(staats)loterij

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

(staats)loterij

Bericht door plebe »

In onze gezindte is meedoen "not done".

Is dat bijbels te onderbouwen?
Wie helpt me?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

is het niet een soort van begeerte!?

als je 1 lot gekocht heb en je hebt niks gewonnen dan doe je nog een keer. nog niets gewonnen....tot dat je iets gewonnen heb!?

Ik zelf vindt het op een verkeerde manier aan geld komen! Ik werk liever om aan geld te komen! dan dat ik een lot koop!
Adorote

Bericht door Adorote »

Waar staat er ook al weer //// zij wierpen het lot /////
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zie ook dit topic.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Adorote schreef:Waar staat er ook al weer //// zij wierpen het lot /////
Tsja zeg, maar wel in een heel andere context. In ieder geval niet uit winstbejag.

Overigens ken ik ook de bijbelse onderbouwing niet van onze antipathie tegen loterijen. Ik dacht dat de voorzienigheid er dan bijgehaald werd. Hoe dan ook; ik heb geen behoefte aan de loterij.

Toch geld zat :lol:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

ik doe toch niet mee... maar als mensen geld aan loten willen uitgeven, prima. Als ze winnen moeten ze het echter niet allemaal vor zichzelf houden maar er verantwoord mee omgaan. Als ze niet winnen? Tja, jammer van het geld maar ja, voor honderden euro's aan hoeden en pakken kopen is dat ook :roll: :wink: :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Enkele rechtsere nadere reformatoren, zoals Smijtegeld, zagen alle spellen waarbij een element van willekeur was (dobbelstenen, spellen waarbij je willekeurig kaarten krijgt, etc) als zonde tegen Gods voorzienigheid. Hun opvatting was niet typerend voor het gereformeerde denken destijds.

In wezen ben ik niet tegen loterijen an sich, meer tegen de bijkomende elementen, zoals dat het hebberigheid opwekt, en dat het nutteloos geldverspillen is. Dat is precies de reden waarom ik de Staatsloterij afkeur, en loterijen op kerkelijke actiemarkten goedkeur.
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:Enkele rechtsere nadere reformatoren, zoals Smijtegeld, zagen alle spellen waarbij een element van willekeur was (dobbelstenen, spellen waarbij je willekeurig kaarten krijgt, etc) als zonde tegen Gods voorzienigheid. Hun opvatting was niet typerend voor het gereformeerde denken destijds.

In wezen ben ik niet tegen loterijen an sich, meer tegen de bijkomende elementen, zoals dat het hebberigheid opwekt, en dat het nutteloos geldverspillen is. Dat is precies de reden waarom ik de Staatsloterij afkeur, en loterijen op kerkelijke actiemarkten goedkeur.

Je bent tegen loterij of niet, dus ook kerkelijke loterijen, het is voor of tegen .
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:
memento schreef:Enkele rechtsere nadere reformatoren, zoals Smijtegeld, zagen alle spellen waarbij een element van willekeur was (dobbelstenen, spellen waarbij je willekeurig kaarten krijgt, etc) als zonde tegen Gods voorzienigheid. Hun opvatting was niet typerend voor het gereformeerde denken destijds.

In wezen ben ik niet tegen loterijen an sich, meer tegen de bijkomende elementen, zoals dat het hebberigheid opwekt, en dat het nutteloos geldverspillen is. Dat is precies de reden waarom ik de Staatsloterij afkeur, en loterijen op kerkelijke actiemarkten goedkeur.

Je bent tegen loterij of niet, dus ook kerkelijke loterijen, het is voor of tegen .
Onzin. Ik ben ook tegen joyriden, maar daarmee hoef ik toch nog niet tegen autorijden te zijn, zo van: Je bent voor het rijden in auto's of je bent tegen. Ik ben ook tegen teveel alcohol drinken en niet niet tegen genieten van een glas alcoholische drank. Dan ben je toch ook niet helemaal voor alcohol of helemaal tegen? Zo is het hiermee ook, je bent voor als er op een goede manier mee wordt oomgegaan en als dat niet zo is ben je tegen.

Simpel toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Leonora
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:34

Bericht door Leonora »

--
Laatst gewijzigd door Leonora op 12 mei 2008, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

memento schreef:Enkele rechtsere nadere reformatoren, zoals Smijtegeld, zagen alle spellen waarbij een element van willekeur was (dobbelstenen, spellen waarbij je willekeurig kaarten krijgt, etc) als zonde tegen Gods voorzienigheid. Hun opvatting was niet typerend voor het gereformeerde denken destijds.

In wezen ben ik niet tegen loterijen an sich, meer tegen de bijkomende elementen, zoals dat het hebberigheid opwekt, en dat het nutteloos geldverspillen is. Dat is precies de reden waarom ik de Staatsloterij afkeur, en loterijen op kerkelijke actiemarkten goedkeur.
Dat die ds nou net Smijtegeld moet heten :wink: .

Naast het argument van de hebberigheid is ook vaak genoemd dat geld uitgeven aan loterijen niet strookt met rentmeesterschap.
Je hebt het geld van de HEER gekregen, dat kun en mag je niet verkwisten in de molen van de willekeur.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Staatsloterij: Extra belasting voor mensen die slecht zijn in kansrekening :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Sorry Pars. Deze maand 13,5 euro gewonnen met een staatslot die ik onverwachts gratis over de post kreeg. Wat is de kans dat je een combinatie van die 2 krijgt?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Ik doe er stomweg niet aan mee, want het is bij voorbaat al weggegooid geld.

ik kan er wel wat beters mee doe.

en al zóú ik genoeg hebben, dan nóg niet, want ik vind het in grote mate de hebberigheid doen toenemen: landhuis, zwemba(n)d, tennisbaan etc etc.............ze spiegelen je van alles voor wat je allemaal met dat geld kunt doen, maar het is je gewoon eurotekens in de ogen brengen om maar zoveel mogelijk winst binnen te slepen door jou die loten te laten kopen!

maar Memento, jij bent tégen de Staatsloterij: hebberigheid opwekken en geldverspillen............maar je bent vóór een kerk-loterij.............hoe valt dat te rijmen? In de laatste loterij komt toch ook de hebberigheid om de hoek kijken van "kijken of ik die en die prijs kan winnen", en sta je dus ver af van Gods Voorzienigheid die mét de loterijen met voeten getreden wordt.....................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
kleuzien

Bericht door kleuzien »

Ik doe er ook niet aan mee. IN het kader van rentmeesterschap vraag ik me af of ik mijn geld (dat dus eigenlijk Gods geld is) op zo'n manier moet gebruiken. Het principe achter het hele gebeuren is toch dat je een hoop geld hoopt te winnen. En dan? Huis kopen, auto kopen, rentenieren... waar blijft God in dat hele plaatje?? Waar blijft je afhankelijkheid van Hem?
Plaats reactie