Onweer

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: Onweer

Bericht door monique »

JaCa schreef:Ik vind onweer zooo iets moois....afgezien van de vele schade en ellende het kan aanbrengen.
Ik geniet ervan...
Je voelt je zo klein tegenover zo'n grote Majesteit.....en dan te bedenken.....dat is mijn/onze Koning :)
ik snap niet dat je zo kan denken
ik ben gewoon bang voor onweer zometeen slaat et in :nonnon
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Onweer

Bericht door vlinder »

Monique, ik denk dat wat Martha in het begin al zei een grote invloed heeft op jou angst.
Ben je bang (of lees: bereid) om te sterven ?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Onweer

Bericht door Ander »

Ik ben de kinderen op school nu aan het vertellen over de wetgeving op de Sinaï. Een duidelijk spreken van de HEERE in donder en bliksem. Ik heb ze vandaag, naar aanleiding van het onweer van deze dagen ook psalm 29 gelezen en er over gesproken. En wees gerust, ik ben gewoon blijven liggen vannacht maar ik vind het een mooie en indrukwekkende gedachte dat de Heere spreekt in het onweer. Maar, inderdaad, ook bij zonneschijn en dat probeer ik ook te benoemen. Lees psalm 84 of 19!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onweer

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
refo schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen bezielt (als het 's nachts onweert) om zelf op te staan, kinderen wakker te maken, aan te (laten) kleden en aan tafel te gaan zitten tot het onweer voorbij is.
angst waarschijnlijk
Jazeker, MM, dat is angst.

Ik begrijp dat refo geen angst kent en ondanks wat in de natuur gebeurt het hem niet bekommert.
Ik vraag me af wat refo doet als een aardbeving ons treft.
Gewoon in bed afwachten wat er gebeurt?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Onweer

Bericht door Gian »

refo schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen bezielt (als het 's nachts onweert) om zelf op te staan, kinderen wakker te maken, aan te (laten) kleden en aan tafel te gaan zitten tot het onweer voorbij is.
Als je in een oude boerderij woont met een rieten dak kan ik me er wel wat bij voorstellen. Anders niet nee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Onweer

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:
refo schreef:Ik vraag me altijd af wat mensen bezielt (als het 's nachts onweert) om zelf op te staan, kinderen wakker te maken, aan te (laten) kleden en aan tafel te gaan zitten tot het onweer voorbij is.
angst waarschijnlijk
Jazeker, MM, dat is angst.

Ik begrijp dat refo geen angst kent en ondanks wat in de natuur gebeurt het hem niet bekommert.
Ik vraag me af wat refo doet als een aardbeving ons treft.
Gewoon in bed afwachten wat er gebeurt?
Ik vraag me af of we tegenwoordig op de persoon spelen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onweer

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:Ik ben de kinderen op school nu aan het vertellen over de wetgeving op de Sinaï. Een duidelijk spreken van de HEERE in donder en bliksem. Ik heb ze vandaag, naar aanleiding van het onweer van deze dagen ook psalm 29 gelezen en er over gesproken. En wees gerust, ik ben gewoon blijven liggen vannacht maar ik vind het een mooie en indrukwekkende gedachte dat de Heere spreekt in het onweer. Maar, inderdaad, ook bij zonneschijn en dat probeer ik ook te benoemen. Lees psalm 84 of 19!
Het doet me denken een een verhaal van een klein meisje dat naar buiten rende toen het eens stevig begon te lichten en te donderen. Haar moeder trok haar snel naar binnen en vroeg waarom ze in dit noodweer naar buiten ging. "Maar mam, God is nu buiten aan het praten!" was haar verklaring.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onweer

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:Ik ben de kinderen op school nu aan het vertellen over de wetgeving op de Sinaï. Een duidelijk spreken van de HEERE in donder en bliksem. Ik heb ze vandaag, naar aanleiding van het onweer van deze dagen ook psalm 29 gelezen en er over gesproken. En wees gerust, ik ben gewoon blijven liggen vannacht maar ik vind het een mooie en indrukwekkende gedachte dat de Heere spreekt in het onweer. Maar, inderdaad, ook bij zonneschijn en dat probeer ik ook te benoemen. Lees psalm 84 of 19!
Psalm 84 is net iets anders, volgens mij. Daar wordt de Heere met een Zon vergeleken.
Maar wat dacht je van psalm 97 (door Marnix al genoemd) of psalm 104 en 147.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Onweer

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Psalm 84 is net iets anders, volgens mij.
je hebt gelijk. Het gaat daar over de regen juist, ook belangrijk!
We waren eens op gehandicaptenvakantie. We zaten buiten in het bos pannenkoeken te eten. Na het eten waren we gewoon een psalmvers te zingen. Een jochie gaf ps. 84 op. Op het moment dat we zongen: "en stort op hen een milde regen" ging het zachtjes regenen. Dat vergeet je niet meer!

Ik was een beetje in de war met deze tekst:
Matt. 5:45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onweer

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:Monique, ik denk dat wat Martha in het begin al zei een grote invloed heeft op jou angst.
Ben je bang (of lees: bereid) om te sterven ?
Misschien een beetje kort door de bocht... want dit zou ook moeten betekenen dat christenen geen vliegangst, hoogtevrees etc. zouden moeten hebben als ze niet meer bang zijn om te sterven.

Jvdg, in huis ben je bij onweer best veilig. Ik ben niet bang voor onweer en kan er van genieten... maar als ik op straat loop en het onweert zwaar, dan voel ik me weer niet prettig.

Ik vraag me af of het dus alleen angst is. In sommige gevallen is het een bepaalde vorm van angst... maar dat kunnen niet-gelovigen ook hebben. Ik heb alleen nooit gehoord dat die hun kinderen uit bed halen en zwijgend in de woonkamer laten zitten tot de bui over is ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Onweer

Bericht door MarthaMartha »

goeie Marnix........

Nog niet over nagedacht. Ik heb namelijk vliegangst :sweat
-Hoewel me dat niet verhinderd om te vliegen waar dat zo uitkomt-
Alleen is die vliegangst voor mij minder gerelateerd aan angst voor de dood ofzo.
Kan ik niet helemaal uitleggen, moet ik over nadenken. Je hebt wel een punt denk ik......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onweer

Bericht door helma »

ik ben niet bang om te sterven
maar ben echt weleens bang voor onweer.....voel me zó klein bij Gods Majesteit. En het zijn zulke krachten die losbarsten.....


Van zaterdag op zondag was het hier vrij heftig; wij hadden 's zondags bediening van het Avondmaal en er was veel wat me aanklaagde
Toen moest ik zo denken aan het onweer bij de Sinaï . Onweer is het spreken van God. Van een machtige, heilige rechtvaardige God.....
dan voel je je zó klein! Ik begreep hoe Christen zich gevoeld moet hebben bij de Sinaï. Waar zou je je bergen voor Gods Majesteit zonder het schuilen achter Christus bloed?
En dan mag je voor jezelf weten dat je veilig bent; dat de toorn van God niet meer op me rust maar dat dat is uitgestort over Christus heen.
Maar je gezin...zijn zij allen veilig achter het bloed? Zijn zij veilig in het onweer?
Ik ben altijd het hele onweer aan het bidden.....





1. O God, als oog en oor 't aanbidd'lijk wonder
Vernemen van Uw werken zonder tal:
Der sterren pracht, het dreunen van de donder,
Uw kracht en heerlijkheid in 't gans heelal.

2. Als tussen 't loof der hemelhoge stammen
Het vogelkoor Uw lof, o Schepper, zingt;
Te midden van der bergen trotse kammen
Mij 't koeltje streelt en 't beekje klaat'rend springt.

3. Als 'k dan bedenk hoe God zijn Zoon niet spaarde,
Maar Hem deed sterven, dan is 't mij te groot!
Hoe 's hemels Koning voor mij stierf op aarde,
Mijn zonde boette door zijn bitt're dood.

4. Waar 'k mij met Christus mag gestorven weten
En leef door Hem, nu door geen vrees benard;
Nu d' Overwinnaar, op de troon gezeten,
Ook troont in mijn, door Hem gereinigd hart.

5. Als 'k slechts door Hem mijn Vader mag behagen,
Als Hij mij leidt en al mijn schreden wendt,
Als ik dan in mijn hart zijn beeld mag dragen,
Hem kennen, die mij eeuwig heeft gekend.

6. En als Hem straks één juichtoon zal begroeten,
Als Hij mij thuishaalt, welk een heerlijkheid!
Dan werp ik mij aanbiddend aan Uw voeten,
En roep het allen toe: "Hoe groot Gij zijt!"

Koor. Dan zingt mijn ziel tot U, mijn Heer, mijn Heil:
Hoe groot zijt Gij!"
Dan zingt mijn ziel tot U mijn Heer, mijn heil:
Hoe groot zijt Gij! Hoe groot zijt Gij!"
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onweer

Bericht door freek »

Marnix schreef:
vlinder schreef:Monique, ik denk dat wat Martha in het begin al zei een grote invloed heeft op jou angst.
Ben je bang (of lees: bereid) om te sterven ?
Misschien een beetje kort door de bocht... want dit zou ook moeten betekenen dat christenen geen vliegangst, hoogtevrees etc. zouden moeten hebben als ze niet meer bang zijn om te sterven.

Jvdg, in huis ben je bij onweer best veilig. Ik ben niet bang voor onweer en kan er van genieten... maar als ik op straat loop en het onweert zwaar, dan voel ik me weer niet prettig.
Ja inderdaad, afgelopen zaterdagavond zat ik heel verloren in een bushokje. Ondanks dat ik er normaal gesproken niet bang voor ben, voelde ik me toch echt niet gelukkig!
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Onweer

Bericht door Sola Scriptura »

dat is normaal je verstand gebruiken, funcionele angst. als een leeuw op je afkomt blijf je ook niet staan. verder, Jezus sprong ook niet van het dak, al zou Hij werden opgevangen.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Onweer bewijs van Gods Majesteit

Bericht door Lourens »

Toen ik 23 jaar geleden in mijn huidige dorp kwam wonen was ik verbaasd.
Krachttermen die hier gebruikt worden waren (of zijn) 'bliksem' en 'donderdag'.

Ooit heb ik bij een inleiding op mannenvereniging eens gezegd dat het allemaal huichelaars zijn hier in het dorp. 'donder' mogen ze niet zeggen dus doen ze maar 'donderdag'.
Ik kreeg toen een hoop tegengas...... :haha

Maar vorige week verscheen onderstaand artikel in de plaatselijke krant.
Ik vond het wel mooi.

En de vervolgvraag: hoe zie, ervaar jij onweer?
‘Onweer bewijs majesteit God’
Vorige week werd menigeen uit zijn slaap gehouden door onweer. Ook dominee B.C.Buitendijk (Ger.vrijg.) kon de slaap niet vatten door het onophoudelijke weerlichten en de steeds opklinkende donder. “En het geblaf van onze hond, die niet tegen onweer kan.”
Onweer herinnert de vrijgemaakte predikant altijd weer aan Psalm 29. “Psalm 29 geeft een indrukwekkende beschrijving van het onweer. Tot zeven keer toe noemt hij de stem van de Here. Daarmee bedoelt hij de donder. De Psalm heet dan ook wel de Psalm van de zeven donderslagen. Je hoort de donder als het ware doorklinken in de psalm.
Als de HERE de donder laat horen, betuigt Hij zijn macht. Waar het ook onweert, het is altijd weer indrukwekkend. Daarvan zingt de Psalm. Laat de woorden op je inwerken. Probeer je voor te stellen wat er wordt beschreven: onweer boven zee, boven bergen en bossen, boven de woestijn en boven de velden. De gevolgen van een onweersbui zijn ontzagwekkend. De hemel is dan ook vol eerbied, Majesteit! Roept heel zijn paleis. Dan mag de aarde niet achterblijven. In de tempel, Gods paleis op aarde, roepen allen: Majesteit!

Ontzag
“Onweer is levensgevaarlijk. Vanwege de hoge elektrische spanningen. De bliksem doet woudreuzen breken als een rietje. Het hemelvuur zet huizen in brand en legt boerderijen in de as. Eén blikseminslag kan de moderne techniek onklaar maken, zoals pas gebeurde in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam. De stroom valt uit. De lichten doven. Computers begeven het. De telefoon werkt niet meer. Wat een kracht!”
Toch hoef je niet bang te zijn, leert de Psalm. “Heb wel diep ontcag voor de HERE, de God die zijn stem doet horen in het onweer. Maar weet dan, dat Hij niet wil afbreken, maar wil bouwen. Hij staat boven Zijn schepping. De hemelse machten, de engelen rondom Hem, geven Hem de eer. Dan mogen wij niet achterblijven”, aldus Buitendijk. “Onweer is geen zelfstandige kracht. Het is een bewijs van de majesteit van de Here. Denk daar maar aan als het onweert. De Almachtige die zulke kracht beheerst, wil ook Zijn volk kracht geven.”
Edit> Verplaatst naar een reeds bestaand topic; mvg Tiberius
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie