apparaten-gebruik op zondag

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Het gaat niet om geboden of verboden.
Het is een liefdedienst, die we mogen houden.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Re:

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Het gaat niet om geboden of verboden.
Het is een liefdedienst, die we mogen houden.
Wie of wat dienen we als we onszelf van het gebruik van deze apparaten onthouden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Het gaat niet om geboden of verboden.
Het is een liefdedienst, die we mogen houden.
Wie of wat dienen we als we onszelf van het gebruik van deze apparaten onthouden?
Nogmaals: het gaat om een liefdedienst die je mag houden.
Als ik het lijstje van Duuk zo lees (wasmachine, droger, strijkijzer, stofzuiger, etc) dan houd je daar niet zo veel tijd meer voor over.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Re:

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Duuk schreef:Waarom eigenlijk niet? tIs nergens verboden.
Het gaat niet om geboden of verboden.
Het is een liefdedienst, die we mogen houden.
te vaak zie je dat het mógen houden is veranderd in MOETEN houden onder invloed van de kerkenraad ter plekke én de soms absurde sociale controle binnen het geheel van de gemeente.

oh wee als je één teen buiten het, volgens de goegemeente, rechte pad zet, dan wordt je al "kaltgesteld" en als "niet bekeerd" weggezet......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Marco schreef:
Wie of wat dienen we als we onszelf van het gebruik van deze apparaten onthouden?
Nogmaals: het gaat om een liefdedienst die je mag houden.
Als ik het lijstje van Duuk zo lees (wasmachine, droger, strijkijzer, stofzuiger, etc) dan houd je daar niet zo veel tijd meer voor over.
dat wil niet zeggen dat je al deze apparaten daadwerkelijk elke zondag gebruikt. Zoals eerder in het topic gezegd, de meeste van ons zullen zondags niet het hele huishouden gaan doen, maar mocht er iets zijn, dan is er ook geen schroom om een apparaat te gebruiken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Marco schreef:
Wie of wat dienen we als we onszelf van het gebruik van deze apparaten onthouden?
Nogmaals: het gaat om een liefdedienst die je mag houden.
Als ik het lijstje van Duuk zo lees (wasmachine, droger, strijkijzer, stofzuiger, etc) dan houd je daar niet zo veel tijd meer voor over.
dat wil niet zeggen dat je al deze apparaten daadwerkelijk elke zondag gebruikt. Zoals eerder in het topic gezegd, de meeste van ons zullen zondags niet het hele huishouden gaan doen, maar mocht er iets zijn, dan is er ook geen schroom om een apparaat te gebruiken.
Dan praat je over incidenteel gebruik, oftewel: gebruik bij incidenten. Daar heb ik het niet over.

Als de suikerpot omvalt, zal ik echt de stofzuiger wel gebruiken.
Of als een kind (of oudere) zijn kleren o.i.d. onderkotst, gaat heus de wasmachine wel aan; veelal gevolgd door de droger.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik stofzuiger, wasmachine, wasdroger, etc op het lijstje zet van apparaten die ik op zondag gebruik.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Re:

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Dan praat je over incidenteel gebruik, oftewel: gebruik bij incidenten. Daar heb ik het niet over.

Als de suikerpot omvalt, zal ik echt de stofzuiger wel gebruiken.
Of als een kind (of oudere) zijn kleren o.i.d. onderkotst, gaat heus de wasmachine wel aan; veelal gevolgd door de droger.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik stofzuiger, wasmachine, wasdroger, etc op het lijstje zet van apparaten die ik op zondag gebruik.
Precies. Ik houd ook absoluut niet van dit topic. Nu komt er een beetje een sfeer van: je mag niks doen, waarop anderen reageren in de trant van: oh, ik gebruik lekker elk apparaatje wat ik heb en niemand houd me tegen.

Dat is natuurlijk niet het doel van de zondag. "Apparaten-gebruik op zondag" is ook een titel die helemaal niet thuishoort op een christelijk forum. Beter zou zijn: "Tips voor een goede zondagsviering?" of iets dergelijks. Volgens mij merken je kinderen (heb ik zelf niet hoor :) ) het ook als je op een bepaalde manier naar de zondag kijkt. En ik hoop dat dat dan een positieve manier is: hoe maken we de zondag zo mooi mogelijk?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Dan praat je over incidenteel gebruik, oftewel: gebruik bij incidenten. Daar heb ik het niet over.

Als de suikerpot omvalt, zal ik echt de stofzuiger wel gebruiken.
Of als een kind (of oudere) zijn kleren o.i.d. onderkotst, gaat heus de wasmachine wel aan; veelal gevolgd door de droger.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik stofzuiger, wasmachine, wasdroger, etc op het lijstje zet van apparaten die ik op zondag gebruik.
Precies. Ik houd ook absoluut niet van dit topic. Nu komt er een beetje een sfeer van: je mag niks doen, waarop anderen reageren in de trant van: oh, ik gebruik lekker elk apparaatje wat ik heb en niemand houd me tegen.

Dat is natuurlijk niet het doel van de zondag. "Apparaten-gebruik op zondag" is ook een titel die helemaal niet thuishoort op een christelijk forum. Beter zou zijn: "Tips voor een goede zondagsviering?" of iets dergelijks. Volgens mij merken je kinderen (heb ik zelf niet hoor :) ) het ook als je op een bepaalde manier naar de zondag kijkt. En ik hoop dat dat dan een positieve manier is: hoe maken we de zondag zo mooi mogelijk?
Nou, ik ben het helemaal met jullie eens. Het gaat in wezen eigenlijk helemaal nergens over. De een zal alles op het lijstje zetten omdat zij daar incidenteel gebruik van maken, de ander zet ze niet op het lijstje omdat die er incidenteel gebruik van maakt. De suggestie van jongere vind ik een hele goeie!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Re:

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Het gaat in wezen eigenlijk helemaal nergens over. De een zal alles op het lijstje zetten omdat zij daar incidenteel gebruik van maken, de ander zet ze niet op het lijstje omdat die er incidenteel gebruik van maakt. De suggestie van jongere vind ik een hele goeie!
Mee eens. En daarbij komt nog dat mijn geweten alleen voor mij geldt en dus niet voor de ander.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Ariene »

:lock
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door MarthaMartha »

Ariene schreef::lock
ja, hebben we al in het begin om gepleit.... zullen we nu maar? :lock
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: apparaten-gebruik op zondag

Bericht door Jongere »

De cirkel is rond. :lock
Gesloten