weer-legging

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: weer-legging

Bericht door Jongere »

Leg jij me eens uit, Marnix, wat het voordeel is voor een meisje om met blote benen over straat te lopen (al zou er maar één man zijn die worstelt met zijn gevoelens op dat gebied en hierdoor in de zonde getrokken wordt.. Ja, moet die man maar in een reservaat gaan leven?) tegenover gewoon met een wat langere rok of een dunne broek over straat te lopen waarbij je in ieder geval voor jezelf hebt uitgesloten dat je andere mensen tot een 'aanstoot' bent?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: weer-legging

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Leg jij me eens uit, Marnix, wat het voordeel is voor een meisje om met blote benen over straat te lopen (al zou er maar één man zijn die worstelt met zijn gevoelens op dat gebied en hierdoor in de zonde getrokken wordt.. Ja, moet die man maar in een reservaat gaan leven?) tegenover gewoon met een wat langere rok of een dunne broek over straat te lopen waarbij je in ieder geval voor jezelf hebt uitgesloten dat je andere mensen tot een 'aanstoot' bent?
tjonge zeg, als moslims klagen over werkmannen in korte broek vinden we dat belachelijk, maar als een oudere refoman in het zwart wat zegt over een stukje blote kuit van een vrouw, dan is dat "normaal"
hoezo met 2 maten meten?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: weer-legging

Bericht door jakobmarin »

albion schreef:Omdat ik er pas woonde en niemand kende, heb ik de uitnodiging aangenomen. Het was een ouder stel dus (gedachtig aan mijn moeder die er een hekel aan had dat ik met blote benen liep), kleedde ik me netjes aan en droeg panties of kniekousen.
We zaten net aan een heerlijk kopje koffie toen hij zei: 'Ik ben blij dat je geen blote benen hebt.' (ik zette voorzichtig mijn kopje neer en wachtte op het vervolg), 'want', zei hij, 'je brengt de jongens maar op verkeerde gedachten.' Ik, ik was even sprakeloos. Iedere dag moest ik nl langs hun huis (het was net op de andere hoek van de straat waar het bedrijf was).
Het is echt cultuurgebonden. In het begin waren panties het toppunt van onzedelijkheid, nu van degelijkheid.

We moeten een gezond evenwicht vinden hierin. Kijk, als ik nu de naveltruitjes, heupbroeken, korte fladderrokjes en noem maar op zie, denk ik: dit is gewoon wat doorgeslagen naar de kant dat vrouwen er op moeten letten en wat anders aantrekken. Overigens zijn de gedragingen van een vrouw ook al groot deel van het 'probleem' volgens mij (lonken met de ogen en al gaande en trippelende... Grappig voor refo-wereld overigens dat in dat hoofdstuk (jes 3) de wijde rok en haarvlechten als iets negatiefs wordt genoemd door God).

Als een vrouw een blote kuit heeft, en een man kan daar niet tegen, dan moet die man zich afvragen of er niet iets mis is met hem.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: weer-legging

Bericht door refo »

Ik stel voor dat nu de dames een poos aan het woord gaan.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: weer-legging

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Leg jij me eens uit, Marnix, wat het voordeel is voor een meisje om met blote benen over straat te lopen (al zou er maar één man zijn die worstelt met zijn gevoelens op dat gebied en hierdoor in de zonde getrokken wordt.. Ja, moet die man maar in een reservaat gaan leven?) tegenover gewoon met een wat langere rok of een dunne broek over straat te lopen waarbij je in ieder geval voor jezelf hebt uitgesloten dat je andere mensen tot een 'aanstoot' bent?
tjonge zeg, als moslims klagen over werkmannen in korte broek vinden we dat belachelijk, maar als een oudere refoman in het zwart wat zegt over een stukje blote kuit van een vrouw, dan is dat "normaal"
hoezo met 2 maten meten?
Waar heb jij het nou opeens over? :oO
Er zit nogal een verschil tussen de "blote benen" en "een stukje kuit" hoor.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: weer-legging

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Leg jij me eens uit, Marnix, wat het voordeel is voor een meisje om met blote benen over straat te lopen (al zou er maar één man zijn die worstelt met zijn gevoelens op dat gebied en hierdoor in de zonde getrokken wordt.. Ja, moet die man maar in een reservaat gaan leven?) tegenover gewoon met een wat langere rok of een dunne broek over straat te lopen waarbij je in ieder geval voor jezelf hebt uitgesloten dat je andere mensen tot een 'aanstoot' bent?


Maar voor velen is het voordeel gewoon dat ze het mooi vinden... of lekker koel. Daar ging het me om, we leven in een wereld waarin de overgrote meerderheid niet gelooft. Het kan dus wel goed zijn dat niemand bijvoorbeeld in korte rokjes rond zou lopen maar het is niet reeel. De praktijk is dat al die mensen zich niet zo druk maken om Bijbels denken met dus als gevolg dat er genoeg mensen met rokken tot of boven de knieen rondlopen. Daarom moeten we leren daar goed mee om te gaan... anders kunnen we niet meer over straat lopen... want daar lopen ze gewoon, daar zie je die blote benen en als je daar niet aan gewend bent en dus niet tegen kan heb je een groot probleem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: weer-legging

Bericht door Jongere »

Oh wacht, ik zag niet dat "blote benen" benen zonder panty waren. :humhihi
Dat verandert het wel een beetje. Ik dacht meer aan zichtbare blote benen. Maarre.. laat maar.
:D
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: weer-legging

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Leg jij me eens uit, Marnix, wat het voordeel is voor een meisje om met blote benen over straat te lopen (al zou er maar één man zijn die worstelt met zijn gevoelens op dat gebied en hierdoor in de zonde getrokken wordt.. Ja, moet die man maar in een reservaat gaan leven?) tegenover gewoon met een wat langere rok of een dunne broek over straat te lopen waarbij je in ieder geval voor jezelf hebt uitgesloten dat je andere mensen tot een 'aanstoot' bent?
tjonge zeg, als moslims klagen over werkmannen in korte broek vinden we dat belachelijk, maar als een oudere refoman in het zwart wat zegt over een stukje blote kuit van een vrouw, dan is dat "normaal"
hoezo met 2 maten meten?
Waar heb jij het nou opeens over? :oO
Er zit nogal een verschil tussen de "blote benen" en "een stukje kuit" hoor.
Ten eerste geloof ik niet albion met blote benen en dan bedoel ik letterlijk blote benen, dus tot aan de lies, over straat gaat, maar neem ik aan dat het om een rok gaat die hoorguit de lengte zal hebben van een gemiddelde korte broek als de heren, dus zeg maar rond de knie. Sterker nog, ik denk dat de rok langer valt dan dat, dus blijft idd een stukje kuit over.
Maar goed, stel dat het om een zelfde lengte gaat als de heren-korte broek, dan mogen heren daar wel in rond lopen en dames niet??????
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: weer-legging

Bericht door refo »

Waar was men in 1929 mee doende op kledinggebied?
Het is alweer jaren geleden dat de ‘vleeschkleurige kousen’ in de mode kwamen. Foei, riep men aanvankelijk, maar ook voor deze mode bezwijken vrouwen en dochters van de mannenbroeders.

De delinquenten werden zóó talrijk, dat 't delict moest worden afgevoerd, schrijft geamuseerd Kuypers schoondochter mevrouw Hendrika Kuyper-Van Oordt in het weekblad Timotheüs van 5 oktober 1929.
Het is een geestig en verstandig artikel, vinden de lezeressen, die reeds de vleeskleur dragen.

Mevrouw Kuyper waarschuwt:

't Is nooit verstandig, als 't zulke wisselende, uiterlijke dingen betreft, dadelijk zoo over-gedecideerd te wéten en te vonnissen, en zoo erg principieel ‘de antithese’ te zien. Weet u waar dat meestal op uitloopt? Op: bakzeil halen; zijn eigen woorden opeten; achteruit krabbelen; zwenken; z'n draai nemen, en hoe de volksmond deze weinig fiere en stichtelijke behandeling meer betitelt.
Mevrouw Kuyper herinnert er (uit het hoofd citerend) aan, dat, toen de mode van de lichte kousen begon, een hoogstaande vrouw, die zeer veel invloed bezit in de Christelijke meisjeswereld, in een gezaghebbend blad schreef:

Wie vleeschkleurige kousen draagt, staat met beide beenen op 't erf van den vijand.
Was dat vol te houden? vraagt mevrouw Kuyper-Van Oordt zich af.

Ook in de rubriek ‘Hoe gaan wij gekleed?’ in het weekblad Christelijk Vrouwenleven van juli 1929 herinnert een schrijfster zich deze uitlating.

't Zal een vijftal jaren geleden zijn, dat ik eens in ‘een brief’ las: ‘Wie gekleurde kousen draagt, staat met beide voeten in de ongerechtigheid’. Dit woord maakte veel indruk op me, maar de algemeenheid der lichte kousen maakt toch, dat ik stellig vermoed, dat bedoelde dame dezen regel nu niet meer zóó schrijven zal.
Maar de dame in kwestie denkt er nog wél zo over. Zowel aan Christelijk Vrouwenleven als aan Timotheüs laat Kuypers dochter Henriëtte weten, dat zij het was, die deze woorden schreef in een ‘Brief aar een verre vriendin’ in De Standaard.

De uitspraak luidde precies:

Wie vleeschkleurige kousen draagt, staat met beide beenen op het terrein van den vijand.
En over deze kleding oordeelt Kuypers dochter nog steeds:

de vleeschkleurige kous bedoelt: het been bloot te doen lijken, en is dus een oneerbare dracht ... Tegen vleeschkleurige kousen, tegen alle vleesch-kleurig boven- en ondergoed handhaaf ik mijn protest onverzwakt. Iedere eerbare vrouw voelt, dat vleeschkleurige kleeding oneerbaar, en daarom onoorbaar is. Iedere eerbare vrouw, die 'n paar kousen koopt, voelt heel goed het onderscheid tusschen vleeschkleurige en lichte kousen, zelfs al naderen de tinten elkaar.
Nu ze toch aan het woord is in Timotheüs van 9 november, wil Henriëtte ook over de roklengte nog iets zeggen.

Misschien mag ik hier den raad herhalen, dien ik reeds velen gaf, en ook onlangs aan mijn ‘verre vriendin’ in De Standaard schreef. Wie een japon of blouserok koopt neme toch eerst de zitproef. Zoo dikwijls is een rok niet te kort, als men staat of loopt, maar wórdt hij tekort als men gaat zitten, en den rok optrekt tot boven de knieën soms. Men vrage aan de verkoopster een stoel, en ga daarop, met den rok aan, voor een lagen spiegel zitten. Dan kan men zelf zien, of de rok, bij 't zitten, eerbaar blijft of oneerbaar wordt.
Ook van een andere lezeres heeft de redactie van Timotheüs nog een protestbrief ontvangen tegen het aan het woord laten van Kuypers toch nog te voorbarige schoondochter, mevrouw Hendrika Kuyper-Van Oordt.

Een nabootsing van bloote beenen acht zij toch iets, dan alleen past bij vrouwen van slecht allooi, zoodat de uitdrukking ‘erf van den vijand’ daarvoor nog maar een sobere uitdrukking is.
De redactie van het blad acht de waarheid in het midden liggen, betoogt dat onze christenvrouwen en -meisjes moeten zorgen voor eerbare en oorbare kleding en geeft tot slot nog het woord aan lezeres G. Middelman-Moll te Voorthuizen, die een vers inzond, getiteld: ‘Vleyskleur-kous’.
Soo heeft de modevorst het ‘konstnaeckt’ uitgevonden;
Geen sedepreecker kan nu stoutelyk verkonden,
Dat sulcks onwaardig sy, want - alles is maer scheyn,
't Syn echte kousen slechts, kan dat onsedig syn?
O maegd, doorsie dees list, wil niet met konstvel jokken,
Noch als een houten ham met vleysen scheyn gaan lokken.
Weg met dat naemaeck nackt, uw kleeding sy een kleet,
Dat naektgegoochel spel voert vaeck tot bitter leet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: weer-legging

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:Maar goed, stel dat het om een zelfde lengte gaat als de heren-korte broek, dan mogen heren daar wel in rond lopen en dames niet??????
Klopt. :)

Nee hoor, ik ben niet zo van "dit mag en dat mag niet". Het gaat niet om mogen, het gaat om 'rekening houden met'. In die zin kan ik me helemaal vinden in wat Paul Washer zei in zijn interview met het ND:
Washer schreef:Zolang je kleding niet sensueel, extravagant of overdreven luxe is, is die Bijbels verantwoord. Veel ingewikkelder zou je het niet moeten maken. Christen-zijn zou moeten gaan over het vertegenwoordigen van de liefde van Christus, niet over het strikt volgen van regels.
Maar om even op je vraag in te gaan, ik lees daar verontwaardiging in dat mannen hier "meer" (of minder ;-) ) zouden mogen dan vrouwen. Maar je bent het toch wel met me eens dat mannen anders naar vrouwen kijken dan andersom èn dat vrouwenbenen over het algemeen een stuk aantrekkelijker zijn dan mannenbenen? Ik wil geen vrouwen discrimineren of iets dergelijks, maar ja - ik denk dat er hierin een duidelijk verschil is en dat vrouwen zich op dit gebied misschien meer zullen moeten aanpassen dan mannen dat moeten doen.

Maar nu houd ik echt op met over benen na te denken. :deg
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: weer-legging

Bericht door helma »

Jongere schreef: Maar je bent het toch wel met me eens dat mannen anders naar vrouwen kijken dan andersom èn dat vrouwenbenen over het algemeen een stuk aantrekkelijker zijn dan mannenbenen? Ik wil geen vrouwen discrimineren of iets dergelijks, maar ja - ik denk dat er hierin een duidelijk verschil is en dat vrouwen zich op dit gebied misschien meer zullen moeten aanpassen dan mannen dat moeten doen.
Nou dan zal ik mijn mening eens geven over mannen met een korte broek:
ik vind blote mannenbenen vréselijk :deg brrrr...... :oO ::please
Jongere schreef:Maar nu houd ik echt op met over benen na te denken. :deg
:gni
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: weer-legging

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Waar heb jij het nou opeens over? :oO
Er zit nogal een verschil tussen de "blote benen" en "een stukje kuit" hoor.
Ten eerste geloof ik niet albion met blote benen en dan bedoel ik letterlijk blote benen, dus tot aan de lies, over straat gaat, maar neem ik aan dat het om een rok gaat die hoorguit de lengte zal hebben van een gemiddelde korte broek als de heren, dus zeg maar rond de knie. Sterker nog, ik denk dat de rok langer valt dan dat, dus blijft idd een stukje kuit over.
Maar goed, stel dat het om een zelfde lengte gaat als de heren-korte broek, dan mogen heren daar wel in rond lopen en dames niet??????
Mannen zijn daar wel wat gevoeliger voor, wat dat betreft lijkt het me goed daar rekening mee te houden... we moeten rekening met elkaars zwakten en als mannen op dat punt zwak zijn is het fijn als vrouwen daar extra rekening mee houden... Maar dat houdt idd weer niet in dat ze geen korte broek of rok aanmogen.... Zoals ik al zei, als je daar niet tegen kan kan je als man uberhaupt niet meer over straat lopen want dan kom je genoeg korte broeken en rokken tegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: weer-legging

Bericht door Margriet »

Weet je, ik vind dat mannen maar eens wat meer vrouwen moeten aankijken,
in plaats van bekijken!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: weer-legging

Bericht door Wilma van den Berg »

Margriet schreef:Weet je, ik vind dat mannen maar eens wat meer vrouwen moeten aankijken,
in plaats van bekijken!
:)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: weer-legging

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilma van den Berg schreef:
Margriet schreef:Weet je, ik vind dat mannen maar eens wat meer vrouwen moeten aankijken,
in plaats van bekijken!
:)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten