(staats)loterij

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Kaw schreef:Sorry Pars. Deze maand 13,5 euro gewonnen met een staatslot die ik onverwachts gratis over de post kreeg. Wat is de kans dat je een combinatie van die 2 krijgt?
Mijn uitspraak is wat gechargeerd. Als je grootste doel is om binnen een maand een miljoen te bezitten dan is meedoen aan de staatsloterij zeker niet irrationeel.

De kans kan ik zonder verdere gegevens niet geven :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

parsifal schreef:
Kaw schreef:Sorry Pars. Deze maand 13,5 euro gewonnen met een staatslot die ik onverwachts gratis over de post kreeg. Wat is de kans dat je een combinatie van die 2 krijgt?
Mijn uitspraak is wat gechargeerd. Als je grootste doel is om binnen een maand een miljoen te bezitten dan is meedoen aan de staatsloterij zeker niet irrationeel.

De kans kan ik zonder verdere gegevens niet geven :).
Het is heel simpel: indien je gemiddeld meer zou winnen dan dat je er in stopt, dan kon de loterij niet bestaan. Ik denk dat het rendement misschien maximaal op 30% ligt ofzo.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Kaw schreef:
parsifal schreef:
Kaw schreef:Sorry Pars. Deze maand 13,5 euro gewonnen met een staatslot die ik onverwachts gratis over de post kreeg. Wat is de kans dat je een combinatie van die 2 krijgt?
Mijn uitspraak is wat gechargeerd. Als je grootste doel is om binnen een maand een miljoen te bezitten dan is meedoen aan de staatsloterij zeker niet irrationeel.

De kans kan ik zonder verdere gegevens niet geven :).
Het is heel simpel: indien je gemiddeld meer zou winnen dan dat je er in stopt, dan kon de loterij niet bestaan. Ik denk dat het rendement misschien maximaal op 30% ligt ofzo.
Met een natuurkundeleraar heb ik een keer de kans uitgerekend dat je de hoofdsprijs wint bij een bepaalde lotterij. Weet niet meer welke lotterij we genomen hebben maar de kans was 1 op 10.000.000
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Daar heb je geen natuurkundeleraar voor nodig. Als er 1 hoofdprijs is en er zijn x loten is de kans 1 op x.

Volgens mij vinden veel mensen een prijs van 1000 of 10000 ook wel aardig.

Overigens: ik zie beroepshalve veel priveadminsitraties. Ongeveer half Nederland doet mee met de Staatsloterij. En heel Nederland met de Postcodeloterij. Ook ons soort mensen. Onder het motto van: als hij in mijn straat valt, wil ik er niet naast zitten.

Maar fundamentele prijzen heb ik nog vrijwel nooit gezien. Eénmaal een keer 1000 gulden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ongeveer half Nederland doet mee met de Staatsloterij. En heel Nederland met de Postcodeloterij.
O, ben ik geëmigreerd?
Geen bericht van gehad :roll:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

refo schreef: En heel Nederland met de Postcodeloterij. Ook ons soort mensen.
Tja Hendrikus..............wij zijn van een andere planeet............was je dat even vergeten??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: (staats)loterij

Bericht door Orchidee »

Ik kan het nog steeds niet klein krijgen:
Meedoen met een loterij op een kerkverkoping waarmee je kans maakt op een verzorgde gezinsvakantie of een jaar lang gratis babyverzorgingsproducten, of...enz.
De plaatselijke supermarkten organiseren weleens een kassabonnenactie waardoor je het kan treffen om flinke geldprijzen te verdienen.
En je mag als christen niet meedoen aan bijv de postcodeloterij, die er ook goede doelen mee sponsort.
Ik begrijp het niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (staats)loterij

Bericht door -DIA- »

Er staat geschreven: De Heere uw God zult gij niet verzoeken... Of niet? Lijkt me duidelijk.
Wat de verkopen op vrouwenverenigingen betreft, tja daar heb ik ook wel mijn bedenkingen tegen.
Het gebeurt in ieder geval wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: (staats)loterij

Bericht door emigrant »

Wanneer begint het verzoeking te worden?

En speel je dan ook geen gezelschapsspellen? Denksport zoals puzzels?

Ik vind de zogenaamde bijbelse onderbouwing niet met loterijen mee te doen wel heel ver gezocht.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (staats)loterij

Bericht door eilander »

Kijk, je kunt natuurlijk zeggen: het principe is hetzelfde, dus allebei afkeuren. Maar als je dat doortrekt, kun je ook geen snoepje dat over is, onder je kinderen verloten met een getal onder de 10.

Daarom denk ik dat je hier wel de proportionaliteit in ogenschouw moet nemen. Als je als gewone werkman met een modaal inkomen in een keer een miljoen kunt winnen, doet dat iets met je. Hebzucht, jaloezie, en weet ik wat al niet meer.

Allerlei vreemde effecten die hierbij een rol spelen, doen zich voor zover ik weet niet voor bij dit soort acties van de kerk. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord van deze (in mijn ogen extreme) prijzen. Meestal gaat het toch over iets met een waarde van max. € 100 - dacht ik. Maar ik ben geen groot liefhebber van verkopingen....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: (staats)loterij

Bericht door Orchidee »

Nou een nieuwe fiets van een A merk winnen gaat toch over iets meer dan 100 € en een gezinsvakantie voor 2 wk op een bepaald park is ook geen 100€.
Dus wat is veel, wat is acceptabel?
Wat doe je ermee?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (staats)loterij

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Nou een nieuwe fiets van een A merk winnen gaat toch over iets meer dan 100 € en een gezinsvakantie voor 2 wk op een bepaald park is ook geen 100€.
Dus wat is veel, wat is acceptabel?
Wat doe je ermee?
Het is natuurlijk niet met een schaartje te knippen, zo van: € 100 mag wel, maar € 101 niet meer.
Het gaat mij om de hoofdgedachte, en die is m.i.: je kunt niet iedere actie op een verkoping 1-op-1 gelijk schakelen met de postcodeloterij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: (staats)loterij

Bericht door Orchidee »

Dat is dus mijn (wellicht zeer naief) vraag.
Waarom het een wel en het ander niet?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: (staats)loterij

Bericht door Panny »

DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (staats)loterij

Bericht door DDD »

Als je meedoet met de postcodeloterij voor de goede doelen is het wellicht niet zondig maar wel tamelijk dom. Als je de helft van het bedrag extra uitgeeft aan goede doelen kun je in veel gevallen nog belastingteruggave daarover krijgen ook.

En voor het overige zie ik niet in wat er zondig zou zijn aan loten, maar wel aan hebzucht. Als je een mooie fiets kunt winnen, en dat een stimulans is om mee te doen aan zo'n loterij voor het goede doel, is dat dan zondige hebzucht? Ik zou dat in ieder geval niet durven beweren.

Ik ken overigens heel wat mensen die niet meedoen met de postcodeloterij. Ik denk niet dat dat in mijn familie of vriendenkring voorkomt. Maar wellicht ben ik naïef.
Plaats reactie