Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat51) is niet des52) Heeren avondmaal eten.
21 Want in het eten neemt53) een iegelijk te voren55) zijn eigen avondmaal;56) en deze is hongerig57), en de andere is dronken.
22 Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de59) Gemeente Gods, en beschaamt gij60) degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik61) u niet.
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
30 Daarom zijn onder79) u vele zwakken en kranken, en velen slapen.80)
31 Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden81) wij niet geoordeeld worden.82)
32 Maar als wij83) geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten,84) verwacht elkander.85)
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel87) samenkomt. De overige dingen88) nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.
Hieruit blijkt duidelijk dat de Heere het Heilig Avandmaal aan de kerk gegeven heeft, via de apostelen, in ambtelijke bediening.
Duidelijk? Ik haal de apostelen en de ambtelijke bediening niet uit deze tekst.

Wat mijn probleem met de argumenten van sommigen in deze discussie is, is dat regels die er zijn om ervoor te zorgen dat alles eerbiedig en in goede orde verloopt zelf een absoluut karakter krijgen. Het niet houden van deze regels, of het hebben van andere regels wil zeker niet zeggen dat er geen eerbied of orde is. Misschien is het moeilijker om de orde te handhaven, maar dat is zeker niet noodzakelijk.

Mij komt het heel strak vasthouden aan een kerkorde over als de wetten over een sabbatsreis of andere wetten die de Joden hielden in de tijd van Jezus. Het houden van deze wetten maakt het houden van Gods wet makkelijker, maar het kan leiden tot een starheid die vreselijk is.

Het betekent bijvoorbeeld dat gasten vanuit het buitenland niet aan de avondmaalstafel mogen als ze te laat op de hoogte waren dat de tafel van de Heere aangericht zou zijn. Maar moeten zij dan blijven zitten als de oproep klinkt, of het brood en de wijn voorbij laten gaan? Dat is toch ook zonde?
Of mag bij een grote bijeenkomst van Christenen niet met brood en wijn de dood van de Heere herdacht worden en Zijn overwinning en onze uiteindelijke gemeenschap met Hem gevierd worden? Zelfs niet als dit gebeurt in aanwezigheid van ambtsdragers? Is de kerkorde dan het enige bezwaar?

Wat betreft de verwijzing naar Mattheus 28 en Markus 16. Geldt Matth 28:20 ook alleen voor de ambtsdragers? Mag geestelijk onderwijs ook alleen door ambtsdragers gebeuren?

Verder zou ik het volgende nog willen citeren (art 7 van de NGB):
Wij geloven dat deze Heilige Schrift den wil Gods volkomenlijk vervat, en dat al hetgeen de mens schuldig is te geloven om zalig te worden, daarin genoegzaam geleerd wordt. Want overmits de gehele wijze van den dienst dien God van ons eist, aldaar in het lange beschreven is, zo is het den mensen, al waren het zelfs apostelen, niet geoorloofd anders te leren, dan ons nu geleerd is door de Heilige Schriften; ja, al ware het ook een engel uit den hemel, gelijk de apostel Paulus zegt. Want dewijl het verboden is den Woorde Gods iets toe of iets af te doen, zo blijkt daaruit wel dat de leer daarvan zeer volmaakt en in alle manieren volkomen is. Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met dezen onfeilbaren regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis.
Ik denk dat dit vetgedrukte ook geldt voor zaken waarbij men in praktijk hetzelfde gezag toekent aan geschriften of traditie en de Bijbel. Zeker als het dient ter veroordeling van het handelen van anderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:En ik vind het beklagenswaardig een belijdenis te minachten. De belijdenis heeft geen waarde meer. Helaas, helaas.
Dat zeg ik niet Erasmiaan. Ik hoop alleen dat we de belijdenissen eens met wat meer afstand gaan gebruiken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Gian,
Je poneert hier een aantal stellingen die je niet hard kunt maken:
- een kerkverband is zonde
- een belijdenis is in alle gevallen een versmalling

Erasmiaan heeft helemaal gelijk:

Over het kerkverband: In het nieuwe testament is duidelijk sprake van een samenwerking tussen gemeenten. Dat is in onze tijd niet veel anders, en dat noemen we een kerkverband. Niet voor niets is in de gereformeerde kerken het kerkverband van onder-naar-boven georganiseerd. De kerkelijke verdeeldheid staat daar los van: die zou er ook zijn zonder kerkverbanden. Hooguit nog een stukje onduidelijker.

En een belijdenis die de Bijbel naspreekt is dan wel een versmalling, maar daarom niet verkeerd. Wie zegt: "Jezus is Heer" spreekt een belijdenis uit. Maar versmalt de Bijbel. Want hij slaat de rollen van God de Vader en God de Geest over. Dat wil niet zeggen dat hij daarmee verkeerd bezig is. Het ligt er aan hoe je de belijdenis gebruikt, en met of voor wie. Je bent knap zielig als je voor de juiste belijdenis niet wilt sterven...

Als je denkt toe te kunnen met de 'onzichtbare kerk', dan heb je toch wel een probleem. Je leest dan over de brieven aan de gemeenten in het Nieuwe Testament heen. Die (van Paulus, maar ook, in Openbaring, door Jezus zelf) waren gericht aan gemeenten. Niet aan de kerk als verzameling van individuele gelovigen. En dat blijkt niet alleen uit de aanhef, maar ook aan de inhoud van die brieven ("ik weet dat er onder u..."). De kerk wordt heel duidelijk omschreven als een organisatie waar apostelen aan het hoofd stonden, en waar later diakenen werden aangewezen. Waar erediensten ordelijk moesten verlopen.

De brief aan de Korintiërs, waar het avondmaal wordt toegelicht is gericht aan de gemeente aldaar. En in Handelingen 15 wordt de eerste synode besproken.
Helemaal mee eens! :)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:En ik vind het beklagenswaardig een belijdenis te minachten. De belijdenis heeft geen waarde meer. Helaas, helaas.
Dat zeg ik niet Erasmiaan. Ik hoop alleen dat we de belijdenissen eens met wat meer afstand gaan gebruiken.
Ik hoop dat we eens wat meer zouden leven volgens de belijdenissen (jaja, en dus op grond van Gods Woord). Ik geloof dat het er in kerkelijk Nederland dan heel wat beter voor zou staan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Gian »

Marco schreef:Gian,

Als je denkt toe te kunnen met de 'onzichtbare kerk', dan heb je toch wel een probleem. Je leest dan over de brieven aan de gemeenten in het Nieuwe Testament heen. Die (van Paulus, maar ook, in Openbaring, door Jezus zelf) waren gericht aan gemeenten. Niet aan de kerk als verzameling van individuele gelovigen. En dat blijkt niet alleen uit de aanhef, maar ook aan de inhoud van die brieven ("ik weet dat er onder u..."). De kerk wordt heel duidelijk omschreven als een organisatie waar apostelen aan het hoofd stonden, en waar later diakenen werden aangewezen. Waar erediensten ordelijk moesten verlopen.

De brief aan de Korintiërs, waar het avondmaal wordt toegelicht is gericht aan de gemeente aldaar. En in Handelingen 15 wordt de eerste synode besproken.
Het onderscheid tussen zichtbaar en onzichtbare kerk is een uitvinding van ons mensen. Uit nood. Dat we de zichtbare kerk dan kerk noemen mag van mij, maar ik blijf er wel bij dat het een onnatuurlijke situatie is.
Ik ben het met je eens dat het onmogelijk is een zuivere Gemeente te houden. Er moeten ketterijen zijn om het zuivere te tonen. Vooralsnog ben ik ervan overtuigd dat Paulus zijn aanspraak doet tegen de heiligen, broeders, gelovigen ect. De Gemeente als organisme Gods, en dat de mensen zonder genade verruit in de minderheid horen te wezen.
De kerkdiensten zoals wij ze gewend zijn schaar ik onder evangeliesatiediensten. De onderlinge bijeenkomst van de heiligen bestaat bijna nergens meer in onze gezindte. Alleen tijdens het avondmaal is er gemeenschap, en dan nog weet je niet wie er naast je zit in veel gevallen....
Verder ben ik niet tegen een overkoepelend orgaan, alleen zeker wel in de vorm zoals wij die kennen. Alle vormen van scheiding is het gevolg van onze zonden. Daar ben ik ook schuldig aan.
Anderzijds moeten sommige dingen zo gebeuren. Waarom weet ik niet. Daar hoop ik ook oog voor te houden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Erasmiaan schreef:En ik vind het beklagenswaardig een belijdenis te minachten. De belijdenis heeft geen waarde meer. Helaas, helaas.
Dat zeg ik niet Erasmiaan. Ik hoop alleen dat we de belijdenissen eens met wat meer afstand gaan gebruiken.
Ik hoop dat we eens wat meer zouden leven volgens de belijdenissen (jaja, en dus op grond van Gods Woord). Ik geloof dat het er in kerkelijk Nederland dan heel wat beter voor zou staan.

Dat bedoel ik nou...
Vind je het gek dat ik ageer tegen dit gebruik van de belijdenissen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Het onderscheid tussen zichtbaar en onzichtbare kerk is een uitvinding van ons mensen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is een onderscheid wat Jezus Zelf gemaakt heeft.

Bijvoorbeeld in Mattheus 13:
Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.

Of in Mattheus 25:
Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke hare lampen namen en gingen uit, den bruidegom tegemoet. En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
Gian schreef:De kerkdiensten zoals wij ze gewend zijn schaar ik onder evangeliesatiediensten.
Ook niet mee eens om dezelfde reden.
Want de kerk is een verzameling van onkruid en tarwe, schapen en bokken, wijze en dwaze maagden.
Gian schreef:De onderlinge bijeenkomst van de heiligen bestaat bijna nergens meer in onze gezindte. Alleen tijdens het avondmaal is er gemeenschap, en dan nog weet je niet wie er naast je zit in veel gevallen....
Dat laatste heb je helaas gelijk in.
Maar als de gemeente samenkomt, is dat de bijeenkomst van de heiligen.
We moeten niet naar één of ander dopers systeem willen, met alleen maar wedergeborenen.
Of gezelschappen waar de mens met zijn bevindingen in het middelpunt staat. Waar het vaak is "Hoort wat MIJ God deed ondervinden" in plaats van "Hoort wat mij GOD deed ondervinden".
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: En zonder attestatie anderen niet aanlaten enzovoorts. Het probleem is dat dat er ook toe leidt dat mensen ten onrechte worden geweigerd.... of geweigerd worden omdat hun kerkenraad ze ten onrechte weigerde. Volgens mij is juist om dat soort zaken te voorkomen er de zelfbeproeving.

Bert Mulder, waarom zou de prediking daar onder lijden? Een ouderling kan toch prima het avondmaal leiden en een preek lezen?

Wat je zegt over een viering buiten een kerkverband om, daar mag God inderdaad over oordelen. Dat hoef jij niet te doen. Er zijn plekken waar helemaal geen kerk is, waar hooguit een paar losse christenen wonen. Gelukkig mogen die het avondmaal ook vieren, zelfs al hebben ze geen voorganger en zelfs geen kerkverband.
1. Degenen die ten onrechte door hun eigen kerkeraad geweigerd worden, moeten nodig de kerkelijke weg volgen via classis en synode. Niet de kerkelijke weg omzeilen door in een parakerk organisatie maar avondmaaltje te spelen.

2. Een ouderling is niet bevoegd, ook niet in de GKv, (wiens belijdenis ik meende jij omhelste, en voor wilt sterven) om het Heilig Avondmaal te leiden.

3. Over avondmaaltje spelen buiten kerkverband om, daar oordeeld God inderdaad over. Lees de Schrift maar eens. Beginnende met de instelling zelf aan de kerk, verder 1 Kor. 11, kun je nog vele andere Schriftgedeeltes daarover vinden. En verder het tweede gebod, hetwelk de regeling betreft hoe God gediend wil worden.
1. Klopt. En als dat niet opschiet de kerk verlaten. Helemaal mee eens. Ik stelde avondmaal buiten een kerkverband dan ook niet als vervanger van het avondmaal in de kerk.. maar als aanvulling.

2. Klopt en wat dat betreft is Handelingen 6 (waar de ouderlingen en diakenen aangesteld worden om zorg te dragen voor de gezamelijke gemeentelijke maaltijden) wel wat opmerkelijk. Volgens is deze taak net zo goed voor de ouderlingen weggelegd, ze horen immers ook bij de kerkenraad die toezicht houdt en de tucht bedient. Dat dit slechts voor predikanten is weggelegd lijkt me Bijbels onjuist. Dat men dit in de GKv ook doet verandert daar niets aan hoor. Heb ik ooit geroepen dat mijn kerkverband perfect is? Als ik dan kritiek heb op iets en dat ook in mijn kerkverbamd gebeurt, heb ik daar ook krtiek op. Ik ben niet slechts kritisch naar andere kerkverbanden hoor ;)

3. 1 Kor 11 gaat over de viering binnen de gemeente. Dat wil niet zeggen dat het alleen binnen de viering plats mag vinden. Dat er voor de viering binnen de gemeente richtlijnen zijn lijkt me duidelijk en dat heb ik niet ontkend. Vergeet overigens niet dat de kerk toen niet verdeeld was. Als het gaat over het Lichaam van Christus en de Gemeente van Christus, zijn kerk, gaat het niet over een specifiek kerkverband, het gaat om gemeente van Christus in de volle breedte. Ik denk dat met niet met andere christenen buiten je kerk om avondmaal vieren, het gevaar er eerder is dat we het lichaam niet onderscheiden. Er wordt gewaarschuwd tegen partijvorming... ik denk dat de gemeente van God eerder veracht wordt als men tegen een christen uit een ander kerkverband zegt: Jij mag niet meevieren want je zit in een ander kerkverband.

Juist waar christenen uit verschillende kerken samenkomen en samen Christus dood gedenken door brood en wijn, is er dat respect voor zijn Gemeente wat in onderlinge kerkverbanden vaak ontbreekt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Marnix »

Tiberius, het onderscheid tussen zichtbare kerk en onzichtbare kerk is inderdaad niet onbijbels. Het probleem is dat we opgesplitst zijn in allerlei kerkverbanden. We geloven (naar mijn mening) dat er in allerlei kerkverbanden ware gelovigen, heiligen, te vinden zijn. De zichtbare kerk is dan ook nooit terug te voeren tot een kerkverband. Je kan niet als plaatselijke gemeente van een kerkverband zeggen: De gelovigen in onze kerk zijn samen de gemeenschap der heiligen. Het is er maar een deel van, in andere kerken zit immers ook een deel van die gemeenschap der heiligen. De Kerk van alle tijden, plaatsen... en allerlei kerkverbanden. Dat is Christus Kerk. Het is storend dat men dat Lichaam, de Gemeente, niet onderscheidt... en dat daar zo weinig eenheid mee is.
Marco schreef:Over het kerkverband: In het nieuwe testament is duidelijk sprake van een samenwerking tussen gemeenten. Dat is in onze tijd niet veel anders, en dat noemen we een kerkverband. Niet voor niets is in de gereformeerde kerken het kerkverband van onder-naar-boven georganiseerd. De kerkelijke verdeeldheid staat daar los van: die zou er ook zijn zonder kerkverbanden. Hooguit nog een stukje onduidelijker.
Het probleem is dat we nu niet een zijn met gelovigen uit andere kerkverbanden. Dat de kerkelijke verdeeldheid anders binnen de kerk zelf geweest zou zijn snap ik.... alleen dan zouden we nog samen het brood eten en de wijn drinken, Christus dood verkondigen. Dat we daarin niet een zijn is zeker wel zonde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Afgewezen »

Leestip (boekje kost 2 Euro).
Titel: Is Christus gedeeld
Schrijver: Kokichi Kurosaki
ISBN: 9060675886
De afwezigheid van eenheid, daar heeft Kokichi Kurosaki met verwondering en verdriet kennis genomen. Deze Japanse christen kijkt, met het oog van een buitenstaander, naar de verdeeldheid die onder de Westerse christenen heerst en die ze naar het zendingsveld expoeteren.
In dit bescheiden boek legt hij de wortels van het probleem bloot. Die liggen in de vroege jaren van het christendom, toen de kerk een instituut werd in plaats van een lichaam, toen de geloofsbelijdenis het leven verdrong, toen de 'warte kerk' de gemeenschap om zeep bracht.
De reformatie heeft deze geest meegenomen. In plaats van ketters te vervolgen, pakken de prostertanten hen aan door zich van hen af te scheiden en zelf een 'ware kerk' te stichten. Verdeeldheid alom.
Kurosaki laat zien hoe we de 'gemeenschap de heiligen' opnieuw kunnen ervaren. Dat is niet een kwestie van leer, maar van leven.
Dit juweel van een geschrift maakt je onrustig van verlangen naar die onderlinge liefde, waaraan de wereld zal zien dat we discipelen van Jezus zijn.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Gian »

22 Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet dengenen, die geloven, maar den ongelovigen; en de profetie niet den ongelovigen, maar dengenen, die geloven.
23 Indien dan de gehele Gemeente bijeenvergaderd ware, en zij allen in vreemde talen spraken, en enige ongeleerden of ongelovigen inkwamen, zouden zij niet zeggen, dat gij uitzinnig waart?
24 Maar indien zij allen profeteerden, en een ongelovige of ongeleerde inkwame, die wordt van allen overtuigd, en hij wordt van allen geoordeeld.
25 En alzo worden de verborgene dingen zijns harten openbaar; en alzo, vallende op zijn aangezicht, zal hij God aanbidden, en verkondigen, dat God waarlijk onder u is.

Zo ging het vroeger in de Gemeente. In onze Gemeenten wordt vooral gepredikt hoe je tot geloof kom, en vooral hoe niet.
Terwijl de kinderen van God honger lijden.
Daarom noem ik het evangelisatiediensten.

De teksten uit Matth. hoop ik binnekort te bestuderen, daar heb ik nu even geen tijd voor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Leestip (boekje kost 2 Euro).
Titel: Is Christus gedeeld
Schrijver: Kokichi Kurosaki
ISBN: 9060675886
De afwezigheid van eenheid, daar heeft Kokichi Kurosaki met verwondering en verdriet kennis genomen. Deze Japanse christen kijkt, met het oog van een buitenstaander, naar de verdeeldheid die onder de Westerse christenen heerst en die ze naar het zendingsveld expoeteren.
In dit bescheiden boek legt hij de wortels van het probleem bloot. Die liggen in de vroege jaren van het christendom, toen de kerk een instituut werd in plaats van een lichaam, toen de geloofsbelijdenis het leven verdrong, toen de 'warte kerk' de gemeenschap om zeep bracht.
De reformatie heeft deze geest meegenomen. In plaats van ketters te vervolgen, pakken de prostertanten hen aan door zich van hen af te scheiden en zelf een 'ware kerk' te stichten. Verdeeldheid alom.
Kurosaki laat zien hoe we de 'gemeenschap de heiligen' opnieuw kunnen ervaren. Dat is niet een kwestie van leer, maar van leven.
Dit juweel van een geschrift maakt je onrustig van verlangen naar die onderlinge liefde, waaraan de wereld zal zien dat we discipelen van Jezus zijn.
Dat klinkt erg interessant. Ik verfoei de westerse kerkelijke verdeeldheid, het onderlinge bakkeleien en concurreren. Ik verlang naar eenheid, niet slechts naar hen uit mijn kerkverband, maar met al Gods kinderen. Inderdaad, de kerk als instituut in plaats van de Kerk als lichaam. Ik ben erg benieuwd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Avondmaal buiten eigen gemeente (vh: Studentenvereniging)

Bericht door Tiberius »

De Engelse versie van dat boekje kan je hier lezen.
Plaats reactie