ASN bank

Christenen zouden moeten overstappen naar een bank die hun geld als een bijbels rentmeester belegd

Peiling eindigde op 10 okt 2007, 09:17

Eens
12
67%
Oneens
6
33%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De stelling sec is zeker wel juist, alleen gaat het over CO2 uitstoot. En dan vind ik de stelling weer minder waar. Ik ben niet overtuigd dan klimaatverandering een probleem is en tegelijk niet dat zogenaamd CO2 neutraal zijn helpt. Nog afgezien van de vraag of het zou kunnen.

Wat ik wel een positief neveneffect vindt is dat er weer serieus over energiebesparing en andere energiebronnen wordt nagedacht. Want dat is verstandig. Hoewel er momenteel nog meer dan zat fossiele energiebronnen zijn, raken ze een keer op als we zo doorgaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

refo schreef:De stelling sec is zeker wel juist, alleen gaat het over CO2 uitstoot. En dan vind ik de stelling weer minder waar. Ik ben niet overtuigd dan klimaatverandering een probleem is en tegelijk niet dat zogenaamd CO2 neutraal zijn helpt. Nog afgezien van de vraag of het zou kunnen.
Het gaat niet alleen over CO2, het gaat ook over mensenrechten en kinderarbeid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

@Corydoras: Het enige wat ik aangeef is dat het naief is om te denken dat je met het sparen bij een 'schone' bank meer goed doet, dan bij het sparen bij een andere bank.

Ik wil niet de ASN zwart maken ofzo, maar ik vind wel de stelling dat we allemaal naar de ASN moeten gaan, omdat die goed is, en de rest niet, erg overtrokken, ja zelfs onjuist. Met alle goede bedoelingen die de ASN misschien mag hebben, is en blijft het niet meer dan symbool-politiek, waarvan het uiteindelijke netto resultaat verwaarloosbaar is.

Daarnaast zijn sommige banken, zoals bv Rabo en ING, die altijd slecht scoren in die millieu-vergelijkingen (omdat ze aandelen in olie-maatschappijen hebben), wel de banken die hun eigen energieverbruik het laagst hebben liggen, en jaarlijks verlagen. Wat ik wil aangeven is: Zaken als investeren in millieu etc zijn zó complex, dat je niet een eenvoudige vergelijking kunt maken tussen bijvoorbeeld banken, en op basis daarvan kunt concluderen welke het beste is.

Kortom: Ik zou zeggen: Kies de bank met de hoogste rente, en geef gewoon wat extra aan goede doelen. Dat maakt meer verschil, en m.i. doe je daar ook meer goed mee, dan een suggestieve vergelijking te maken tussen banken, in de hoop dat je spaargeld mogelijk misschien niet wordt belegd in minder-goede bedrijven.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

memento schreef:Er is redelijk recent een historisch onderzoek gedaan door een Nederlandse wetenschapper (was op Radio 1), waarin uitspraken over klimaat uit historische bronnen verzameld, en op een rijtje gezet zijn. (...)

Kortom, laten we deze onderzoeken ook overwegen, en niet domweg alle El Gore's achterna rennen. De wetenschappelijke wereld is verdeeld, en de onheilsprofeten hebben echt niet altijd gelijk, ook al krijgen ze in de media de meeste aandacht.
Nu ken ik aardig wat klimaatwetenschappers en die zeggen allemaal dat het aannemelijker is dat de onheilsprofeten in dit geval gelijk hebben. Er is inderdaad een kleine groep mensen die zegt dat het anders ligt, maar dit is veruit de minderheid.

Daarnaast is er altijd nog zoiets als het voorzorgsprincipe: zelfs al is niet 100% bewezen dat wij verantwoordelijk zijn voor de opwarming, dan nog is het ethisch gezien de beste keuze om aan de veilige kant te gaan zitten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad. De invloed van de mens op de natuur is gewoon toegenomen... denk aan co2-uitstoot en de bomenkap. Stellen dat er dus altijd een dergelijke cyclus is en we ons dus over invloeden op het klimaat geen zorgen hoeven te maken is te makkelijk. 200 jaar geleden was er veel minder vervuiling en minstens 2x zoveel regenwouden. Aangezien die situatie nu anders is is het ook logisch dat de gevolgen anders zijn. We zien dan ook verschuivingen, niet alleen ten opzichte van het klimaat maar ook op langere termijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: ASN bank

Bericht door Curie »

Ben me op dit moment wat aan het verdiepen in overstappen naar een andere of eerlijkere bank, als dat überhaupt mogelijk is. Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet. Banken die groen lijken te zijn, investeren bijvoorbeeld weer in antroposofische zaken. Ik heb Digibron eens doorzocht om te kijken of er vanuit de achterban door ter zake deskundigen over dit onderwerp is geschreven, maar kom daar, behalve een gedateerde artikelen, niet veel zinvols tegen.

Zijn er misschien op dit forum ter zake deskundigen?

RD 2002: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gastvrij/0
RD 2007: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... eleggen/28
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: ASN bank

Bericht door Herman »

Ik ben aan het kijken naar oikocredit.

Voor de rest zal het me worst zijn welke investeringen duurzamer zijn dan andere. Daar kom je als leek toch niet achter. Wel in een auto rijden, maar geen aandelen shell kopen lijkt me niet juist tot elkaar verhouden.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: ASN bank

Bericht door DDD »

Ik ben tevreden met de ASN-bank. Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om mijn andere bankrekeningen bij ABN-AMRO en ING op te zeggen, maar dat is al wel jaren de bedoeling.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: ASN bank

Bericht door Erik »

Heb een deposito afgesloten 9 jaar geleden maar zodra deze is afgelopen gaat alles weg.

Enge bank hun magazine lijkt een lijfblad van D66 en GroenLinks. Linksliberale bank, niets voor mij meer.
De EerlijkeBankwijzer is een initiatief van greenpeace, amesty, oxfam en dat soort clubs steunen deze banken en niet alleen voor rentmeesterschap maar ook met sociale projecten die je als christen niet kunt steunen.

ter illustratie een stukje van quote
.......
Opvallend is verder dat de belangrijkste initiatiefnemer van de Eerlijke Bankwijzer, Oxfam Novib, nauw betrokken is bij ASN. De bank is belangrijke partner van Oxfam, blijkt uit een jaarverslag van de laatste. Zo hebben ze samen sinds 2000 een ASN-Novib fund. Het pensioenfonds van Oxfam is een grootaandeelhouder in ASN. Is dat wel helemaal eerlijk?

Ja, laat Oxfam weten in een reactie aan Quote. Die reactie is nogal lang, voor de liefhebber hier hun hele verhaal (pdf). Waar het in het kort op neer komt is dat Triodos (veel) minder transparant zou zijn dan ASN, en dat daarom een lagere waardering op zijn plek is. En de onderzoeken die zijn verricht voor de Bankwijzer komen niet van Oxfam zelf, maar zijn door een onafhankelijke partij uitgevoerd, dus Oxfams nauwe banden met ASN spelen volgens de woordvoerder geen rol.
...........
Plaats reactie