apparaten-gebruik op zondag

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Gijs83 »

Er wordt in het over "welke krant heb jij?" gediscusserd over welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden. Ik wilde wel eens hoe jullie daarover denken. Wat te denken van het gebruik van de pc, (af)wasmachine), telefoon, radio, TV en allerlei huishoudelijke apparaten. Graag een waardige discussie!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Niet:
PC
wasmachine
stofzuiger
Radio
TV (hebben we ook niet)
Telefoon (alleen in geval van 'nood'.)

Wel:
Vaatwasser
Koffiezetapparaat
Waterkoker
Magnetron
Koelkast
Diepvries
CV
Oven
Gasfornuis
El. Frituurpan
Eierkoker

Nood heb ik tussen quotes gezet. Want gebeurde het vroeger never, nu ongveer eens per halfjaar. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door WSO op 12 feb 2008, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dan moet je eerst helder krijgen hoe je de zondag ziet in verhouding tot de sabbat.

Ik kan je bij je bezinning daarop Deze lezing van Prof. Ouweneel aanraden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Voor wat betreft apparaten die het leven 'makkelijker' maken (afwasmachine, koffiezetapparaat e.d.) kan ik geen argument verzinnen waarom je die niet zou gebruiken. Of het zou moeten zijn, dat ze elektriciteit gebruiken. Maar ik denk niet dat het realistisch is, de elektriciteitsvoorziening op zondag stil te zetten..
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door rekcor »

Gijs83 schreef:gediscussieerd over welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden. (...) Graag een waardige discussie!
Ik weet niet wat jij onder 'waardig' verstaat, maar door jouw insteek is het mijns inziens al niet mogelijk om hierover goed te discussieren.

"...welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden". We zijn toch geen farizeen?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:Er wordt in het over "welke krant heb jij?" gediscusserd over welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden. Ik wilde wel eens hoe jullie daarover denken. Wat te denken van het gebruik van de pc, (af)wasmachine), telefoon, radio, TV en allerlei huishoudelijke apparaten. Graag een waardige discussie!
Zo'n discussie is op voorhand eigenlijk al gedoemd te mislukken, want je kunt hier nooit een eenduidig antwoord op krijgen. Nog los van het feit dat je in elk geval niet vanuit de Bijbel een lijstje kunt opstellen met apparaten die je wel en die je niet mag gebruiken. Iedereen zal daar vanuit zijn of haar eigen geweten keuzes in maken, maar je kunt niet over het geweten van een ander heersen.
Plus dat mensen in dat soort dingen toch vrijwel nooit consequent handelen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tja, ik heb niet echt een lijstje wel/niet. Ik probeer me te laten leiden door de vraag: waarom is het zondag? Om even stil te staan in deze jachtende wereld, om extra aandacht te hebben voor God en zijn Woord, om naar de kerk te gaan om als gemeente samen te zijn, om als gezin wat te ontspannen en samen te zijn.
En soms haal ik wel eens een stofzuiger uit de kast als de grond onder de rijstkorrels zit na het eten. Of zet ik de wasmachine aan als er een ongelukje gebeurd is in het bed. Bellen we wel eens naar een familielid of vriend als we weten dat het niet zo goed gaat. Enz. Ik houd niet zo van vaste regeltjes, bijgebodjes en verbodjes en ik denk ook niet dat God dat zo bedoeld heeft. Laten we de zondag leven tot Gods eer, net zoals maandag, dinsdag woensdag, enz.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

WSO schreef:Niet:
PC
wasmachine
stofzuiger
Radio
TV (hebben we ook niet)
Telefoon (alleen in geval van 'nood'.)
telefoon => geen probleem mee om even een praatje mee te maken als je deze dag alleen doorbrengt en misschien toch even wilt napraten over de preek o.i.d.
pc=> geen probleem mee, ligt eraan waarvoor..... preek meeluisteren bijvoorbeeld......
stofzuiger => afhankelijk van hoeveel kinderen er over de vloer komen en hoeveel bende die veroorzaken......

etc.etc. Het ligt er toch gewoon helemaal aan met welk doel je al deze dingen gebruikt? De dag van de Heere is er om te rusten van alle dagelijkse beslommeringen, om met Hem door te brengen. Hem te zoeken en Hem te eren, onze gedachten en verlangens boven het aardse te verheffen door er zo min mogelijk mee bezig te zijn, en op Hem te richten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Hendrikus »

rekcor schreef:
Gijs83 schreef:gediscussieerd over welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden. (...) Graag een waardige discussie!
Ik weet niet wat jij onder 'waardig' verstaat, maar door jouw insteek is het mijns inziens al niet mogelijk om hierover goed te discussieren.

"...welke apparaten er op zondag wel of niet gebruikt mogen worden". We zijn toch geen farizeen?
Zo is dat.

Dit is volstrekt nutteloos. Jammer, vandenGijs :|
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Als apparaten bedoeld zijn om het werk te verlichten, zou ik zeggen: gebruik er zoveel mogleijk.

Door de vaatwasser hoef je niet af te wassen. \
Door de stofzuiger hoef je niet te vegen
Door de auto hoef je niet te fietsen

Kortom: sabbatsrust verzekerd!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ehm.... ik zit te denken welke apparaten die ik door de week wel gebruik, ik op zondag niet zou gebruiken... en ik weet het niet :)

Ik kijk niet zoveel tv en op zondag doe ik dat ook niet. De vaatwasser draait gewoon, in het weekend heb ik daar tenminste tijd voor. Zelfde geldt voor de wasmachine en droger. De computer gaat af en toe ook wel even aan. De telefoon gebruik ik ook gerust. Zelfs de stofzuiger of de grasmaaier zou ik gerust gebruiken. Door de week heb ik nauwelijks tijd om schoon te maken... maar goed, ik zie dat ook niet als werk. Het hoort gewoon tot de noodzakelijke dingen van het huishouden, net als koken bijvoorbeeld... dat laat je op zondag ook niet achterwege. Ik zou nooit betaald werk doen op zondag maar even de vloer zuigen of het gras maaien heb ik geen moeite mee.

Maar goed, even over de discussie... wat stofzuigen betreft kan ik me verschillende visies voorstellen. Maar als het gaat om apparaten, wat is dan precies de discussie? Het staat toch niet ter discussie of je op zondag een vaatwasser, gasfornuis, oven, magnetron of waterkoker gebruikt? De Bijbel verbiedt jou om (betaald?) te werken maar de Bijbel verbiedt een heleboel dingen ook niet:

- Ontspannen (ik ga gerust een stuk fietsen / mountainbiken / hardlopen)
- Apparaten laten werken (een vaatwasser heeft geen rustdag nodig :)
- Noodzakelijke dingen (denk aan het verhaal over aren plukken)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

ehm, lijkt me dat dit een welles-nietus topic wordt waarbij verwijten over de tafel gaan viegen dat de een niet genoeg refo is etc. wat weer gaat uitmonden in bannen, dus ik pleit voor een slotje :|
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Op zondag doe ik per definitie de wasmachine niet aan. Een afwasmachine héb ik niet, maar wat ik aan afwas heb, dat doe ik zoveel mogelijk nog op zaterdagavond. Wat er aan afwas op zondag ontstaat, dat zet ik in een bak met water, en dat komt maandags wel.......zo ook stofzuigen.

Radio...ach het ligt er aan, meestal is het de cd-speler die aanstaat. Het wordt dan meestal wel zo aan het einde van de middag.

De tv, die ik sinds 3 weken heb, gaat 's zondagavonds alleen aan voor het journaal, en verder niet.

De pc, die staat dan soms nog wel áán, maar gebruik hem dan alleen voor de chat-gesprekken met vrienden áls ze online zijn.

Verder.......is het een dag die, náást de kerkgang, vooral bestaat uit de welkome rust voor lichaam en geest. Het leegmaken van de geest van alle dagelijkse zorgen en zorgjes.......er is méér dan alleen de dagelijkse gang van zaken die om aandacht vragen.

Maar het zijn eigen vrije keuzes die ik maak, en niet die opgelegd zijn.

Wat wél zo is, is dat het voortvloeisels zijn uit de jaren dat ik kerkte bij de GerGem, maar ook tóén waren het vrije keuzes die ik maakte om bepaalde dingen NIET te doen, maar wél in de geest van de Schrift en de prediking.

Maar bepaalde zaken vind ik zó ver doorgeschoten, dat het puur wetticischme is geworden, en geen eigen vrije keuze vanuit je persoonlijk gevormde geweten.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nou je kunt het noemen zoals je wilt. Maar volgens mij kan het geen kwaad om in bepaalde dingen te vasten.
Dus geen t.v. als je die hebt, geen p.c. en i.p.v. die dingen eens iets lezen of extra in de bijbel lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Unionist schreef:Als apparaten bedoeld zijn om het werk te verlichten, zou ik zeggen: gebruik er zoveel mogleijk.

Door de vaatwasser hoef je niet af te wassen. \
Door de stofzuiger hoef je niet te vegen
Door de auto hoef je niet te fietsen

Kortom: sabbatsrust verzekerd!
oja. een auto is natuurlijk ook 'n apperaat.

Ik heb gewoon mn lijsje opgegeven zoals het 'gaat'. Wasmiachine of stofzuiger is toch 'arbeid' verrichten, terwijl een vaatwas 'werken der noodzakelijkheid' zijn. Zo voelt dat aan. Het is vies om het ergens te laten staan.

Je hoort wel van kinderen die ziek zijn en hun bed onder gekootst hebben. Ik snap dat je dan de machien gebruikt. Alleen de lucht al. Dus ik ben geen farizeer, maar wil zoveel mogelijk rusten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gesloten