Belijdenis....des Geloofs of van de Leer?

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Op welk deel van de quote reageer je nu Jolanda??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Op welk deel van de quote reageer je nu Jolanda??
de quote van Geka, sorry voor de onduidelijkheid :oops:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Je doet belijdenis van je geloof, en je schaart je achter de leer... maar hoe uitgebreid je dat moet bekijken? Volgens mij heeft het belijdenisformulier het over de leer die in de apostolische geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de kerk geleerd wordt. Zo is het in ieder geval in de GKv. Dan kan je afgvragen: Onderschrijf je de hele leer? Of wat in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat?

Te vaak wordt de belijdenis gebruikt om mensen voor hun leven lang aan een bepaald kerkverband te koppelen. Een soort ledenwerving voor kerkgenootschappen... ipv Ledenwerving van Christus lichaam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Ook, zou ik zeggen. Maar uiteindelijk is het de kerkenraad die als verantwoordelijk orgaan 'beslist' of de belijdeniscatechisanten worden 'aangenomen' en worden toegelaten tot het doen van openbare geloofsbelijdenis.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geka schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef:
Geka schreef: En daar mag en moet een kerkenraad toch gericht naar vragen?
Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Ook, zou ik zeggen. Maar uiteindelijk is het de kerkenraad die als verantwoordelijk orgaan 'beslist' of de belijdeniscatechisanten worden 'aangenomen' en worden toegelaten tot het doen van openbare geloofsbelijdenis.
Ik dacht dat een prdikant ook deel maakte van de kerkeraad
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Quint
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2007, 21:58
Locatie: Centrum des lands

Bericht door Quint »

Ook, zou ik zeggen. Maar uiteindelijk is het de kerkenraad die als verantwoordelijk orgaan 'beslist' of de belijdeniscatechisanten worden 'aangenomen' en worden toegelaten tot het doen van openbare geloofsbelijdenis.[/quote]

Natuurlijk is het de kerkenraad die de beslissing neemt, hetgeen natuurlijk geen eenvoudige opgave is. Tijdens de belijdeniscatachisatie dient de predikant te onderzoeken wat de persoonlijke verhouding van de catachisant met God is. Dit dient bij het aannemen zwaar te wegen. Bij mijn belijdenis (GG, 50 jaar geleden) is mij nooit iets gevraagd over mijn geloof. Wel werd mij verteld, dat ik dan lid werd van de kerk en mocht stemmen. Het ging dus om het lidmaatschap en niet over geloof. Ik betreur dit wel en ik ben bang dat het momenteel niet veel anders is. Voor zover ik weet worden in de GG bij het doen van belijdenis de vragen van Voetius gesteld, met weglating van de laatste (5e) vraag, die over het aangaan aan het HA gaat. Hiermee is de kracht van een persoonlijke belijdenis wel weggehaald en is de mogelijkheid geschapen om belijdenis te doen om gewoon lid te worden.
Geloven is vertrouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Quint schreef:OVoor zover ik weet worden in de GG bij het doen van belijdenis de vragen van Voetius gesteld, met weglating van de laatste (5e) vraag, die over het aangaan aan het HA gaat. Hiermee is de kracht van een persoonlijke belijdenis wel weggehaald en is de mogelijkheid geschapen om belijdenis te doen om gewoon lid te worden.
Er staan 4 vragen achter het Kort Begrip (in GBS Bijbels althans).
Zijn dat vier vragen van Voetius? En hoe luidt dan de vijfde precies?

PS> Voor alle duidelijkheid: deze vragen staan achter het Kort Begrip:

1. Verklaart gij de leer van onze kerk, voorzover gij haar geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Schrift?
2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis van de zaligmakende leer volstandig te zullen blijven en in haar te zullen leven en sterven?
3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdeins met goede werken te zullen versieren?
4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te ontgaan?
Gebruikersavatar
Quint
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2007, 21:58
Locatie: Centrum des lands

Bericht door Quint »

Tiberius schreef:
Quint schreef:OVoor zover ik weet worden in de GG bij het doen van belijdenis de vragen van Voetius gesteld, met weglating van de laatste (5e) vraag, die over het aangaan aan het HA gaat. Hiermee is de kracht van een persoonlijke belijdenis wel weggehaald en is de mogelijkheid geschapen om belijdenis te doen om gewoon lid te worden.
Er staan 4 vragen achter het Kort Begrip (in GBS Bijbels althans).
Zijn dat vier vragen van Voetius? En hoe luidt dan de vijfde precies?

PS> Voor alle duidelijkheid: deze vragen staan achter het Kort Begrip:

1. Verklaart gij de leer van onze kerk, voorzover gij haar geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Schrift?
2. Belooft gij, door de genade Gods, in de belijdenis van de zaligmakende leer volstandig te zullen blijven en in haar te zullen leven en sterven?
3. Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdeins met goede werken te zullen versieren?
4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te ontgaan?
Ik zei al voorzichtig "Voor zover ik weet:. Ik heb dit (de 5 vragen) vernomen van een vooraanstaand persoon in de GG. Het antwoord heb ik nu niet, maar ik hoop er spoedig op terug te komen.
Geloven is vertrouwen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik weet dat een aantal versies van het formulier voor de bediening van de doop aan volwassenen vijf vragen bevat, waaronder deze vraag:

Ten vierde: Gelooft gij alles wat in de artikelen van het christelijk geloof is samengevat en naar het Woord van God in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, en zult gij in dit geloof door de genade Gods standvastig blijven in leven en sterven? Belooft gij in de gemeenschap van deze christelijke kerk u getrouw te stellen onder de bediening van het Woord en te volharden in het gebruiken van het heilig Avondmaal?

Het zou natuurlijk opmerkelijk zijn als deze vraag niet bij de geloofsbelijdenis wordt gesteld maar wel bij de volwassendoop.

Voetius was in ieder geval duidelijk. Wie belijdenis doet moet ook aan het avondmaal aangaan, die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is ook altijd de lijn van de reformatie geweest.... tot de Nadere Reformatie kwam en op sommige punten afweek van de lijn van de Reformatie. Sowieso op dit punt. Laat men die vijfde vraag maar weer invoeren. Dan wordt belijdenis doen ook niet iets gewoons, ja zeggen tegen de leer, zonder dat het wat hoeft te zeggen over je geloofsleven... behalve dat je nooit kritiek op de leer zal hebben en verder maar zal afwachten.

Voor een uitgebreid verhelderend artikel over belijdenis en avondmaal in de lijn van de Reformatie:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 4375&page=
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

JolandaOudshoorn schreef:
Geka schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vlinder schreef: Hmm....ik ben lid geweest in een kerk waar geen één diaken aanging en ook één ouderling nooit aanging. Niet echt een goed voorbeeld voor de jeugd. En dit is niet 1 kerk. De andere gemeente waar ik toen als dooplid naar overging, ging maar 1 diaken aan, verder gingen er geen diakenen aan. En ja het waren alletwee ger. gems met allebei meer dan 2000 (doop) leden! Ik vond dat erg verdrietig. Maar die ene ouderling die niet aanging stond in hoge achting bij de hele kerk, want o, wat had die man een strijd, en ja de dominee en hele kerkenraar geloofde dat hij bekeerd was maar hijzelf geloofde het niet dus is hij nooit aangegaan.
Ik denk dat dit in de eerste plaats aan de orde moet komen bij de predikant waar belijdeniscatechesatie wordt afgelegd.
Ook, zou ik zeggen. Maar uiteindelijk is het de kerkenraad die als verantwoordelijk orgaan 'beslist' of de belijdeniscatechisanten worden 'aangenomen' en worden toegelaten tot het doen van openbare geloofsbelijdenis.
Ik dacht dat een prdikant ook deel maakte van de kerkeraad
Uiteraard, maar hij niet als predikant in persoon degene die alleen verantwoordelijk is voor het toelaten van personen tot openbare geloofsbelijdenis. Die verantwoordelijkheid rust op de kerkenraad als geheel, waarvan de predikant slechts 1 persoon is.

Praktisch gezien zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat de predikant de meeste mogelijkheden heeft om hierover met belijdeniscatechisanten in gesprek te gaan, maar de verantwoordelijkheid als zodanig om catechisanten toe te laten tot het doen van belijdenis ligt bij de kerkenraad als geheel.

Overigens laat de reactie van Quint iets zien van datgene wat ik zou willen bestempelen als een verkeerde ontwikkeling. Geloofsbelijdenis devalueert dan tot belijdenis van de waarheid afleggen. Dat kan en mag niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:... Dat is ook altijd de lijn van de reformatie geweest.... tot de Nadere Reformatie kwam en op sommige punten afweek van de lijn van de Reformatie. Sowieso op dit punt.
(...)
Voor een uitgebreid verhelderend artikel over belijdenis en avondmaal in de lijn van de Reformatie:
Je eerste bewering klopt niet helemaal. Lees het door jezelf aangewezen artikel maar door.
Daar geeft dr. Bouwman terecht aan, dat deze vier vragen reeds op de Dordtse Synode (1618/1619) zijn vastgesteld.
H. Bouwman schreef:Deze vragen drukken in het wezen uit wat van den beginne in de Gereformeerde kerken, door Calvijn, a Lasco, het convent van Wezel werd gewenscht, en wat gesteld is in de vragen, die in de Liturgische geschriften, door de synode van Dordrecht (1618/19) aanvaard, aan het avondmaalsformulier voorafgaan, en die in de onderscheidene plaatse­lijke kerken in gebruik geweest zijn, en nog zijn.
Overigens ben ik met je eens, dat het belijdenis des geloofs is, en niet uitsluitend van de leer mag zijn.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Weten jullie, een aantal maanden geleden heb ik een topic gestart met zo'n beetje de zelfde vragen als Rens nu stelt. Zij het wat anders verwoord. Een heleboel van jullie hebben daarin meegedacht. En toch heb ik nog steeds niet het antwoord op de vraag waar belijdenis doen nu eigenlijk vandaan komt.
SOmmige van jullie schrijven dat de Heere dat vraagt.
Vraagt de Heere een belijdenis om je aan te sluiten bij een kerkverband? Vraagt de Heere dat je deze belijdenis aan de hand van een formulier in het openbaar moet af leggen?
Óf vraagt de Heere dat je Belijdenis moet doen van het waarzaligmakend geloof dat de Heere in je gewerkt heeft?
Volgens mij gaat het daar toch om?

Zie ook dit topic
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mee eens, die 4 vragen zijn ook prima, maar tegelijkertijd was het dus ook normaal om dan ook aan het avondmaal aan te gaan. Die 5e vraag is niet per se nodig, bij mij in de kerk gaan de jongeren die belijdenis doen daarna ook aan het avondmaal aan, tegelijkertijd zie je wel dat men daarom ook wel goed nadenkt over het doen van belijdenis, het is volgens mij geen gewoonte voor de meesten. Maar op het moment dat het normaal wordt om na je belijdenis niet aan het avondmaal te gaan stel ik dat het goed zou ijn om die 5e vraag maar weer toe te voegen. Als mensen namelijk wel geloofsbelijdenis willen doen maar niet aan het avondmaal aan willen daarna, klopt er iets niet. Waarom doe je dan geloofsbelijdenis, als je gelooft mag je ook het offer van Christus en je redding gedenken en geloven aan de tafel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie