Kerk en fiscus

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Kerk en fiscus

Bericht door jvdg »

'Priesters moeten preken tegen belastingontduiking'

DO 02 aug 2007 | 08.50
Premier Romano Prodi van Italië heeft de rooms-katholieke priesters opgeroepen zich vaker in hun preken tegen belastingontduiking te keren. Een derde van de Italianen ontduikt op een ernstige manier de belastingen, maar waarom komt dat in de preken vrijwel nooit aan de orde, als ik in de kerk zit, vraagt de premier zich af in een interview met het prominenente katholieke tijdschift Famiglia Cristiana.

De uitlatingen van Prodi krijgen veel aandacht in de media. Italië heeft een omvangrijke staatsschuld. Dat komt mede door de belastingontduiking, waardoor de staat volgens cijfers van de regering ongeveer 100 miljard euro per jaar misloopt. Dat zou ongeveer twee keer zoveel zijn als in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië en bijna vier keer zoveel als in Oostenrijk, Nederland en Ierland.

Aartsbisschop Bruno Forte zei in een reactie dat de kerk de burgers zeer aanmoedigt hun belastingen te betalen. Hij voegde eraan toe dat de regering de burger moet aantonen dat zijn geld goed wordt besteed, als zij belastingontduiking wil tegengaan. ''Als de kerk soms terughoudend is om de zaak aan de orde te stellen komt dat doordat het belastingsysteem niet altijd eerlijk schijnt'', zei de aartsbisschop van Chieti-Vasto (Centraal-Italië) in de krant Corriere della Sera.

De campagne tegen de belastingontduiking is een speerpunt van het beleid van de centrumlinkse regering. Zij heeft gezegd dat de belastingopbrengst mede daardoor in de eerste helft van dit jaar met 6 procent is gestegen.

Bron: ANP

In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt.

Maakt Prodi ge- of misbruik van de priesters in Italië?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:
In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:
memento schreef:
In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Ach, je kunt de fiscus op meerdere manieren beduvelen. Het 'zwart bijklussen' lijkt helaas ook voor velen in christelijk Nederland gemeengoed te zijn geworden en het is nu eenmaal wat lastig om iets als een nieuwe dakkapel in het geniep te plaatsen... Natuurlijk kun je niet aan een zaterdagse klusser zien of 'ie het zwart of wit doet, maar het moge toch wel duidelijk zijn dat de doorgaans gewenste contante betaling niet zonder reden is. Bovendien is het netto-resultaat van zo'n klusdag ineens een stuk minder aantrekkelijk als je je wel aan alle regeltjes houdt...
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Je moet wel nuchter blijven. Probeer bijvoorbeeld maar eens een vrouw (of man) te krijgen die bij jou het huis schoon maakt.
Je maakt een contract, meldt het bij allerlei instanties, ziektewet enz.
Je kunt beter zelf je huis schoonmaken, voor een gewoon mens wordt dit een administratief ingewikkelde bezigheid, daar wordt je niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Josephus schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:
In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Ach, je kunt de fiscus op meerdere manieren beduvelen. Het 'zwart bijklussen' lijkt helaas ook voor velen in christelijk Nederland gemeengoed te zijn geworden en het is nu eenmaal wat lastig om iets als een nieuwe dakkapel in het geniep te plaatsen... Natuurlijk kun je niet aan een zaterdagse klusser zien of 'ie het zwart of wit doet, maar het moge toch wel duidelijk zijn dat de doorgaans gewenste contante betaling niet zonder reden is. Bovendien is het netto-resultaat van zo'n klusdag ineens een stuk minder aantrekkelijk als je je wel aan alle regeltjes houdt...
Ik vraag me dan altijd af... wanneer is het nou zwart bij klussen. Een vriend van me bijv. is schilder en m ijn huis moet geschilderd worden. Hij komt dat in zijn vrije tijd bij mij doen en ik geef hem er iets voor, misschien zelfs wel per uur. Is het dan zwart bijklussen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

JALP schreef:
Josephus schreef:
jvdg schreef:
memento schreef: Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Ach, je kunt de fiscus op meerdere manieren beduvelen. Het 'zwart bijklussen' lijkt helaas ook voor velen in christelijk Nederland gemeengoed te zijn geworden en het is nu eenmaal wat lastig om iets als een nieuwe dakkapel in het geniep te plaatsen... Natuurlijk kun je niet aan een zaterdagse klusser zien of 'ie het zwart of wit doet, maar het moge toch wel duidelijk zijn dat de doorgaans gewenste contante betaling niet zonder reden is. Bovendien is het netto-resultaat van zo'n klusdag ineens een stuk minder aantrekkelijk als je je wel aan alle regeltjes houdt...
Ik vraag me dan altijd af... wanneer is het nou zwart bij klussen. Een vriend van me bijv. is schilder en m ijn huis moet geschilderd worden. Hij komt dat in zijn vrije tijd bij mij doen en ik geef hem er iets voor, misschien zelfs wel per uur. Is het dan zwart bijklussen?
Dat is volgens de belastingdienst idd zwart werk.

De Nederlandse regels zijn zo, dat alle inkomen die je hebt (met uitzondering van 2.000 euro binnen naaste familie) belastbaar is. Dus ook als jij je vriend zomaar geld geeft, is dat voor hem inkomen, en is dat dus in principe belastbaar.

De regels zijn zo dat jij hem vrij het geld kan geven (de klant hoeft dus niets te doen), en dat die klusjesman dit moet invullen op zijn belastingaangifte onder 'extra inkomen'. Wel ben jij verplicht om, als redelijkerwijs verwacht kan worden dat hij zwart werkt (bv laag uurloon), dit aan te geven. Doe je dat niet, dan ben je in principe even schuldig, en kan je vervolgd en veroordeeld worden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

jvdg schreef:
memento schreef:
In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Ja dat is waar. Ik heb bij een ouderling gewerkt in een winkel en die had veel mensen in dienst maar de helft werkte zwart......Waarom trek je het in twijfel? Zijn ouderlingen te goed om zoiets te doen? Nee ze hebben alleen een voorbeeldfunctie en je mag verwachten dat hij het niet doet. En nee ik ga geen kerkverbanden en namen noemen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

vlinder schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:
In onze kerken wordt regelmatig (behandeling 8e gebod) over deze materie gepreekt
Behalve in de streken waarin dit echt hoogtij viert, tot zelfs in de kerkenraden toe (en wee de mens die het dan zonde noemt!)
Misschien heel naïef, maar is dit werkelijk waar?
Stiekum kan ik me voorstellen, maar dat men deze handelwijze openbaar durft te maken?
Ja dat is waar. Ik heb bij een ouderling gewerkt in een winkel en die had veel mensen in dienst maar de helft werkte zwart......Waarom trek je het in twijfel? Zijn ouderlingen te goed om zoiets te doen? Nee ze hebben alleen een voorbeeldfunctie en je mag verwachten dat hij het niet doet. En nee ik ga geen kerkverbanden en namen noemen.
:?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Geeft den keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is.
Matth. 22, vs. 21. :!:
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Heu, is dat niet duidelijk dan? :?: De belasting niet ontduiken :D
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:
Tiberius schreef:Wat bedoel je daar precies mee te zeggen?
Heu, is dat niet duidelijk dan? :?: De belasting niet ontduiken :D
Dat wisten we al. :wink:
Hoewel niet iedereen die dat weet, zich daaraan houdt.

De vraag is: hoeveel is "des keizers" en hoeveel is "Gods"?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

en hoeveel hou je voor jezelf. Volgens mij zijn er weinig mensen in Nederland die het zo slecht hebben dat ze moeten kiezen aan wie ze geven, aan de "keizer" of aan God... Gewoon belasting betalen en God geven wat Hem toebehoort... en dan blijft er genoeg over, tenzij je een dure woning, dikke auto etc. wil :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:De vraag is: (1) hoeveel is "des keizers" en (2) hoeveel is "Gods"?
Wat (1) betreft: als het gaat om de fiscus kunnen we dat allemaal terugvinden in de diverse belastingwetten. Daarin staat redelijk exact hoeveel belasting we wanneer verschuldigd zijn en voor welke uitzonderingen we mogelijk in aanmerking komen.

Wat (2) betreft: dat kunnen we terugvinden in de Bijbel, hoewel er natuurlijk conflicten kunnen ontstaan tussen (1) en (2). In dat geval geldt dat we God meer moeten gehoorzamen dan mensen. Ik vind het daarbij altijd frappant dat Jezus in dit verhaal eigenlijk heel simpel zegt: 'Geef de overheid wat je haar volgens de wet verschuldigd bent'. Hij geeft bijvoorbeeld geen ontsnappingsclausules voor situaties waarin van ons belastinggeld dingen worden bekostigd die tegen God ingaan. En reken maar dat dat ook toen gebeurde. Ik denk daarom niet dat we dat als excuus mogen gebruiken.
De kern is naar mijn idee dat we onze tienden moeten geven aan God, maar dat er eigenlijk vooral wordt gekeken naar hoe ('God heeft een blijmoedige gever lief') en van hoeveel we geven (denk aan het verhaal van de arme weduwe met haar ene penning).
Plaats reactie