(staats)loterij

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: (staats)loterij

Bericht door Orchidee »

Misschien ter geruststelling; ik speel ook niet met een loterij mee maar ken genoeg mensen (mede-christenen) die wel met een loterij meespelen en daar soms nog wat winnen ook en ze delen dat ook met anderen die het minder hebben en als ik dat dan opmerk, denk ik: toch mooi dat extraatje!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: (staats)loterij

Bericht door Vorst »

Tja, ik kan ook niet zo veel met de vaak gebruikte bezwaren.
Grootste probleem lijkt me dat het verslavend kan werken, en dat je er ongemerkt meer geld aan uitgeeft dan verstandig is.

Ik neem niet actief deel aan loterijen, maar als ik een staatslot krijg (als aanmeldingsgeschenk, bij een bestelling, etc.) dan gebruik ik deze zeker wel. Laatst leverde dat nog € 16,00 op. Zo. :D
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (staats)loterij

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Als je meedoet met de postcodeloterij voor de goede doelen is het wellicht niet zondig maar wel tamelijk dom. Als je de helft van het bedrag extra uitgeeft aan goede doelen kun je in veel gevallen nog belastingteruggave daarover krijgen ook.

En voor het overige zie ik niet in wat er zondig zou zijn aan loten, maar wel aan hebzucht. Als je een mooie fiets kunt winnen, en dat een stimulans is om mee te doen aan zo'n loterij voor het goede doel, is dat dan zondige hebzucht? Ik zou dat in ieder geval niet durven beweren.
Tja, wat te denken van alle mensen (ook veel refo's) die van alles liken en delen op facebook om e.a te winnen, kleding, meubels, auto's, van alles wat zie je voorbijkomen, like en deel deze pagina om te winnen en dergelijke.
Dat lijkt mij wel hebzucht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (staats)loterij

Bericht door eilander »

Panny schreef:Zie het antwoord van deze dominee:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/192 ... m-of-we-w/
Ik had het nog niet gelezen, maar het komt volgens mij precies overeen met wat ik eerder schreef. Dat is in elk geval een antwoord op de vraag van @Orchidee: waarom het één niet, en het ander wel?

@ejvl: wat ik op Facebook langs zie komen, is overigens ook meestal van een niet al te grote waarde. Dat lijkt me geen probleem. Maar misschien kijk ik niet zo goed, want ik heb een enorme hekel aan dit soort acties. Facebook is leuk, maar ik vind deze deel-en-winacties ronduit vervelend.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (staats)loterij

Bericht door ejvl »

eilander schreef: @ejvl: wat ik op Facebook langs zie komen, is overigens ook meestal van een niet al te grote waarde. Dat lijkt me geen probleem. Maar misschien kijk ik niet zo goed, want ik heb een enorme hekel aan dit soort acties. Facebook is leuk, maar ik vind deze deel-en-winacties ronduit vervelend.
Ik zie het tegenwoordig bijna niet meer omdat ik die persoon gelijk uitschakel omdat ik net als jij dit vervelend vind.
Dingen die ik voorbij zie (zag) komen waren bijvoorbeeld nieuwe meubels, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe auto, maar ook hele kleine zaken inderdaad. Het is een soort loterij die geen geld kost, maar ik denk meestentijds wel voortkomt uit hebzucht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (staats)loterij

Bericht door Mara »

eilander schreef: @ejvl: wat ik op Facebook langs zie komen, is overigens ook meestal van een niet al te grote waarde. Dat lijkt me geen probleem. Maar misschien kijk ik niet zo goed, want ik heb een enorme hekel aan dit soort acties. Facebook is leuk, maar ik vind deze deel-en-winacties ronduit vervelend.
Het was laatst in het nieuws dat vrijwel niemand iemand kent die ooit een grote prijs bij zoiets zou hebben gewonnen.
Ook zijn er mensen die blij worden gemaakt met een nieuwe keuken, maar dan een cheque krijgen voor een bedrag waar je echt geen nieuwe keuken voor kunt laten plaatsen.
Voor een producent of leverancier is het gewoon een vrij voordelige manier van reclame maken.
En is iedereen zich bewust van (het gebrek aan) privacy?
Alles wat je doet op www onder je eigen naam wordt opgeslagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: (staats)loterij

Bericht door GGotK »

Net las ik een klein berichtje uit de Telegraaf (het bericht is langer maar daar zit een slotje op):

Ex-verslaafde SGP-prominent vertelt levensverhaal

Hij vergokte geld van anderen, tonnen in totaal. Schokkend, zeker als je een prominent SGP’er bent, met ook nog vooraanstaande rollen binnen kerk en reformatorische hulpclub. Arjan van Essen heeft er binnen zijn godshuis schuldbelijdenis voor gedaan en onderwierp zich daarbuiten aan vijf jaar schuldsanering. En nu is het tijd voor een theaterproductie over zijn aangrijpende levensverhaal: de gokverslaafde die zichzelf speelt.

Zo kom je van de ene discussie (gokverslaving) in een andere discussie (theater).
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (staats)loterij

Bericht door DDD »

Mooi artikel hoor.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: (staats)loterij

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef:Net las ik een klein berichtje uit de Telegraaf (het bericht is langer maar daar zit een slotje op):

Ex-verslaafde SGP-prominent vertelt levensverhaal

Hij vergokte geld van anderen, tonnen in totaal. Schokkend, zeker als je een prominent SGP’er bent, met ook nog vooraanstaande rollen binnen kerk en reformatorische hulpclub. Arjan van Essen heeft er binnen zijn godshuis schuldbelijdenis voor gedaan en onderwierp zich daarbuiten aan vijf jaar schuldsanering. En nu is het tijd voor een theaterproductie over zijn aangrijpende levensverhaal: de gokverslaafde die zichzelf speelt.

Zo kom je van de ene discussie (gokverslaving) in een andere discussie (theater).
Het lijkt me dat hij zijn verhaal wil vertellen om anderen een spiegel voor te houden. Lijkt me niets mis mee.
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: (staats)loterij

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:
GGotK schreef:Net las ik een klein berichtje uit de Telegraaf (het bericht is langer maar daar zit een slotje op):

Ex-verslaafde SGP-prominent vertelt levensverhaal

Hij vergokte geld van anderen, tonnen in totaal. Schokkend, zeker als je een prominent SGP’er bent, met ook nog vooraanstaande rollen binnen kerk en reformatorische hulpclub. Arjan van Essen heeft er binnen zijn godshuis schuldbelijdenis voor gedaan en onderwierp zich daarbuiten aan vijf jaar schuldsanering. En nu is het tijd voor een theaterproductie over zijn aangrijpende levensverhaal: de gokverslaafde die zichzelf speelt.

Zo kom je van de ene discussie (gokverslaving) in een andere discussie (theater).
Het lijkt me dat hij zijn verhaal wil vertellen om anderen een spiegel voor te houden. Lijkt me niets mis mee.
Of dit middel effectief is waag ik te betwijfelen, maar dat hangt uiteraard van je doelgroep af. Ik had gehoopt dat 'het reformatorisch volksdeel ' de doelgroep zou zijn.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (staats)loterij

Bericht door DDD »

Waarom?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: (staats)loterij

Bericht door Delftenaar »

ejvl schreef:Tja, wat te denken van alle mensen (ook veel refo's) die van alles liken en delen op facebook om e.a te winnen, kleding, meubels, auto's, van alles wat zie je voorbijkomen, like en deel deze pagina om te winnen en dergelijke.
Dat lijkt mij wel hebzucht.
Wat mij daaraan vooral verbaasd is de goedgelovigheid. Denken ze nu echt een auto te krijgen als een bericht aan tien andere personen wordt doorgestuurd? Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat dit nep is.
Deze variant komt in onze kringen vooral voor rond goede doelen. In de trant van: "stuur dit bericht door en dat arme jongentje/meisje in Haïti kan naar school."
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (staats)loterij

Bericht door DDD »

Ik lees net dat dit muisje nog een droevig staartje heeft. Heel merkwaardig. Het vervelende is dat een rechter hier moeilijk wat aan kan doen omdat een beroep op geloofsovertuiging toch zwaar weegt. Ook al is het flauwekul, zoals in dit geval.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2577223 ... klas-staan

Ik begrijp inmiddels van andere forumleden dat het artikel niet compleet is. Dat maakt mijn conclusie mogelijk ook onjuist.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 sep 2018, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (staats)loterij

Bericht door eilander »

Ik wijs je maar weer op het woordje flauwekul. Waarom toon je toch steeds weer met dit soort woorden aan dat je dingen in onze gezindte gewoon niet aanvoelt?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (staats)loterij

Bericht door DDD »

Ik heb getwijfeld over dat woord. Maar ik neem het toch voor mijn rekening.

Het is flauwekul dat een docent om deze reden zou worden ontslagen terwijl leerlingen wel een theatervoorstelling mogen geven. Overigens kan het prima zijn dat deze docent niet in het reformatorisch onderwijs past, maar niet om deze reden.

Los daarvan kun je ook aanvoelen dat iets gevoelig ligt en dat toch flauwekul vinden.
Plaats reactie