Televisie bezit

Ja ik bezit televisie

Peiling eindigde op 27 okt 2007, 18:35

ja
27
39%
nee
43
61%
 
Totaal aantal stemmen: 70

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

monique schreef:mensen wat is er zo mis met een tv
als er iets raars op is dan klik je het gewoon weg toch :oO
Wanneer jij dat kan, ben je echt heel sterk.
Ik klikte eerst weg als ik een vloek hoorde. Dan zapte ik later weer terug want de vloek was toch vooorbij.
De volgende keer dacht ik, ach één vloek, enz.

Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
dat kan voor iedereen anders liggen, maar ik ervaar voor mijzelf de aftrekkende kracht ervan.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Televisie bezit

Bericht door Rens »

Ariene schreef: Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
.
hup, we zijn er weer hoor.............alles draait om hetzelfde: het goede komt van God, het slechte van de duivel...........het is wel héél erg simplistisch gedacht en voorgesteld.........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Televisie bezit

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Ariene schreef: Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
.
hup, we zijn er weer hoor.............alles draait om hetzelfde: het goede komt van God, het slechte van de duivel...........het is wel héél erg simplistisch gedacht en voorgesteld.........
Simplistisch voorgesteld of niet; als je merkt dat het hebben van televisie je tot zonder verleidt kan je hem beter wegdoen. Het slechte komt van.. de duivel, mijn verdorven hart, de oude mens.. en drijft naar de duivel. Mag je best zo stellen. Noem dat niet te snel simplistisch. Dat wil de duivel graag: dat je vergeet dat hij er ook nog is.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Rens schreef:
Ariene schreef: Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
.
hup, we zijn er weer hoor.............alles draait om hetzelfde: het goede komt van God, het slechte van de duivel...........het is wel héél erg simplistisch gedacht en voorgesteld.........
Rens, deze reactie valt mee eerlijk gezegd een beetje tegen van jou.
Ik schrijf heel duidelijk dat dit voor mij persoonlijk geld.
En echt, ik merk dat ik de duivel ruimte geeft om binnen te komen wanneer ik
de tv teveel binnen laat in mijn leven.
Het is ook heel simpel, wij hebben te vechten tegen de duivel, de wereld en ons eigen vlees.
Wanneer ik merk dat mijn eigen vlees zwak is bij het consequent tv gebruik kan ik hem toch beter uitlaten?

Lees anders dit stuk maar eens
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Televisie bezit

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
Ariene schreef: Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
.
hup, we zijn er weer hoor.............alles draait om hetzelfde: het goede komt van God, het slechte van de duivel...........het is wel héél erg simplistisch gedacht en voorgesteld.........
Het is denk ik ook wel zo simpel. Zo eenvoudig dat een kind het kan begrijpen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Televisie bezit

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
Rens schreef:
Ariene schreef: Voor mij persoonlijk merk ik dat ik de deur opent voor de duivel wanneer ik weer meer tv gaat kijken.
.
hup, we zijn er weer hoor.............alles draait om hetzelfde: het goede komt van God, het slechte van de duivel...........het is wel héél erg simplistisch gedacht en voorgesteld.........
Rens, deze reactie valt mee eerlijk gezegd een beetje tegen van jou.
Ik schrijf heel duidelijk dat dit voor mij persoonlijk geld.
En echt, ik merk dat ik de duivel ruimte geeft om binnen te komen wanneer ik
de tv teveel binnen laat in mijn leven.
Het is ook heel simpel, wij hebben te vechten tegen de duivel, de wereld en ons eigen vlees.
Wanneer ik merk dat mijn eigen vlees zwak is bij het consequent tv gebruik kan ik hem toch beter uitlaten?

Lees anders dit stuk maar eens
Ariëne, in wezen héb je wel gelijk..............maar er wordt vrijwel óveral de duivel bijgehaald, terwijl het vaak je EIGEN verdorven zwakheden zijn die de oorzaak van de afval zijn. En in dat geval heeft de duivel er weinig mee van doen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Televisie bezit

Bericht door Jongere »

Rens schreef:Ariëne, in wezen héb je wel gelijk..............maar er wordt vrijwel óveral de duivel bijgehaald, terwijl het vaak je EIGEN verdorven zwakheden zijn die de oorzaak van de afval zijn. En in dat geval heeft de duivel er weinig mee van doen.
Misschien is dit juist wat te simplistisch. De kracht van de duivel is nu net dat hij onze eigen zwakheden zo goed kent en die misbruikt. En het kan geen kwaad af en toe eens op zijn kracht te wijzen, dat houd ons scherp. Al zijn we het inderdaad zelf die de fout uiteindelijk maken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisie bezit

Bericht door refo »

Jongere schreef:
Rens schreef:Ariëne, in wezen héb je wel gelijk..............maar er wordt vrijwel óveral de duivel bijgehaald, terwijl het vaak je EIGEN verdorven zwakheden zijn die de oorzaak van de afval zijn. En in dat geval heeft de duivel er weinig mee van doen.
Misschien is dit juist wat te simplistisch. De kracht van de duivel is nu net dat hij onze eigen zwakheden zo goed kent en die misbruikt. En het kan geen kwaad af en toe eens op zijn kracht te wijzen, dat houd ons scherp. Al zijn we het inderdaad zelf die de fout uiteindelijk maken.
Van de week stond in het wekelijks citatenoverichtje in het RD een opmerking van iemand over de duivel. Het kwam hier op neer: waarom denken we dat de satan overalomtegenwoordig is? Hij is toch niet gelijk aan God. Hij kan maar één ding tegelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Televisie bezit

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Jongere schreef:
Rens schreef:Ariëne, in wezen héb je wel gelijk..............maar er wordt vrijwel óveral de duivel bijgehaald, terwijl het vaak je EIGEN verdorven zwakheden zijn die de oorzaak van de afval zijn. En in dat geval heeft de duivel er weinig mee van doen.
Misschien is dit juist wat te simplistisch. De kracht van de duivel is nu net dat hij onze eigen zwakheden zo goed kent en die misbruikt. En het kan geen kwaad af en toe eens op zijn kracht te wijzen, dat houd ons scherp. Al zijn we het inderdaad zelf die de fout uiteindelijk maken.
Van de week stond in het wekelijks citatenoverichtje in het RD een opmerking van iemand over de duivel. Het kwam hier op neer: waarom denken we dat de satan overalomtegenwoordig is? Hij is toch niet gelijk aan God. Hij kan maar één ding tegelijk.
Ja, alleen denk ik niet dat de duivel in zijn eentje opereert.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Televisie bezit

Bericht door freek »

refo schreef:
Jongere schreef:
Rens schreef:Ariëne, in wezen héb je wel gelijk..............maar er wordt vrijwel óveral de duivel bijgehaald, terwijl het vaak je EIGEN verdorven zwakheden zijn die de oorzaak van de afval zijn. En in dat geval heeft de duivel er weinig mee van doen.
Misschien is dit juist wat te simplistisch. De kracht van de duivel is nu net dat hij onze eigen zwakheden zo goed kent en die misbruikt. En het kan geen kwaad af en toe eens op zijn kracht te wijzen, dat houd ons scherp. Al zijn we het inderdaad zelf die de fout uiteindelijk maken.
Van de week stond in het wekelijks citatenoverichtje in het RD een opmerking van iemand over de duivel. Het kwam hier op neer: waarom denken we dat de satan overalomtegenwoordig is? Hij is toch niet gelijk aan God. Hij kan maar één ding tegelijk.
En was jij het daarmee eens?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Ik denk dat we niet te licht over de duivel mogen denken.
De duivel is de auteur van de zonden. Sindsdien zit de zonde
in ons en de duivel zal er alles aan doen ons van God af te houden.
Er zijn vele gevallen engelen die hem daar graag bij helpen.

Onderstaand stuk is een citaat waar ik me van harte bij aansluit:
En die geestelijke strijd speelt zich overal af, tot in de kleinste hoekjes van je leven, hoe subtiel ook. Kies ik voor ootmoed of voor hoogmoed? Verloochen ik mezelf of maak ik mezelf sterk ten koste van mijn broeder of zuster? Hoe ga ik om met een teleurstelling in mijn leven: laat ik me door de satan in de mineur brengen of zie ik er door Gods genade een kans in om te groeien in vertrouwen op God? Wat doe ik voor de televisie: zap ik door of blijf ik toch nog even hangen? Geef ik een brutale mond of ben ik gehoorzaam? Koester ik mijn haat of zoek ik naar vrede?

In al die dingen komt de geestelijk strijd die er is tot uitdrukking. De duivel trekt aan je. En wat doe jij dan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Televisie bezit

Bericht door Gijs83 »

Ariene schreef:Ik denk dat we niet te licht over de duivel mogen denken.
De duivel is de auteur van de zonden. Sindsdien zit de zonde
in ons en de duivel zal er alles aan doen ons van God af te houden.
Er zijn vele gevallen engelen die hem daar graag bij helpen.

Onderstaand stuk is een citaat waar ik me van harte bij aansluit:
En die geestelijke strijd speelt zich overal af, tot in de kleinste hoekjes van je leven, hoe subtiel ook. Kies ik voor ootmoed of voor hoogmoed? Verloochen ik mezelf of maak ik mezelf sterk ten koste van mijn broeder of zuster? Hoe ga ik om met een teleurstelling in mijn leven: laat ik me door de satan in de mineur brengen of zie ik er door Gods genade een kans in om te groeien in vertrouwen op God? Wat doe ik voor de televisie: zap ik door of blijf ik toch nog even hangen? Geef ik een brutale mond of ben ik gehoorzaam? Koester ik mijn haat of zoek ik naar vrede?

In al die dingen komt de geestelijk strijd die er is tot uitdrukking. De duivel trekt aan je. En wat doe jij dan?
Als je geen kind van God bent ben je een kind van de duivel. Trieste werkelijkheid! De duivel weet heus wel wat je beweegt hoorde ik gisteravond in een preek.
Wat anders: de sfeer die er hangt rondom TV en DVD's/films kijken houd je eerder van God af dan naar God toe. Als je echt met God wilt leven, dan kijk je daar niet naar. Ik denk dat goed is wat ik een student van de GG een keer hoorde zeggen: bij ons komen geen DVD's of films ook al is daar niets op tegen. Zo hou je je kinderen weg van die sferen. Die teveel afleiden van God.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Televisie bezit

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Als je echt met God wilt leven, dan kijk je daar niet naar.
Hoewel ik het eens ben met de strekking van je post wil ik hier toch even op reageren.
Dit is wat te makkelijk, en de bovenstaande uitspraak zorgt ook heel snel voor veroordeling van elkaar. Ik denk dat het bij alles wat je doet in het leven erom gaat of je dat kunt doen als je met God wilt leven. Maar daarbij geloof ik dat je op een goede manier kunt selecteren wat betreft Tv/DVD/films. Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat makkelijk is! Maar zeg niet te snel een uitspraak als hierboven, omdat het gevaar erin ligt dat je mensen veroordeelt (bewust of onbewust) die wèl echt met God willen leven maar hierover een andere opvatting hebben als jij. De strekking van de student ben ik het ook helemaal mee eens, dat je kinderen moet bewaren voor dingen die teveel afleiden van God. Maar in de praktijk zie ik vaak: ouders die hun kinderen wel afhouden van allerlei dingen die niet mogen maar niet zeggen waar ze zich wèl op moeten richten (vaak omdat ze dat zelf ook niet doen). Dan krijg je een soort goede werken, al zal iedereen erkennen dat ze slecht zijn. Het is niet goed om te beweren dat aardse objecten of dingen zondig zijn in zichzelf zoals internet, dvd etc.. Al is het soms heel verleidelijk is dat niet wat de Bijbel leert. De zonde zit in de mens. En bij elk apparaat of medium dat verkeerd gebruikt wordt komt de zonde uit die mens. En al wordt elk apparaat of medium geschuwd waar de zonde mee gedaan kan worden, zit de zonde nog in de mens! Het wijzen op dingen als zondig kan dit gevoel wel eens uitvagen ben ik bang, ook al zal men theoretisch erkennen dat het zo is. Het kan toch (al dan niet onbewust) een bepaalde mate van tevredenheid creeëren voor de mensen die zich wèl aan uiterlijke regels houden en anderen zien die dat niet doen. Het is belangrijk om altijd te wijzen op leven met God als de kern. Dan komt vanzelf (daar ben ik van overtuigd) de behoefte om dingen niet meer te doen die je eerst wel deed.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Televisie bezit

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:Als je echt met God wilt leven, dan kijk je daar niet naar.
Hoewel ik het eens ben met de strekking van je post wil ik hier toch even op reageren.
Dit is wat te makkelijk, en de bovenstaande uitspraak zorgt ook heel snel voor veroordeling van elkaar. Ik denk dat het bij alles wat je doet in het leven erom gaat of je dat kunt doen als je met God wilt leven. Maar daarbij geloof ik dat je op een goede manier kunt selecteren wat betreft Tv/DVD/films. Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat makkelijk is! Maar zeg niet te snel een uitspraak als hierboven, omdat het gevaar erin ligt dat je mensen veroordeelt (bewust of onbewust) die wèl echt met God willen leven maar hierover een andere opvatting hebben als jij. De strekking van de student ben ik het ook helemaal mee eens, dat je kinderen moet bewaren voor dingen die teveel afleiden van God. Maar in de praktijk zie ik vaak: ouders die hun kinderen wel afhouden van allerlei dingen die niet mogen maar niet zeggen waar ze zich wèl op moeten richten (vaak omdat ze dat zelf ook niet doen). Dan krijg je een soort goede werken, al zal iedereen erkennen dat ze slecht zijn. Het is niet goed om te beweren dat aardse objecten of dingen zondig zijn in zichzelf zoals internet, dvd etc.. Al is het soms heel verleidelijk is dat niet wat de Bijbel leert. De zonde zit in de mens. En bij elk apparaat of medium dat verkeerd gebruikt wordt komt de zonde uit die mens. En al wordt elk apparaat of medium geschuwd waar de zonde mee gedaan kan worden, zit de zonde nog in de mens! Het wijzen op dingen als zondig kan dit gevoel wel eens uitvagen ben ik bang, ook al zal men theoretisch erkennen dat het zo is. Het kan toch (al dan niet onbewust) een bepaalde mate van tevredenheid creeëren voor de mensen die zich wèl aan uiterlijke regels houden en anderen zien die dat niet doen. Het is belangrijk om altijd te wijzen op leven met God als de kern. Dan komt vanzelf (daar ben ik van overtuigd) de behoefte om dingen niet meer te doen die je eerst wel deed.
Nou jongere, je was me net een slag voor. Maar ben het wel met je eens. Hoewel het soms erg lastig is in de praktijk de brengen, zeggen waar je kinderen zich wel op moeten richten. Want vaak bestraf je verkeerd (kijk)gedrag en daar blijft het bij. Wel probeer ik zo goed als ik kan uit te leggen waarom ik vind dat sommige dingen niet kunnen og mogen. Maar ik probeer aan te tonen dat bepaalde verboden voortkomen uit de Liefde tot God. Helaas, ik faal vaak daarin, ik ben ook mens.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Televisie bezit

Bericht door Ariene »

Een beetje off topic maar ik wil het toch even kwijt.
Het probleem van tv e.d. zit bij mij ook iets dieper.

mijn nichtje heeft voor haar zesde verjaardag een nintendo DS gehad.
Mijn jongens zijn er helemaal weg van en hun lijkt het het einde om er ook één te hebben.
Ik had persoonlijk al moeite met dat kado, maar nu moest ik het mijn kinderen uitleggen.

Ik heb hun eerst gevraagd wat het allemaal kost.
Nou, tweedehands 60,- nieuw spelletje 25,- dus 85,-
Hoeveel tijd ga je er mee spelen, was mijn tweede vraag
Nou, zeker 75 uur zei mijn oudste.

Toen heb ik gevraagd waarom wij hier op aarde leven.
Antwoord: Om God te dienen.
Van wie is ons geld en onze tijd?
Antwoord: Van God?
Waarom krijgen we de tijd?
Antwoord: Om ons te bekeren.

Met al deze antwoorden kon ik instemmen
Ik heb toen gevraagd of God zou willen dat we zoveel geld en zoveel tijd besteden aan een nintendo.
Ze concludeerden daaruit dat het toch misschien wel erg veel van het goede was.
Ik heb hun heel duidelijk uitgelegd dat ik niet tegen spelletjes e.d. ben, maar dat we ons bewust moeten zijn hoe we met ons geld en
onze tijd omgaan.
Dit kan uiteraard ook voor iedereen anders liggen, maar ik had hier geen goed gevoel bij.
Laatst gewijzigd door Ariene op 28 feb 2008, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie