Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dathenum schreef:
Miscanthus schreef:..... Er ontstond een soort verbondsautomatisme, waarbij het oude en vertrouwde gezegde dat "het genadeverbond wèl erfgoed was, maar de genade níet", uit het oog werd verloren. Dat betekende dat er geen sprake kon zijn van tweeërlei zaad van het verbond, namelijk zij, die wederbaard worden, zich bekeren en tot geloof komen, en zij die het verbond breken in volhardend ongeloof.[/i]
mmm, dat zie ik niet bij iedere vrijgemaakte terug. Ook Marnix hoor ik zeggen dat er geloof en gehoorzaamheid nodig is.. Misschien kan hij daar meer duidelijkheid over geven?

Maar wat s het gevaar van een teruggrijpen op het verbond?
We zingen toch in Ps 25 berijmd ook:
Loutre goedheid, liefdekoorden,
Waarheid zijn des HEEREN paan
Hun, die Zijn verbond en woorden,
Als hun schatten, gadeslaan,
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dathenum schreef:
Miscanthus schreef: Ik vraag me trouwens af waarin ze qua leer en belijdenis nog verschillen van de Chr Geref en de HHK en de GB.
Ik citeer van de website van de Vrije Gereformeerde Kerk te Twijzel:

Binnen deze kerken was uiteraard geen ruimte voor de "veronderstelde wedergeboorte" bij het dopen van de kinderen. Maar het bleek al snel dat daar iets anders voor in de plaats kwam: de "gestelde wedergeboorte". Een kind dat gedoopt was, was dùs een kind van God. Deze opvatting kwam voort uit een verkeerd verstaan van het verbond Gods. Er ontstond een soort verbondsautomatisme, waarbij het oude en vertrouwde gezegde dat "het genadeverbond wèl erfgoed was, maar de genade níet", uit het oog werd verloren. Dat betekende dar er geen sprake kon zijn van tweeërlei zaad van het verbond, namelijk zij, die wederbaard worden, zich bekeren en tot geloof komen, en zij die het verbond breken in volhardend ongeloof.

In contacten met vrijgemaakten merk ik inderdaad dat zoals boven beschreven men altijd naar de doop / het verbond grijpt.

Ze hebben inderdaad in ieder geval een mooie psalmberijming en hertaling van de Heidelbergse Catechismus.
Praktisch. Theoretisch absoluut niet. Ik ken dominees die hier fel tegen ageren. Als dit praktijk is, dan is dit om de lauwheid van de prediking van de plaatselijke dominee. De visie op de doop van de GKV is theoretisch de meest doordachte visie die ik tot nu toe heb kunnen meemaken en haast onmetelijk waardevol in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Uit het Bulletin van de Herv. gemeente ( in HV) te Apeldoorn van vandaag:
Huisgodsdienst
Op de laatst gehouden winteravondlezing van ds. W. Pieters kwam ook het onderwerp “huisgodsdienst” naar voren. Hoe spreken we met onze kinderen over de preek, hoe maken we hen vertrouwd met het Woord van God enz.
De dominee gaf ook aan dat het heel nuttig kan zijn om daarover onderling informatie uit te wisselen. Om deze reden willen we u onze ervaringen doorgeven met verschillende boekjes.
Na het avondeten lezen wij op dit moment met onze kinderen ( 8 en 5) een hoofdstuk uit het boek “Aan de hand van het Woord” geschreven door Marian M. Schoolland.
Ze legt in 86 hoofdstukken op eenvoudige wijze de hele Bijbelse geloofsleer aan kinderen uit. In ieder hoofdstuk geeft ze een Bijbelgedeelte op om te lezen en vervolgens illustreert ze aan de hand van een Bijbelverhaal het onderwerp uit de geloofsleer dat aan de beurt is. Bij ieder hoofdstuk staan ook vragen opgenomen om over het onderwerp door te praten en tegelijk te controleren of de kinderen de boodschap begrepen hebben.
Er is verder een Bijbeltekst opgenomen om de kinderen aan te leren, er worden liederen aanbevolen om met elkaar te zingen en ook staan er gebedsonderwerpen in opgenomen.
Wij lezen het boekje nog voor, maar het is ook prima geschikt om door oudere kinderen zelf gelezen te worden. Een echte aanrader!
Hartelijke groet, Arina Bijkerk

(Aan de hand van het Woord- Marian Schoolland- Uitgeverij Groen – ISBN 90-5030-722-1)
Kent iemand dit boekje?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ds. A. van Ek (CGK Spijkenisse) heeft gisteren 2 preken gehouden over "Huisgodsdienst".

Te beluisteren via http://www.audioserver.nl
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Unionist schreef:Ds. A. van Ek (CGK Spijkenisse) heeft gisteren 2 preken gehouden over "Huisgodsdienst".

Te beluisteren via http://www.audioserver.nl
wij hebben ook een mooi boek over huisgodsdienst:

Aangaande mij en mijn huis van : J.R. Beeke
Het geloof gestalte geven in het gezin.

Erg mooi maar wel een beetje confronterend. :oops:
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

uitgeworpen schreef: Erg mooi maar wel een beetje confronterend. :oops:

Kun je eens uitleggen waarrom het confronterend is ?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De vorige posting is verkeerd gequoot. Uitgeworpen zei het, niet ik.

Het boek staat overigens bovenaan mijn verlanglijst voor mijn verjaardag.

Ds. Pieters was er nogal lyrisch over in het RD, zag ik.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Pleidooi voor huisgodsdienst
Ds. W. Pieters

Titel: ”Aangaande mij en mijn huis. Het geloof gestalte geven in het gezin”
Auteur: J. R. Beeke
Uitgeverij: De Groot Goudriaan, Kampen, 2006
ISBN 90 6140 930 6
Pagina’s: 189
Prijs: € 18,90.

Als Jozua vlak voor zijn sterven afscheid van zijn volk neemt, roept hij ze nog één keer op om de Heere te gehoorzamen. Ter aanmoediging zegt hij: Wát jullie ook doen, ik zal met mijn gezin niet de afgoden maar de HEERE dienen. Al is het ook tegen de stroom in en al komen we alleen te staan. Deze belijdenis wordt op een prachtige en diepgravende, maar ook eenvoudige manier ontvouwd door dr. J. R. Beeke.

”Aangaande mij en mijn huis. Het geloof gestalte geven in het gezin” is uit het Engels vertaald. Het boek richt zich op ouders en gaat over huisgodsdienst - een doorgaans vergeten artikel. Op een heldere en rustige manier zet de schrijver uiteen wat God in Zijn Woord van ons vraagt wat betreft de geestelijke kant van de opvoeding van onze kinderen.

Op grond van de doopbelofte roept dr. Beeke ouders ernstig op om alle wereldgelijkvormigheid te vermijden. De oproep van Johannes om de wereld niet lief te hebben past hij op ons dagelijks leven toe.

De hoofdmoot van het boek komt in twee hoofdstukken aan de orde. Het eerste luidt: ”Het Evangelie overdragen aan onze kinderen”. We lezen hoe nodig deze overdracht is, wat wij precies dienen over te dragen (de inhoud dus), en hoe we dit kunnen doen (de middelen): Wees in al uw onderwijs eerbiedig, ernstig en oprecht. Laat uw kinderen voelen dat wat u zegt, echt is. Kijk ze in de ogen wanneer u spreekt. Laat uw liefde voor hun ziel zien. Wees niet bang om te huilen wanneer u spreekt over de liefde van Christus, of wanneer u ze waarschuwt te vluchten van de komende toorn. Maak geen grapjes over de Bijbel. Denk niet licht over God. Het leven is te ernstig, de dood te onherroepelijk, het oordeel te zeker en de eeuwigheid te lang om humoristisch te zijn over de heilige waarheden van de Schrift.

Daarna volgt het hoofdstuk ”Huisgodsdienst”. Als er één ding belangrijk blijkt te zijn, is het wel bidden. Vóór onze kinderen -ook in gemeentelijke gebedsbijeenkomsten- en mét hen. We zijn zo afhankelijk van Gods Geest! Maar bij het bidden rust op ons ook het grote voorrecht om te onderwijzen. Tientallen praktische adviezen rijgt de schrijver aaneen hoe gestalte te geven aan de overdracht van Gods Woord. Als ouders kunnen we dit niet overlaten aan de zondagsschooljuffrouw, de basisschoolleerkracht of de catechisatie gevende dominee. We zijn zelf eerstverantwoordelijken.

Het boek is zo eenvoudig geschreven en geeft niettemin zo grondig onderwijs over dit hoogstbelangrijke onderwerp dat kerkenraden, naar mijn mening, er goed aan doen dit boek aan alle doopouders cadeau te doen!

Om als gezin op de juiste manier met de zondagse eredienst om te gaan en thuis over de preek na te spreken is nog niet zo gemakkelijk. Dr. Beeke stelt het uitgebreid aan de orde. Het is verbazend goed geschreven.

Moge het lezen van dit boek het verlangen doen ontwaken of versterken om zó onze kinderen op te voeden, zó ze te onderwijzen, zó ze tot de zaligheid en vooral tot de Zaligmaker te leiden, zó God groot te maken.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

mayflower schreef:
uitgeworpen schreef:Erg mooi maar wel een beetje confronterend. :oops:

Kun je eens uitleggen waarrom het confronterend is ?
De stijl is heel direct en practisch.
En het was voor mij heel confronterend omdat je ziet dat het soms helemaal niet lukt met drie pubers, twee basischoolkinderen en een peuter :oops:
Ik voelde me heel schuldig na het lezen maar het geeft ook wel een positieve impuls. Drijft uit tot gebed om hulp en schuldbelijdenis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Vandaag een verslag van dr.J.R. Beeke in het RD, waarnaar ik in een ander topic verwijs.
[hr]
„Zorg dat geestelijk gesprek met kind gewoon is”
DR. BEEKE BEPLEIT GEZINSGODSDIENST

VEENENDAAL - „We moeten alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat het gewoon wordt om met onze kinderen over geestelijke dingen te spreken. Gezinsgodsdienst kan een middel zijn om op een natuurlijke manier vrijmoedig met de kinderen over God te praten.”

Dat vindt dr. J. R. Beeke, die als rector en hoogleraar systematische theologie en homiletiek verbonden is aan het Puritan Reformed Theological Seminary in Grand Rapids (VS). Op uitnodiging van de stichting Herleving sprak hij donderdag in de Poortkerk in Veenendaal over gezinsgodsdienst. Na Veenendaal doet dr. Beeke tijdens zijn Nederlandse tournee Hardinxveld-Giessendam, Hoevelaken en Woudenberg aan.

De Amerikaanse voorganger hoopt dat er meer gezinsgodsdienstoefeningen zullen plaatshebben. Dr. Beeke heeft bijzondere herinneringen overgehouden aan de gezinsgodsdienst elke zondagavond in zijn kinderjaren. „Ik ben nooit vergeten hoe ik als kleuter bij mijn vader op schoot zat tijdens de gebeden. Dat maakte diepe indruk.”

De dagelijkse huisgodsdienstoefening bestaat, aldus dr. Beeke, uit drie dingen: onderwijs uit Gods Woord, zingen en gebed. Bij het onderwijs uit de Bijbel gaat het om meer dan alleen maar lezen. De vader, die de leiding heeft, legt dingen uit, stelt vragen en gaat met de kinderen in gesprek. Deze dialoog vindt hij belangrijk.

De Amerikaan vindt het nodig dat er meer over de dingen van God gesproken wordt. „Gezinsgodsdienst is een basis van echte gemeenschap tussen ouders en kinderen. Kinderen moeten op een natuurlijke en vrijmoedige manier over de dingen van God kunnen praten.”

Het tijdstip waarop de gezinsgodsdienst wordt gehouden, doet er niet zo veel toe. Het is belangrijker dat alle gezinsleden aanwezig zijn en dat er geen haastsfeer heerst. „In ons gezin wordt de gezinsgodsdienst na de warme maaltijd gehouden. Als iemand vroeg weg moet, begint men iets vroeger met eten. Toen de kinderen jong waren, duurde het ongeveer tien minuten, tegenwoordig gemiddeld twintig minuten, maar het loopt wel eens uit tot een halfuur.”

De hoogleraar vindt de gezinsgodsdienst ook belangrijk om kinderen te leren bidden en om zelf de gezinsgodsdienstoefening te kunnen leiden. Hij heeft zijn kinderen al op jonge leeftijd geleerd hardop te bidden. Het begon toen zij een jaar of drie waren, en hij hun influisterde wat ze moesten zeggen. „Rond hun negende jaar zijn ze in staat zelf voor te gaan in gebed.”

Dr. Beeke erkent het gevaar dat kinderen over details bidden en niet over de grote dingen, zoals vergeving van de zonden. Maar ook in zaken van het gebed kan men kinderen opvoeden, is zijn ervaring. „Ik spreek met hen over hun gebed en zeg dan dat het belangrijk is om de zonden te belijden. Onze kinderen zijn niet verbaasd als ik hen daarop wijs.”

Dr. Beeke hoopt dat er op deze manier een doorgaande lijn in de gezinsgodsdienst zal zijn.

Openheid tussen ouders en kinderen is vereist, zei de Amerikaanse voorganger in antwoord op een vraag. Hij zei dat God in zijn Woord ook open is, bijvoorbeeld over het huwelijk en over seksualiteit. In gesloten gezinnen is het probleem al half opgelost als men het anders wil. Men kan de gezinsgodsdienst het beste invoeren door er eerst samen over te spreken. Als men terugvalt in het oude gedrag, moet men elkaar corrigeren en de afgesproken gedragslijn blijven volgen.

„Hoe kan men aan gezinsgodsdienst doen als men de zekerheid van het geloof mist?” vroeg iemand. Dr. Beeke: „Dat is een ernstig probleem. Mensen kunnen de zekerheid van het geloof missen en toch beseffen dat de gezinsgodsdienst belangrijk is. Zij kunnen veel doen om de kinderen te onderwijzen. Sommige ouders vinden het normaal dat ze onbekeerd zijn en hun kinderen vinden dat dan ook. Onbekeerdheid is geen uitvlucht om je aan je plicht te onttrekken. Als ouders echt met hun onbekeerdheid worstelen, kan het goed zijn dat de kinderen daar iets van weten.”

Onderlinge ruzies moeten voor het begin van de gezinsgodsdienst opgelost zijn. „Dat kan betekenen dat een vader zijn kind om vergeving vraagt voor iets wat hij verkeerd gedaan heeft.”

bron: http://www.refdag.nl
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Kaw schreef: Ik zal nooit wennen aan een gemeente waar de dominee er van uit gaat dat de meerderheid onbekeerd is.
.
ach........waar kén ik dat toch van....????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

eerder werd het ook al gevraagd: hoe vullen wij huisgodsdienst concreet in. Lezen, zingen bidden en af en toe en goed gesprek. Dat kan zijn na aanleiding van heel veel verschillende dingen.
Het aanleren van Bijbelteksten, psalmen en liedjes (later evt de HC)
Het lijkt mij dat (bijna) ieder gezin dit doet. Dat er zoveel openheid is voor een geestelijk gesprek. Dat kinderen ook wel eens vragen aan de ouders: Houd jij ook van de Heere Jezus? Dat ouders ook kunnen zeggen: Dit is verkeerd, zondig van mij. Wil je mij vergeven?
Mij lijkt het een heel normale zaak als het er zo aan toe gaat in christelijke gezinnen, of vergis ik me nu :? (en ben ik weer te optimistisch)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Mij lijkt het een heel normale zaak als het er zo aan toe gaat in christelijke gezinnen
als je met de kwalificatie "christelijke gezinnen" bedoeld "refo-gezinnen" dan zou het een gangbare zaak kúnnen zijn.

buiten de refowereld is het dus niet bepaald gangbaar.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Mij lijkt het een heel normale zaak als het er zo aan toe gaat in christelijke gezinnen
als je met de kwalificatie "christelijke gezinnen" bedoeld "refo-gezinnen" dan zou het een gangbare zaak kúnnen zijn.

buiten de refowereld is het dus niet bepaald gangbaar.
Met christelijke gezinnen omarm ik ook refo-gezinnen, maar ook alle anderen die wensen te leven naar Gods Woord
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

Het besproken boek van Beeke is een echte aanrader!
Heel praktisch, leerzaam, doet je de noodzaak van Huisgodsdienst beseffen. Maar wekt ook het verlangen op om dat gestalte te geven!
Plaats reactie