TV en DVD bezit

Heeft uw gezin TV of DVD, of beide?

Wij hebben geen TV, en ook geen speelfilms op DVD
31
35%
Wij hebben geen TV, maar wel speelfilms op DVD
27
31%
Wij hebben wel TV, maar geen speelfilms op DVD
8
9%
Wij hebben allebei
22
25%
 
Totaal aantal stemmen: 88

cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Wilhelm schreef:
We blijven al zo vaak schipperen tussen allerlei meningen.
Het is toch ook zo , zo als je zelf aangeeft dat er hoegenaamd geen goede speelfilm te vinden is ?
Terecht schrijf je dat er een hoop pulp is.
Wat is dan de meerwaarde om toch naar speelfilms te kijken ?
Kun jij werkelijk films opnoemen die verantwoord zijn en waar we daadwerkelijk wat missen als we deze films niet gezien hebben ?
Beetje jammer dat je bij film louter denkt aan Hollywood. Er worden tal van Art-House movies gemaakt die zeker het kijken waard zijn, meestel te zien in de filmhuizen.

Wat is de meerwaarde van een film? Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. De één leest liever een boek, dan ander kijkt graag een film een derde doet niets en een vierde klust liever zwart bij.
Het heeft onze gezindte overspoeld en op dit moment hoor je veel geluiden die alles wat bagatelliseren , daarom ben ik blij en sta ik van harte achter dit signaal door Ds Meeuwse gegeven.
Dat kan en dat mag. Maar het kan ook anders zijn.
Laatst gewijzigd door cosmo op 01 dec 2007, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Voor mij hoeven al die fillums ook zo nodig niet. Maar de dominees vergeten wel eens dat dingen waar zij zelf het nut niet van inzien voor anderen een vorm van ontspanning kan zijn. Als ze dan het 'onnuttige' vertalen in 'derhalve zondig tijdverdrijf', dan is voor de dominee de discussie ten einde. Terwijl er meer te zeggen is.

Zelf heb ik het ook op een laag pitje staan, maar ik ga maar niet echt (ver)oordelen. Dat is heersen over gewetens. En dat mogen dominees niet. Die moeten preken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We blijven al zo vaak schipperen tussen allerlei meningen.
Genuanceerd zijn, noem ik dat. Met ongefundeerde radicaliteit bereik je niets. Het argument van schijn is idd in de historie vaak gebruikt, bij de opkomst van de boekdrukkunst (en ik betwijfel of het aantal % verantwoorde boeken van de boeken die gedrukt zijn, heel veel afwijkt van het % verantwoorde films), en ook door de piëtisten die hun kinderen spelen verboden (omdat je dan iets naspeelt wat niet echt is).

Kortom, ik herhaal maar even: Als we echt radicaal willen zijn, dan moeten we de piëtisten in hun geheel navolgen, en alle vermaak afwijzen. Als je dat niet wilt doen, moet je toch echt keuzes gaan maken.

Neemt niet weg dat mijn stelling blijft: Gezegend de mens die het buiten de deur weet te houden. Maar dan wel vanuit het ontbreken van behoefte naar zulk passief vermaak, omdat hij zijn vrije tijd weet op te vullen met de dingen des Heeren (goede werken doen, goede boeken lezen, bidden, etc). Met het besef dat zulk een ascetisch leven slechts voor enkelen is weggelegd, en dat de overgrote meerderheid van alle waar-gelovigen zo dus niet zullen leven
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

refo schreef:Voor mij hoeven al die fillums ook zo nodig niet. Maar de dominees vergeten wel eens dat dingen waar zij zelf het nut niet van inzien voor anderen een vorm van ontspanning kan zijn. Als ze dan het 'onnuttige' vertalen in 'derhalve zondig tijdverdrijf', dan is voor de dominee de discussie ten einde. Terwijl er meer te zeggen is.

Zelf heb ik het ook op een laag pitje staan, maar ik ga maar niet echt (ver)oordelen. Dat is heersen over gewetens. En dat mogen dominees niet. Die moeten preken.
Dus, ds. Meeuse, hou op over die speelfilms en ga preken. Haha, refo, kun je nu echt niet eens wat anders verzinnen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ander schreef:
refo schreef:Voor mij hoeven al die fillums ook zo nodig niet. Maar de dominees vergeten wel eens dat dingen waar zij zelf het nut niet van inzien voor anderen een vorm van ontspanning kan zijn. Als ze dan het 'onnuttige' vertalen in 'derhalve zondig tijdverdrijf', dan is voor de dominee de discussie ten einde. Terwijl er meer te zeggen is.

Zelf heb ik het ook op een laag pitje staan, maar ik ga maar niet echt (ver)oordelen. Dat is heersen over gewetens. En dat mogen dominees niet. Die moeten preken.
Dus, ds. Meeuse, hou op over die speelfilms en ga preken. Haha, refo, kun je nu echt niet eens wat anders verzinnen?
Nee, jij wel?

Predikanten denken dat ze overal wat van moeten vinden. Dat komt ook wel omdat wij ze voor ons laten denken. Wat de dominee vindt vinden wij ook.
Jaren geleden heb ik eens een betoog van dominee Meeuse gehoord. Hij was heel serieus: een gezin behoort gezamenlijk te ontbijten. Zo'n stelling is ook heel goed te verdedigen als je predikant bent en kleine kinderen hebt.
Sommige mensen moeten om zes uur of nog vroeger weg. naarmate kinderen ouder worden, slapen ze meer uit.
Ik denk dat ds Meeuse hierover z'n mening wel zal hebben herzien.

Daarom moeten dominees niet zo stellig zijn over middelmatige zaken. Als ze later moeten inbinden worden ze alleen maar ongeloofwaardiger. We zijn als gezindte gewoon een beetje xenofoobachtig. Alles wat vreemd is is fout. Vroeger had je het ook niet en Gods volk kan er ook zonder. Argumentatie gesloten. Spreek je het tegen dan hoor je niet bij ons.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

refo schreef: Alles wat vreemd is is fout. Vroeger had je het ook niet en Gods volk kan er ook zonder. Argumentatie gesloten.
Een boek met 28 argumenten versimpelen tot bovenstaande weergave is niet bepaald evenwichtig te noemen. Kortom, je argumentatie deugd van geen kant, is geen goede weergave van de werkelijkheid en gaat niet in op de aangekaarte problemen die in geciteerde artikels naar voren komen.

Bovendien vergeet je dat predikanten een bovengemiddelde kennis hebben van de Schrift. Als zij op basis daarvan een aantal normen aan hun eigen gemeenteleden voorhouden dan heeft dat niets te maken met het dom houden van de massa of iets dergelijks, maar alles met kennisoverdracht. Dat mensen zich niet door dergelijke kennis willen laten gezeggen, is een andere probleem dan dat jij ons wilt laten geloven.

En inderdaad, alles wat vreemd is is fout (Lev. 20: 7). Dat heeft niets met xenofobie te maken, maar alles met je positie als christen in de wereld.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

refo schreef:Voor mij hoeven al die fillums ook zo nodig niet. Maar de dominees vergeten wel eens dat dingen waar zij zelf het nut niet van inzien voor anderen een vorm van ontspanning kan zijn. Als ze dan het 'onnuttige' vertalen in 'derhalve zondig tijdverdrijf', dan is voor de dominee de discussie ten einde. Terwijl er meer te zeggen is.

Zelf heb ik het ook op een laag pitje staan, maar ik ga maar niet echt (ver)oordelen. Dat is heersen over gewetens. En dat mogen dominees niet. Die moeten preken.

Tja, hij draagt allerlei bijbelse argumenten aan. Het zal allemaal wel. Ik denk zelf dat de hele sfeer op de TV en op films zodanig is, dat je als christen daar niet naar kunt kijken.

Waarin ik je wel gelijk geef, is dat we niet mogen heersen over gewetens. Ds. Meeuse heeft het direct al over "verbieden".... Om een voorbeeld te noemen: een neef van mij is getrouwd, vanwege vrouw Ger. Gem. geworden. Die jongen heeft totaal geen hobbies behalve voetbal kijken op TV. Komt de dominee langs: "tja, kind laten dopen en belijdenis doen, dat kan pas als je de TV de deur uit doet. Overigens is dat een "liberale" Ger.Gem. hoe het dan op de Veluwe wel niet moet zijn :? . Ik keek er toch wel even van op toen ik het hoorde, of het nou zó moet..... En ik geloof nooit dat die TV echt de deur uit gaat, die gaat gewoon verdekt opgesteld worden :D

Maar ik denk wel dat ds. Meeuse gelijk heeft. Het is toch de hele TV-cultuur die je in huis haalt, hoe kan je dat nou willen als christen. Je haalt al snel het totaalpakket binnen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Herman schreef: Bovendien vergeet je dat predikanten een bovengemiddelde kennis hebben van de Schrift. Als zij op basis daarvan een aantal normen aan hun eigen gemeenteleden voorhouden dan heeft dat niets te maken met het dom houden van de massa of iets dergelijks, maar alles met kennisoverdracht.
Ik betwijfel of predikanten een bovengemiddelde kennis van de bijbel hebben. Dit opgemerkt te hebben, is het goed dat predikanten een norm voorhouden, het is echter aan de gelovige of deze de voorgehouden norm wenst te hanteren.

Ik vind het nogal paternalistisch om op te merken dat zowel toneel als film niet thuishoren in onze gezinnen. Ik ben van mening dat gelovigen prima in staat zijn om zelf een oordeel te vellen.
En inderdaad, alles wat vreemd is is fout (Lev. 20: 7). Dat heeft niets met xenofobie te maken, maar alles met je positie als christen in de wereld.
Ik begrijp niet dat je met een beroep op Lev. 20:7 stelt dat alles wat fout vreem is, ook fout is. Heiligt u en weest heilig is totaal wat anders, in mijn ogen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Vincent schreef:
Maar ik denk wel dat ds. Meeuse gelijk heeft. Het is toch de hele TV-cultuur die je in huis haalt, hoe kan je dat nou willen als christen. Je haalt al snel het totaalpakket binnen.
Wat versta je onder tv-cultuur? En wat is het totaalpakket?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

cosmo schreef: Ik betwijfel of predikanten een bovengemiddelde kennis van de bijbel hebben. Dit opgemerkt te hebben, is het goed dat predikanten een norm voorhouden,.....
Ik zou wel eens willen weten waar je deze stelling vandaan haalt.
Daar kun je geen enkel bewijs voor leveren.

Het moet voor jou wel moeilijk zijn om predikanten uit te zoeken en te beluisteren die aan de door jou geformuleerde c.q. gedefinieerde kennis voldoen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

cosmo schreef: Ik betwijfel of predikanten een bovengemiddelde kennis van de bijbel hebben. Dit opgemerkt te hebben, is het goed dat predikanten een norm voorhouden,.....
jvdg schreef:Ik zou wel eens willen weten waar je deze stelling vandaan haalt.
Daar kun je geen enkel bewijs voor leveren.
Ik denk dat de de uitspraak over de bovengemiddelde kennis van predikanten eveneens een stelling is, die niet is te bewijzen.
Het moet voor jou wel moeilijk zijn om predikanten uit te zoeken en te beluisteren die aan de door jou geformuleerde c.q. gedefinieerde kennis voldoen.
Stel ik ergens een eis?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
jvdg schreef:Ik zou wel eens willen weten waar je deze stelling vandaan haalt.
Daar kun je geen enkel bewijs voor leveren.
Ik denk dat de de uitspraak over de bovengemiddelde kennis van predikanten eveneens een stelling is, die niet is te bewijzen.
Het moet voor jou wel moeilijk zijn om predikanten uit te zoeken en te beluisteren die aan de door jou geformuleerde c.q. gedefinieerde kennis voldoen.
Stel ik ergens een eis?
Kom nou, cosmo, in verreweg de meeste kerkgenootschappen genieten de studenten een universitaire opleiding.
En bij de kerkgenootschappen waar dit niet niet het geval is er sprake van een meerjarige intensieve studie.

Je kan mij toch niet wijs maken dat zo'n prediker "onder" de gemiddelde bijbelkennis zijn ambt uitoefent?

Wat betreft de door jou door mij vermeende gestipuleerde eisen, dat blijkt toch uit jouw betoog zelve?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

cosmo schreef:Daar kun je geen enkel bewijs voor leveren.
Ik denk dat de de uitspraak over de bovengemiddelde kennis van predikanten eveneens een stelling is, die niet is te bewijzen.
Een gemiddelde predikant heeft tussen de 4 en 7 jaar full time studie gedaan in de theologie, die in zijn geheel gebaseerd is op de bijbel. Daarmee gaat de kennis van de bijbel gewoonlijk sneller omhoog dan een kerklid, die de bijbel wel leest, maar niet zo uitputtend bestudeerd als de predikanten. verder gaat het niet over bewijzen, maar over het inzichtbaar maken van een logische redenatie. Graag verneem ik die van je.

Bovendien wil het woordje 'bovengemiddeld' niet zeggen dat predikanten een soort superfiguren zijn waaruit je door het intoetsen van een tekst, automatisch de woorden geciteerd krijgt.

En wat het woord heilig betreft. De gemiddelde predikant zou je kunnen uitleggen dat de eerste en meest belangrijke betekenis van het woord heilig is dat je je afzonderd van de wereld. Afzondering betekent dan dat je een eigen identiteit ontwikkeld. Een identiteit die de foute elementen van de wereld negeert. Het lijkt me niet onmogelijk om elementen die niet tot jou wereldbeeld behoren als vreemd aan te duiden. Er is dus wel degelijk een zeer belangrijk verband tussen xenofobie en heiligheid.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

cosmo schreef:
Vincent schreef:
Maar ik denk wel dat ds. Meeuse gelijk heeft. Het is toch de hele TV-cultuur die je in huis haalt, hoe kan je dat nou willen als christen. Je haalt al snel het totaalpakket binnen.
Wat versta je onder tv-cultuur? En wat is het totaalpakket?

Cultuur=de sfeer en gewoonten van een land. Dus concreet: de kennis die mensen hebben over popmusici, tv-programma's, sport, bepaald soort humor, levensinstelling, kleding, politieke meningsvorming etc. etc..

Het is m.i. onterecht dat mensen die niet tegen TV zijn, nogal eens zeggen: "ja, maar we kijken niet zo vaak en dan alleen naar programma's die niet verkeerd zijn". Maar wat is: "...niet verkeerd..."? Want de hele sfeer en cultuur krijg je vaak (niet altijd) wel degelijk mee. De TV bepaalt voor een groot deel de meningsvorming en gedragingen, wat totaal anders is dan bij het internet, waar een grote mate is van keuzevrijheid in wat men ziet en hoeveel. Dat bedoel ik dus met totaalpakket: het is niet zo makkelijk om bij een TV te zeggen: we pikken er alleen de goede dingen uit. Natuurlijk kan een TV in principe dienen voor alleen het natuurprogramma dat je dolgraag wilt zien; ik zie ook niet in wat daar mis mee is. In de praktijk werkt dat echter vaak niet zo, zeker niet in een gezin met kinderen.

Mijn opa zegt altijd: als Hitler de TV had gehad, zou hij nog veel machtiger zijn geweest. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, als we zien hoe de opinies gevormd worden. Al past de TV nog beter bij een tijdperk waarin alleen ruimte is voor de absolute opvatting dat er geen absolute opvattingen zijn.

In de bijbel staat indirect al voorspeld dat de TV zal komen en wordt ook aangegeven dat deze een hulpmiddel zal zijn bij de opinievorming van de mensheid rond de christelijke getuigen (Openb. 11:9).

Dat neemt niet weg dat ik vind dat eenieder vrij gelaten moet worden in zijn/haar keuze. Al mag er vanuit de preken wel tegen gewaarschuwd worden (wat in mijn kerk onvoldoende gebeurt).
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Vincent schreef:
In de bijbel staat indirect al voorspeld dat de TV zal komen en wordt ook aangegeven dat deze een hulpmiddel zal zijn bij de opinievorming van de mensheid rond de christelijke getuigen (Openb. 11:9).
ik vind dat wel vreselijk gezocht hoor, sorry, maar het is iets wat je er uit wilt destileren omdát je het eruit wilt destileren....zoals dat vaker gebeurd met zaken waar je tegen bent. zo'n beetje in de geest van: "als je een hond wilt slaan, is een stok licht gevonden"

nee, ik vind het onzinnig om de Schrift te willen gebruiken om zaken die daarin niet voorkomen voor deze tijd en deze specifieke doeleinden aldus te willen lezen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie