embryoselectie

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: embryoselectie

Bericht door refo »

jvdg schreef:
refo schreef:Laten we vasthouden dat ook een paar cellen een mens is.

Toch is het al te gemakkelijk van de RD redacteur om dan maar te stellen dat de Cu DUS niets beter is dan het CDA. Dat is namelijk op dit moment onjuist. De CU ís christelijker dan het CDA. Hoe dan ook. Gemakshalve op basis van één casus een tijdslijn trekken en nu al constateren dat DUS de Cu in 2024 hetzelfde (on)christelijke gehalte heeft als nu de CDA, is laag bij de grondse journalistiek. Of verkiezingsrethoriek: kies BAS want die verandert nooit en is dus christelijker.

Het CU zit in een duivels dilemma. Vergeet dat niet. De SGP kan lekker achterover leunen en prijsschieten, liefst op het CU, want daar zitten de potentiele kiezers. Maar... feit is dat die selectie gewoon al gebeurt. Is het niet hier dan is het in een ander land. Kan het nergens legaal dan gebeurt het illegaal. Je kunt dergelijke artsen gewetenloos vinden, ze vinden zelf dat ze een zegen zijn voor de mensheid. En dat is logisch, dat ze dat vinden. Een wereld zonder ernstige ziekten. Stel dan maar iets in wat het nog toetst. We weten allemaal toch dat ook dat gaat verdwijnen. Maar het is nu nog een soort van rem. Over een jaar of 10 of 20 gebeurt het gewoon. Het is economie: waar vraag naar is wordt geleverd. Wat kan, gebeurt, dat kun je niet keren. Het is verschrikkelijk, bijbels gezien, maar het is niet te keren. Dan moet de hele wereld waar gelovige worden en dan gebeurt het misschien nóg.

Ik zou liever hebben dat we de CU steunen inplaats van dat onchristelijke 'ooooooh! zie je wel, ik heb het wel gedacht! ten diepste deugt de CU niet. Want dat is voorbehouden aan de SGP, deugen.' Laten de predikanten 's zondagsmiddags niet alleen de SGP-ers bedoelen in hun gebed over 'mannen in 's lands vergaderzalen', maar ook de CU noemen.
Nou, nou, refo, wees nuchter, de CU heeft zich aangepast.
Daarmee maakt deze partij zich kwetsbaar tegenover degenen die reformatorisch denken.
Schiet dan niet op de SGP die standvastig is, maar tracht de CU te verdedigen in hun compromis houding om ter linker en rechterzijde de kiezers "kalm" te houden.
Dat kan niet: Dat verliest de CU in dit probleem en vele andere volgende problemen.
Vandaar het commentaar van het RD: Waarin onderscheidt de CU zich wezenlijk van het CDA?
Om te voorkomen dat het nietes-welles wordt is het misschien zinvol mijn bijdrage nog eens te lezen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: embryoselectie

Bericht door refo »

Vraag maar aan de SGP-ers die in burgemeester, wethouder of gedeputeerde zijn wat die allemaal voor hun rekening moeten nemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: embryoselectie

Bericht door Tiberius »

www.refdag.nl schreef:Het is heel wat dat de ChristenUnie voor dit besluit politieke verantwoordelijkheid neemt. In de geschiedenis van deze partij is dit een wezenlijk moment. Het zal voor haar uitermate moeilijk worden om in een volgende verkiezingscampagne duidelijk te maken waarin haar manier van compromissen sluiten nu precies verschilt van die van het CDA.
In dit commentaar slaat de hoofdredactie de spijker goeddeels op de kop.
Alleen vergeet zij volgens mij de belangrijkste spijker: het Cnossen-rapport over homoseksualiteit.

Volgens mij is met dat rapport de CU echt stevig gaan kantelen van christelijk naar humanistisch (beide overigens in verwaterde vorm). De partijtop weet nu dat de partijbonzen wel hard gillen, dat ze weg gaan (als het rapport aangenomen wordt), maar in werkelijkheid zijn er maar 14 die eruit gestapt zijn.

Dat ze voor die embryoselectie politieke verantwoordelijkheid nemen is een logische volgende stap. Zoals er in de toekomst ongetwijfeld meer gaan volgen.

En nee, Refo, het geeft geen pas dat we dit soort slappe-knieen-zwakke-ruggengraat politiek gaan steunen. Laten we maar eerlijk aangeven waar het Bijbelse spoor wordt verlaten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: embryoselectie

Bericht door Marnix »

Een mooi SGP-antwoord... Oppositiedenken. Maar de CU heeft op een hoop punten, ook op het punt van Embryoselectie wel wat concreets bereikt, en volgens mij draait het daar voor een groot deel wel om in de politiek. De SGP maakt hun principes duidelijk. Dat je als je niet regeert er op dat punt ook geen consensus is is logisch.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Heleen1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2015, 19:15

Re: embryoselectie

Bericht door Heleen1984 »

Hallo,

Ik ben Heleen en pas getrouwd met mijn man Luitsen. We hebben te horen gekregen dat wij ook de keuze moeten maken voor embryo selectie. 50 procent kans op een gezond kindje en 50 procent kans dat er iets met het kindje zou kunnen zijn. Maar omdat wij geloven vinden wij die beslissing niet makkelijk. We hebben er veel over gepraat, maar nog geen keuze gemaakt omdat wij vinden dat een embryo toch een begin van leven is...
Ik heb gezegd dat ik met alle liefde een gehandicapt kindje zou willen op voeden, maar kun je het ook?. Als je kindje erg ziek blijkt te zijn moet je het als ouder wel aan kunnen om een gehandicapt kindje te kunnen opvoeden. En ik zit ook met het feit: later krijgt het kindje ook te maken met de vraag: doe ik embryo selectie ja of nee. Je kind moet er in de toekomst ook over na denken. Wil je voor die keuze laten staan?. Als ouder moet je hen dan ook begeleiden in hun keuze. Kortom ik vind het super moeilijk en we proberen tot een juiste keuze komen.

Groeten Heleen
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: embryoselectie

Bericht door Curatorium »

Heleen1984 schreef:Ik heb gezegd dat ik met alle liefde een gehandicapt kindje zou willen op voeden, maar kun je het ook?. Als je kindje erg ziek blijkt te zijn moet je het als ouder wel aan kunnen om een gehandicapt kindje te kunnen opvoeden.
Dat is inderdaad een vraag waar alleen jullie als ouders een antwoord op kunnen geven, verlies daarbij de Bijbel niet uit het oog.
Heleen1984 schreef:En ik zit ook met het feit: later krijgt het kindje ook te maken met de vraag: doe ik embryo selectie ja of nee. Je kind moet er in de toekomst ook over na denken. Wil je voor die keuze laten staan?.
Ik weet niet of je zover moet willen kijken. De keuze gaat vooral over het hier en nu.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: embryoselectie

Bericht door Dodo »

Kijk eens bij de NPV. Die hebben deskundigen in huis. Dit zijn geen problemen om je door leken te laten adviseren.
Anders misschien Helpende Handen? Zoek iemand die deskundig is én gelovig.
Heleen1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2015, 19:15

Re: embryoselectie

Bericht door Heleen1984 »

Om nog even terug te komen op het bericht van gister... Ik heb jullie nog niet verteld dat ik zelf ook iets heb, namelijk VCFS, velo-cardio-ficiaal syndroom, dat wil zeggen dat ik een stukje van mijn chromosoom mis. Dit kwam ik te weten kort nadat ik naar het ziekenhuis was geweest bij genetica. Ik wist al langer dat ik wat had, maar er was nooit een naam gegeven aan wat ik had. Maar nu weten we wat het is. En daardoor wordt onze keuze nog een stukje moeilijker, vooral omdat je weet dat je zelf ook wat hebt. En dan te weten dat je kindje het erger kan krijgen dan jij; je moet denken aan, hartfalen,vaatafwijkingen, verhemelteproblemen,psychiatrische problemen. En dat is nog maar het begin van wat het kindje zou kunnen krijgen. Ik had mazzel bij mij vallen de symptomen mee. Maar toch merk je het wel. Vooral vroeger erg veel moeite mee ervaren. Ik heb God gevraagd waarom mensen zo anders tegen mij deden. Mij zo geplaagd hebben. Daarvoor wil je je kind het liefst ook behoedden.

Ik heb veel gehuild toen ik hoorde dat ik misschien een keuze zou moeten maken voor IVF. Ik heb gevraagd, waarom laat God ons deze keuze maken?. Ik vind het zo moeilijk... Het beste is denk ik inderdaad om iemand te vinden die gelovig is en medisch verstand heeft van dit bijna onmogelijke vraagstuk.

Ik hoop dat we een beslissing kunnen maken, de juiste....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: embryoselectie

Bericht door Mara »

@Heleen, veel sterkte toegebeden!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: embryoselectie

Bericht door helma »

Oh wat een moeilijke dingen Heleen.
Veel sterkte en wijsheid gewenst!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: embryoselectie

Bericht door refo »

Ik moet zeggen dat de dilemma's me niet helemaal duidelijk zijn.
Is het zo dat als je via de gewone weg kinderen krijgen ze zou er 50% kans op een handicap is? En dat er daarom selectie is voorgesteld? Of kan het alleen via IVF en nemen daarom de moeilijkheden toe omdat de artsen dan embryoselectie toepassen, althans dat voorstellen?
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: embryoselectie

Bericht door merel »

Ik vermoed dat bij een normale concepte het risico van overdracht van 'verkeerde' genen 50% is. Bij IVF kan in sommige gevallen embryoselectie gedaan worden. Ik weet dat men in Bellgië veel verder is met smbryoselectie http://www.gezondheidenco.nl/38331/een- ... oselectie/ . In nederland mag het volgens de wet alleen bij een klein aantal ernstige ziektes die via de genen worden overgedragen. Het mag dus niet onbeperkt bij elke genetische aandoening en dat vind ik wel logisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: embryoselectie

Bericht door Mara »

Brrr. Net gelezen op Telegraaf.nl
De Britse overheid heeft maandag toestemming gegeven voor de genetische manipulatie van menselijke embryo's voor onderzoeksdoeleinden. Critici vrezen dat de techniek er uiteindelijk toe zal leiden dat mensen hun baby's zullen ontwerpen.
Onderzoeker Kathy Niakan, die bij het Francis Crick Institute in Londen onderzoek doet naar stamcellen, had de vergunning voor het onderzoek aangevraagd. Ze liet weten dat ze bij haar onderzoek gaat kijken ,,naar de eerste zeven dagen van de ontwikkeling van een bevrucht ei, van een enkele cel tot 250 cellen''.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie