Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Lassie »

Wij hebben ook ongehuwd samengewoond, maar deelden niet samen het bed (we hadden ieder onze eigen kamer).
Omdat ik geen baan had en we al een tijdje verkering hadden ben ik verhuisd naar de woonplaats waar m'n man (toen vriend) woonde. We hadden toen al een trouwdatum en daarom ging ik al solliciteren in die woonplaats. Ik kon een kamer huren bij mensen uit de kerk en heb dat ook gedaan. Alleen was dat voor door de weeks en in het weekend moest ik elders onderdak zoeken. Dat was toen in het huis van mijn vriend. Toen die mensen gingen verhuizen stond ik op straat. Het was moeilijk om een kamer te vinden, werd vaak afgewezen of het was gewoon weg te duur. We hebben toen besloten om te gaan samenwonen.

Als ik dat allemaal wist was ik zeker niet gaan verhuizen naar de woonplaats van m'n man. En misschien zat ik wel wat op een iets te wat grote roze wolk?

Nu zijn we al weer geruime tijd gelukkig getrouwd.


ps. en je mag gerust weten (nee niet om vroom te doen) wij hadden geen seks voor ons huwelijk
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door blijmoedig »

Seks voor het huwelijk is wel een probleem. Omdat het zo niet bedoeld is.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re:

Bericht door monique »

Josephus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben bang dat een programma als 40 dagen zonder sex toch iets is voor "onze" jongeren :cry:
Nou, dat vind ik ook zonder dit bericht eigenlijk wel. Je wil niet weten wat er tijdens en vooral na de avonden in de zgn. refocafés allemaal op dat vlak gebeurt... :cry:
niet alleen dan je kan ook een verkeerde tegen komen ik wou het ook niet maar ik moest ook
niet egt mn fout dus
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Re:

Bericht door Orchidee »

monique schreef:
Josephus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik ben bang dat een programma als 40 dagen zonder sex toch iets is voor "onze" jongeren :cry:
Nou, dat vind ik ook zonder dit bericht eigenlijk wel. Je wil niet weten wat er tijdens en vooral na de avonden in de zgn. refocafés allemaal op dat vlak gebeurt... :cry:
niet alleen dan je kan ook een verkeerde tegen komen ik wou het ook niet maar ik moest ook
niet egt mn fout dus
Wat erg...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Gijs83 »

Bookreader schreef:
Rens schreef:Seks voor het huwelijk mag


Door: Jorien de Lege

Seks voor het huwelijk mag. Ook van christelijke jongeren.


Geen seks voor het huwelijk lijkt op zijn retour in de christelijke gemeenschap. Bijna de helft van alle gelovige jongeren heeft seks, maar slechts 5 procent is getrouwd. Driekwart van de praktiserende gelovigen vindt seks voor het huwelijk geen probleem, 30 procent van alle christelijke jongeren gelooft niet dat de Bijbel seks voor het huwelijk verbiedt. Dat staat in een onderzoeksrapport van de EO, die 1400 gelovige en ongelovige jongeren tussen de 14 en 25 jaar oud ondervroeg over hun beleving van seksualiteit.

Niet zo losbandig
Uit het onderzoek komt naar voren dat de seksualisering van de maatschappij zich niet uit in grootschalige losbandigheid. Jonge mensen zijn wel ruimdenkend over seks (29 procent hoeft geen liefde te voelen om seks te hebben) maar ze belanden niet zomaar met iedereen in bed. De liefde staat centraal: driekwart van alle praktiserende jongeren vindt seks pas echt tot zijn recht komen in een liefdevolle relatie.Ruim de helft van de Nederlandse jongeren tot 25 jaar heeft een (lange) relatie en trouw staat hoog in het vaandel (84 procent). Er wordt flink gebruik gemaakt van voorbehoedsmiddelen (bijna 75 procent), degenen die aangeven niets te gebruiken hebben vaak ook geen seks.

Weinig verschillen
Opvallend is dat de verschillen tussen christelijke en ongelovige jongeren niet vreselijk groot zijn. Gelovige jeugd begint nauwelijks later aan seks (17,2 jaar versus 16,6 jaar) en vindt het geloof vaak geen beletsel om geslachtsgemeenschap te hebben. Schuldgevoelens ten opzichte van God over seks komt bij 14 procent wel eens voor, maar vooral jongeren vanaf 18 jaar geven aan zich niet of nauwelijks schuldig te voelen.

Homo’s nog niet geaccepteerd
Homoseksualiteit is een onderwerp waar jongeren het niet over eens zijn. Van de gehele groep geeft 86 procent aan geen problemen te hebben met homoseksuelen in hun naaste omgeving. Gereformeerde jongeren hebben echter wel veel problemen met homoseksualiteit: 32 procent geeft aan hier zeer veel moeite mee te hebben. Overige protestantse jongeren zijn er ook niet blij mee: 22 procent keurt het af, tegenover 8 procent van de rest van de jongeren. De meerderheid van de christelijke jongeren denkt dat de Bijbel homoseksualiteit afkeurt: 80 procent heeft deze mening. Seks is bovendien een onderwerp dat niet echt besproken wordt in de kerk, 64 procent van de christelijke jongeren geeft aan dat er niet of nauwelijks over seks gesproken wordt. Ze krijgen echter wel weer vaker voorlichting van hun ouders: 66 procent tegenover 52 procent van de niet-gelovige jongeren.

Wat wordt er zo'n verhaal nu concreet onder 'christelijk' verstaan? 'Christelijk' is zo'n breed begrip. Waar ik met name interessant(en waarschijnlijk ook voor dit forum) hoe het er bij staat in de reformatorische kerken.
Plaats reactie