Psalmen zingen...

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ejvl »

Extreem? Binnen de OGG of GGIN of een aanzienlijk deel van de GG mag geenszins iets anders gespeeld worden dan de psalmen en de enige gezangen. Ook met kerst en andere feestdagen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalmen zingen...

Bericht door helma »

Onze dominee citeerde pas: Er ruist langs de wolken. Na de dienst speelde de organist dat lied. Dan heb je wel sterk de neiging om maar mee te zingen. Prachtig lied trouwens!
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:Extreem? Binnen de OGG of GGIN of een aanzienlijk deel van de GG mag geenszins iets anders gespeeld worden dan de psalmen en de enige gezangen. Ook met kerst en andere feestdagen.
Ach, als de koning officieel een bezoek brengt is er maar 1 nummer togestaan.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door DDD »

ejvl schreef:Extreem? Binnen de OGG of GGIN of een aanzienlijk deel van de GG mag geenszins iets anders gespeeld worden dan de psalmen en de enige gezangen. Ook met kerst en andere feestdagen.
Ik kan niet zo goed beoordelen of dat zo is. Maar ik weet inderdaad dat er Gereformeerde Gemeenten zijn waar je geen gezangen mag spelen voor of na de dienst. Ik vind dat overigens inderdaad wel wat extreem. En zeker als de dominee het lied aanhaalt (wat ik dan weer heel normaal vind). Maar goed. Iedereen heeft zijn eigen referentiekader. Misschien vind jij wel heel normaal wat ik extreem vind. Dat kan natuurlijk.

Ik betwijfel overigens of in de OGG dat een algemeen standpunt is. Daar geloof ik eigenlijk niet zoveel van. Ik las pas nog in de Terdege o.i.d. over een organist die mocht spelen wat zij wilde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:Extreem? Binnen de OGG of GGIN of een aanzienlijk deel van de GG mag geenszins iets anders gespeeld worden dan de psalmen en de enige gezangen. Ook met kerst en andere feestdagen.
Ach, als de koning officieel een bezoek brengt is er maar 1 nummer togestaan.
Psalm 21, niet -ritmisch, bedoel je? :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen zingen...

Bericht door samanthi »

helma schreef:Onze dominee citeerde pas: Er ruist langs de wolken. Na de dienst speelde de organist dat lied. Dan heb je wel sterk de neiging om maar mee te zingen. Prachtig lied trouwens!
...
Laatst gewijzigd door samanthi op 16 feb 2016, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Psalmen zingen...

Bericht door RefoCalvinist »

Edit: tekst weggehaald op verzoek van Samanthi

Ik vind het geen steekhoudend argument om gezangen gelijk te schalen met Psalmen, omdat de Psalmen mensenwerk zou zijn of omdat er regels bijverzonnen zouden zijn of omdat er elementen van de verlichting in zouden zitten. Zulke argumenten zijn ook te maken over gezangen of andere psalmberijmingen. Het is altijd mensenwerk en het staat altijd onder een bepaalde invloed. Het is namelijk mensenwerk en waar mensen werken is er bepaalde invloed.

En daarbij vind ik het opmerkelijk dat een predikant, volgens sommigen, geen preek mag bevestigen of verduidelijken met zogenaamd bijverzonnen psalmversregels, maar wel met gezangen, gedichten en verhalen. Dat is met twee maten meten.

Ikzelf ben ongelooflijk dankbaar voor 1773, omdat het op tijden het hart mag.verklaren. Het heeft diepe lessen en inhoud in zich. Netals ik Datheen overigens ook soms zo treffend vind. Psalm 42 vind ik er echt prachtig in. Als we zo'n moeite hebben met 1773, waarom iets nieuws? De nieuwigheden van de afgelopen tijden is altijd op verdeeldheid en verwarring uitgelopen. Waarom iets nieuws en waarom niet iets ouds uit de kast halen? Waarom gewoon geen Datheen als 1773 op zoveel weerstand duidt?
Laatst gewijzigd door RefoCalvinist op 17 feb 2016, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen zingen...

Bericht door samanthi »

RefoCalvinist schreef:
samanthi schreef:
helma schreef:Onze dominee citeerde pas: Er ruist langs de wolken. Na de dienst speelde de organist dat lied. Dan heb je wel sterk de neiging om maar mee te zingen. Prachtig lied trouwens!
Wellicht is dit niet de juiste wijze @samanthi! Hiermee nagel je een kerkenraad (on)willekeurig aan de publieke schandpaal. Mijn uitlatingen van afgelopen zaterdag zijn hier een voorbeeld van. Dat is niet juist en moet je niet willen.

Maar het beleid van deze kerkenraad is hier dan wel strikt in. Al het duidelijk is dat een kerkenraad geen gezangen wil in de voor- of naspelen, dan moet je je daar gewoon naar schikken. En anders een open en eerlijk gesprek aangaan met de kerkenraad.

Daarnaast vind ik het geen steekhoudend argument om gezangen gelijk te schalen met Psalmen, omdat de Psalmen mensenwerk zou zijn of omdat er regels bijverzonnen zouden zijn of omdat er elementen van de verlichting in zouden zitten. Zulke argumenten zijn ook te maken over gezangen of andere psalmberijmingen. Het is altijd mensenwerk en het staat altijd onder een bepaalde invloed. Het is namelijk mensenwerk en waar mensen werken is er bepaalde invloed.

En daarbij vind ik het opmerkelijk dat een predikant, volgens sommigen, geen preek mag bevestigen of verduidelijken met zogenaamd bijverzonnen psalmversregels, maar wel met gezangen, gedichten en verhalen. Dat is met twee maten meten.

Ikzelf ben ongelooflijk dankbaar voor 1773, omdat het op tijden het hart mag.verklaren. Het heeft diepe lessen en inhoud in zich. Netals ik Datheen overigens ook soms zo treffend vind. Psalm 42 vind ik er echt prachtig in. Als we zo'n moeite hebben met 1773, waarom iets nieuws? De nieuwigheden van de afgelopen tijden is altijd op verdeeldheid en verwarring uitgelopen. Waarom iets nieuws en waarom niet iets ouds uit de kast halen? Waarom gewoon geen Datheen als 1773 op zoveel weerstand duidt?
Oke het eerste het je gelijk in. Ik het het weggehaald, zou jij het AUB ook uit je post willen halen. Ik was weer eens impulsief.
Ik ben ook blij met onze psalmen, maar vind dat er met twee maten gemeten wordt, maar dat heb ik al eerder gezegd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door DDD »

Ik vind het een eerlijk waar een rare toestand. Het bevestigt voor mij maar weer wat ik al eerder dacht, dat de GG er niet blij mee hoeft te zijn als de rechterflank van de CGK overstapt naar de GG(iN). Jammer dat -ik denk in reactie op andere ontwikkelingen binnen de CGK van zulke kleinigheden zo'n punt gemaakt wordt.

Los daarvan hoort een kerkenraad mijns inziens een contactpersoon te hebben voor aanwijzingen voor het orgelspelen. Want als de organist zich van iedere ouderlingvrouw wat moet gaan aantrekken, kun je wel ophouden met orgelspelen. Iedereen heeft immers zijn eigen smaak.

Maar als in de gemeente mensen zijn die nog geestelijk moeten worden opgevoed en zich storen aan gezangen in het orgelspel, dan vind ik het niet erg als de kerkenraad daar regels voor stelt. Als de prediking dan maar probeert een dergelijke uitwas te bestrijden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Orchidee »

Wat een gezanik over orgelspel, wel of geen gezangen, alleen maar psalmen enz.
Men maakt van randzaken, hoofdzaken en andersom.
Ja laten we voor het gemak en het begrijpend lezen Datheen er ook nog bij halen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Wim Anker »

Terug naar Calvijn m.i. Eruit met dat onrustverwekkende ding.

Iedereen die herrie wil horen koopt maar een paar oortjes.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Klavart »

Wim Anker schreef:Terug naar Calvijn m.i. Eruit met dat onrustverwekkende ding.

Iedereen die herrie wil horen koopt maar een paar oortjes.
Over welk ding heeft u het?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Psalmen zingen...

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Ik vind het een eerlijk waar een rare toestand. Het bevestigt voor mij maar weer wat ik al eerder dacht, dat de GG er niet blij mee hoeft te zijn als de rechterflank van de CGK overstapt naar de GG(iN). Jammer dat -ik denk in reactie op andere ontwikkelingen binnen de CGK van zulke kleinigheden zo'n punt gemaakt wordt.

Los daarvan hoort een kerkenraad mijns inziens een contactpersoon te hebben voor aanwijzingen voor het orgelspelen. Want als de organist zich van iedere ouderlingvrouw wat moet gaan aantrekken, kun je wel ophouden met orgelspelen. Iedereen heeft immers zijn eigen smaak.
Iedere kerkenraad (zover ik ze ken) hebben een orgelcommissie. En waarschijnlijk zal de kerkenraad van te voren wel aangegeven aan de organisten of er wel of niet gezangen gespeeld mogen worden. Maar ja de kerkenraad bepaalt het beleid en niet de organisten. Dus als de kerkenraad naar iedere organist of organist-familie moet gaan luisteren, kunnen ze wel ophouden met kerkenraad-zijn. Want ja iedere organist heeft zijn eigen stijl.

Maar het gaat mij voornamelijk om je eerste alinea. Dat vind ik een behoorlijke en ongefundeerde uitspraak. Dit vraagt zeker om een onderbouwing. Waarom zou de GG er niet blij mee moeten zijn als de rechterflank zou overstappen? En waarom schaal je de GGiN er ook bij? En welke ontwikkelingen in de CGK maken wel of geen gezangen tot een kleinigheid (Je bent blijkbaar nogal op de hoogte van het reilen en zeilen in de CGK)? Verklaar je nader ..
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Psalmen zingen...

Bericht door RefoCalvinist »

Orchidee schreef:Wat een gezanik over orgelspel, wel of geen gezangen, alleen maar psalmen enz.
Men maakt van randzaken, hoofdzaken en andersom.
Ja laten we voor het gemak en het begrijpend lezen Datheen er ook nog bij halenAfbeelding
Datheen zingen hoeft helemaal geen probleem te vormen. Qua taalgebruik/taalstijl kan je merken dat Datheen uit de 16e eeuw afkomstig is. Maar qua begrijpelijkheid is het gewoon goed te doen hoor, althans vind ik.

En waarom kom je tot de uitspraak "van randzaken" worden "hoofdzaken" gemaakt? Denk dat dit helemaal hier niet opgaat.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Terug naar Calvijn m.i. Eruit met dat onrustverwekkende ding.

Iedereen die herrie wil horen koopt maar een paar oortjes.
Ook in de manier van zingen?
Plaats reactie