embryoselectie

mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

embryoselectie

Bericht door mathilde »

Stel dat je geen christen zou zijn, wat is er dan nog mis met embryoselectie?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: embryoselectie

Bericht door Tiberius »

Tja, dat is een beetje het probleem in de huidige maatschappij. Men heeft geen vaste normen meer en zwabbert zomaar wat heen en weer.
Zo zou je ook kunnen zeggen: stel dat je geen christen zou zijn, wat is er dan nog mis met stelen? Nu ja, dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar met overspel, etc?
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: embryoselectie

Bericht door mathilde »

(Toelichting: dit werd mij door een niet-christelijk iemand gevraagd, maar ik kan geen enkel argument aandragen waar hij het als niet-christen mee eens is. Vandaar mijn vraag!)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: embryoselectie

Bericht door Lassie »

als je die gen wel bij je draagt en je toch kinderen wilt maar het je kind niet wil overbrengen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

Mijn eerste argument: Lees in ieder geval het boek "A brave new world" van Aldous Huxley.

Verder is het een moeilijk punt. Het gaat hier om IVF, waarbij sowieso een embryo (uit de verschillende embryo's die er in de reageerbuis zitten zeg maar) in de moeder wordt geplaatst, terwijl de anderen nooit gebruikt zullen worden.

De vraag is nu of je mag selecteren bij de embryos die ingeplaatst worden. Er vinden door deze selectie niet meer abortussen plaats dan anders zouden plaats vinden. Misschien zelfs minder, omdat vrouwen die willen selecteren anders na tien weken laten testen of het embryo de genetische aandoening (of het gevaarlijke gen) heeft en als de uitslag hun niet aanstaan overgaan tot abortus. (Dit gebeurt al in praktijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: embryoselectie

Bericht door Da Capo »

mathilde schreef:(Toelichting: dit werd mij door een niet-christelijk iemand gevraagd, maar ik kan geen enkel argument aandragen waar hij het als niet-christen mee eens is. Vandaar mijn vraag!)
Twee dingen.
1. Dit is altijd een lastig dilemma. In discussie met personen die niet-christelijk zijn (en dus ook niet de Bijbel als uitganspunt nemen) kan je moeilijker uit de voeten met Bijbelse argumenten om het simpele feit dat de Bijbel voor/bij de ander niets zegt. Het neemt niet weg dat, of die ander wel of niet in de Bijbel geloofd, hij/zij er wel mee te maken krijgt. De normen en waarden in de Bijbel gelden iedereen, of men dat geloofd of niet. Ik denk dat die uitgangspositie voor jezelf (zonder een betweter te willen zijn) wel belangrijk is in discussies.

2. Verder vind ik het onbegrijpelijk dat je je kind laat vernietigen omdat hij/zij niet aan de jou gewenst specificaties voldoet. Ik weet wel, er zijn er velen die stellen dat een embryo nog geen mens is. Ik vraag dan altijd, wat is het dan wel? En wanneer wordt het een mens? Waarom vecht men soms voor het leven premature baby terwijl anderen de ongeboren baby van gelijke leeftijd laten aborteren?
Wie geeft ons het recht (daar heeft men het zo graag over, toch? mijn rechten) om een ander mens (je eigen kind nogwel!) te vernietigen/vermoorden omdat hij/zij een of andere afwijken zou hebben, of mogelijk misschien ooit zal krijgen?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: embryoselectie

Bericht door Sola Scriptura »

mathilde schreef:(Toelichting: dit werd mij door een niet-christelijk iemand gevraagd, maar ik kan geen enkel argument aandragen waar hij het als niet-christen mee eens is. Vandaar mijn vraag!)

een niet-christen heeft een ander referentie-kader.
eigen morale en ethieke maatstaven worden gevolgd en het arglistige hart.
dus er is vaak al een t-splitsing door de vooronderstelling voor de discussie al begint.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

Maar wat zijn nu de Christelijke bezwaren tegen embryoselectie, als toch al IVF wordt uitgevoerd, waarbij sowieso embryos worden vernietigd?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3586
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: embryoselectie

Bericht door Marco »

Een groot probleem zit in de vraag, vanaf wanneer een embryo mens wordt. Het begint met eicel en spermacel, en die noemen we geen mens. Dan vindt bevruchting plaats, maar ook bevruchte embryos worden vaak afgestoten, en daar doen we niets mee. Te zeggen dat vanaf de bevruchting over een mens gesproken moet worden is dus niet zo voor de hand liggend als het misschien lijkt. Ergens in het proces vinden we dat een embryo mens wordt, en het is niet zo eenvoudig te zeggen wanneer.

In deze discussie speelt dan ook nog mee, dat er geselecteerd wordt. Er wordt naar een eigenschap gekeken, en op grond daarvan worden embryos wel of niet verwijderd. Dat roept de vraag op, of en, zo ja, op welke criteria je zou mogen selecteren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: embryoselectie

Bericht door memento »

1. Ik wijs het standpunt, dat puur een samensmelting van zaadcel en eicel al 'mens' genoemd mag worden. Ons lichaam is zo gemaakt, dat het 'kansloze' samensmeltingen vernietigd en/of voorkomt.

2. Ik wijs ook IVF af. Als God ons geen kinderen geeft, moeten wij ze niet willen nemen. God weet immers wat goed voor ons is. Liever berusten in Zijn wil, dan zelf het heft in handen nemen, met alle (ethische) problemen van dien.
Marco
Berichten: 3586
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: embryoselectie

Bericht door Marco »

memento schreef:1. Ik wijs het standpunt, dat puur een samensmelting van zaadcel en eicel al 'mens' genoemd mag worden. Ons lichaam is zo gemaakt, dat het 'kansloze' samensmeltingen vernietigd en/of voorkomt.

2. Ik wijs ook IVF af. Als God ons geen kinderen geeft, moeten wij ze niet willen nemen. God weet immers wat goed voor ons is. Liever berusten in Zijn wil, dan zelf het heft in handen nemen, met alle (ethische) problemen van dien.
Het is moeilijk te bepalen of je met IVF een mogelijkheid benut die God gegeven heeft (zoals we de hele medische wetenschap zien?), of dat het het heft in eigen hand nemen is. Waar ligt de grens?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: embryoselectie

Bericht door memento »

Marco schreef:
memento schreef:1. Ik wijs het standpunt, dat puur een samensmelting van zaadcel en eicel al 'mens' genoemd mag worden. Ons lichaam is zo gemaakt, dat het 'kansloze' samensmeltingen vernietigd en/of voorkomt.

2. Ik wijs ook IVF af. Als God ons geen kinderen geeft, moeten wij ze niet willen nemen. God weet immers wat goed voor ons is. Liever berusten in Zijn wil, dan zelf het heft in handen nemen, met alle (ethische) problemen van dien.
Het is moeilijk te bepalen of je met IVF een mogelijkheid benut die God gegeven heeft (zoals we de hele medische wetenschap zien?), of dat het het heft in eigen hand nemen is. Waar ligt de grens?
Ook puur wetenschappelijk zijn er goede bezwaren tegen IVF. Als het lichaam (door God gemaakt en bestuurd!) uit zichzelf steeds samensmelting voorkomt of vernietigd, is dat niet zomaar. Ons lichaam is gemaakt om situaties te voorkomen waarbij een moeder een kind krijgt, terwijl ze dat fysiek of psychisch niet aankan, maar ook om 'kansloze' zwangerschappen te voorkomen. Wie IVF toepast, kiest er bewust voor om deze beveiliging van ons lichaam te omzeilen, met alle risico's van dien (zoals bv een onevenredig groot risico op een handicap).

Omdat ik ervan uit gaat, dat God de functies van een gezond lichaam bewust geschapen heeft, dus ook de functie die in sommige gevallen zwangerschappen voorkomt, acht ik het te ver gaan deze lijn bewust te overschrijden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: embryoselectie

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Marco schreef:
memento schreef:1. Ik wijs het standpunt, dat puur een samensmelting van zaadcel en eicel al 'mens' genoemd mag worden. Ons lichaam is zo gemaakt, dat het 'kansloze' samensmeltingen vernietigd en/of voorkomt.

2. Ik wijs ook IVF af. Als God ons geen kinderen geeft, moeten wij ze niet willen nemen. God weet immers wat goed voor ons is. Liever berusten in Zijn wil, dan zelf het heft in handen nemen, met alle (ethische) problemen van dien.
Het is moeilijk te bepalen of je met IVF een mogelijkheid benut die God gegeven heeft (zoals we de hele medische wetenschap zien?), of dat het het heft in eigen hand nemen is. Waar ligt de grens?
Ook puur wetenschappelijk zijn er goede bezwaren tegen IVF. Als het lichaam (door God gemaakt en bestuurd!) uit zichzelf steeds samensmelting voorkomt of vernietigd, is dat niet zomaar. Ons lichaam is gemaakt om situaties te voorkomen waarbij een moeder een kind krijgt, terwijl ze dat fysiek of psychisch niet aankan, maar ook om 'kansloze' zwangerschappen te voorkomen. Wie IVF toepast, kiest er bewust voor om deze beveiliging van ons lichaam te omzeilen, met alle risico's van dien (zoals bv een onevenredig groot risico op een handicap).

Omdat ik ervan uit gaat, dat God de functies van een gezond lichaam bewust geschapen heeft, dus ook de functie die in sommige gevallen zwangerschappen voorkomt, acht ik het te ver gaan deze lijn bewust te overschrijden.
Maar soms weten we de oorzaak van het niet voorkomen van zwangerschappen (of hebben we een heel sterk vermoeden). Bijvoorbeeld infecties aan de eierstokken of een te smalle baarmoederhals. Hier spelen beperkingen aan het lichaam van de moeder een rol en dit hoeft geen gevolgen te hebben voor het kind.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: embryoselectie

Bericht door memento »

Maar soms weten we de oorzaak van het niet voorkomen van zwangerschappen (of hebben we een heel sterk vermoeden). Bijvoorbeeld infecties aan de eierstokken of een te smalle baarmoederhals. Hier spelen beperkingen aan het lichaam van de moeder een rol en dit hoeft geen gevolgen te hebben voor het kind.
Dan kan je ook die oorzaak proberen te genezen, in plaats van te omzeilen...
Marco
Berichten: 3586
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: embryoselectie

Bericht door Marco »

memento schreef:Ook puur wetenschappelijk zijn er goede bezwaren tegen IVF. Als het lichaam (door God gemaakt en bestuurd!) uit zichzelf steeds samensmelting voorkomt of vernietigd, is dat niet zomaar. Ons lichaam is gemaakt om situaties te voorkomen waarbij een moeder een kind krijgt, terwijl ze dat fysiek of psychisch niet aankan, maar ook om 'kansloze' zwangerschappen te voorkomen. Wie IVF toepast, kiest er bewust voor om deze beveiliging van ons lichaam te omzeilen, met alle risico's van dien (zoals bv een onevenredig groot risico op een handicap).

Omdat ik ervan uit gaat, dat God de functies van een gezond lichaam bewust geschapen heeft, dus ook de functie die in sommige gevallen zwangerschappen voorkomt, acht ik het te ver gaan deze lijn bewust te overschrijden.
Dat ligt er helemaal aan, waarom een normale zwangerschap niet kon. De stelling dat God dat zo geschapen heeft gaat wat kort door de bocht. We leven na de zondeval. In veel gevallen kan worden vastgesteld waarom de zwangerschap niet lukt, en heeft dat niets te maken met beveiligingen. Er is dan een fysieke oorzaak die met de rest van de zwangerschap niets te maken heeft, en die is niet altijd te genezen. Ik ben het met je eens dat IVF niet zomaar toegepast moet worden, maar van een bewust kiezen voor omzeilen van een beveiliging is bij correct medisch handelen geen sprake.
Plaats reactie