Zondag of sabbat?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Zondag of sabbat?

Bericht door jakobmarin »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).

Dat Jezus nog wel spreekt over de Sabbat lijkt me logisch, omdat Hij in de tijd op aarde was, waarin de regels van het oude testament actief waren.
De apostelen hoor je niet of amper over de sabbat spreken (en dan nog in de zin dat alle dagen gelijk gezien mogen worden).
Na Handelingen komt het niet meer terug.

Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef: Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
.
Zijn het niet de apostelen geweest die de "eerste dag der week" zijn gaan houden, na de Hemelvaart van Jezus, gedenkende "de Dag der Opstanding"????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

Rens schreef:
Afgewezen schreef: Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
.
Zijn het niet de apostelen geweest die de "eerste dag der week" zijn gaan houden, na de Hemelvaart van Jezus, gedenkende "de Dag der Opstanding"????
Natuurlijk. En het staat ook in de Bijbel. Maar dat zijn argumenten waardoor sommigen zich niet laten overtuigen.

Zoals de kanttekenaren opmerken bij Openbaringen 1:10: Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2.

Een discussie heeft dan niet meer zoveel zin. De één is wel overtuigd en de ander niet. En of de sabbat dan gelijk is aan de zondag: als je het er mee eens bent dat de zondag dé dag van afzondering is, en dan moet je het er ook mee eens zijn dat dan die zondag als sabbat heeft te gelden. De Heere Jezus zegt immers: 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.


Onderstreping is van mij.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

albion schreef:Nee dat zal je ook niet vinden, maar wat ik toch wel frapperend vind is dat over de hele wereld het christendom de sabbat heeft verschoven naar de zondag. Dat is ook geen toeval neem ik aan. En dit gebeurt nu al 2000 jaren zo.
Het is de vraag of men over de HELE wereld en 2000 JAAR lang de sabbat (en zijn inhoud) verschoven is naar de zondag. Waar haal je dat vandaan?
Erasmiaan schreef:Zoals de kanttekenaren opmerken bij Openbaringen 1:10: Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2.
'in plaats van de sabbat' staat niet in de bijbel. Uiteraard, de 1e christengemeente komt samen op de 1e dag der week en stopten met de sabbat, maar dat wil niet zeggen dat het hele houden van de sabbat (incl. al de ge- en verboden) is verschoven naar de zondag.

Eerder zou je kunnen spreken van een afschaffing van de sabbat en het begin van een nieuwe dag aanhouden voor het herdenken van de opstanding. Maar dat op deze opstandingsdag ook alle ge- en verboden van de sabbat gelden, staat niet in de bijbel. Ook niet dat het een rustdag zou moeten zijn.

En dat zo'n Roomse Keizer als Constantijn de ZONdag als rustdag instelt, geeft ook te denken.... :fi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:'in plaats van de sabbat' staat niet in de bijbel. Uiteraard, de 1e christengemeente komt samen op de 1e dag der week en stopten met de sabbat, maar dat wil niet zeggen dat het hele houden van de sabbat (incl. al de ge- en verboden) is verschoven naar de zondag.

Eerder zou je kunnen spreken van een afschaffing van de sabbat en het begin van een nieuwe dag aanhouden voor het herdenken van de opstanding. Maar dat op deze opstandingsdag ook alle ge- en verboden van de sabbat gelden, staat niet in de bijbel. Ook niet dat het een rustdag zou moeten zijn.

En dat zo'n Roomse Keizer als Constantijn de ZONdag als rustdag instelt, geeft ook te denken.... :fi
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Dit zegt de Heere Jezus. Dat is voor mij wel genoeg. Als jij meent de Bijbel recht te doen door een minder strikte zondagsheiliging te hanteren laat ik dat voor jouw rekening.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Dit zegt de Heere Jezus. Dat is voor mij wel genoeg. Als jij meent de Bijbel recht te doen door een minder strikte zondagsheiliging te hanteren laat ik dat voor jouw rekening.
met teksten slingeren is gemakkelijk: Romeinen 14: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Liever reageer ik gefundeerder en met argumenten, maar dat is op zo'n posting niet mogelijk helaas.
De kanttekeningen geven bij Romeinen 14 duidelijk aan dat het hier om Joodse feestdagen gaat.

Christus laat het Oude Testament echter in tact, daar zal geen woord van op de aarde vallen. De wet wil zeggen al de wetten, want de wet is in Christus vervuld dus heeft ons nog wel wat te zeggen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Zonderling »

jakobmarin schreef:En dat zo'n Roomse Keizer als Constantijn de ZONdag als rustdag instelt, geeft ook te denken.... :fi
Constantijn deed dit in de burgerlijke wetten. Maar waarom deed hij dat? Omdat de kerk de eerste dag van de week al eeuwenlang vierde. Er zijn tientallen kerkvaders te noemen die hier melding van maken vóór de tijd van Constantijn.

Zonderling
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Zonderling »

Rens schreef:
Afgewezen schreef: Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
.
Zijn het niet de apostelen geweest die de "eerste dag der week" zijn gaan houden, na de Hemelvaart van Jezus, gedenkende "de Dag der Opstanding"????
Niet na de hemelvaart, maar na de opstanding.
Want op de opstandingsdag waren zij 's avonds bijeen en Christus kwam in het midden van hen.
Juist een week later ('na acht dagen' = een week, vergelijk de uitdrukking met het Frans b.v.) waren ze opnieuw bijeen en Christus kwam opnieuw in het midden van hen.
En zeven maal zeven dagen later waren opnieuw allen bijeen. Van 16 Nisan = opstandingsdag tot 6 Tisri = Pinksterdag zijn exact 7 weken. Omdat de opstandingsdag in het jaar van Christus' dood en opstanding op zondag viel, viel dus ook de Pinksterdag dat jaar op zondag.

Dus: De apostelen vierden de eerste dag van de week sinds de opstanding en Christus kwam in het midden van hen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Dan zouden we dus gewoon de Sabbat moeten houden!
Maar gaat het hier in eerste instantie niet over de verwoesting van Jeruzalem? De 'eerste eindtijd', zogezegd?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Dan zouden we dus gewoon de Sabbat moeten houden!
Maar gaat het hier in eerste instantie niet over de verwoesting van Jeruzalem? De 'eerste eindtijd', zogezegd?
Misschien zullen we ooit wel weer de sabbath gaan houden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:
Kaw schreef:En onze alwetende Christus zou daar geen rekening mee hebben gehouden? Let op: deze tekst gaat over de eindtijd. EINDTIJD!!!
Dan zouden we dus gewoon de Sabbat moeten houden!
Maar gaat het hier in eerste instantie niet over de verwoesting van Jeruzalem? De 'eerste eindtijd', zogezegd?
Misschien zullen we ooit wel weer de sabbath gaan houden.
?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Dit zegt de Heere Jezus. Dat is voor mij wel genoeg. Als jij meent de Bijbel recht te doen door een minder strikte zondagsheiliging te hanteren laat ik dat voor jouw rekening.
met teksten slingeren is gemakkelijk: Romeinen 14: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Liever reageer ik gefundeerder en met argumenten, maar dat is op zo'n posting niet mogelijk helaas.
De kanttekeningen geven bij Romeinen 14 duidelijk aan dat het hier om Joodse feestdagen gaat.

Christus laat het Oude Testament echter in tact, daar zal geen woord van op de aarde vallen. De wet wil zeggen al de wetten, want de wet is in Christus vervuld dus heeft ons nog wel wat te zeggen.
Romeinen 14 laat juist zien dat christenen niet gebonden zijn aan die joodse wetten uit het oude testament. Maar daarom laten het het OT nog wel intact, alleen hoef je je er niet meer aan te houden: besnijdenis, onrein vlees eten, etc. etc.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:met teksten slingeren is gemakkelijk: Romeinen 14: De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Liever reageer ik gefundeerder en met argumenten, maar dat is op zo'n posting niet mogelijk helaas.
De kanttekeningen geven bij Romeinen 14 duidelijk aan dat het hier om Joodse feestdagen gaat.

Christus laat het Oude Testament echter in tact, daar zal geen woord van op de aarde vallen. De wet wil zeggen al de wetten, want de wet is in Christus vervuld dus heeft ons nog wel wat te zeggen.
Romeinen 14 laat juist zien dat christenen niet gebonden zijn aan die joodse wetten uit het oude testament. Maar daarom laten het het OT nog wel intact, alleen hoef je je er niet meer aan te houden: besnijdenis, onrein vlees eten, etc. etc.
De schaduwen die vervuld zijn in Christus, die hoeven niet meer onderhouden te worden. De besnijdenis, de offerdienst etc. Maar toch zegt Christus: Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Calvijn zegt in zijn verklaring van 1 Korinthe 16 vers 2 dit over de sabbat/ zondag:

Door het Joodse bijgeloof is men gedwongen de sabbat af te leggen, en een andere dag in de plaats van de sabbat te stellen. De zondag is daarvoor het meest geschikt omdat de wederopstanding des Heeren aan de Joodse schaduwen een einde heeft gemaakt. Deze dag vermaant ons van de Christelijke vrijheid. De gelovigen hebben altijd een dag gehad om te vieren en te rusten: niet omdat de dienst van God in ledigheid is gelegen maar omdat het voor de algemene eendrachtigheid nuttig is dat er een dag is om heilige vergaderingen te houden, omdat ze niet elke dag gehouden kunnen worden. Want dat Paulus op een andere plaats verbiedt onderscheid te maken tussen de ene dag en de andere, dat moet men verstaan betreffende de godsdienst, maar niet betreffende uiterlijke orde en regel.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Mooi stuk! Evenwichtig van Calvijn! Zoals we van hem gewend zijn :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef: De schaduwen die vervuld zijn in Christus, die hoeven niet meer onderhouden te worden. De besnijdenis, de offerdienst etc. Maar toch zegt Christus: Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Als er dan geen tittel of jota van de Wet voorbij zal gaan, zijn de apostelen - jou redenering volgend - knap eigenzinnig bezig geweest door de wekelijkse viering op zondag te laten plaatsvinden. De sabbath (dus niet de zondag) was namelijk een eeuwige inzetting...
Plaats reactie