Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef: Bert, volgens mij moeten we wel uitkijken om het ware geloof en het "niet mismoedig worden" of het "niet verschrikt te worden" door elkaar heen te halen, dat zijn twee verschillende zaken.
Zoals jij het stelt hebben onze vaderen het ook niet bedoeld.
Er wordt troostrijk omgegaan met zoekende zielen , ze behoeven zich niet tot de verworpenen te rekenen , maar dat is nog wel iets anders als dat ze zich mogen rekenen tot de levendgemaakten.
Er wordt gewezen op de ruimte van zaligworden in een Ander.

Maar laten we het zoeken, zonder ook maar iets van Hem te kennen nu niet gaan vereenzelvigen met het zaligmakende geloof.
O, ik ben vuurbang voor die leer .
Een ieder die opgegroeid is onder de waarheid kent bij tijden wel zorgen om zijn of haar eeuwigheids bestemming.
En dat is goed , ja werd het maar meer gevonden , maar het is niet altijd een teken van leven. Er is zoveel nabijkomend werk.
We kunnen pas zien of het leven was als we iets , in wat voor mate ook, kennen van het eigenen door het geloof.
En dan is Hij zo gewillig om te zaligen.
Hij heeft aan Gods recht volkomen genoeg gedaan.
Daarom is er een weg terug voor doodgevallen zondaren.
Een druppel van dat Zoenbloed, een geloofsblik op Hem is voor eeuwig genoeg, maar zonder dat zullen we ons ernstig moeten onderzoeken of we wel in het geloof zijn.
Toch goed lezen, Wilhelm. Met al dat gemekker over het nabijkomend geloof, heb je toch niet gelezen dat er staat in het geciteerde stuk:
die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen
. Dus, staat er, ze hebben geloof, maar ze voelen het nog niet krachtelijk. En daarom staat er ook, "dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten" De verworpenen hebben niets dan de hel te verwachten. En hier hebben onze Dortse vaderen uitdrukkelijk de Evangelie belofte neergezet.

Om reden, dat het onmogelijk is dat iemand in de doodstaat zich over zijn eeuwig heil bekommert, of zoals Dr. Beeke het stelt: "echt met hun onbekeerdheid worstelen". Wordt hier aangebracht dat er Bijbelse voorbeelden zijn van ontwaakte gewetens. En dat is zo. Maar die mensen 'worstelden niet met hun onbekeerdheid'. Ze hadden spijt, wroeging, ok, maar geen berouw. Hun geweten was (nog niet) dichtgeschroeid, is wat dat betekend. Verder is de spot van Agrippa een slecht voorbeeld. De Bijbel verhaald niet 1 keer dat hij er moeite mee had, integendeel spotte hij met Paulus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

Bert Mulder schreef: Toch goed lezen, Wilhelm. Met al dat gemekker over het nabijkomend geloof, heb je toch niet gelezen dat er staat in het geciteerde stuk:
die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen
. Dus, staat er, ze hebben geloof, maar ze voelen het nog niet krachtelijk. En daarom staat er ook, "dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten" De verworpenen hebben niets dan de hel te verwachten. En hier hebben onze Dortse vaderen uitdrukkelijk de Evangelie belofte neergezet.

Om reden, dat het onmogelijk is dat iemand in de doodstaat zich over zijn eeuwig heil bekommert, of zoals Dr. Beeke het stelt: "echt met hun onbekeerdheid worstelen". Wordt hier aangebracht dat er Bijbelse voorbeelden zijn van ontwaakte gewetens. En dat is zo. Maar die mensen 'worstelden niet met hun onbekeerdheid'. Ze hadden spijt, wroeging, ok, maar geen berouw. Hun geweten was (nog niet) dichtgeschroeid, is wat dat betekend. Verder is de spot van Agrippa een slecht voorbeeld. De Bijbel verhaald niet 1 keer dat hij er moeite mee had, integendeel spotte hij met Paulus.
Jammer Bert, dat je een reactie bestempeld als gemekker, maar dat zij zo ...
Een uitverkorenen wordt verzekerd door de vruchten der verkiezing die in het Woord aangewezen worden.
Dat is wat anders dan zoals jij het stelt :
Bert Mulder schreef:Als men dus aan het worstelen is met zijn geestelijke staat, moet dit toch bewijs zijn dat er leven is.
Ondanks dat je heel goed op de hoogte bent van onze belijdenis geschriften lijkt het me zinvol om even een ander artikel te posten :
De DL Hfs 1: 12 schreef:Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).
Dus hier wordt nadrukkelijk gesteld dat er ook iets van de onfeilbare vrucht gevonden moet worden van het waar geloof in Christus.
Ook hier wordt dat als enige grond beschreven :
DL Hfst 2 : 5 schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Dus als jij het bekommeren over ons eeuwig heil bestempeld als waarachtig geloof , is toch echt te kort door de bocht.
Door de ruimte die er is in het verzoenende bloed van Christus , behoeven zoekende zielen niet mismoedig en verschrikt te worden, maar dan zal er gewezen moeten worden naar die enige grond van zaligheid, die niet in onze bekommernis ligt maar enkel en alleen in het borgwerk van Jezus Christus en dien gekruisigd. Dat doen onze vaderen dan ook , in het door jou geciteerde artikel schrijven zij dan ook dat deze bekommerden vlijtig moeten doorgaan in het waarnemen der middelen.

Bij een "niet krachtelijk gevoelen" van het levende geloof, is er dus wel waar geloof, dan hebben zulke zielen ook werkelijk weleens Christus en Zijn weldaden mogen toeeigenen voor eigen hart en leven.
Dat is wat anders dan alleen een bekommernis over ons eeuwig heil, zonder ook maar enig waarzaligmakend geloof in Hem.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wilhelm schreef: Bij een "niet krachtelijk gevoelen" van het levende geloof, is er dus wel waar geloof, dan hebben zulke zielen ook werkelijk weleens Christus en Zijn weldaden mogen toeeigenen voor eigen hart en leven.
Dat is wat anders dan alleen een bekommernis over ons eeuwig heil, zonder ook maar enig waarzaligmakend geloof in Hem.
We hadden het pas over het doopsformulier. Ik zal weer een stukje citeren: Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

De ger gezindte kenmerkt zich door een uitpluizen wat waar en wat niet waar is. Ergens 'vuurbang' voor zijn is tegenwoordig al weer een nieuw schibboleth geworden.

En wat zie je in deze discussie? Een artikel van de DL wordt in het midden geworpen en dat wordt ge-exegetiseerd. Terwijl het artikel zelf exegese wil zijn.

1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.

Wat staat hier? Dit: We hebben het net over de verwerping gehad. Nu is het zo dat lang niet iedereen iets VOELT bij zijn geloof. Maar hij moet niet twijfelen. Gewoon doorgaan met geloven en verlangen naar overvloediger genade(!). Ofwel: verwerping is in de christelijke gemeente niet in beeld. De christelijke gemeente is namelijk de werkplaats waar Geest en Woord werken. U bent niet verworpen!

Wat ik hier lees is een beetje van: nou, laten we maar zoveel mogelijk God de kans geven ons te treffen. Desnoods zelfs met huisgodsdienst. Dan doen wij in ieder geval wat we kunnen en dan kan God ook nog wat doen. D'r wordt wat gepraat over Christus, Zijn bloed en geloofsblikken. Maar intussen houden we ons er verre van. Uit degelijkheid. En kijk, wij denken er tenminste niet zo gemakkelijk over. De rechte leer hebben we dan toch maar. Het is wel niet alles en ook niet genoeg. Maar het is toch ook niet niks. En dat zal God ook wel vinden. En als Hij dat uiteindelijk niet vindt is het natuurlijk ook goed! Want Hij is de Souvereine.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Wat staat hier? Dit: We hebben het net over de verwerping gehad. Nu is het zo dat lang niet iedereen iets VOELT bij zijn geloof. Maar hij moet niet twijfelen. Gewoon doorgaan met geloven en verlangen naar overvloediger genade(!). Ofwel: verwerping is in de christelijke gemeente niet in beeld. De christelijke gemeente is namelijk de werkplaats waar Geest en Woord werken. U bent niet verworpen!
De ene exegese tegenover de andere dus.
Maar met dit soort schoonklinkende frasen kom je niet heel erg ver.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef: Wat staat hier? Dit: We hebben het net over de verwerping gehad. Nu is het zo dat lang niet iedereen iets VOELT bij zijn geloof. Maar hij moet niet twijfelen. Gewoon doorgaan met geloven en verlangen naar overvloediger genade(!). Ofwel: verwerping is in de christelijke gemeente niet in beeld. De christelijke gemeente is namelijk de werkplaats waar Geest en Woord werken. U bent niet verworpen!

Wat ik hier lees is een beetje van: nou, laten we maar zoveel mogelijk God de kans geven ons te treffen. Desnoods zelfs met huisgodsdienst. Dan doen wij in ieder geval wat we kunnen en dan kan God ook nog wat doen. D'r wordt wat gepraat over Christus, Zijn bloed en geloofsblikken. Maar intussen houden we ons er verre van. Uit degelijkheid. En kijk, wij denken er tenminste niet zo gemakkelijk over. De rechte leer hebben we dan toch maar. Het is wel niet alles en ook niet genoeg. Maar het is toch ook niet niks. En dat zal God ook wel vinden. En als Hij dat uiteindelijk niet vindt is het natuurlijk ook goed! Want Hij is de Souvereine.
Ik ben het wel met je eens Refo dat de verwerping niet echt in beeld is in de christelijke gemeente de werkplaats is waar Geest en Woord zeggenschap hebben.
Maar er moet wel plaats zijn voor allebei de kanten. Met twee woorden spreken.
Wie niet in Christus is, gaat een hopeloze toekomst tegemoet tenzij Hij tot inkeer komt en Jezus met een levend geloof omhelst.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Hoe leggen jullie dat dan uit?
Wat, Bert?
Dit, geachte JvdG:
Hoe kan men aan gezinsgodsdienst doen als men de zekerheid van het geloof mist?” vroeg iemand. Dr. Beeke: „Dat is een ernstig probleem. Mensen kunnen de zekerheid van het geloof missen en toch beseffen dat de gezinsgodsdienst belangrijk is. Zij kunnen veel doen om de kinderen te onderwijzen. Sommige ouders vinden het normaal dat ze onbekeerd zijn en hun kinderen vinden dat dan ook. Onbekeerdheid is geen uitvlucht om je aan je plicht te onttrekken. Als ouders echt met hun onbekeerdheid worstelen, kan het goed zijn dat de kinderen daar iets van weten.”
Gezien deze reacties:
De strijd zit hem hier in, dat men elke zondag hoort hoe het moet, maar niet weet hoe het gaat.
En nee, ik denk niet, dat dr. Beeke de doodstaat loochent.
wat een nare, suggestieve vraag
Dat leg ik op dezelfde manier uit als deze tekst (Hebreeen 12 : 17):
want hij (Ezau) vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

Refo, ik snap echt je punt niet.
Ook jij wijst met enige regelmaat op het feit dat we onze zaligheid niet mogen gronden op allerlei bevindingen en gestaltes onzerzijds, maar dat de enige grond van zaligheid in het borgwerk van Christus te vinden is.
Volgens mij kunnen we elkaar hierin vinden.

Maar als jij gevoel en geloof uit elkaar haalt dan wijk je van de reformatorische lijn af.
Er is wel gevoel zonder geloof, maar er is geen geloof zonder gevoel !
Ook je uitspraak dat verwerping in de Christelijke gemeente niet in beeld is, deel ik absoluut niet met je.
Een iegelijk die zich niet bekeerd en gelooft is verworpen , laat dat duidelijk zijn.
Het is nu juist zo een wonder dat Hij in het ganse menselijke geslacht dat actief dood ligt in zonden en misdaden , en helemaal niets heeft verdient, een volk heeft verkoren wat Hij zal behouden .
Dat geeft troost.
Het zou eeuwig recht zijn als God ons allen zou verwerpen , maar dan die grote barmhartigheid Gods, dat Hij een volk verkoren heeft , wat Hij brengt onder de verkondiging van Zijn Woord, en waar Hij door Zijn Geest in gaat werken , zodat de wil vernieuwd en het verstand verlicht wordt zodat ze gaan zoeken naar een gerechtigheid buiten hen en die , als het waar werk is , zullen vinden in de gerechtigheid van een Ander die Zich openbaart in zondaars harten !
En in Gods Woord wijst de Heere ons op de middelen , dan roept Hij het ons toe, Zoekt en gij zult vinden !


Waar gaat het nu om in ons leven ?
Zoek het toch van Hem te verkrijgen , voor het eerst of weer op nieuw.
We kunnen niet op een misschientje afreizen naar de eeuwigheid , het zal bij een ieder van ons moeten zijn , ook bij jou en bij mij ; “Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord”
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:
Een druppel van dat Zoenbloed is voor eeuwig genoeg,

Dat wordt nogal eens gezegd, maar als dat waar is zou de besnijdenis van de Heere Jezus genoeg geweest zijn en al het andere lijden van Christus dus onnodig! We hebben ál het bloed nodig wat gestort is voor de wegneming van onze grote schuld. En, Godzijdank!; er is een fontein van bloed!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

helma schreef:
Wilhelm schreef:
Een druppel van dat Zoenbloed is voor eeuwig genoeg,

Dat wordt nogal eens gezegd, maar als dat waar is zou de besnijdenis van de Heere Jezus genoeg geweest zijn en al het andere lijden van Christus dus onnodig! We hebben ál het bloed nodig wat gestort is voor de wegneming van onze grote schuld. En, Godzijdank!; er is een fontein van bloed!
Eye-opener :!:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Bericht door Rochus »

helma schreef: Dat wordt nogal eens gezegd, maar als dat waar is zou de besnijdenis van de Heere Jezus genoeg geweest zijn en al het andere lijden van Christus dus onnodig! We hebben ál het bloed nodig wat gestort is voor de wegneming van onze grote schuld. En, Godzijdank!; er is een fontein van bloed!
Deze redenatie gaat m.i. niet helemaal op. Het gaat in de eerste plaats niet om het vloeien van het bloed, maar daarom dat Hij de vervloekte en smadelijke kruisdood gedragen heeft. Hij verlost van de vloek en van de tweede dood.
Waarom dan het bloed? Het getuigd van Jezus Christus, en Dien gekruisigd. Wij worden geroepen te schuilen achter dat offerbloed.
Dat bloed is zo machtig een ruim, heeft zoveel waarde, en is zo krachtig dat een druppel mij voor de HEERE reinigen kan.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wij horen weleens in de kerk bidden om één druppeltje bloed. Terwijl de HEERE toch belooft "mild en overvloedig" te geven zo wij het smeken.

In die zin maken we Zijn generositeit verdacht als we om een klein ietsiepietsie bidden. Datzelfde geldt wanneer wij in een volle kerk bidden "of er nog ééntje toegebracht mag worden". DIe ene is ook een groot wonder, maar God geeft zoveel meer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef: Jammer Bert, dat je een reactie bestempeld als gemekker, maar dat zij zo ...
Een uitverkorenen wordt verzekerd door de vruchten der verkiezing die in het Woord aangewezen worden.
Dat is wat anders dan zoals jij het stelt :
We hadden het hier dus over de kenmerken van het geloof, niet over de verzekering van het geloof.

Zoals we ook in de HC lezen:
Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen a.
a Ro 6:1,4-6 Eph 4:22-24 Col 3:5,6,8-10 1Co 5:7 2Co 7:10

Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden a.

a Ro 8:13 Joe 2:13 Hos 6:1

Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven b.
Dus is het waarachting berouw (echt worstelen - Dr. Beeke) 1 van de 2 kenmerken van het ware geloof volgens de HC
Ondanks dat je heel goed op de hoogte bent van onze belijdenis geschriften lijkt het me zinvol om even een ander artikel te posten :
De DL Hfs 1: 12 schreef:Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).
Dus hier wordt nadrukkelijk gesteld dat er ook iets van de onfeilbare vrucht gevonden moet worden van het waar geloof in Christus.
Ook hier wordt dat als enige grond beschreven :
DL Hfst 2 : 5 schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Zal ik dus niets van de DL afdoen, verder heb ik dat ook hierboven behandeld met de HC, en ook de DL bevestigen hier ook mijn stelling.
Dus als jij het bekommeren over ons eeuwig heil bestempeld als waarachtig geloof , is toch echt te kort door de bocht.
Door de ruimte die er is in het verzoenende bloed van Christus , behoeven zoekende zielen niet mismoedig en verschrikt te worden, maar dan zal er gewezen moeten worden naar die enige grond van zaligheid, die niet in onze bekommernis ligt maar enkel en alleen in het borgwerk van Jezus Christus en dien gekruisigd. Dat doen onze vaderen dan ook , in het door jou geciteerde artikel schrijven zij dan ook dat deze bekommerden vlijtig moeten doorgaan in het waarnemen der middelen.
Ik vereenzelfde bekommeren niet met waarachtig geloof, maar het is wel 1 van de kenmerken. Zie hierboven dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Bericht door Wilhelm »

vlinder schreef:
helma schreef:
Wilhelm schreef:
Een druppel van dat Zoenbloed is voor eeuwig genoeg,

Dat wordt nogal eens gezegd, maar als dat waar is zou de besnijdenis van de Heere Jezus genoeg geweest zijn en al het andere lijden van Christus dus onnodig! We hebben ál het bloed nodig wat gestort is voor de wegneming van onze grote schuld. En, Godzijdank!; er is een fontein van bloed!
Eye-opener :!:
Ik wil hier geen woordenstrijd over gaan voeren, maar als ik hier wijs naar de genoegzaamheid van een druppel dan wijst dat te meer de algenoegzaamheid aan van Christus' offerande.
Niemand kan dan zeggen: "er was geen bloed genoeg !"
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Bericht door Rochus »

Wilhelm schreef:Ik wil hier geen woordenstrijd over gaan voeren, maar als ik hier wijs naar de genoegzaamheid van een druppel dan wijst dat te meer de algenoegzaamheid aan van Christus' offerande.
Niemand kan dan zeggen: "er was geen bloed genoeg !"
:!:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

JolandaOudshoorn schreef:eerder werd het ook al gevraagd: hoe vullen wij huisgodsdienst concreet in. Lezen, zingen bidden en af en toe en goed gesprek. Dat kan zijn na aanleiding van heel veel verschillende dingen.
Het aanleren van Bijbelteksten, psalmen en liedjes (later evt de HC)
Het lijkt mij dat (bijna) ieder gezin dit doet. Dat er zoveel openheid is voor een geestelijk gesprek. Dat kinderen ook wel eens vragen aan de ouders: Houd jij ook van de Heere Jezus? Dat ouders ook kunnen zeggen: Dit is verkeerd, zondig van mij. Wil je mij vergeven?
Mij lijkt het een heel normale zaak als het er zo aan toe gaat in christelijke gezinnen, of vergis ik me nu :? (en ben ik weer te optimistisch)
Het werd al een paar keer genoemd in andere topics, invulling van huisgodsdienst....
Bij deze dus weer een poging!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie