Televisie bezit

Ja ik bezit televisie

Peiling eindigde op 27 okt 2007, 18:35

ja
27
39%
nee
43
61%
 
Totaal aantal stemmen: 70

Kees
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2007, 16:44
Locatie: hardinxveld

Bericht door Kees »

Zou het niet komen omdat vaak de zeer nauwe gemeenschap met God gemist wordt?
En hier mee wil ik niet zeggen dat mensen die sommige dingen voor hun geweten wel verantwoord vinden ( bv tv of radio of vul zelf maar in) geen gemeenschap met God hebben!
Maar ik ben zeer zeker van mening dat hoe nauwer die gemeenschap is des te meer dingen ga je zien die je er van afhouden en die je niet meer kan verantwoorden.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Kees schreef:Zou het niet komen omdat vaak de zeer nauwe gemeenschap met God gemist wordt?
En hier mee wil ik niet zeggen dat mensen die sommige dingen voor hun geweten wel verantwoord vinden ( bv tv of radio of vul zelf maar in) geen gemeenschap met God hebben!
Maar dat insinueer je wel.
Kees
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2007, 16:44
Locatie: hardinxveld

Bericht door Kees »

Nee Cosmo dat doe ik niet.
Wat ik bedoel is dat iemand een veel nauwere band met God kan hebben dan een ander, terwijl het allebei kinderen van God kunnen zijn.
Iemand die 3x bid per dag zal dichter bij God leven dan iemand die 1x bid, en ik zeg hier alvast bij dat hoeft niet perse maar het is waarschijnlijk wel zo.
De gemeenschap kan er in allebei de gevallen zijn maar het is hoe 'dicht' je bij God leef.
Abraham werd een vriend van God genoemd. In Gen 18:17 staat
" En de Heere zeide: Zal ik voor Abraham verbergen, wat Ik doe? "
Dit zegt iets over de hoedanigheid van deze relatie tussen God en Abraham.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:
Gert10 schreef:
Marnix schreef:
Gert10 schreef: Ik zit te denken aan de regel uit het Onze Vader: 'En leidt ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze'. Hoe zie jij dit in verband met televisie kijken?
Hoe zie jij dat in verband met het in het voorbeeld genoemde broodmes, alcohol etcetera? Zoals ik me eerder al afvroeg: Er zijn zoveel dingen die we op een goede of op een slechte manier kunnen gebruiken, die we wel hebben en goed gebruiken. Waarom zou de tv hier een uitzondering op zijn? Waarom vraag je je dit niet af bij al die andere dingen? Waarom is de Radio wel gedoogd en de tv niet? Enzovoorts. Ik heb het idee dat er niet consequent wordt omgegaan met deze vraag.

Zelf ben ik van mening dat je de tv prima kan gebruiken voor goede dingen en dat daarom tv gebruik dus niet verkeerd is als men er goed mee omgaat.
Radio gedoogd? Wat mij betreft niet. Naar mijn kinderen toe is dat mijns inziens niet te 'verkopen'. Persoonlijk vind in de 'verbinding' die je maakt tussen bijv. een mes en televisie een beetje moeilijk. Maar hoe ik dat moet verwoorden? Oké ik probeer het! Een televisie schaf je één keer aan en laat je steeds opnieuw keuzes maken (verleidingen). Een mes schaf je aan om je brood/vlees mee te snijden en niet om jezelf te verwonden of iets aan te doen. Het lijkt mij dat ook niet dat je met een mes in je handen je steeds afvraagt of je jezelf moet snijden of je brood. Ik besef: een zwakke poging maar hoop dat je het een beetje begrijpt. :wink:
Tja. Het waren voorbeelden... we moeten constant, in alles wat we doen de wil van onze Vader zoeken. Of we nou in de supermarkt zijn, op straat, thuis, op het werk, waar dan ook. We moeten altijd kritisch zijn en het verkeerde mijden. Dat kan met een tv toch ook? Daarnaast geloof ik dat de mens van nature zondig is maar ook dat de Geest vernieuwd en heiligt.... als Hij in je hart woont ga je steeds meer gericht zijn op Gods wil. Daarnaast hoef je helemaal niet allemaal rotzooi op tv tegen te komen als je niet doelloos gaat zappen maar van tevoren al bepaalt waar je naar wil kijken.

verder, het reformatorische gedachtengoed was niet dat je heel veel niet mag. Ik noem me gereformeerd en zie het niet mogen tv kijken, fietsen op zondag, lid zijn van een sportvereniging en noem de hele mikmak maar weer op, niet als gedachtengoed van de reformatie...
Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Misschien is het goed om het daar bij te laten oké?
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Televisie bezit

Bericht door Klaas-Jan »

Ik schrik echt van deze cijfers... :nonnon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Televisie bezit

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:Ik schrik echt van deze cijfers... :nonnon
Welke cijfers?
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Televisie bezit

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik schrik echt van deze cijfers... :nonnon
Welke cijfers?
Van bovenstaande poll bedoel ik uiteraard.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Ik vraag me werkelijk af waarom?

Wanneer we een computer hebben, hebben we net zo goed tv in huis. En op verschillende mobieltjes zit het ook al.
Daarom juist is mijn pleidooi om meer dan ooit na te gaan denken met elkaar over de kern en het doel van ons leven.
Want uiteindelijk zal het niet gaan of we een tv hebben of niet, maar of Christus ons als Zijn kind heeft aangenomen of niet.

Wanneer de wij het doel van ons leven mogen zien heeft dit vanzelf invloed op ons tv gebruik, maar ook op veel meer facetten van ons leven.

daarom lijkt een andere vraag me relevanter,

bent u al een kind van God?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Televisie bezit

Bericht door Klaas-Jan »

Ariene schreef:Wanneer we een computer hebben, hebben we net zo goed tv in huis. (...) daarom lijkt een andere vraag me relevanter, bent u al een kind van God?
Ja, helemaal gelijk! Ieder mens heeft daarin ook zijn eigen verantwoordelijkheid, maar daarmee is TV-gebruik niet goed te praten! Ook al is je laatste vraag veel belangrijker!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Klaas-Jan schreef:
Ariene schreef:Wanneer we een computer hebben, hebben we net zo goed tv in huis. (...) daarom lijkt een andere vraag me relevanter, bent u al een kind van God?
Ja, helemaal gelijk! Ieder mens heeft daarin ook zijn eigen verantwoordelijkheid, maar daarmee is TV-gebruik niet goed te praten! Ook al is je laatste vraag veel belangrijker!
Ik praat tv absoluut niet goed.
Ik bezit er zelf één, maar nadat de Heere mij getrokken heeft zag ik de aftrekkende kracht ervan.
Omdat mijn man dat nog niet had, merkte ik dat ik toch snel weer meekeek (en echt geen slechte films of zo, maar auto programma's, netwerk e.d.) Mijn ervaring was dat ik dan ook weer verder bij de Heere vandaan raakte. Niet om de tv programma's, maar omdat ik mijn genade tijd niet goed gebruikte.
Nu mijn man ook veranderd is blijft de tv nagenoeg uit (op af en toe een nieuwsuitzending na) mijn man durfde in het begin niet eens tv te kijken, bang dat hij weer bij de Heere vandaan getrokken zou worden.
ik ervaar nu veel meer rust en harmonie in huis. Ook op de kinderen heeft het een positieve uitwerking. Er word meer gelezen en meer samen gesproken. Dus wat dat betrefd pleit ik voor een minder tv gebruik.
Alleen, wat ik bij ons dus ook gemerkt heb. De enige overtuiging is de genade van God.
daarom pleit ik voor een grotere nadruk op het kindschap Gods
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: Televisie bezit

Bericht door monique »

mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Televisie bezit

Bericht door vlinder »

monique schreef:mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
Ik vind dat je dan al te laat bent. Je hebt dan al gezien dat het raar is.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Televisie bezit

Bericht door Jongere »

monique schreef:mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
Met tv opzich is volgens mij weinig mis volgens mij. Met ons zelf is er wel degelijk iets mis. En dat kan ook zijn gevolgen hebben voor hoe we tv kijken; sterker nog: dat hééft gevolgen voor hoe we tv kijken. Ik vind de bijdrage van Ariene wel waardevol.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Televisie bezit

Bericht door Rens »

monique schreef:mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
als je een tv hebt, heb je in de meeste gevallen ook een programmablad..........en daarin kun je al tevoren bekijken wat je wel en wat je niet wilt zien............simple as easy...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Rens schreef:
monique schreef:mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
als je een tv hebt, heb je in de meeste gevallen ook een programmablad..........en daarin kun je al tevoren bekijken wat je wel en wat je niet wilt zien............simple as easy...........
De geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie