embryoselectie

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: embryoselectie

Bericht door memento »

Ik ben het met je eens dat IVF niet zomaar toegepast moet worden, maar van een bewust kiezen voor omzeilen van een beveiliging is bij correct medisch handelen geen sprake
Het probleem is dan dat je aan embryoselectie zal moeten gaan doen, een functie die anders door het lichaam uitgevoerd wordt, en bij IVF dmv medicijnen 'uitgezet' wordt. En embryoselectie ligt ethisch gezien erg moeilijk...
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: embryoselectie

Bericht door Marco »

memento schreef:Het probleem is dan dat je aan embryoselectie zal moeten gaan doen, een functie die anders door het lichaam uitgevoerd wordt, en bij IVF dmv medicijnen 'uitgezet' wordt. En embryoselectie ligt ethisch gezien erg moeilijk...
Vraag is of het 'moet'. In de praktijk wel. De ethische vragen rond embryoselectie liggen meer in de criteria die je wel of niet mag toepassen. Bij IVF spelen die niet mee: Dan is het willekeurig. Dat maakt toch nog wel verschil.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: embryoselectie

Bericht door vlinder »

Bij IVF worden soms ook bevruchte eicellen vernietigd.....Eer iets in mij begon te leven, was alles in uw boek geschreven. Daarom ben ik tegen IVF.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: embryoselectie

Bericht door Gian »

parsifal schreef:Maar wat zijn nu de Christelijke bezwaren tegen embryoselectie, als toch al IVF wordt uitgevoerd, waarbij sowieso embryos worden vernietigd?
Zolang we niet precies weten wanneer we het over leven hebben wat voor de eeuwigheid geld zou ik tegen IVF zijn.

Ik wordt haast misselijk van de discussie over preventieve embryoselectie. Al snap ik wel de gedachte die de heiden daarover heeft. Het argument van een meisje van 16 met afgezette borsten is mi erg overdreven. Dan hebben we het volgens mij over een uitzondering. Allerminst een reden om maar aan embryoselectie te doen.
Laatst gewijzigd door Gian op 03 jun 2008, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

Gian schreef:
parsifal schreef:Maar wat zijn nu de Christelijke bezwaren tegen embryoselectie, als toch al IVF wordt uitgevoerd, waarbij sowieso embryos worden vernietigd?
Zolang we niet precies weten wanneer we het over leven hebben wat voor de eeuwigheid geld zou ik tegen IVF zijn.
Kan ik inkomen, maar waarom dan tegen de embryo selectie, als de IVF al een gegeven is (wat in veel gevallen zo is)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: embryoselectie

Bericht door Gian »

parsifal schreef:
Gian schreef:
parsifal schreef:Maar wat zijn nu de Christelijke bezwaren tegen embryoselectie, als toch al IVF wordt uitgevoerd, waarbij sowieso embryos worden vernietigd?
Zolang we niet precies weten wanneer we het over leven hebben wat voor de eeuwigheid geld zou ik tegen IVF zijn.
Kan ik inkomen, maar waarom dan tegen de embryo selectie, als de IVF al een gegeven is (wat in veel gevallen zo is)
Wordt er sowieso niet geselecteerd?
Selecteren op genen... moeilijke vraag. Als alle embryo's vergrootte kans op borstkanker hebben worden ze alle weggegooid.
Overigens wel een raar idee tegen IVF te zijn, maar geen problemen te hebben met embryoselectie als er toch een IVF behandeling plaatsvind.
vlinder schreef:Bij IVF worden soms ook bevruchte eicellen vernietigd.....Eer iets in mij begon te leven, was alles in uw boek geschreven. Daarom ben ik tegen IVF.
Ik snap even het verband niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

Ik kan me zo voorstellen dat tegenstanders van de doodstraf, liever zien dat de galg wordt gebruikt dan doodmartelen. Ik kan me ook voorstellen dat principiele vegetariers liever zien dat een restaurant biologisch vlees gebruikt dan produkten van de bioindustrie.

Zo kan ik me voorstellen dat als IVF een gegeven is, je misschien een positieve mening hebt over embryo selectie, ondanks dat je IVF zelf afwijst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: embryoselectie

Bericht door Gian »

Gian schreef:Als alle embryo's vergrootte kans op borstkanker hebben worden ze alle weggegooid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

Gian schreef:
Gian schreef:Als alle embryo's vergrootte kans op borstkanker hebben worden ze alle weggegooid.
Ik denk het wel ja, maar die kans is niet zo heel groot (er zitten allicht wat jochies tussen), wat nu veel gebeurt, wat ik ook heel erg vind, is dat er op 10 weken een test wordt gedaan, waarna overgegaan wordt op abortus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: embryoselectie

Bericht door Da Capo »

Marco schreef:Een groot probleem zit in de vraag, vanaf wanneer een embryo mens wordt. Het begint met eicel en spermacel, en die noemen we geen mens. Dan vindt bevruchting plaats, maar ook bevruchte embryos worden vaak afgestoten, en daar doen we niets mee. Te zeggen dat vanaf de bevruchting over een mens gesproken moet worden is dus niet zo voor de hand liggend als het misschien lijkt. Ergens in het proces vinden we dat een embryo mens wordt, en het is niet zo eenvoudig te zeggen wanneer.

In deze discussie speelt dan ook nog mee, dat er geselecteerd wordt. Er wordt naar een eigenschap gekeken, en op grond daarvan worden embryos wel of niet verwijderd. Dat roept de vraag op, of en, zo ja, op welke criteria je zou mogen selecteren.
Het probleem is minder groot als je de Bijbel laat spreken. Lees in dit verband Psalm 139 eens.
Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt. Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
En dat jij zegt:
Marco schreef:Dan vindt bevruchting plaats, maar ook bevruchte embryos worden vaak afgestoten, en daar doen we niets mee.
wil nog niet zeggen dat het geen mens was.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: embryoselectie

Bericht door Gian »

Ik zie niet in wat Psalm 139 te maken heeft met de vraag wanneer precies het leven er is voor de eeuwigheid.

Met eerbied gezegd, God ziet ook de ongevormde klomp van een beginnend kalfje. Dat is net zo goed wonderbaarlijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: embryoselectie

Bericht door jvdg »

memento schreef:1. Ik wijs het standpunt, dat puur een samensmelting van zaadcel en eicel al 'mens' genoemd mag worden. Ons lichaam is zo gemaakt, dat het 'kansloze' samensmeltingen vernietigd en/of voorkomt.

2. Ik wijs ook IVF af. Als God ons geen kinderen geeft, moeten wij ze niet willen nemen. God weet immers wat goed voor ons is. Liever berusten in Zijn wil, dan zelf het heft in handen nemen, met alle (ethische) problemen van dien.
Ook ik wijs IVF af, zijnde een ingrijpen van de mens om een kind af te dwingen buiten de natuurlijke weg.

In dat licht is embryo-selectie te allen tijde een ingriijpen in Gods voorzienigheid in welke fase van die samensmelting dan ook.
In alle gevallen worden IVF-embryo's die niet geschikt lijken vernietigd.
Abortus dus........

De huidige discussie is derhalve een soort achterhoedegevecht.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: embryoselectie

Bericht door Marco »

jvdg schreef:Ook ik wijs IVF af, zijnde een ingrijpen van de mens om een kind af te dwingen buiten de natuurlijke weg.

In dat licht is embryo-selectie te allen tijde een ingriijpen in Gods voorzienigheid in welke fase van die samensmelting dan ook.
In alle gevallen worden IVF-embryo's die niet geschikt lijken vernietigd.
Abortus dus........

De huidige discussie is derhalve een soort achterhoedegevecht.
Blijft de vraag, wanneer er in de medische wetenschap of in welke wetenschap dan ook, sprake is van dingen afdwingen buiten de natuurlijke weg, en wanneer er sprake is van gebruik maken van de zegeningen die in de wetenschap gegeven zijn (een flauw voorbeeld: mensen zijn op aarde geschapen en horen dus niet te vliegen. Vliegtuigen moet je dus beschouwen als een ingrijpen van de mens om verplaatsingen af te dwingen buiten de natuurlijke weg, en fietsen ook).

De conclusie dat het 'dus' om abortus gaat blijf ik ook betwisten, niet zozeer omdat ik van het tegendeel overtuigd ben, maar de argumenten die gegeven worden zijn aanvechtbaar. Op grond van de Bijbel kun je best stellen dat het ongeboren kind al in Gods belangstelling staat, maar daar kan je nog niet de conclusie uit trekken dat een bevruchte eicel leven is, en dat daarom dezelfde bescherming voor de bevruchte eicel dient te gelden als voor een twaalf weken oud embryo. Al weet ik dus niet, hoe het dan wél zou moeten. Ik kan me misschien voorstellen dat celdelingen een criterium kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: embryoselectie

Bericht door Da Capo »

Gian schreef:Ik zie niet in wat Psalm 139 te maken heeft met de vraag wanneer precies het leven er is voor de eeuwigheid.

Met eerbied gezegd, God ziet ook de ongevormde klomp van een beginnend kalfje. Dat is net zo goed wonderbaarlijk.
Het ging erom wanneer een embryo mens wordt/is. Als ik dan Psalm 139 lees, is dat vanaf het allereerste begin. Bij de conceptie is er een nieuwe mens "ontstaan".
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: embryoselectie

Bericht door refo »

Da Capo schreef:
Gian schreef:Ik zie niet in wat Psalm 139 te maken heeft met de vraag wanneer precies het leven er is voor de eeuwigheid.

Met eerbied gezegd, God ziet ook de ongevormde klomp van een beginnend kalfje. Dat is net zo goed wonderbaarlijk.
Het ging erom wanneer een embryo mens wordt/is. Als ik dan Psalm 139 lees, is dat vanaf het allereerste begin. Bij de conceptie is er een nieuwe mens "ontstaan".
Dat staat er alleen niet. Er wordt van 'ongevormde klomp' gesproken. En even daarvoor dat God de dichter in het verborgene maakte.

Als je als uitgangspunt hebt dat vanaf de conceptie er sprake is van 'mens', dan kun je dat hierin lezen.

De bijbel lijkt echter de mens pas als 'mens' te zien als deze ademt. In dat geval bedoelt de dichter: toen u me nog aan het maken was, maar ik nog geen 'mens' was.

Het is niet duidelijk welke keus hij maakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie