Psalmen zingen...

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Psalmen zingen...

Bericht door henriët »

Misschien dat er al een topic over bestaat, maar kan het zo 1,2,3 niet vinden.
Wanneer we tijdens de eredienst psalmen zingen kan dat op verschillende manieren.
Wat me opvalt is dat men het doorgaans 'normaler'/ 'eerbiediger' vindt om op hele noten te zingen, Toch zijn er gemeenten die ritmisch zingen, Ik zou heel graag eens willen weten het hoe en wat hiervan.
Welke (bijbelse) argumenten heeft men voor het zingen op 'hele noten'en vindt men het ritmisch zingen 'niet goed'; welke argumenten gebruikt men om wel ritmisch te mogen zingen in de eredienst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Henriët,

Er zijn geen bijbelse argumenten voor het zingen op hele noten. Ook niet voor het zingen op halve noten trouwens, maar de psalmmelodieën zoals wij ze zingen zijn wél gemaakt met hele én halve noten.

In bijbelse tijden zong men heel anders. De psalmen die wij zingen, zijn ontstaan op initiatief van Calvijn, die het belangrijk vond dat de gemeente deze bijbelse woorden zelf kon zingen. Hij liet de psalmen uit de Bijbel dus berijmen en zorgde dat daar ook melodieën bij gemaakt werden. En die melodieën waren ritmisch, hele en halve noten.

Onder invloed van een onzingbare psalmberming (Datheen) is in Nederland de gemeentezang heel erg langzaam en niet-ritmisch geworden. Ritmische gemeentezang heeft men in ons land eigenlijk niet gekend tot het eind van de 19e eeuw.
Tegenwoordig zingt men in veel kerken wel weer ritmisch. De nieuwe psalmberijming (van 1968) is daartoe ook prima geschikt. De berijming van 1773 laat zich in het algemeen ook wel ritmisch zingen, maar op sommige plekken ervaar je dan toch nog wrijving tussen tekst en melodie. De berijming van Datheen is volstrekt onzingbaar als je ritmisch zingt.

Jammer genoeg wordt langzaam en niet-ritmisch zingen soms gezien als een kenmerk van het ware, alsof dat een garantie is voor een zuivere prediking. Dat is natuurlijk onzin.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik moet zeggen dat je wel gewend raakt aan een bepaald tempo of een wijze van zingen. Soms kom je ergens terecht waar én snel én ritmisch gezongen wordt. Dan kom je al gauw handen en voeten tekort om bij te blijven. Doet een tekst dan nog wat met mensen? Misschien moet je het gewend zijn. Ik vind het niks, dat gehaast. Zeker niet als de organist ook nog drie noten voorloopt op de gemeente.

Aan de andere kant hoor ik ook wel eens zingen dat zo verschrikkelijk langzaam gaat dat als je niet hebt gehoord welke psalm is opgegeven, je er nauwelijks achterkomt wat men aan het zingen is. Dat vind ik ook oneerbiedig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: psalmen zingen...

Bericht door Marnix »

henriët schreef:Misschien dat er al een topic over bestaat, maar kan het zo 1,2,3 niet vinden.
Wanneer we tijdens de eredienst psalmen zingen kan dat op verschillende manieren.
Wat me opvalt is dat men het doorgaans 'normaler'/ 'eerbiediger' vindt om op hele noten te zingen, Toch zijn er gemeenten die ritmisch zingen, Ik zou heel graag eens willen weten het hoe en wat hiervan.
Welke (bijbelse) argumenten heeft men voor het zingen op 'hele noten'en vindt men het ritmisch zingen 'niet goed'; welke argumenten gebruikt men om wel ritmisch te mogen zingen in de eredienst.
Tja precies, op hele noten zingen was lang deel van de kerkcultuur die sommige kerken inmiddels hebben veranderd en andere kerken niet.

Met eerbied heeft het niet te maken. Vaak wel met gewenning (en gewenning en eerbied liggen soms heel dicht tegen elkaar aan). De een vindt dingen oneerbiedig die anderen eerbiedig vinden, omdat ze dat niet gewend zijn en de ander dat wel is.

Persoonlijk vind ik op hele noten zingen vreselijk. Dat is omdat ik dat niet gewend ben. Ritmisch zingen vind ik prettiger, en ook sfeervoller (een vrolijke psalm ritmisch zingen klopt voor mijn gevoel voor geen meter). Te snel zingen zoals Refo schetst lijkt me ook niet alles maar ook daarin ligt het er weer aan wat je gewend bent... en er is natuurlijk ook wel een "middenweg".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gewoontes worden tradities en tradities worden wetten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Gewoontes worden tradities en tradities worden wetten.
Ja, en we gaan alleen terug naar de wortels van de reformatie als dat ons goed uitkomt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Gewoontes worden tradities en tradities worden wetten.
Ja, en we gaan alleen terug naar de wortels van de reformatie als dat ons goed uitkomt.
Uiteraard, want de Reformatie is de bijbel niet. Waarom zouden we vastzitten aan een 'package deal': of alles, of niets? Behoudt alleen het goede zou ik zeggen.

Zelf zou ik het fijn vinden als ook andere gedeelten van de bijbel berijmd zouden worden, voor N.T.-ische. Ik vind de psalmen in het algemeen nogal 'onder een deksel', d.w.z. Christus is wel aanwezig, maar je moet wel goed zoeken/theologiseren.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zoiets Reckor?:
Martha, Martha
Leg je bezem neer
Al dat werken komt een and're keer
Martha, Martha
Altijd in de weer
Kies het beste deel
Luister naar de Heer

Ik moet werken, bezig zijn
Want dat vindt de Heer zo fijn
Nee, zegt Jezus, wees nou stil
Luister eerst naar wat Ik wil

Martha, Martha...

Ik moet werken, steeds maar weer
Want dat doe ik voor de Heer
Nee, zegt Jezus, dat gaat mis
Weet je wat belangrijk is?

Martha, Martha...

Of:
k dacht dat ik zien kon
en dat ik ogen had gekregen
ik zocht in de nacht naar het licht
En ik kwam steeds mezelf weer tegen
Maar de blinkende Morgenster
Die liet me zien hoe blind we zijn
En water werd wijn
Water werd wijn

Ik dacht dat ik vrede had
Zolang ik leefde zonder zorgen
Maar er woedde een strijd in m'n hart
Ergens heel diep weggeborgen
Tot de Prins van de Vrede kwam
En mij verloste van de pijn
Water werd wijn
Water werd wijn

Ik dacht dat ik goed was
Als ik niet meedeed met de horde
Maar telkens hoorde ik die stem
Je moet opnieuw geboren worden
En de Rots van de Eeuwen kwam
En alleen Hij, Hij kreeg me klein
Water werd wijn
Water werd wijn

Misschien denk je dat het meevalt
Je doet je best, het lukt wel aardig
Toch zie je als je in de spiegel kijkt
Er is niemand rechtvaardig
Ook voor jou maakt Hij alles nieuw
Dan zal het bruiloft zijn
Water wordt wijn
Water wordt wijn

of:
Ook al zou het zijn
Dat ik kon zingen als de engelen
Maar ik had de liefde niet
Ik was als schallend koper
Een rinkelend cimbaal - meer niet
Wat was ik zonder liefde

Ook al zou het zijn
Dat ik voorspellen kon wat komen ging
En alles wist wat je kunt weten
En ik had het geloof
Dat ik bergen verzetten kon
Wat was ik zonder liefde

Ook al zou het zijn
Dat ik alles weggaf wat ik had
Maar ik had de liefde niet
En al gaf ik mijn lichaam
Om te worden verbrand voor jou
Wat was ik zonder liefde
Wat was ik zonder liefde
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Kaw schreef:Zoiets Reckor?:
(...)
Ja, maar dan graag een versie voor volwassenen :D
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rekcor schreef:
Kaw schreef:Zoiets Reckor?:
(...)
Ja, maar dan graag een versie voor volwassenen :D
De twee liedjes onderaan zijn toch echt voor volwassenen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

er naast bedoel je neem ik aan. De kinderen mogen toch ook wel wat liederen hebben.

Je hebt ook genoeg liedereen voor volwassenen. In het liedboek voor kerken staan genoeg vertalingen van bijbelgedeelten. Om over opwekking nog maar niet te beginnen :D Daarnaast hoeven we niet alleen vertalingen van Bijbelgedeelten te zingen natuurlijk, we mogen ook lofliederen tot Gods eer maken en later gemaakte liederen zingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Marnix schreef:er naast bedoel je neem ik aan. De kinderen mogen toch ook wel wat liederen hebben.
Ja vast wel, maar sommige liedjes wil je als 'volwassene' toch echt niet meer zingen. Zoiets als: 'hop hop hop, de eerste steen erop; we bouwen, moet je horen: een hemelhoge toren' en dan nog meer hop hop... :?
Maar jullie zingen in de kerk dus speciaal liedjes voor de kinderen?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
Marnix schreef:er naast bedoel je neem ik aan. De kinderen mogen toch ook wel wat liederen hebben.
Ja vast wel, maar sommige liedjes wil je als 'volwassene' toch echt niet meer zingen. Zoiets als: 'hop hop hop, de eerste steen erop; we bouwen, moet je horen: een hemelhoge toren' en dan nog meer hop hop... :?
Maar jullie zingen in de kerk dus speciaal liedjes voor de kinderen?
tja...wie niet wordt zoals een kind :!:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef:
freek schreef:
Marnix schreef:er naast bedoel je neem ik aan. De kinderen mogen toch ook wel wat liederen hebben.
Ja vast wel, maar sommige liedjes wil je als 'volwassene' toch echt niet meer zingen. Zoiets als: 'hop hop hop, de eerste steen erop; we bouwen, moet je horen: een hemelhoge toren' en dan nog meer hop hop... :?
Maar jullie zingen in de kerk dus speciaal liedjes voor de kinderen?
tja...wie niet wordt zoals een kind :!:
Sommige liedjes wil je in de kerk niet zingen, nee. Maar het moet niet zo zijn dat kinderen pas in de loop van de middelbare schoolleeftijd snappen wat ze zingen. Om het nog maar niet te hebben over gasten en buitenstaanders. Die mag je ook best in je overwegingen betrekken als je nadenkt over wat je zingt - of over de inrichting van de kerkdiensten in het algemeen. Paulus doet dat bijvoorbeeld ook in 1 Kor. 14 (23-25).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Kaw schreef:Zoiets Reckor?:
Martha, Martha
Leg je bezem neer
Al dat werken komt een and're keer
Martha, Martha
Altijd in de weer
Kies het beste deel
Luister naar de Heer
Die Martha, Martha doet het bij onze kinderen altijd erg goed.
Plaats reactie