ASN bank

Christenen zouden moeten overstappen naar een bank die hun geld als een bijbels rentmeester belegd

Peiling eindigde op 10 okt 2007, 09:17

Eens
12
67%
Oneens
6
33%
 
Totaal aantal stemmen: 18

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

ASN bank

Bericht door rekcor »

Stelling: "christenen zouden moeten overstappen naar een bank die hun geld als een bijbels rentmeester belegd"

Achtergrond: wij zitten serieus te denken om van de Postbank over te stappen naar de ASN-bank. Dit omdat de principes van laatstgenoemde bank:
* De ASN Bank kiest voor samenwerking met partijen, die net als de
ASN Bank, het bevorderen van duurzame ontwikkeling nastreven.

* De ASN Bank verschaft kapitaal aan ondernemingen en organisaties die een duurzame samenleving bevorderen. Bedrijven en sectoren die een duurzame samenleving ondermijnen, worden uitgesloten van de activiteiten en producten van de ASN Bank.

* De ASN Bank ontwikkelt voor haar producten en diensten duurzaamheidcriteria.

* De ASN Bank beoordeelt elke kapitaalverschaffing vooraf aan haar duurzaamheidcriteria, waarbij de onderzoeksinspanning in evenwicht is met aard en omvang van de activiteit.

* De ASN Bank consulteert bij het vaststellen of ingrijpend wijzigen van duurzaamheidcriteria de belanghebbenden.

* De ASN Bank is transparant en legt verantwoording af over het
gevoerde beleid.
veel overeenkomsten vertonen met de bijbelse notie van rentmeesterschap. Dit is bij andere banken (ABN, Rabo, Postbank etc) veel minder het geval. Zie ook deze uitzending van Zembla: http://player.omroep.nl/?aflID=4766349

Wat vinden jullie hiervan?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb een spaarrekening van de ASN-bank. Helemaal overstappen heb ik nooit overwogen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Vanaf welke kapitaalsom kun je "instappen" bij de ASN-bank voor een rekening??

Ik vermoed dat een simpele betaalrekening/salarisrekening niet direct voor de hand zal liggen.........................
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=5147

er zijn diverse spaarvormen, ook voor de kleine beurs. Een betaalrekening weet ik niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik kan dat niet maken, dan krijg ik ruzie met mijn schoonvader :D

Maar op welke manier beleggen de grote banken onverantwoord?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Marnix schreef:Ik kan dat niet maken, dan krijg ik ruzie met mijn schoonvader :D

Maar op welke manier beleggen de grote banken onverantwoord?
beleggen in producenten van oorlogstuig bijvoorbeeld (ABN)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef:Ik kan dat niet maken, dan krijg ik ruzie met mijn schoonvader :D

Maar op welke manier beleggen de grote banken onverantwoord?
Beleggen in bedrijven die:

- oorlogstuig maken (en dan niet tanks, maar 'onethisch' tuig zoals mijnen, clusterbommen etc)
- aan kinderarbeid doen
- weinig/geen rekening houden met het milieu

Zie ook die documentaire van Zembla.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Marnix schreef:Ik kan dat niet maken, dan krijg ik ruzie met mijn schoonvader :D

Maar op welke manier beleggen de grote banken onverantwoord?
Beleggen in bedrijven die:

- oorlogstuig maken (en dan niet tanks, maar 'onethisch' tuig zoals mijnen, clusterbommen etc)
- aan kinderarbeid doen
- weinig/geen rekening houden met het milieu

Zie ook die documentaire van Zembla.
Van welke datum was die? Hoe zit het met de Rabobank?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het is voor beleggingsmaatschappijen vaak erg lastig om te weten waar ze in beleggen. Kijk maar naar de hypotheekcrisis. Banken wisten soms niet eens dat ze hadden belegt in risicovolle hypotheken omdat die pakketten vaak opgesplitst worden en met een ander pakket (bijv. een oliemaatschappij) doorverkocht worden en dat dan bijv. 10 keer. Zo is dat ook met onethische bedrijven. Je koopt meestal een pakket en daar kan dan ook zo'n bedrijf tussen zitten. Daar weet je dan niets van of je neemt het maar, want het is maar een klein deel van dat pakket.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Kaw schreef:Het is voor beleggingsmaatschappijen vaak erg lastig om te weten waar ze in beleggen. Kijk maar naar de hypotheekcrisis. Banken wisten soms niet eens dat ze hadden belegt in risicovolle hypotheken omdat die pakketten vaak opgesplitst worden en met een ander pakket (bijv. een oliemaatschappij) doorverkocht worden en dat dan bijv. 10 keer. Zo is dat ook met onethische bedrijven. Je koopt meestal een pakket en daar kan dan ook zo'n bedrijf tussen zitten. Daar weet je dan niets van of je neemt het maar, want het is maar een klein deel van dat pakket.
Ok, maar wat doe je als je het wel weet? Een klein beetje onethisch is helemaal onethisch m.i.
MBE

Re: ASN bank

Bericht door MBE »

rekcor schreef:Stelling: "christenen zouden moeten overstappen naar een bank die hun geld als een bijbels rentmeester belegd"
Beperkt zich dat alleen tot een bank? Of heeft zo'n keuze ook gevolgen voor de keus van mijn auto, boodschappen, vakantie, enz?
Is het in deze tijd nog mogelijk om daar zicht op te houden?

Zomaar wat vragen die boven komen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: ASN bank

Bericht door rekcor »

MBE schreef:
rekcor schreef:Stelling: "christenen zouden moeten overstappen naar een bank die hun geld als een bijbels rentmeester belegd"
Beperkt zich dat alleen tot een bank? Of heeft zo'n keuze ook gevolgen voor de keus van mijn auto, boodschappen, vakantie, enz?
Ik denk het wel maar hier gaat het over een bank :-)

Je kunt niet zeggen: omdat ik het niet in alles kan doen (rentmeester zijn), doe ik het maar nergens in... Kennis vermeerdert smart, ook in dezen.
MBE

Bericht door MBE »

Marnix schreef: Hoe zit het met de Rabobank?
Daar sponseren ze de wielersport en die fietsen ook op zondag.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Marnix schreef: Hoe zit het met de Rabobank?
Zie http://player.omroep.nl/?aflID=4766349
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

De ASN-bank boycot Israel. Helaas, want anders was deze bank wellicht vanwege het bijbelse rentmeesterschap interessant geweest. Maar nu krijgen ze geen cent van mij, want ik wil daar niet aan meewerken.
Plaats reactie