Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Mag helemaal niet, op geen enkele manier
5
8%
Mag alleen als men het met de leer niet eens is, nadat men de kerkrechterlijke weg tot einde toe gevolgd heeft
25
40%
Mag alleen als men eerst met de kerkeraad gesproken heeft, en het niet eens kunt worden
22
35%
Men stuurt gewoon de kerkeraad een briefje om het bewijs van lidmaatschap naar een andere gemeente te sturen
2
3%
Men stuurt gewoon een briefje, dat men zelf het bewijs van lidmaatschap wilt ontvangen
6
10%
Men gaat gewoon weg, het ergens anders proberen, en laat de kerkeraad maar eens proberen er iets van te zeggen
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 63

WillemFrederik
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:39

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door WillemFrederik »

Inderdaad. Meer specifiek bedoelde ik het welvaartsevangelie. Kom tot Jezus en hij geneest je van je kwalen, kom tot Jezus want hij zal je een fijn gevoel geven, of andere occulte en spirituele zaken.
Zaken als ziel, zonde, zaligheid, geloof en (ware) bekering wordt niet over gepreekt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Marnix »

WillemFrederik schreef:
Rekcor schreef:Maar wat als mijn probleem met de huidige gemeente niet zozeer de leer is, maar meer de manier waarop e.e.a. gebracht wordt? Zeg maar: de cultuur van de gemeente, de matig-belangrijke zaken zoals hoekjes en rodjes, psalmen en gezangen (en opwekking), orgelspel en drumstel?

Dan kan ik wel in mijn gemeente blijven (resultaat: ik gefrustreerd), proberen de cultuur in mijn gemeente te veranderen (resultaat: gemeente gefrustreerd) of een combinatie van beiden (resultaat: de gemeente en ik gefrustreerd), maar beter lijkt het me om gewoon een andere gemeente te zoeken.
Als ik zo'n manier van redeneren lees, ben ik altijd bang voor een menselijke redenering in plaats van een goddelijke. Omdat het zo goed voelt en ''logisch'' klinkt.
Maar ik kan goed begrijpen wat je bedoelt, zelf heb ik ook iets gelijkends meegemaakt denk ik. En mijn ervaring is deze:
In de gemeente waar ik eerst zat heb ik nooit mijn draai kunnen vinden, en heb altijd wel vraagtekens gehad bij bepaalde uitingen in leer en leven (en dus ook orde van dienst zoals jij beschrijft). Na veel tijd, en de nodige geestelijke groei en kennis van Gods Woord, werden voor mij de signalen duidelijker. Na de nodige vragen, brieven en gesprekken kwam ik erachter dat de uitingen die ik zag een wortel hadden. En die wortel was een afkeer van het ware Evangelie. Op die grond heb ik toen de gemeente verlaten.
Volgens mij is het je thuisvoelen in een gemeente ook belangrijk.... Als dat niet het geval is kan dat een blokkade gaan vormen in je geloof. Een relatie waarin een van beide partijen niet gelukkig is maar om wille van de ander zich daarbij neerlegt is natuurlijk nooit goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
WillemFrederik schreef:
Rekcor schreef:Maar wat als mijn probleem met de huidige gemeente niet zozeer de leer is, maar meer de manier waarop e.e.a. gebracht wordt? Zeg maar: de cultuur van de gemeente, de matig-belangrijke zaken zoals hoekjes en rodjes, psalmen en gezangen (en opwekking), orgelspel en drumstel?

Dan kan ik wel in mijn gemeente blijven (resultaat: ik gefrustreerd), proberen de cultuur in mijn gemeente te veranderen (resultaat: gemeente gefrustreerd) of een combinatie van beiden (resultaat: de gemeente en ik gefrustreerd), maar beter lijkt het me om gewoon een andere gemeente te zoeken.
Als ik zo'n manier van redeneren lees, ben ik altijd bang voor een menselijke redenering in plaats van een goddelijke. Omdat het zo goed voelt en ''logisch'' klinkt.
Maar ik kan goed begrijpen wat je bedoelt, zelf heb ik ook iets gelijkends meegemaakt denk ik. En mijn ervaring is deze:
In de gemeente waar ik eerst zat heb ik nooit mijn draai kunnen vinden, en heb altijd wel vraagtekens gehad bij bepaalde uitingen in leer en leven (en dus ook orde van dienst zoals jij beschrijft). Na veel tijd, en de nodige geestelijke groei en kennis van Gods Woord, werden voor mij de signalen duidelijker. Na de nodige vragen, brieven en gesprekken kwam ik erachter dat de uitingen die ik zag een wortel hadden. En die wortel was een afkeer van het ware Evangelie. Op die grond heb ik toen de gemeente verlaten.
Volgens mij is het je thuisvoelen in een gemeente ook belangrijk.... Als dat niet het geval is kan dat een blokkade gaan vormen in je geloof. Een relatie waarin een van beide partijen niet gelukkig is maar om wille van de ander zich daarbij neerlegt is natuurlijk nooit goed.
Het niet thuisvoelen in een gemeente is allemaal menselijk. Daardaar krijg je ook de kerkelijke breuken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Het niet thuisvoelen in een gemeente is allemaal menselijk. Daardaar krijg je ook de kerkelijke breuken.
Die Luther, dat was toch ook maar een mens.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
WillemFrederik schreef: Als ik zo'n manier van redeneren lees, ben ik altijd bang voor een menselijke redenering in plaats van een goddelijke. Omdat het zo goed voelt en ''logisch'' klinkt.
Maar ik kan goed begrijpen wat je bedoelt, zelf heb ik ook iets gelijkends meegemaakt denk ik. En mijn ervaring is deze:
In de gemeente waar ik eerst zat heb ik nooit mijn draai kunnen vinden, en heb altijd wel vraagtekens gehad bij bepaalde uitingen in leer en leven (en dus ook orde van dienst zoals jij beschrijft). Na veel tijd, en de nodige geestelijke groei en kennis van Gods Woord, werden voor mij de signalen duidelijker. Na de nodige vragen, brieven en gesprekken kwam ik erachter dat de uitingen die ik zag een wortel hadden. En die wortel was een afkeer van het ware Evangelie. Op die grond heb ik toen de gemeente verlaten.
Volgens mij is het je thuisvoelen in een gemeente ook belangrijk.... Als dat niet het geval is kan dat een blokkade gaan vormen in je geloof. Een relatie waarin een van beide partijen niet gelukkig is maar om wille van de ander zich daarbij neerlegt is natuurlijk nooit goed.
Het niet thuisvoelen in een gemeente is allemaal menselijk. Daardaar krijg je ook de kerkelijke breuken.
Die zijn er al. Ik ben tegenstander van het om de door mij genoemde redenen breuken maken. Maar dat is een heel ander verhaal.

maar goed, vaak heeft het "je er niet thuisvoelen" ook wel te maken met Bijbelse zaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Franny
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2008, 09:20
Locatie: In de buurt van Utrecht.

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Franny »

Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Wilma van den Berg »

Franny schreef:Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Ach, ik denk dat we wel mogen spreken over 'Woord en Geest'. Hij zal je de weg wijzen door Zichzelf en Hij kan nietige mensen op je weg brengen die hierbij de doorslag geven. Dat alles moet een gebedszaak zijn, waarop Hij op Zijn tijd en wijze, duidelijkheid zál schenken
('k vind het wel heel moeilijk om dit te verwoorden. Als het niet helder is mag je altijd PB'en hoor)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Marnix »

Franny schreef:Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Ik denk bijvoorbeeld ook aan "welke kerk zit een beetje in de buurt" enzo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Wilma van den Berg »

Marnix schreef:
Franny schreef:Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Ik denk bijvoorbeeld ook aan "welke kerk zit een beetje in de buurt" enzo :)
:)
Je hoeft niet expres aan het andere eind van Nederland te gaan kerken omdat je denkt dat juist dat dé kerk is, maar zomaar naar iets dichtbij gaan lijkt me ook niet echt de optie. Biddend onderzoeken waar we moeten zijn lijkt me hierbij heel goed...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Jan »

En wat vinden jullie van de volgende oplossing bij huwelijk, kennissen deden dit jaren terug:

Zij (GGiN): Ik ga echt niet met hem naar de GG, da's veel te licht.
Hij (GG): Ik ga echt niet met haar naar de GGiN, da's veel te fanatiek!

Oplossing: Ze zijn OGGiN geworden!
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Lourens »

Franny schreef:Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Ik vind dit eigenlijk hele mooie uitgangspunten.
De poll hierboven vind ik dan ook erg beperkt. De kerkenraad beslist niet of ik lid blijf van de gemeente. Het is een zaak waar ik met de Here mee in het reine moet zijn en onder Zijn leiding.
En de plaats waar ik woon vind ik ook belangrijk. Vroeger moest ik wonen in de plaats waar ik werkte. Ik heb daar ook tijdelijke gewerkt want tegen de tijd dat de kinderen catechisatie zouden volgen wil ik wel de kerk in mijn woonplaats hebben. En de Here heeft mij ook in zo'n plaats geleid waar ook mijn kerk was waar ik mij thuis voel.

Het switchen van gemeenten of kerk vind ik in de refo-kerken nog wel mee vallen.
Binnen de Evangelische kerken is het veel meer van toepassing.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Tiberius »

Ik las gisteren met instemming in het boekje "Naar de kerk" van ds. P. van Ruitenburg een hoofdstuk over dit onderwerp.

Wat hij daar signaleert, is dat mensen tegenwoordig enorm individualistisch zijn, ook voor wat betreft het lid zijn van een kerk. Men wil dan in eerste instantie zelf geestelijk voedsel halen, en anders is men weg. Dat is niet goed.
Door over te gaan naar een ander kerkverband breekt men een stukje van Christus' lichaam af. Vaak alleen maar gebaseerd op wat gevoelens en nauwelijks gegrond op de Bijbel. Is het je dat waard? Want ook in een ander kerkverband kom je vroeg of laat dingen tegen die pijn gaan doen.
Daarbij is het nog maar de vraag of je jezelf niet zwaarder beschadigt door weg te gaan dan door te blijven. Je breekt met Gods kinderen, met wie je samen Zijn Woord beluisterd hebt, tot Zijn eer gezongen hebt, je verenigd hebt in gebed, Zijn sacramenten gevierd hebt. Wat hier op aarde gebroken wordt, komt zelden meer goed.

Kijk, als er een valse leer wordt gebracht, is de weg duidelijk: voorleggen aan de kerkenraad. Als het in liefde en Bijbels aangetoond kan worden, zal er zeker een luisterend oor zijn.
Maar zo niet, dan wijst de Gods Woord een uitnemender weg:
De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Lourens »

Tiberius schreef:Door over te gaan naar een ander kerkverband breekt men een stukje van Christus' lichaam af. Vaak alleen maar gebaseerd op wat gevoelens en nauwelijks gegrond op de Bijbel. Is het je dat waard? Want ook in een ander kerkverband kom je vroeg of laat dingen tegen die pijn gaan doen.
Daarbij is het nog maar de vraag of je jezelf niet zwaarder beschadigt door weg te gaan dan door te blijven. Je breekt met Gods kinderen, met wie je samen Zijn Woord beluisterd hebt, tot Zijn eer gezongen hebt, je verenigd hebt in gebed, Zijn sacramenten gevierd hebt. Wat hier op aarde gebroken wordt, komt zelden meer goed.
Het lidmaat zijn aan het lichaam van Christus is naar mijn mening niet gebonden aan een specifiek kerkverband. Het zijn van Christen en Hem kennen als Verlosser en Zaligmaker maakt dat je als christen een levend lidmaat bent die uiteraard wel de 'gemeenschap' opzoekt en als gemeente niet alleen consumptief zijn maar ook productief.

Ik ben het met je eens Tiberius als je een deur dichttrekt achter je gemeenteleven, maar niet meteen als je om bepaalde redenen overgaat naar een ander kerkverband.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Jongere »

Jan schreef:En wat vinden jullie van de volgende oplossing bij huwelijk, kennissen deden dit jaren terug:

Zij (GGiN): Ik ga echt niet met hem naar de GG, da's veel te licht.
Hij (GG): Ik ga echt niet met haar naar de GGiN, da's veel te fanatiek!

Oplossing: Ze zijn OGGiN geworden!
Dat vind ik erg, dat je elkaars kerkverbanden blijkbaar op een paar vierkante centimeter zo kunt verketteren.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Rens »

Marnix schreef:
Franny schreef:Bij de vraag: wat is de juiste manier om van kerk te veranderen, denk ik aan:

Kan ik nog ademhalen in mijn kerk?
Is er nog geestelijk voedsel?
Is er geestelijke onderdrukking van de kerkleden?
Wordt het Woord vervalst of niet?
Is Christus aanwezig of wordt Hij niet toegelaten?
Wanneer is een kerk geen kerk meer?

Hoe zie je eigenlijk dat Gods weg met jou, je uít een kerk naar een andere kerk leidt?
:oO
Ik denk bijvoorbeeld ook aan "welke kerk zit een beetje in de buurt" enzo :)
héél soms wordt je gedwongen een dicht in de buurt zijnde kerk te zoeken vanwege onoverkomelijke vervoersproblemen...........ik zie mij nog niet naar groningen of leeuwarden gaan, want dat zijn de dichtsbijzijnde gg-gemeenten, respectievelijk 50 en 40 km van huis.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie