Bekering op het sterfbed

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bekering op het sterfbed

Bericht door jvdg »

Dezer dagen wordt ik geconfronteerd met het sterfbed van een oude man.
Z'n leven lang heeft hij gebeden om bekering.
Nimmer heeft hij mogen ervaren dat de Heere z'n gebeden dienaangaande heeft verhoord.

Nu, op z'n sterfbed liggend, huilt hij en roept onrustig om Genade.
Hij vraagt zijn kinderen of de Heere ook een plaats heeft voor hem.

Die kinderen zijn verlegen met die vraag.
Allen die hem liefhebben bidden tot de Heere of Hij hem genadig wil zijn.
Pleitende op Zijn beloften.
Vooral op de beloften zoals: Die Hem aanroept in de nood,....komt allen tot Mij......O alle gij dorstigen........

Zouden al die gebeden vergeefs zijn?

Mijn gedachten gaan ook uit naar die moordenaar aan het kruis.

En ik weet ook dat sterfbedbekeringen zeldzaam (schijnen) te zijn.

Eigenlijk weet ik niet waarom ik dit schrijf, maar het is mijn behoefte om deze zaak die ons allen eens zal aangaan op dit forum te plaatsen.

Misschien als roepstem om ons te bekeren in onze gezonde dagen?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

In en tijdens mijn werk kom ik dit ook tegen!

Ik kom wat jij ok verteld jvdg tegen. Maar ook mensen die rustig kunnen in slapen en ook getuigen mogen zijn, naar hun kinderen toe! Dat ze tijdens hun sterfbed mogen getuigen van die God waar ze heen mogen gaan!

Zo werd ik een keer geconfronteerd met een sterfbed wat mij nog steeds ontroerd. En nog als ik er nog aan terug denk, voel ik die hand nog steeds van die vrouw! Zo'n wilskracht om nog lang te mogen leven. Maar toch uiteindelijk zich kunnen overgeven aan haar Heiland. En dan sta je daar als een jong grietje.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:Maar ook mensen die rustig kunnen in slapen en ook getuigen mogen zijn, naar hun kinderen toe! Dat ze tijdens hun sterfbed mogen getuigen van die God waar ze heen mogen gaan!
Dat nu is ook in dit geval mijn hartelijke wens en bede.
Wat zijn wij mensen toch machteloos zonder Hem van Wie alles komt voor tijd en eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Iemand die God zoekt, vind Hem.
Dat wordt diverse keren in het Woord belooft.

Sterkte.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Iemand die God zoekt, vind Hem.
Dat wordt diverse keren in het Woord belooft.

Sterkte.
Dank, Gian.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

sterfbedbekeringen zeldzaam.... ja, maar omdat mensen zo vaak zo veel bezig zijn met pijn en hun ziekte....
ook op het sterfbed mag het toch gelukkig gelden: wanneer een zondaar het roept: ontferm U mijner, dat God dan horen zal.
Is er ooit een zondaar tot Christus gevlucht, die door Hem werd afgewezen? NOOIT!!

Sterkte hiermee. Het is niet gemakkelijk om dit van dichtbij mee te maken. Ik weet het uit ervaring. Ook een aanklacht en oproep naar onszelf. In ons leven kunnen we soms zo zonder Hem, en dan op het sterfbed Hem opeens wel nodig.... zo erg zijn we wel.

Wat een wonder dat de Heere zelfs die 'laatste strohalm' wil zijn!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:sterfbedbekeringen zeldzaam.... ja, maar omdat mensen zo vaak zo veel bezig zijn met pijn en hun ziekte....
ook op het sterfbed mag het toch gelukkig gelden: wanneer een zondaar het roept: ontferm U mijner, dat God dan horen zal.
Is er ooit een zondaar tot Christus gevlucht, die door Hem werd afgewezen? NOOIT!!

Sterkte hiermee. Het is niet gemakkelijk om dit van dichtbij mee te maken. Ik weet het uit ervaring. Ook een aanklacht en oproep naar onszelf. In ons leven kunnen we soms zo zonder Hem, en dan op het sterfbed Hem opeens wel nodig.... zo erg zijn we wel.

Wat een wonder dat de Heere zelfs die 'laatste strohalm' wil zijn!
Die laatste, maar onmisbare strohalm, ja......

Dank MM.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Bekering aan het einde van het leven is ook zeldzaam omdat niet iedereen een sterfbed heeft!

Maar het kan heel moeilijk zijn zulke zaken om mee te maken.
Sterkte!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Bekering aan het einde van het leven is ook zeldzaam omdat niet iedereen een sterfbed heeft!

Maar het kan heel moeilijk zijn zulke zaken om mee te maken.
Sterkte!
Dank Christiaan!

Maar mijn intentie was en is om ons op te roepen tot bekering, aleer het te laat is.

Een hartelijke oproep om Het er niet op aan te laten komen......

Een oproep ook om onze eigen gekozen wegen te verlaten, en Hem na te volgen......
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Bekering aan het einde van het leven is ook zeldzaam omdat niet iedereen een sterfbed heeft!

Maar het kan heel moeilijk zijn zulke zaken om mee te maken.
Sterkte!
Dank Christiaan!

Maar mijn intentie was en is om ons op te roepen tot bekering, aleer het te laat is.

Een hartelijke oproep om Het er niet op aan te laten komen......

Een oproep ook om onze eigen gekozen wegen te verlaten, en Hem na te volgen......
Dat is en wat de mijne ook, in mijn eerste zin. Wie garandeerd dat u/jij een sterfbed zult hebben?
Wie weet wanneer hij sterft?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bekering op het sterfbed

Bericht door Marco »

jvdg schreef:Dezer dagen wordt ik geconfronteerd met het sterfbed van een oude man.
Z'n leven lang heeft hij gebeden om bekering.
Nimmer heeft hij mogen ervaren dat de Heere z'n gebeden dienaangaande heeft verhoord.

Nu, op z'n sterfbed liggend, huilt hij en roept onrustig om Genade.
Hij vraagt zijn kinderen of de Heere ook een plaats heeft voor hem.

Die kinderen zijn verlegen met die vraag.
Allen die hem liefhebben bidden tot de Heere of Hij hem genadig wil zijn.
Pleitende op Zijn beloften.
Vooral op de beloften zoals: Die Hem aanroept in de nood,....komt allen tot Mij......O alle gij dorstigen........

Zouden al die gebeden vergeefs zijn?

Mijn gedachten gaan ook uit naar die moordenaar aan het kruis.

En ik weet ook dat sterfbedbekeringen zeldzaam (schijnen) te zijn.

Eigenlijk weet ik niet waarom ik dit schrijf, maar het is mijn behoefte om deze zaak die ons allen eens zal aangaan op dit forum te plaatsen.

Misschien als roepstem om ons te bekeren in onze gezonde dagen?
Dit is echt moeilijk. Want aan de ene kant: Waarom? Waarom zo wachten op de ervaring dat zijn gebeden zijn verhoord? Gods beloften staan vast. Die gaan vér boven onze ervaring uit. En van iemand die daar op zijn sterfbed volop mee bezig is mag je er toch vanuit gaat dat de vraag serieus is. Dan laat God niemand staan. Dat voluit accepteren, en de ervaring komt ook.

Aan de andere kant: het klinkt erg makkelijk, en dat is het soms niet (eigenlijk nooit). Daar hebben we dagelijks mee te doen, en soms ook op een sterfbed.

Zoek het niet in jezelf. Zoek het niet in de ervaring van de patient. Zoek het in Gods belofte. Nu. Niet later.

Sterkte - voor iedereen die hiermee te maken heeft (gehad).
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wie verteld hem wat geloof is?

Vraag 21 Wat is waar geloof?
Antwoord Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft1.
Tegelijk is het een vast vertrouwen2, dat de Heilige Geest3 door het evangelie in mijn hart werkt4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus6.
1 [Romeinen 4: 20-21] [Hebreeërs 11: 1] [Hebreeërs 11: 3] [Jakobus 1: 6]. 2 [Psalm 9: 11] [Romeinen 4: 16-21] [Romeinen 5: 1] [Romeinen 10: 10] [Efeziërs 3: 12] [Hebreeërs 4: 16]. 3 [Matteüs 16: 17] [Johannes 3: 5] [Johannes 6: 29] [Handelingen 16: 14] [2 Korintiërs 4: 13] [Efeziërs 2: 8] [Filippenzen 1: 29]. 4 [Marcus 16: 15] [Handelingen 10: 44] [Handelingen 16: 14] [Romeinen 1: 16] [Romeinen 10: 17] [1 Korintiërs 1: 21]. 5 [Habakuk 2: 4] [Handelingen 10: 43] [Romeinen 1: 17] [Galaten 3: 11] [Hebreeërs 10: 10] [Hebreeërs 10: 38]. 6 [Lucas 1: 77-78] [Johannes 20: 31] [Handelingen 10: 43] [Romeinen 3: 24] [Romeinen 5: 19] [Galaten 2: 16].

Vraag 22 Wat moet een christen geloven?
Antwoord Alles wat ons in het Evangelie beloofd wordt.
Daarvan geven de artikelen van ons algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof een samenvatting1.
1 [Matteüs 28: 19] [Marcus 1: 15] [Johannes 20: 31].


En dan volgen de 12 artikelen.

Vervolgens:
Vraag 59 Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven1.
1 [Habakuk 2: 4] [Johannes 3: 36] [Romeinen 1: 17].

Vraag 60 Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Antwoord Alleen door waar geloof in Jezus Christus1.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad2, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade3, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus 4. Hij rekent mij die toe5, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft6.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem7.
1 [Romeinen 3: 21-26] [Romeinen 5: 1-2] [Galaten 2: 16] [Efeziërs 2: 8-9] [Filippenzen 3: 9]. 2 [Romeinen 3: 9] [Romeinen 7: 23]. 3 [Deuteronomium 9: 6] [Ezechiël 36: 22] [Romeinen 3: 24] [Romeinen 7: 23-25] [Efeziërs 2: 8] [Titus 3: 5]. 4 [1 Johannes 2: 1-2]. 5 [Romeinen 4: 4-8] [2 Korintiërs 5: 19]. 6 [2 Korintiërs 5: 21]. 7 [Johannes 3: 18] [Romeinen 3: 22].

Vraag 61 Waarom zegt u dat u alleen door het geloof rechtvaardig bent?
Antwoord Niet omdat ik door de waarde van mijn geloof voor God aangenaam ben. Maar alleen de voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus is mijn gerechtigheid voor God1. En alleen door het geloof kan ik die aannemen en tot mijn eigendom maken2.
1 [1 Korintiërs 1: 30] [1 Korintiërs 2: 2]. 2 [1 Johannes 5: 10].

Is hij nog in staat om dit eenvoudige lesje te bewonderen?

Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel [Zijn] werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
Want Hij heeft ergens van den zevenden [dag] aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
En in deze [plaats] wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve [rust] ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, [namelijk] heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.
Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, [namelijk] Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Sterkte.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dat is en wat de mijne ook, in mijn eerste zin. Wie garandeerd dat u/jij een sterfbed zult hebben?
Wie weet wanneer hij sterft?
Niet alleen dat. Maar zélfs als je een sterfbed hebt;
1. Misschien heb je teveel pijn, en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden
2. Misschien zijn je gedachten te verward (bv door dementie, of door medicatie), en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden
3. Misschien verbergt God Zijn aangezicht voor je, en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden.

Met name dit laatste vergeten we nogal snel. God kan de deur van de genade, ook als wij nog leven, al sluiten. Of, beter gezegd, God laat het dan toe dat wij in dit leven zélf de deur in het slot gooien. Zowel door een weg van grof verontachtzamen van Zijn gebodenm als door een weg van vrome onbekeerdheid. Daarbij, het is niet Gods normale weg om mensen op hun sterfbed te bekeren. Hij bekeerd normaal mensen jong, en tijdens de levende woordbediening (dus in de kerk).

Nu is God een God van wonderen, die door de onmogelijkheden heen werkt. Als Hij wil, kan Hij het. En soms, om Zijn almacht en genade te tonen, doet Hij het ook. Maar waag het er niet op! Als jij je hele leven God niet geeft waar Hij om vraagt, geeft Hij jou op je sterfbed misschien niet waar jij dan, als je de hel in de ogen kijkt, om vraagt! Bekeer je, en leef! Nu het nog kan...
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Bekering aan het einde van het leven is ook zeldzaam omdat niet iedereen een sterfbed heeft!

Maar het kan heel moeilijk zijn zulke zaken om mee te maken.
Sterkte!
Dank Christiaan!

Maar mijn intentie was en is om ons op te roepen tot bekering, aleer het te laat is.

Een hartelijke oproep om Het er niet op aan te laten komen......

Een oproep ook om onze eigen gekozen wegen te verlaten, en Hem na te volgen......
Je moet je ook niet bekeren om in de hemel te komen. Je moet Hem dienen in je leven. In je sterke jaren. Dominee Van Kooten zei eens: niet eerst zelf je kippenpoot lekker opeten en dan je botjes voor God overlaten.

Als je de Heere op je 30e leert kennen, moet je terugkijken op 29 verloren jaren. Vind je Hem pas op je 80e, dan is er niet veel tijd meer om Hem te dienen op aarde. Dáárom is het zo belangrijk om hem vroeg te zoeken. Het liefste als kind. Dan staatje hele verdere leven in Zijn dienst. Daar heeft Hij recht op en Hij is het ook waard. Maar ook je naaste is het waard.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

memento schreef:
Dat is en wat de mijne ook, in mijn eerste zin. Wie garandeerd dat u/jij een sterfbed zult hebben?
Wie weet wanneer hij sterft?
Niet alleen dat. Maar zélfs als je een sterfbed hebt;
1. Misschien heb je teveel pijn, en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden
2. Misschien zijn je gedachten te verward (bv door dementie, of door medicatie), en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden
3. Misschien verbergt God Zijn aangezicht voor je, en maakt dat het je onmogelijk nog genade te vinden.

Met name dit laatste vergeten we nogal snel. God kan de deur van de genade, ook als wij nog leven, al sluiten. Of, beter gezegd, God laat het dan toe dat wij in dit leven zélf de deur in het slot gooien. Zowel door een weg van grof verontachtzamen van Zijn gebodenm als door een weg van vrome onbekeerdheid. Daarbij, het is niet Gods normale weg om mensen op hun sterfbed te bekeren. Hij bekeerd normaal mensen jong, en tijdens de levende woordbediening (dus in de kerk).

Nu is God een God van wonderen, die door de onmogelijkheden heen werkt. Als Hij wil, kan Hij het. En soms, om Zijn almacht en genade te tonen, doet Hij het ook. Maar waag het er niet op! Als jij je hele leven God niet geeft waar Hij om vraagt, geeft Hij jou op je sterfbed misschien niet waar jij dan, als je de hel in de ogen kijkt, om vraagt! Bekeer je, en leef! Nu het nog kan...
Tja er staat niet voor niets "Zoek de Heere in de dagen van u jeugd
eer de kwade dagen komen" levensgevaarlijk om het te laten aankomen op een sterfbed al is voor de HEERE niets te wonderlijk :!:
Zou groot zijn om het uit Zijn Mond te mogen horen "Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn" net als bij die kwaaddoener :!:
Laatst gewijzigd door Oude-Waarheid op 21 dec 2007, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie