Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

plebe schreef:Ben benieuwd hoe jullie de huisgodsdienst vorm geven-heel praktisch!
..of is dit te persoonlijk en te praktisch?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb dat ooit uitgebreid op OSW beschreven, maar ja...

Nou, in grote lijnen: Wij doen dat met onze kinderen (6 en 4 jaar oud) vooral voor het slapengaan. We lezen dan (na Jip en Janneke) voor uit de Zelfleesbijbel van Vrouwke Klapwijk. Dat is een heel eenvoudige kinderbijbel waarin ook de onbekendere verhalen voorkomen. Het is onderverdeeld in stukjes van één bladzijde. Daarna zingen we de Psalmen of liedjes die ze voor school moeten leren en "Ik ga slapen ik ben moe".Dan bespreken we de dag en waarvoor we gaan bidden/danken en bidden dan een vrij gebed. We stimuleren de kinderen om zelf ook een paar regels "vrij" te bidden, maar dat komt de ene keer beter uit de verf dan andere keren. Onze oudste is niet zo goed in het uiten van wat hem bezig houdt en dat belemmert hem ook in het vrij bidden.

Zonder onze kinderen gebruiken we ook onze dagsluiting ervoor. We lezen uit een boek (een dagboek of iets als "Doelgericht leven"), praten daar over door en bidden samen. Vaak lusiteren we 's avonds ook samen een mp3'tje van een preek, lezing of de Pastorale Cursus van Aad vd Sande.

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje.
wat klinkt dat raar..... :roll:
Ik vind het fantastisch dat je dat zo doet!
God zal zijn zegen hieraan zeker niet onthouden....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat me op een gegeven moment opviel, was het volgende: Je leest een artikel over huisgodsdienst. Je dnekt: oei, dat zouden wij ook moeten doen. Maar als je gaat nadenken, doe je allang heel veel, allen je noemt het niet zo. Je noemt het "slapengaanritueel" of iets dergelijks. Misschien is de term meer "uit " dan het gebruik op zich.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Unionist schreef:Wat me op een gegeven moment opviel, was het volgende: Je leest een artikel over huisgodsdienst. Je dnekt: oei, dat zouden wij ook moeten doen. Maar als je gaat nadenken, doe je allang heel veel, allen je noemt het niet zo. Je noemt het "slapengaanritueel" of iets dergelijks. Misschien is de term meer "uit " dan het gebruik op zich.
Klopt.

Wij hebben wel eens een cursus van stichting Chris gevolgd. Zij hebben bijvoorbeelds het gegeven "family Nights" in hun trainingen.
Gezellige momenten met het gezin(muziekje, chips, limonade, pa een biertje) en daarbij spelenderwijs bijbelse thema's aansnijden. (zie de site van chris/family Builders).
Toch is deze gewoonte niet langs in ons gezin gebleven en zie ik veel paralellen met hetgeen Unionist schrijft
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Volgens mij is het in veel gezinnen gewoonte, geen probleem, het is een goede gewoonte. Maar wat wel vaak gebeurt, is dat het sleur wordt. Bij mezelf merk ik dat ik soms niet eens meer oplet tijdens het lezen. En ook als je in je eentje op kamers zit, wordt je af en toe wel wat te gemakkelijk. Bijbellezen bij het eten doen we wel 's avonds als we samen eten. Maar smorgens en voor het slapen gaan vergeten ik dat vaak. (Gelukkig zit ik dan weer op de TU, dan wordt je er dagelijks bij bepaald) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik hoorde vanmorgen een preek van Ds. M. Roberts uit Schotland. Tot mijn verbazing hoorde ik hem ineens zeggen dat zij (de Schotten) weleens een voorbeeld konden nemen aan de Hollanders Dáár was het allemaal zo perfect. Daar lagen de gezinnen nog onder beslag van Gods Woord.
Lelie
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 jan 2006, 10:26

Bericht door Lelie »

Volgens mij gaat 'huisgodsdienst' soms ook van kinderen zelf uit. Regelmatig zitten we lang na te tafelen omdat een van onze kinderen een kritische noot heeft over het gelezen bijbelgedeelte of over iets wat op school met godsdienstige normen te maken had, of na een preek. Ook merk je als je zelf open bent over iets wat je treft, dat zij daar op in haken. Met grotere kinderen krijg je naar mijn ervaring meer momenten tussendoor van gesprek. Wel ontdek je steeds meer bij jezelf je onmacht om hen vast te houden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Unionist schreef:Ik hoorde vanmorgen een preek van Ds. M. Roberts uit Schotland. Tot mijn verbazing hoorde ik hem ineens zeggen dat zij (de Schotten) weleens een voorbeeld konden nemen aan de Hollanders Dáár was het allemaal zo perfect. Daar lagen de gezinnen nog onder beslag van Gods Woord.
van welk jaartal kwam die preek? Ik neem aan meer als 150 jaar geleden
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Is er iemand die de catechismus met de kinderen doorneemt?
Welke uitgave gebruik je dan?
Is er een goede hertaling beschikbaar?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

FlyingEagle schreef:
Unionist schreef:Ik hoorde vanmorgen een preek van Ds. M. Roberts uit Schotland. Tot mijn verbazing hoorde ik hem ineens zeggen dat zij (de Schotten) weleens een voorbeeld konden nemen aan de Hollanders Dáár was het allemaal zo perfect. Daar lagen de gezinnen nog onder beslag van Gods Woord.
van welk jaartal kwam die preek? Ik neem aan meer als 150 jaar geleden
Hooguit 3 jaar geleden. Ik heb namelijk geen mp3'tjes van 150 jaar oud.

Maar ik denk dat als ds Roberts in Nederland is, hij vooral in Hersteld Hervormde domineesgezinnen komt.

In elk geval hoorde ik ervan op. Ik ben niet zo gewend dat er lovend over Nederland gesproken wordt.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef:Is er iemand die de catechismus met de kinderen doorneemt?
Welke uitgave gebruik je dan?
Is er een goede hertaling beschikbaar?
Hoewel ik zelf niet GKV ben, vind ik dat ze een mooie hertaling van de catechismus hebben:
http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=&strItemDescription=tekst&intItemID=3&onderdeel=6
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dathenum schreef:
Miscanthus schreef:Is er iemand die de catechismus met de kinderen doorneemt?
Welke uitgave gebruik je dan?
Is er een goede hertaling beschikbaar?
Hoewel ik zelf niet GKV ben, vind ik dat ze een mooie hertaling van de catechismus hebben:
http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=&strItemDescription=tekst&intItemID=3&onderdeel=6
Dat is mooi!
Ze hebben ook al zo'n mooie psalmberijming.... ;)
Ik vraag me trouwens af waarin ze qua leer en belijdenis nog verschillen van de Chr Geref en de HHK en de GB.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef: Ik vraag me trouwens af waarin ze qua leer en belijdenis nog verschillen van de Chr Geref en de HHK en de GB.
Ik citeer van de website van de Vrije Gereformeerde Kerk te Twijzel:

Binnen deze kerken was uiteraard geen ruimte voor de "veronderstelde wedergeboorte" bij het dopen van de kinderen. Maar het bleek al snel dat daar iets anders voor in de plaats kwam: de "gestelde wedergeboorte". Een kind dat gedoopt was, was dùs een kind van God. Deze opvatting kwam voort uit een verkeerd verstaan van het verbond Gods. Er ontstond een soort verbondsautomatisme, waarbij het oude en vertrouwde gezegde dat "het genadeverbond wèl erfgoed was, maar de genade níet", uit het oog werd verloren. Dat betekende dar er geen sprake kon zijn van tweeërlei zaad van het verbond, namelijk zij, die wederbaard worden, zich bekeren en tot geloof komen, en zij die het verbond breken in volhardend ongeloof.

In contacten met vrijgemaakten merk ik inderdaad dat zoals boven beschreven men altijd naar de doop / het verbond grijpt.

Ze hebben inderdaad in ieder geval een mooie psalmberijming en hertaling van de Heidelbergse Catechismus.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zullen we een GKV-fanclub stichten?

Ik heb net de ouderling proberen te bellen om me af te melden voor de GKV en ik heb de dominee gebelt om me aan te melden voor de HHK. :| Ik zal idd de psalmberijming missen en ik hoop niet dat mijn kinderen ooit de oude cathechismusvertaling hoeven te leren. Mijn vriendin leent fulltime mijn bijbel omdat het zo lekker leest. Mijn schoonzusje is onder de indruk van de gemeenschapszin wat je nog bij de GKV vind (in vergelijking met de GG). Ik zal nooit wennen aan een gemeente waar de dominee er van uit gaat dat de meerderheid onbekeerd is.

Aan de andere kant vind ik de duidelijkheid in de HHK fijn. Men weet nog dat liefde voor de wereld niet te combineren is met liefde voor God. Daaruit vloeit voor dat uitgaan niet vanzelf sprekend is voor de kerkgemeente (toch!?). Ik heb in de GKV meegemaakt dat een aantal jeugdverenigingen uit verschillende gemeenten een disco-avond organiseerden. 3 verschillende podia met trance, hardhouse en R&B. Daarnaast vond ik in mijn oude gemeente het kerkse wat benauwend (maar dat is niet meer representatief voor de gehele GKV). De kerkenraad had veel invloed en gebruikte dat ook. Zelfs het overgaan naar de CGK waar ze samensprekingen mee hebben was een groot probleem. De waarde en diepte van een verkondigt evangelie heb ik eigenlijk pas ontdekt buiten de GKV. Genade is soms wel erg vanzelfsprekend. (Daarentegen verafschuw ik meer de juist andere kant waar genade een soort mythe is van oude oma's uit verloren generaties laatste heiligen) Ik maak me zorgen over het gemak waarmee men aan het avondmaal gaat, maar geniet er van om met de hele gemeente het avondmaal te gebruiken. Als laatste had ik geen moeite met de vernieuwingen maar vond ik de redenen wel erg veel lijken op de redenen van de synodalen van 50 jaar geleden. Anders gaat de jeugd weg... De jeugd wil wat anders... Waar gaat het nu om?
Ik denk dat het genoeg zegt dat het gebeurt is dat mijn ouders een aflevering van kopspijkers met de ouderling besproken en moesten nalachen om de goede grappen, waar ik van weet dat 1 van de caberatiers voor God speelde en zo gekleed was. En het onbegrip wanneer ik dat ter sprake bracht.
Plaats reactie