Kerk en fiscus

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door eilander »

Sorry refo, maar dit verhaal raakt echt kant noch wal. Jij stelt dat je van je brutosalaris na aftrek van premies en belastingen genoeg over moet houden om je huis op te schilderen. Dat is nu niet het geval, dus is belastingheffing roof.

Ik heb begrip voor moeilijke situaties, maar probeer daarmee niet iets wat krom is, recht te praten.
Natuurlijk is jouw verhaal een goede onderbouwing voor lagere belastingheffing, en dat mag. Maar belastingen te bestempelen als roof, gaat mij veel te ver. Hoe wil je dit Bijbels onderbouwen eigenlijk?

Verder nog:
- ondernemers trekken dit niet standaard af. Als ik bij klanten een nota zie van schilderwerk, vraag ik waar dit voor is. Als dat voor de privéwoning is, gaat dit gecorrigeerd worden. Natuurlijk kun je het op een akkoordje gooien met de schilder, maar ook dan kan het opvallen.
- kom niet aan met zoiets als: jij hebt makkelijk praten, je hebt geen afbladderende kozijnen. Ik heb inderdaad geen afbladderende kozijnen, maar er is wel eens meer iets nodig...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerk en fiscus

Bericht door huisman »

eilander schreef:Sorry refo, maar dit verhaal raakt echt kant noch wal. Jij stelt dat je van je brutosalaris na aftrek van premies en belastingen genoeg over moet houden om je huis op te schilderen. Dat is nu niet het geval, dus is belastingheffing roof.

Ik heb begrip voor moeilijke situaties, maar probeer daarmee niet iets wat krom is, recht te praten.
Natuurlijk is jouw verhaal een goede onderbouwing voor lagere belastingheffing, en dat mag. Maar belastingen te bestempelen als roof, gaat mij veel te ver. Hoe wil je dit Bijbels onderbouwen eigenlijk?

Verder nog:
- ondernemers trekken dit niet standaard af. Als ik bij klanten een nota zie van schilderwerk, vraag ik waar dit voor is. Als dat voor de privéwoning is, gaat dit gecorrigeerd worden. Natuurlijk kun je het op een akkoordje gooien met de schilder, maar ook dan kan het opvallen.
- kom niet aan met zoiets als: jij hebt makkelijk praten, je hebt geen afbladderende kozijnen. Ik heb inderdaad geen afbladderende kozijnen, maar er is wel eens meer iets nodig...
Ik heb lang niet alle postings in dit topic gelezen maar ik heb wel eens de stelling gehoord dat wij (bijbels gezien) tienden moeten geven en dat dus elke belastingdruk boven de 10% onbijbels is (zou fijn zijn gaat mijn inkomstenbelasting fors na beneden :super )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerk en fiscus

Bericht door refo »

Het raakt wel degelijk kant en wal.
Het is ook maar een VOORBEELD. Van deze VOORBEELDEN zijn er talrijke praktijkgevallen waarin je ziet dat mensen NOODZAKELIJKE dingen niet kunnen doen omdat we bij het WK belastingdruk al jaren in de finale zitten.
En bij mij gaat het om het verschil: het werk wordt NIET gedaan of het wordt WEL gedaan. Jullie mogen kiezen.

Het voorbeeld nog even in cijfers:

Situatie voor en na:
Bij mij:
In kas 1500 euro
Te verrichten schilderwerk 3000 euro

Bij de schilder:
Niets

Bij de beunhaas
Niets

Bij de Staat niets.

De 20 euroman doet het werk:
Sitatutie na:
Bij mij:
Geen geld en het werk is klaar

Bij de witte schilder:
Niets

Bij de 20 euro man
1500 euro

Bij de staat niets

De witte schilder doet het
Situatie na:
Bij mij schilderwerk is af en een schuld van 1500 euro.

Bij de schilder:
3000 euro, af BTW 169 euro. (is gelukkig maar 6%) 40% IB van de rest.
Resteert 1700 euro.

Bij de beunhaas niets

Bij de staat 1300 euro

Resultaat: ik moet 1500 euro lenen om de staat 1300 belasting te bezorgen.
Daar bedanken de meeste mensen voor.

Het systeem deugt gewoon niet. En als je daartegen niet in opstand komt gebeurt er niets.
Dat is een van de redenen dat mensen massaal PVV gaan stemmen de volgende keer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
eilander schreef:Sorry refo, maar dit verhaal raakt echt kant noch wal. Jij stelt dat je van je brutosalaris na aftrek van premies en belastingen genoeg over moet houden om je huis op te schilderen. Dat is nu niet het geval, dus is belastingheffing roof.

Ik heb begrip voor moeilijke situaties, maar probeer daarmee niet iets wat krom is, recht te praten.
Natuurlijk is jouw verhaal een goede onderbouwing voor lagere belastingheffing, en dat mag. Maar belastingen te bestempelen als roof, gaat mij veel te ver. Hoe wil je dit Bijbels onderbouwen eigenlijk?

Verder nog:
- ondernemers trekken dit niet standaard af. Als ik bij klanten een nota zie van schilderwerk, vraag ik waar dit voor is. Als dat voor de privéwoning is, gaat dit gecorrigeerd worden. Natuurlijk kun je het op een akkoordje gooien met de schilder, maar ook dan kan het opvallen.
- kom niet aan met zoiets als: jij hebt makkelijk praten, je hebt geen afbladderende kozijnen. Ik heb inderdaad geen afbladderende kozijnen, maar er is wel eens meer iets nodig...
Ik heb lang niet alle postings in dit topic gelezen maar ik heb wel eens de stelling gehoord dat wij (bijbels gezien) tienden moeten geven en dat dus elke belastingdruk boven de 10% onbijbels is (zou fijn zijn gaat mijn inkomstenbelasting fors na beneden :super )
Met straaljagerpiloten heb ik geen medelijden ;).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Ik heb lang niet alle postings in dit topic gelezen maar ik heb wel eens de stelling gehoord dat wij (bijbels gezien) tienden moeten geven en dat dus elke belastingdruk boven de 10% onbijbels is (zou fijn zijn gaat mijn inkomstenbelasting fors na beneden :super )
:super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Joannah »

tienden is voor de Joden destijds .In het NT mag je alles weggeven.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en fiscus

Bericht door eilander »

@refo, ook als je 10% IB zou moeten betalen, is het voordeliger om een beunhaas in te schakelen. Je hebt gelijk dat de prikkel om dat te doen nu erg groot is. Maar dat is maar één aspect van belastingheffing. Het klinkt wel leuk, die 10%, maar daar tegenover zou staan dat je een heleboel zaken zelf zou moeten gaan betalen.

Belastingheffing van meer dan 10% onbijbels? Lijkt mij moeilijk vol te houden. Zou wel een bijbelstudie waard zijn. Volgens mij waren er meerdere "tienden".
In ieder geval lezen we dat het volk tegen Rehabeam klaagde dat zijn vader (Salomo) hun juk zwaar had gemaakt. Volgens de kanttekening ging dit oa over de schatting (voor Salomo's hofhouding!), maar hadden ze toch geen reden tot klagen omdat ze "onder zijn regering, durende veertig jaren lang, 2 Kron. 9:30, nevens de ware religie, groten vrede en rijkdom genoten hadden, boven 1 Kon. 4".

Waar ik nog niemand over hoor is over de schatting die in het NT betaald werd aan de keizer. Ik hoor de Heere Jezus niet zeggen dat we in opstand moeten komen.

En tenslotte: refo stelt dat dit één van de redenen is om op de PVV te gaan stemmen. Als dit zo belangrijk zou zijn, zouden er toch wel meer Verdonk-stemmers zijn geweest? Die stelde een vlaktax van 25% voor.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Joannah »

eilander schreef:@refo, ook als je 10% IB zou moeten betalen, is het voordeliger om een beunhaas in te schakelen. Je hebt gelijk dat de prikkel om dat te doen nu erg groot is. Maar dat is maar één aspect van belastingheffing. Het klinkt wel leuk, die 10%, maar daar tegenover zou staan dat je een heleboel zaken zelf zou moeten gaan betalen.

Belastingheffing van meer dan 10% onbijbels? Lijkt mij moeilijk vol te houden. Zou wel een bijbelstudie waard zijn. Volgens mij waren er meerdere "tienden".
In ieder geval lezen we dat het volk tegen Rehabeam klaagde dat zijn vader (Salomo) hun juk zwaar had gemaakt. Volgens de kanttekening ging dit oa over de schatting (voor Salomo's hofhouding!), maar hadden ze toch geen reden tot klagen omdat ze "onder zijn regering, durende veertig jaren lang, 2 Kron. 9:30, nevens de ware religie, groten vrede en rijkdom genoten hadden, boven 1 Kon. 4".

Waar ik nog niemand over hoor is over de schatting die in het NT betaald werd aan de keizer. Ik hoor de Heere Jezus niet zeggen dat we in opstand moeten komen.

En tenslotte: refo stelt dat dit één van de redenen is om op de PVV te gaan stemmen. Als dit zo belangrijk zou zijn, zouden er toch wel meer Verdonk-stemmers zijn geweest? Die stelde een vlaktax van 25% voor.
Jezus zei dat men de Keizer moest geven wat hem toekwam, en dat het beter was te geven dan te ontvangen!!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Jacobse »

Het is misschien goed om even aan te reiken hoe het fiscaal zit met giften en bijdragen aan "kerk en zending ".
Nodig is dat de begiftigde/ontvanger van het geld een ANBI is, een door de fiscus ( bij Beschikking ) erkende Algemeen Nut Beogende Instelling; kerken zijn dat. Verder dat de betalingen blijken uit schriftelijke bescheiden; dus een bankoverschrijving of een kwitantie.
Bijdragen als lid aan een kerk worden ook als "gift "gezien; hoewel het eigenlijk niet zozeer een gift ( vrijgevigheid ) is maar eerder het voldoen aan hetgeen men als lid van de kerk behoort te doen namelijk om ook bij te dragen in de financiële behoeften van de kerk. Bijdragen in de collecten kunnen ook als gift meetellen, mits men dat doet via collectebonnen: dan is het voor de collectebonnen betaalde bedrag, blijkende uit een bankoverschrijving of kwitantie, immers aan te merken als gift.
Welnu, de wet kent twee soorten "giften"
-de eerste zijn als ik het zo mag zeggen losse giften, door bankoverschrijvingen e.d.; die worden per echtpaar per kalenderjaar getotaliseerd; aftrek is er niet voor de eerste 1 % van het jaar-inkomen van man plus vrouw ( heet: verzamelinkomen ), met een minimum aan niet-aftrek van zestig euro per jaar . Aftrek is er vervolgens voor een bedrag van maximaal 10 % van dat verzamelinkomen. De maximale belastingaftrek wordt hier dus bereikt, als men in totaal schenkt een bedrag ter grootte van 11 % van het verzamelinkomen
- de tweede is de route van de periodieke uitkering. Dan doet men bij notariële akte een schenking aan de kerk, voor een periode van ten minste vijf jaar of tot eerder overlijden, van een vast bedrag per jaar bijvoorbeeld 3.000 euro telkens op 1 juli in het jaar. Aftrekbaar is nu in elk van die jaren het in die jaren betaalde bedrag. Zonder aftrek aan de voet, zonder plafond. En naast de eerstebedoelde "gewone "giftenaftrek. In zekere zin dus kan het dubbelop. En als men wil, kan men langs de weg van de periodieke gift, dus het hele fiscale inkomen terugbrengen naar nul, indien het bedrag van de periodieke gift namelijk even groot is als het fiscale inkomen.
De kerk is geen schenkinsgrecht schuldig, ook geen successierecht.
De besparing aan inkomstenbelasting wordt verwerkelijkt door de aftrekpost aan giften op te nemen op het aangiftebiljet inkomstenbelasting, en dat dan terug te vinden in de aanslag inkomstenbelasting ( als dat laatste niet of niet volledig wordt gedaan, dan bezwaar maken bij de belastingdienst, en later beroep bij de belastingrechter ). Krijgt men geen aangiftebiljet inkomstenbelasting uitgereikt, dan er zelf om vragen via de Belastingtelefoon: 0800 0543.
Thomas
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Joannah »

eilander schreef:@refo, ook als je 10% IB zou moeten betalen, is het voordeliger om een beunhaas in te schakelen. Je hebt gelijk dat de prikkel om dat te doen nu erg groot is. Maar dat is maar één aspect van belastingheffing. Het klinkt wel leuk, die 10%, maar daar tegenover zou staan dat je een heleboel zaken zelf zou moeten gaan betalen.

Belastingheffing van meer dan 10% onbijbels? Lijkt mij moeilijk vol te houden. Zou wel een bijbelstudie waard zijn. Volgens mij waren er meerdere "tienden".
In ieder geval lezen we dat het volk tegen Rehabeam klaagde dat zijn vader (Salomo) hun juk zwaar had gemaakt. Volgens de kanttekening ging dit oa over de schatting (voor Salomo's hofhouding!), maar hadden ze toch geen reden tot klagen omdat ze "onder zijn regering, durende veertig jaren lang, 2 Kron. 9:30, nevens de ware religie, groten vrede en rijkdom genoten hadden, boven 1 Kon. 4".

Waar ik nog niemand over hoor is over de schatting die in het NT betaald werd aan de keizer. Ik hoor de Heere Jezus niet zeggen dat we in opstand moeten komen.

En tenslotte: refo stelt dat dit één van de redenen is om op de PVV te gaan stemmen. Als dit zo belangrijk zou zijn, zouden er toch wel meer Verdonk-stemmers zijn geweest? Die stelde een vlaktax van 25% voor.
Ik denk dat mw Verdonk toch teveel op de moeder van Jantjes Smit leek ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Luther »

refo schreef:Er is dus een wezenlijke markt in het schilderwerk die als volgt gedefinieerd is: het moet gebeuren, maar er is niet voldoende geld bij de opdrachtgever. Waar vraag is, ontstaat aanbod. Er komen mensen de markt op die het voor 20 euro doen, als je maar niets vraagt. Die 20 is helemaal niet onredelijk, want dat is namelijk precies wat die witte schilder van zijn 50 euro overhoudt. BTW eraf, inkomstenbelasting eraf. Maar als de 20-euro schilder ook belasting moet betalen, is het netto nog maar 10 of 12 euro. En dat is weer wel onredelijk weinig.

Als ik die 3000 mocht aftrekken van de inkomstenbelasting, dan zou het 'wit' kunnen. Dan kost het me net zoveel als wanner de 20-euroman schildert.
Nu betaal ik zoveel belasting, dat ik niet eens de schilder kan betalen, ondanks een mooi salaris. Het komt er op neer dat belastingheffen inderdaad 'roof' is. Ik moet verplicht zo ontzettend veel geld betalen, dat ik de dingen die voor mij noodzakelijk zijn niet eens kan betalen.
Daarom is de beperking van de hypotheekaftrek ook zo ontzettend dom: natuurlijk profiteren vooral 'de rijken' ervan. Dat zijn mensen die überhaupt nog belasting betálen. En door het (verder) te beperken is er weer minder geld voor noodzakelijkheden. Om over 60% IB nog maar niet te praten.

Een paar opmerkingen nog:
- Ga aub niet vanuit de huurflat-situatie uit de heup schieten met Gods geboden en 'belijdend lid' en 'ouderling'. Ik zou jou wel eens willen zien met een eigen huis met afbladderende kozijnen en geen geld voor een schilder.
- Toevallig heb ik nu eens een keer wél die 3000 euro liggen, maar de schilder komt niet: te druk.(Lees: het klusje is me te klein. ) Terwijl de 20euro schilder het wél snel wil doen. Wat ga ik nu doen?
- Ondernemers trekken het schilderwerk wel van de belastingen af. Ze zeggen gewoon dat het aan het bedrijfspand is gebeurd. Daarvoor geldt in wezen hetzelfde als de 20-50 euro problematiek.

Conclusie is dat de belastingheffing is veel te hoog is, waardoor er noodsprongen nodig zijn. Een christen kan die heel goed verantwoorden: niemand komt namelijk iets te kort.
Ik vind dit werkelijk stuitend.
Hoe kun je als christen op deze wijze spreken over belastingen en de overheid?
(Vreemd overigens dat je in andere topics vooral een links hart laat zien, terwijl die de belastingen alleen maar willen verhogen, maar dat terzijde....)
De overheid rooft niet; zij heeft het recht om belastingen te innen. En als de tarieven op eerlijke wijze tot stand zijn gekomen, dan dienen we met blijmoedigheid de keizer te geven wat des keizers is. Je zult dit wel vroom geklets vinden, maar jouw wijze van redeneren is er één van latent aanwezige diefstal.
Als er bladderende verf is, en je kunt de schilder niet op een eerlijke wijze betalen, en er is geen familielid die dat kan of wil doen, dan moet je het toch zelf doen, of een beroep doen op de kerkelijke gemeente, waar via kerkelijke thuishulp best wat geregeld kan worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Mara »

[/quote]Ik denk dat mw Verdonk toch teveel op de moeder van Jantjes Smit leek ;)[/quote]
Zou zij ook zo'n (ex) schoondochter hebben ? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Erasmiaan »

Ik denk dat refo eens wat boeken van Thomas Hobbes en John Locke moet lezen, over het sociaal contract. Niet dat ik die theorie volledig onderschrijf maar er zitten wel lijnen in die duidelijk maken waarom we (delen) van onze vrijheden aan een overheid hebben afgestaan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat refo eens wat boeken van Thomas Hobbes en John Locke moet lezen, over het sociaal contract. Niet dat ik die theorie volledig onderschrijf maar er zitten wel lijnen in die duidelijk maken waarom we (delen) van onze vrijheden aan een overheid hebben afgestaan.
Daarbij komt dat we hier op aarde moeten wonen als niets bezittende... In die zin zou je naar een zo hoog mogelijke belastingdruk moeten verlangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk en fiscus

Bericht door Mara »

Ik heb eens een predikant gekend, die niets bezat.
Niet verzekerd, niks.
Een krap traktementje. Toch voelde hij zich rijk.
Zijn been moest afgezet worden, vanwege diabetes.
Dat gebeurde, op een keer ging hij toch uit preken (hij had geen eigen gemeente meer) na de dienst lag er een enveloppe in de consistorie, precies genoeg voor een kunstbeen. Geen cent meer. Mijn opa was daarbij. Ze hebben de HEERE ootmoedig gedankt. Niemand is ooit te weten gekomen van wie die enveloppe was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie