apparaten-gebruik op zondag

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Maar, de discussie ging feitelijk over het al dan niet gebruiken van apparaten op zondag, niet over deze of gene schriftuitleg/catechismus oid....................................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Zo ging de discussie hieronder niet, Erasmiaan. Lees 'em nog maar eens helemaal door.
Net gedaan, helaas kan ik niet anders concluderen.

Maar goed, Rens heeft gelijk, on-topic: ik gebruik bijv. geen decoupeerzaag op zondag.

:|
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Rens schreef:Maar, de discussie ging feitelijk over het al dan niet gebruiken van apparaten op zondag, niet over deze of gene schriftuitleg/catechismus oid....................................
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voor je daar iets zinnigs over kunt zeggen moet je wel duidelijk hebben wat de status van de zondag is ten opzichte van de sabbath.

Aan de andere kant: de discussie over de status van de 3 Formulieren van Eenheid, de Nadere Reformatoren en andere schrijvers is er eentje die in bijna elk ethisch onderwerp past, en die een heel geschikt topic op zich vormt.

Zelf vind ik dat op dit forum een verwijzing naar HC, DL of NGB normaal gesproken volstaat. Iedereen beschikt over deze geschriften, en over de schriftverwijzingen die daarbij horen. Naar andere bronnen zal ik niet snel verwijzen, tenzij die een directe verwijzing naar de Bijbel bevatten. Of het moet zijn als illustratie bij een standpunt. Een argument op zich kan dat nooit zijn.

Dat neemt niet weg dat óók de 3 Formulieren van Eenheid er naast kunnen zitten. Is iemand van mening dat dat het geval is, of dat ze onjuist worden geïnterpreteerd dan kan altijd de discussie verder gaan op de achterliggende onderbouwing vanuit de Bijbel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Zelf vind ik dat op dit forum een verwijzing naar HC, DL of NGB normaal gesproken volstaat. Iedereen beschikt over deze geschriften, en over de schriftverwijzingen die daarbij horen. Naar andere bronnen zal ik niet snel verwijzen, tenzij die een directe verwijzing naar de Bijbel bevatten. Of het moet zijn als illustratie bij een standpunt. Een argument op zich kan dat nooit zijn.

Dat neemt niet weg dat óók de 3 Formulieren van Eenheid er naast kunnen zitten. Is iemand van mening dat dat het geval is, of dat ze onjuist worden geïnterpreteerd dan kan altijd de discussie verder gaan op de achterliggende onderbouwing vanuit de Bijbel.
Helder. Volledig mee eens!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Zo ging de discussie hieronder niet, Erasmiaan. Lees 'em nog maar eens helemaal door.
Net gedaan, helaas kan ik niet anders concluderen.

Maar goed, Rens heeft gelijk, on-topic: ik gebruik bijv. geen decoupeerzaag op zondag.

:|
Ik geen drilboor :roll: :wink:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Zo ging de discussie hieronder niet, Erasmiaan. Lees 'em nog maar eens helemaal door.
Net gedaan, helaas kan ik niet anders concluderen.

Maar goed, Rens heeft gelijk, on-topic: ik gebruik bijv. geen decoupeerzaag op zondag.

:|
Ik geen drilboor :roll: :wink:
Ik ook niet op andere dagen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Zo ging de discussie hieronder niet, Erasmiaan. Lees 'em nog maar eens helemaal door.
Net gedaan, helaas kan ik niet anders concluderen.

Maar goed, Rens heeft gelijk, on-topic: ik gebruik bijv. geen decoupeerzaag op zondag.

:|
Ik geen drilboor :roll: :wink:
Ik ook niet op andere dagen...
Dat was de grap idd ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re:

Bericht door Gijs83 »

Dit topic gaat over wat we wel en niet doen op zondag. Momenteel actueel i.v.m. de burgemeestersbenoeming op Noord-Beveland. In zo'n functie moet je keuzes maken. Het is heel erg moeilijk. Aan de ene kant je principes en aan de andere kant de belangen van het 'volk'. Toch zou het niet moeten zijn dat je als christen niet zo'n functie kunt vervullen. Je moet ook een lichtend licht en een zoutend zout zijn. Maar dat heeft ook wel weer 2 kanten, maak je je in het geval van deze aspirant-burgemeester geloofwaardig tegenover je mede-christenen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Re:

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Dit topic gaat over wat we wel en niet doen op zondag. Momenteel actueel i.v.m. de burgemeestersbenoeming op Noord-Beveland. In zo'n functie moet je keuzes maken. Het is heel erg moeilijk. Aan de ene kant je principes en aan de andere kant de belangen van het 'volk'. Toch zou het niet moeten zijn dat je als christen niet zo'n functie kunt vervullen. Je moet ook een lichtend licht en een zoutend zout zijn. Maar dat heeft ook wel weer 2 kanten, maak je je in het geval van deze aspirant-burgemeester geloofwaardig tegenover je mede-christenen.
Je geloofwaardig maken tegenover je mede-christenen... :quoi :nonnon

Ik geloof dat dat niet nodig zou moeten zijn. Ik vond het voorbeeld wat de man zelf gebruikte over een prijsuitreiking wel een beetje ver gaan (je kunt ook als burgemeester aangeven dat je op zondag liever niet werkt, een prijsuitreiking is geen verplichting) maar anderzijds vind ik dat we juist achter zo'n man moeten staan. Afgelopen zondag werd er in de kerk waar ik was ook al op die man gemopperd, maar ik vermoed dat hij meer een 'lichtend licht' is dan velen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Re:

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Dit topic gaat over wat we wel en niet doen op zondag. Momenteel actueel i.v.m. de burgemeestersbenoeming op Noord-Beveland. In zo'n functie moet je keuzes maken. Het is heel erg moeilijk. Aan de ene kant je principes en aan de andere kant de belangen van het 'volk'. Toch zou het niet moeten zijn dat je als christen niet zo'n functie kunt vervullen. Je moet ook een lichtend licht en een zoutend zout zijn. Maar dat heeft ook wel weer 2 kanten, maak je je in het geval van deze aspirant-burgemeester geloofwaardig tegenover je mede-christenen.
Je geloofwaardig maken tegenover je mede-christenen... :quoi :nonnon

Ik geloof dat dat niet nodig zou moeten zijn. Ik vond het voorbeeld wat de man zelf gebruikte over een prijsuitreiking wel een beetje ver gaan (je kunt ook als burgemeester aangeven dat je op zondag liever niet werkt, een prijsuitreiking is geen verplichting) maar anderzijds vind ik dat we juist achter zo'n man moeten staan. Afgelopen zondag werd er in de kerk waar ik was ook al op die man gemopperd, maar ik vermoed dat hij meer een 'lichtend licht' is dan velen.
Henny van Kooten is natuurlijk wel een beetje uit de tent gelokt door de journalist van het RD. Die noemde een voorbeeld, dat mogelijk helemaal nooit aan de orde zal zijn.

Om eerlijk te zijn: ik had er ook wel moeite mee toen ik het las. Temeer daar de genoemde prijsuitreiking plaats vind in een seculiere context. En daar sta je dan, als SGP-er met je goeie gedrag. Maar ik denk dat, als je inderdaad zoiets niet wil doen, je dan de ultieme consequentie moet trekken: niet actief zijn in het openbaar bestuur.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Bonny »

Tsjonge, wat kan een onderwerp veranderen in de loop van de discussie.
Maar inderdaad, apparaten maken het fysieke leven makkelijker en het gaat er wederom om hoe je ze gebruikt. Stofzuiger, afwasmachine, telefoon, wasmachine...als je ze niet gebruikt is het werk veel zwaarder, dan kom je niet echt tot rust op de rustdag
The Groom's still waiting at the altar
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Re:

Bericht door Rens »

freek schreef:
Om eerlijk te zijn: ik had er ook wel moeite mee toen ik het las. Temeer daar de genoemde prijsuitreiking plaats vind in een seculiere context. En daar sta je dan, als SGP-er met je goeie gedrag. Maar ik denk dat, als je inderdaad zoiets niet wil doen, je dan de ultieme consequentie moet trekken: niet actief zijn in het openbaar bestuur.
nou, ok, als pricipiele sgp'ers moet je dan dus in het geheel geen deel uitmaken van het in overwegend seculiere politieke bestel in al z'n geledingen...............dat volgt bijna volautomatisch.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Re:

Bericht door Duuk »

WEL
PC
wasmachine
Wasdroger
Strijkijzer
stofzuiger
Kruimeldief
Radio
TV
Audio
Telefoon
Carkit
DVD speler
Vaatwasser
Koffiezetapparaat (Senseo)
Waterkoker
Magnetron
Koelkast
Diepvries
CV
Oven
Gasfornuis
El. Frituurpan
Eierkoker
iPod
auto
motor

Eigenlijk alles wel.

Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Re:

Bericht door Erasmiaan »

Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Ja dat zei die vrouw ook, die haar hondje te drogen in de magnetron zette...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Re:

Bericht door Rens »

Erasmiaan schreef:
Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Ja dat zei die vrouw ook, die haar hondje te drogen in de magnetron zette...
dat was, zoals zovele, een broodje aap-verhaal.........een zeer hardnekkig voortlevend verhaal dat al héééél lang geleden is ontzenuwd als een puur verzonnen iets..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten