijk van die extra dagen.
doordeweekse dagen die alle voordelen van de zondag hebben.............
héérlijk naar de kerk! echt een bijkomdag!
Zijn er ook nadelen van de zondag? ;)

Tja, ik had vandaag helaas geen vrij. Maar naar de kerk gaan is inderdaad fijn, en zo'n avond midden in de week is heerlijk. (Zeker als het ook nog gecombineerd wordt met een dankdag-sing-in.) Zouden we vaker moeten doen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Als ik dan van mijn ouders hoorde hoe het in hun jeugd was, dan werd er in dat dorp op biddag en dankdag niet gewerkt, en werd er strikt rust in acht genomen, zo dat de biddagen en dankdagen strikter werden gehouden als de zondagen...
't Is ook maar net wat je gewend bent.
Wij hadden vanmorgen een dominee die vertelde dat in de streek waar hij opgroeide het niet gebruikelijk was om zo'n hele dag bid- of dankdag te houden. 's Avond was er kerk, maar overdag werkte iedereen. Gaandeweg, door in andere plaatsen te arbeiden, had hij de waarde van zo'n hele bid- of dankdag gaan leren waarderen.
Zo kan het dus ook.

Neemt niet weg: het is een lastig gebied. Reformatorische basisscholen en middelbare scholen zijn op bid- en dankdag vrij. Protestants-christelijke scholen nemen de bid- en dankdagen vaak op in hun schoolprogramma, schenken er dus wel degelijk aandacht aan, houden een bijeenkomst op school of zelfs een speciale schoolbijeenkomst in een kerk, maar de kinderen hebben dus wél school. Met als gevolg dat je in de kerken die tot het voedingsgebied van die scholen behoren in de ochtenddiensten op bid- en dankdag niet of nauwelijks kinderen ziet. En dat vind ik toch wel jammer.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Neemt niet weg: het is een lastig gebied. Reformatorische basisscholen en middelbare scholen zijn op bid- en dankdag vrij. Protestants-christelijke scholen nemen de bid- en dankdagen vaak op in hun schoolprogramma, schenken er dus wel degelijk aandacht aan, houden een bijeenkomst op school of zelfs een speciale schoolbijeenkomst in een kerk, maar de kinderen hebben dus wél school. Met als gevolg dat je in de kerken die tot het voedingsgebied van die scholen behoren in de ochtenddiensten op bid- en dankdag niet of nauwelijks kinderen ziet. En dat vind ik toch wel jammer.
Dat is de toestand in mijn huidige woonplaats... Ik ben slechts 7 km van deze stad geboren en opgegroeid. Zo veel kan het verschillen van plaats tot plaats...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door MarthaMartha »

Hummel schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vind het heerlijk van die extra dagen.
doordeweekse dagen die alle voordelen van de zondag hebben.............
héérlijk naar de kerk! echt een bijkomdag!
Zijn er ook nadelen van de zondag? ;)

Tja, ik had vandaag helaas geen vrij. Maar naar de kerk gaan is inderdaad fijn, en zo'n avond midden in de week is heerlijk. (Zeker als het ook nog gecombineerd wordt met een dankdag-sing-in.) Zouden we vaker moeten doen!
nee, ik vind de zondag geen nadelen hebben...

Het is zo'n dag die alle voordelen combineert, als je zin hebt te werken doe je dat (voordeel van door de weeks) heb je geen zin dan doe je het niet (voordeel van de zondag), meer zo'n dag van: niks hoeft, alles mag..... Hé bah, het wordt steeds ingewikkelder.... ik hoop dat je me nog snapt.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Hummel »

MarthaMartha schreef:Het is zo'n dag die alle voordelen combineert, als je zin hebt te werken doe je dat (voordeel van door de weeks) heb je geen zin dan doe je het niet (voordeel van de zondag), meer zo'n dag van: niks hoeft, alles mag..... Hé bah, het wordt steeds ingewikkelder.... ik hoop dat je me nog snapt.....
Ik begrijp je. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen... Ik zit bijvoorbeeld midden in een tentamenweek.. ;(
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lourens »

Ik probeer die dagen vrij te zijn. Maar op de woensdagen is het heel lastig bij ons.

Vroeger hadden we zondags om 19.00 uur kerk maar bid- en dankdagen is dat om 19.30 zodat ook diegenen die later thuiskomen kunnen gaan (wij hebben een heleboel markthandelaren in het dorp).

Overigens was de kerk heel goed gevuld.

Je ziet het trouwens ook in de kleding dat het een meer 'gewone' dag is.
Het is wat meer casual om het zo te zeggen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Als ik dan van mijn ouders hoorde hoe het in hun jeugd was, dan werd er in dat dorp op biddag en dankdag niet gewerkt, en werd er strikt rust in acht genomen, zo dat de biddagen en dankdagen strikter werden gehouden als de zondagen...
't Is ook maar net wat je gewend bent.
Wij hadden vanmorgen een dominee die vertelde dat in de streek waar hij opgroeide het niet gebruikelijk was om zo'n hele dag bid- of dankdag te houden. 's Avond was er kerk, maar overdag werkte iedereen. Gaandeweg, door in andere plaatsen te arbeiden, had hij de waarde van zo'n hele bid- of dankdag gaan leren waarderen.
Zo kan het dus ook.

Neemt niet weg: het is een lastig gebied. Reformatorische basisscholen en middelbare scholen zijn op bid- en dankdag vrij. Protestants-christelijke scholen nemen de bid- en dankdagen vaak op in hun schoolprogramma, schenken er dus wel degelijk aandacht aan, houden een bijeenkomst op school of zelfs een speciale schoolbijeenkomst in een kerk, maar de kinderen hebben dus wél school. Met als gevolg dat je in de kerken die tot het voedingsgebied van die scholen behoren in de ochtenddiensten op bid- en dankdag niet of nauwelijks kinderen ziet. En dat vind ik toch wel jammer.
Dan is het denk ik ook goed als kerk en school samen overleggen. Bij ons hebben ze 's morgens idd school, besteden ze in de ochtend (en de dagen ervoor ook al) aandacht aan dankdag en vertellen ze het verhaal waarover de ds zal preken. Daar vind overleg plaats, tussen leerkrachten en predikant. De kinderen mogen op de kinderclub en zondagschool ook gebeds- en dankpunten aandragen die dan in de middagdienst gezamelijk worden opgedragen.
Op deze manier laat je kinderen die anders geen dankdag houden, toch een beetje dankdag vieren.

Overigens zijn de diensten bij ons dus 's middags en 's avonds (om 19.30) Er nuchter vanuit gaande dat de kinderen woensdagmiddag toch al altijd vrij zijn en je dan beter een dankdienst dus 's middags kan beleggen, zonder in de knoei te komen met wel/niet vrijgeven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Lourens »

Marnix schreef:Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Herstel Marnix: inmiddels is het bid(dank)dag voor gewas en arbeid. (bij ons zeggen ze trouwens gewas, arbeid en visserij)
En ook jij profiteert van de oogst in je dagelijks voedsel.
Ook jij hebt je arbeid waarin je gezegend bent.

Ik zie het als extra stilstaan voor alle zegeningen die je mag ontvangen onder Gods regering.

Ben het met je eens dat het alleen in de traditionele kerken gehouden wordt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door refo »

fluitje schreef:
Marnix schreef:Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Herstel Marnix: inmiddels is het bid(dank)dag voor gewas en arbeid. (bij ons zeggen ze trouwens gewas, arbeid en visserij)
En ook jij profiteert van de oogst in je dagelijks voedsel.
Ook jij hebt je arbeid waarin je gezegend bent.

Ik zie het als extra stilstaan voor alle zegeningen die je mag ontvangen onder Gods regering.

Ben het met je eens dat het alleen in de traditionele kerken gehouden wordt.
En daar zou het ook wel afgeschaft of verminderd worden, als niet.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bid- en Dankdag

Bericht door Marnix »

fluitje schreef:
Marnix schreef:Ik heb zelf niet zoveel met een specifieke dankdag. Het is een traditie van voor en na de oogst, maar ja, ik leef ver van het hele landbouwgebeuren af wat dat betreft.

Het gaat om vertrouwen hebben in God, je afhankelijk weten van Hem, Hem alle eer geven. Dat kan op een specifieke dag de nadruk krijgen, maar het is iets waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Een speciale biddag of dankdag is goed, maar is zie het niet als iets noodzakelijks. Een hele dag vrij zijn is niet aan de orde wij hebben 's avonds een kerkdienst maar niet overdag. (vrij nemen en 2 keer met bid- en dankdag naar de kerk is een traditie die alleen in de reformatorische gezindte nog bestaat)
Herstel Marnix: inmiddels is het bid(dank)dag voor gewas en arbeid. (bij ons zeggen ze trouwens gewas, arbeid en visserij)
En ook jij profiteert van de oogst in je dagelijks voedsel.
Ook jij hebt je arbeid waarin je gezegend bent.

Ik zie het als extra stilstaan voor alle zegeningen die je mag ontvangen onder Gods regering.

Ben het met je eens dat het alleen in de traditionele kerken gehouden wordt.

Dat snap ik hoor. Wat ik bedoel is: Biddag en dankdag zijn er wel omdat we vroeger veel agrarischer ingesteld waren. Toen was je afhankelijk van de oogst in de regio. Biddag is er dus in het voorjaar, voor de oogst, dankdag in het najaar, na de oogst. Ik heb mijn arbied waarin ik gezegend ben, absoluut... maar ik heb niet het kritische, belangrijkste punt in de zomer liggen, dat ik voor de zomer zou moeten bidden voor mijn werk en na de zomer danken voor de opbrengsten. Bidden en danken, ook rondom mijn werk, moet ik altijd... en met een biddag in het voorjaar en dankdag in het najaar heb ik dan iets minder, hoewel ik het een prima traditie vindt, maar als ze biddag in de zomer hadden gedaan en dankdag in de winter had ik dat niet anders ervaren ofzo. Daar ging het me even om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten