Alweer......de hoed voor de vrouw!

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Alweer......de hoed voor de vrouw!

Bericht door jvdg »

Advies op jongerensite: koop een eenvoudige hoed

MA 22 okt 2007 | 17.40
De vrouw is onderdanig aan de man, en moet dat laten zien door het dragen van een hoed en het hebben van lang haar. Dat schrijft dominee De Heer uit Middelburg op Yord.nl, de jongerensite van het Reformatorisch Dagblad. De sitebezoekers hebben er weinig mee: ''Je haar gaat gigantisch dood als je het niet afknipt!''

De Heer schreef zijn stuk maandag in de rubriek 'ff serieus', naar aanleiding van de vraag of men tijdens kerkdiensten een hoofddeksel moet dragen.

In het antwoord refereert De Heer naar het bijbelboek 1 Korinthe. Daar staat volgens hem een ''eenvoudig'' antwoord over de kwestie. ''De man is het hoofd van de vrouw. Hij heeft dus gezag over de vrouw. Nu wil de Heere dat dit tijdens de samenkomsten van de gemeente te zien is.''

Hoed en haar

Hoe dat moet? Door de hoed en het lange haar van de vrouw, stelt De Heer. Zonder die elementen is het bezoeken van een kerkdienst er voor haar niet bij. ''Als een vrouw dat toch doet, weigert ze het teken van onderdanigheid te dragen. Dat is net zo erg als wanneer ze haar haar afknipt. Want ook het lange haar is door de Heere als een teken van onderdanigheid gegeven.''

Een discussie over zijn stellingen is overigens niet mogelijk, schrijft de Middelburgse predikant. ''In Gods Kerk is het niet de gewoonte om almaar te discussiëren. Daar komt het aan op onderwerping aan het Woord van de Heere.''

Ondanks het discussieverbod kunnen bezoekers van Yord.nl ('Your RD') wél reageren op het verhaal. Hier blijkt dat de jongeren zo hun eigen gedachten over het onderwerp hebben.

Gigantisch dood

Bezoeker 'I-love-my-friends': ''je haar gaat gigantisch dood als je het niet afknipt.. en het wordt heel erg dun dat het er heel lelijk uit gaat zien.. dan kun je toch beter kort haar hebben en dat het er fatsoenlijk uit ziet dan dat je lang haar hebt en dat het er afgrijselijk uit ziet.. en wat maakt het nou uit of je een hoed in de kerk op hebt of niet.. dat moet ieder toch zelf beslissen..??!!''

''Ik ben absoluut voor een hoofddeksel bij een eredienst'', zegt 'Joopie'. ''Maar als ik die hele mode parade zie vind ik het verre van onderdanigheid het zijn net opgemaakte kippen die lopen te pronken met wel of niet echte veren erop, dan denk ik laat maar zitten, een hoofddoek zou dan zelfs gepaster zijn.''

Bezoekster 'Janiita' vraagt zich bezorgd af welk kapsel wél gepast zou zijn. ''ik vind wel dat je het mag laten afknippen maar niet tot erge stekels(voor een meisje) maar puntjes laagjes ponies enzo... dat kan natuurlijk wel..?? toch??''

Aan het eind van zijn antwoord heeft De Heer nog een praktisch advies voor de dames: koop een eenvoudige hoed. ''Dan zit je op een veilig spoor.''

Bron: IKON

Een oud onderwerp, maar wat denken wij daarvan?
Ik doel met name op de laatste regel.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Bericht door henriët »

lastig onderwerp wellicht voor 'de RF' dames
Tja, lang haar..... wat versta je onder lang haar.
Ik denk dat je wel mag zorgen dat je er verzorgd uitziet, dat is ook je plicht, dus dan ontkom je er niet aan om je haar niet af en toe te knippen. :?
(.Overigens heb ik eens een ds. horen zeggen, dat je haar zo lang 'moet' zijn, dat je de voeten van de Heere Jezus er mee zou kunnen afdrogen).

Wat betreft die hoeden:
tuurlijk een hoed. alleen de vraag is, is de manier waarop wij tegenwoordig omgaan met een hoed verantwoord, hier bedoel ik mee: als je gaat kijken hoe duur een hoed is: je bent zo E125 kwijt,... De soberheid is denk ik niet meer zo erg terug te vinden in onze kerken....
Maar dat geldt niet alleen voor de hoed, maar ook voor de kleding....
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

tsja de een vindt een hoed van 250 euro eenvoudig en de ander van 10 euro. :wink:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Vraagje: Lang haar, géén hoed?

Kort haar: Wel een hoed?

Lang haar: Ook een hoed?

Wie kan de bekende tekst ontleden t.a.v. het een kroon zijn van het lange haar?
En wat is lang haar? Wanneer is het een kroon?

Bekende vragen op dit forum, maar de uitspraken genoemd in dit topic leiden opnieuw tot een discussie over dit onderwerp.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Wat verwacht je van dit topic, jvdg.
Volg het advies van ds. De Heer nu maar op: geen gediscussieer over dingen die duidelijk in de Bijbel staan.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Als je zo eens van die slagschepen langs ziet komen, dan schiet ik weleens in de lach....."méns, wat loop je voor joker" schiet er dan vaak door me heen.

Een simpel "doppie" dat is toch óók goed? neeeeehhhhh, je moet toch vooral maar goed kunnen zien dat je het goed breed kunt laten "varen"....

maar, wat te denken van een alpino, al dan niet met klein klepje?? kan dát wel, of is dat té werelds??

en het haar? lang, met zo nu en dan een kleine opfrisbeurt tav de dode punten ed
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Ds de Heer zegt niet dat je het haar niet mag knippen.. Het is Bijbels dat er een duidelijk verschil moet wezen tussen een man en vrouw, ook wat betreft haren en kleding. Zowel de man als de vrouw moet daarnaast eenvoudig en verzorgd zijn ( dit betekent ook af en toe naar de kapper).

Maar waarom gaan we niet terug naar het hoofddoekje: eenvoudig en goedkoop. Voor degene die interesse hebben, ik weet nog een goede Turkse kleermaker die de refovrouw helemaal kan kleden zoals het hoort. Hij knipt naast kledingstoffen trouwens ook haren.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ander schreef:Wat verwacht je van dit topic, jvdg.
Volg het advies van ds. De Heer nu maar op: geen gediscussieer over dingen die duidelijk in de Bijbel staan.
Duidelijk?
Das nou juist de discussie.
(Ik ben geen tegenstander van die bedekking des hoofds hoor)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

entiteitxx schreef:Ds de Heer zegt niet dat je het haar niet mag knippen.. Het is Bijbels dat er een duidelijk verschil moet wezen tussen een man en vrouw, ook wat betreft haren en kleding. Zowel de man als de vrouw moet daarnaast eenvoudig en verzorgd zijn ( dit betekent ook af en toe naar de kapper).

Maar waarom gaan we niet terug naar het hoofddoekje: eenvoudig en goedkoop. Voor degene die interesse hebben, ik weet nog een goede Turkse kleermaker die de refovrouw helemaal kan kleden zoals het hoort. Hij knipt naast kledingstoffen trouwens ook haren.
refo-moslima......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Het punt van een de poster op Yord is het doordenken waard. Voor Paulus was het dragen een hoofddeksel voor een vrouw inderdaad een teken van onderdanigheid. Nog even afgezien van de vraag hoe je dat gegeven moet combineren met andere teksten van diezelfde Paulus (in Christus is noch man, noch vrouw): in de hedendaagse cultuur is het dragen van een hoed een teken van een hoge positie. Alleen vrouwen met veel geld en een hoge status dragen een hoed, en dan alleen op momenten dat ze dat willen benadrukken. Zie de parade op Koninginnedag.

Concreet is dus de vraag of je je als vrouw niet meer in de lijn van de Bijbel opstelt door geen hoed te dragen. Sowieso denk ik dat er weinig vrouwen (en mannen) zijn die het dragen van een hoed in de eerste doen (of zien) als teken van onderdanigheid. Wat De Heer doet is in feite zowel het symbool (het dragen van een hoed) als de betekenis ervan (onderdanigheid) voorschrijven. Maar de betekenis van symbolen kun je niet zomaar opleggen: die is cultureel bepaald. Dus heeft het dragen van een hoed weinig zin.

Zijn hier mensen die het hoedje echt ervaren als symbool van de verhouding man-vrouw?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

entiteitxx schreef:Maar waarom gaan we niet terug naar het hoofddoekje: eenvoudig en goedkoop. Voor degene die interesse hebben, ik weet nog een goede Turkse kleermaker die de refovrouw helemaal kan kleden zoals het hoort. Hij knipt naast kledingstoffen trouwens ook haren.
Ankara is dan wel weer een 'roteind' weg :mrgreen:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
entiteitxx schreef:Maar waarom gaan we niet terug naar het hoofddoekje: eenvoudig en goedkoop. Voor degene die interesse hebben, ik weet nog een goede Turkse kleermaker die de refovrouw helemaal kan kleden zoals het hoort. Hij knipt naast kledingstoffen trouwens ook haren.
Ankara is dan wel weer een 'roteind' weg :mrgreen:
8)
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Ach, een vliegtuig vol met gepaste eenvoudige kleding vanuit Turkije wordt vast gesponsored door refo-bedrijven als Speksnijder etc.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Ander schreef:
entiteitxx schreef:Maar waarom gaan we niet terug naar het hoofddoekje: eenvoudig en goedkoop. Voor degene die interesse hebben, ik weet nog een goede Turkse kleermaker die de refovrouw helemaal kan kleden zoals het hoort. Hij knipt naast kledingstoffen trouwens ook haren.
Ankara is dan wel weer een 'roteind' weg :mrgreen:
Heet die kleermaker toevallig Gümüs????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

in Ankara heet iedere kleermaker zo :)
Gesloten