Bekering op het sterfbed

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mja, maar op dit moment heeft die man er niets aan om te horen: Dat had je eerder moeten bedenken.
Wat je dan wel aan die man moet melden...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

[quote="Kaw"]Mja, maar op dit moment heeft die man er niets aan om te horen: [quote]

Nee, maar wij wel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

- Laat maar -
Laatst gewijzigd door Kaw op 21 dec 2007, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:Z'n leven lang heeft hij gebeden om bekering.
Nimmer heeft hij mogen ervaren dat de Heere z'n gebeden dienaangaande heeft verhoord.
Zal dit werkelijk zo zijn? Dat kennen we toch niet van de bijbel?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door refo »

Kaw schreef:
jvdg schreef:Z'n leven lang heeft hij gebeden om bekering.
Nimmer heeft hij mogen ervaren dat de Heere z'n gebeden dienaangaande heeft verhoord.
Zal dit werkelijk zo zijn? Dat kennen we toch niet van de bijbel?
Het probleem is eigenlijk dat de man niet te helpen IS momenteel.

Hij wil iets 'ervaren', maar moet de zaligheid buiten zichzelf zoeken. Maar wie zegt hem dat. De omstanders weten niet wat ze moeten doen, gezien de omschrijving in de openingspost. Dus die gaan maar bidden. Op zich niet onjuist. Maar toen Christen zich het oordeel bewust was zei Evangelist: daar! dat licht! daar moet je heen! Mogelijk zit de man nu in de poel Wankelmoedigheid. In die poel liggen stapstenen (beloften). Help die man uit die poel en zet hem op de beloften! Die liggen er dus al vóór de enge poort.

Wie vertelt dat die man anno 2007? Want ja, we weten natuurlijk niet of het 'algemeen werk' of 'ontdekkend werk van de Geest' is. Waren we zeker van dat laatste, dan wisten we het wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb niet voor niets de cathechismusstukken over het geloof geplaatst. Je kunt enkel gerust sterven indien je geloofd en geloof is dat ook jij om niets deel hebt aan al Gods beloften, enkel uit genade, enkel omdat je God geloofd.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door elbert »

refo schreef:Hij wil iets 'ervaren', maar moet de zaligheid buiten zichzelf zoeken.
Dat is een waar zinnetje. Het anker moet buiten ons scheepje om vastigheid te vinden. Het moet niet de vastheid in het schip proberen te vinden, want dan gaat het schip ten onder.
Eerst moet het anker overboord en daarna komt pas de rust vanwege de ervaring dat het schip vast verankerd ligt aan de Rots.
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn,Ik zal u rust geven .

Tja, je gelooft het of niet het aan nemen of niet;Zijn Heilige Woorden zijn onfeilbaar en zeker.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Ontzettend triest... :( wat n tekortkoming... dat terwijl de Heere zich nog laat vinden (Jesaja 55:6)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door vlinder »

refo schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:Z'n leven lang heeft hij gebeden om bekering.
Nimmer heeft hij mogen ervaren dat de Heere z'n gebeden dienaangaande heeft verhoord.
Zal dit werkelijk zo zijn? Dat kennen we toch niet van de bijbel?
Het probleem is eigenlijk dat de man niet te helpen IS momenteel.

Hij wil iets 'ervaren', maar moet de zaligheid buiten zichzelf zoeken. Maar wie zegt hem dat. De omstanders weten niet wat ze moeten doen, gezien de omschrijving in de openingspost. Dus die gaan maar bidden. Op zich niet onjuist. Maar toen Christen zich het oordeel bewust was zei Evangelist: daar! dat licht! daar moet je heen! Mogelijk zit de man nu in de poel Wankelmoedigheid. In die poel liggen stapstenen (beloften). Help die man uit die poel en zet hem op de beloften! Die liggen er dus al vóór de enge poort.

Wie vertelt dat die man anno 2007? Want ja, we weten natuurlijk niet of het 'algemeen werk' of 'ontdekkend werk van de Geest' is. Waren we zeker van dat laatste, dan wisten we het wel.
Duidelijk omschreven refo! vinger op de zere plek!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Als het 'willen ervaren' voorwaardelijk wordt, alvorens te geloven blijft alles bij het ongeloof steken. Als dit een leven lang duurt wijt ik dat aan de prediking.

zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Heb net gisteren het boekje van Ds. Bogerman over Maurits gelezen.

Wat mij opviel is dat Ds. Bogerman gewoon Maurits op zijn woord geloofde, en hem op de 3 stukken wees. En dat onze zondekennis, of onze dankbaarheid in dit leven nooit volmaakt zijn, maar dat de verzoening van Christus wel volmaakt is.

Hier kan je er een stukje over vinden:

Maurits en Bogerman
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door Wilma van den Berg »

Ik geloof heel zeker dat de Heere ons wil en kan bekeren op ons sterfbed maar wel moeten er niet van uitgaan dat we een sterfbed krijgen en dat het de normale gang van de Heere is. Persoonlijk denk ik meer dat het een uitzondering is als je op deze wijze tot de Heere Jezus Christus mag komen...
Laten we de boodschap: "Bereid uw huis" NU ter harte nemen, en niet later, denkende dat we oud zullen worden en nog alle tijd hebben. Want die zekerheid hebben we niet en zullen we ook nooit krijgen...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door Kaw »

Hoe is het afgelopen trouwens?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door Gabrielle »

Wilma van den Berg schreef:Ik geloof heel zeker dat de Heere ons wil en kan bekeren op ons sterfbed maar wel moeten er niet van uitgaan dat we een sterfbed krijgen en dat het de normale gang van de Heere is. Persoonlijk denk ik meer dat het een uitzondering is als je op deze wijze tot de Heere Jezus Christus mag komen...
Laten we de boodschap: "Bereid uw huis" NU ter harte nemen, en niet later, denkende dat we oud zullen worden en nog alle tijd hebben. Want die zekerheid hebben we niet en zullen we ook nooit krijgen...
Daar ben ik het helemaal mee eens, Wilma.
Je mag deze man wijzen op het feit dat de Heere Jezus ook voor hem aan het kruis gestorven is. Alleen daar zal hij wel Amen op moeten zeggen, en dat geloven.
Het klinkt simpel, maar zo is het wel.

Hoe is het met ons, zijn wij bereid ? Kunnen wij rustig gaan slapen zo meteen ?
Kunnen wij met Paulus zeggen dat wij verzekerd zijn dat niets ons kan scheiden van de liefde van Christus ?

Wij kunnen uren discussieren hier op refoforum over punten en komma's. Remonstrants , arminiaans, rechts of links, zolang je Christus niet kent is het verspilde genadetijd.

De Vader staat op de uitkijk , wachtend op de zoon die naar huis terugkomt. Misschien ben jij dat ?
Plaats reactie