Belijdenis....des Geloofs of van de Leer?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Edele Strijdster: Het laatste; daar gaat het om: het geloof dat God je geschonken heeft.

Lees het artikel maar eens, waar Marnix naar wijst. Ik heb nog niet helemaal doorgelezen, maar in de gauwigheid te zien staan daar behartenswaardige dingen.
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

JolandaOudshoorn schreef:Sommigen kerken/gemeentes hebben niet de voorwaarde dat je belijdend lid moet zijn, wil je je kind laten dopen, dooplid volstaat dan.Hiermee voorkom je dat mensen belijdenis gaan doen omdat het nu eenmaal zo hoort en moet.
In deze redenering klopt ook iets niet! Want hoe kan je nu laten dopen als je niet gelooft? Waarvoor doop je dan? Zowel H. Avondmaal als H. Doop zijn nauw verbonden aan geloof!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

seri schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Sommigen kerken/gemeentes hebben niet de voorwaarde dat je belijdend lid moet zijn, wil je je kind laten dopen, dooplid volstaat dan.Hiermee voorkom je dat mensen belijdenis gaan doen omdat het nu eenmaal zo hoort en moet.
In deze redenering klopt ook iets niet! Want hoe kan je nu laten dopen als je niet gelooft? Waarvoor doop je dan? Zowel H. Avondmaal als H. Doop zijn nauw verbonden aan geloof!
Gelovig zijn is niet per se voorbehouden aan diegenen die in het openbaar daarvan belijdenis hebben afgelegd. Natuurlijk is het niet onlogisch als een gelovige daar op zeker moment ten overstaan van de gemeente en God in het openbaar belijdenis van wil doen. Maar als je dat gaat koppelen aan zaken als dopen of trouwen loop je het risico dat je van belijdenis doen een voorwaardelijke zaak maakt. Bovendien is het beantwoorden van de doopvragen eigenlijk al een (openbare) belijdenis op zich! In onze gemeente is het wel zo dat stellen die trouwen of kinderen laten dopen en die nog geen belijdenis hebben gedaan, door de predikant worden uitgenodigd voor de belijdeniskring.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

seri schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Sommigen kerken/gemeentes hebben niet de voorwaarde dat je belijdend lid moet zijn, wil je je kind laten dopen, dooplid volstaat dan.Hiermee voorkom je dat mensen belijdenis gaan doen omdat het nu eenmaal zo hoort en moet.
In deze redenering klopt ook iets niet! Want hoe kan je nu laten dopen als je niet gelooft? Waarvoor doop je dan? Zowel H. Avondmaal als H. Doop zijn nauw verbonden aan geloof!
Nee, daar heb je ok gelijk in. Met het voelt als een keuze, een hoge drempel bij de belijdenis of bij de doop. Daarnaast wordt er wel aan de ouders gevraagd die dopen zonder belijdenis hebben gedaan, of ze beseffen waarop ze ja zeggen. Want in feite si dat ookeen belijdenis!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

In de kerk waar ik belijdend lid van ben, is het zaak dat de doopouders tenminste dooplid zijn.

Je ziet evenwel daarna wel gebeuren dat die doopouders daarna zich bezinnen op de geloofsbelijdenis, en die belijdenis alsnog, op een iets later tijdstip desnoods, zullen afleggen.

Maar bovenal geldt, dat je belijdenis van je GELOOF aflegt, en niet zozeer van de leer van de kerk an sich. Dat laatste vind ik dan bezijden de belijdenis des gelóófs staan.

Dat je je door het afleggen van de belijdenis aangeeft dan ook de leer van de kerk te aanvaarden alsmede het opzicht van de kerk over leer en leven, dat is dan weer een ándere zaak, wel ermee verbonden, maar geen vertrekpunt.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:
Quint schreef:OVoor zover ik weet worden in de GG bij het doen van belijdenis de vragen van Voetius gesteld, met weglating van de laatste (5e) vraag, die over het aangaan aan het HA gaat. Hiermee is de kracht van een persoonlijke belijdenis wel weggehaald en is de mogelijkheid geschapen om belijdenis te doen om gewoon lid te worden.
Er staan 4 vragen achter het Kort Begrip (in GBS Bijbels althans).
Zijn dat vier vragen van Voetius? En hoe luidt dan de vijfde precies?

PS> Voor alle duidelijkheid: deze vragen staan achter het Kort Begrip:

1. Verklaart gij de leer van onze kerk, voorzover gij haar geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Schrift?
Ai, dat kan ik niet onderschrijven. Als dat in elk kerkverband zo gevraagd wordt, wie heeft dan de waarheid??
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Re:

Bericht door Josephus »

Bonny schreef:Ai, dat kan ik niet onderschrijven. Als dat in elk kerkverband zo gevraagd wordt, wie heeft dan de waarheid??
Troost je, niet elk kerkverband gebruikt de vragen van Voetius... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Bonny »

Josephus schreef:
Bonny schreef:Ai, dat kan ik niet onderschrijven. Als dat in elk kerkverband zo gevraagd wordt, wie heeft dan de waarheid??
Troost je, niet elk kerkverband gebruikt de vragen van Voetius... ;)
Alleen de ware natuurlijk, want de rest is.... :haha
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bonny schreef:
Tiberius schreef:
Quint schreef:OVoor zover ik weet worden in de GG bij het doen van belijdenis de vragen van Voetius gesteld, met weglating van de laatste (5e) vraag, die over het aangaan aan het HA gaat. Hiermee is de kracht van een persoonlijke belijdenis wel weggehaald en is de mogelijkheid geschapen om belijdenis te doen om gewoon lid te worden.
Er staan 4 vragen achter het Kort Begrip (in GBS Bijbels althans).
Zijn dat vier vragen van Voetius? En hoe luidt dan de vijfde precies?

PS> Voor alle duidelijkheid: deze vragen staan achter het Kort Begrip:

1. Verklaart gij de leer van onze kerk, voorzover gij haar geleerd, gehoord en beleden hebt, te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Schrift?
Ai, dat kan ik niet onderschrijven. Als dat in elk kerkverband zo gevraagd wordt, wie heeft dan de waarheid??
allemaal :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie