(staats)loterij

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: (staats)loterij

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
Heel goed geschreven artikel.
Zelf ben ik niet tegen het medium ‘film’. Wel vraag ik mij af in hoeverre door christenen het Bijbelse ‘filter’ nog als leidraad wordt gebruikt anno 2018.
Diverse zgn. onschuldige programma’s die ik in de laatste twee jaar heb gekeken, kennen een grote mate van taalverruwing. Ik scheer niet alles over een kam, want het goede hoeft niet te lijden onder het kwade. Ik zie echter wel meer kwaad dan goed, maar misschien kijk ik verkeerd.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Uit alles wat we waarnemen, is af te leiden dat de wereld oud is. En wat oud is, dat is nabij de verdwijning. Anders gezegd: De tekenen der tijden worden meer en meer, en in steeds toenemende snelheid waargenomen. Dit is één van de signalen. En het meest opmerkelijke signaal is wel de rust, de gelatenheid, of zelfs onverschilligheid onder al deze tekenen. We weten niet wanneer het einde zal zijn, maar ons is wel geboden om op de tekenen der tijden te letten.
Ja dat is waar weet dat de tijd nabij is, wat ga je er nee doen? Het constateren? Bang worden? Verlangend uitzien? Onrustig worden?
Neen, opmerken. Dat is de bedoeling dat ik bovenstaande schreef. Opmerking schijnt moeilijker te worden, vandaar.
Inderdaad. Wie merkt het op? Maar al zouden we in groten getale het opmerken, dan is er nog steeds niets gedaan om het tegen te gaan. Als 75% van de reformatorische gezindte bovenstaand artikel zou opmerken, dan is dat goed en dan zijn we een stapje verder, maar dan zijn er nog steeds geen maatregelen genomen. Met alleen 'opmerken' komen we er niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (staats)loterij

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
Heel goed geschreven artikel.
Zelf ben ik niet tegen het medium ‘film’. Wel vraag ik mij af in hoeverre door christenen het Bijbelse ‘filter’ nog als leidraad wordt gebruikt anno 2018.
Diverse zgn. onschuldige programma’s die ik in de laatste twee jaar heb gekeken, kennen een grote mate van taalverruwing. Ik scheer niet alles over een kam, want het goede hoeft niet te lijden onder het kwade. Ik zie echter wel meer kwaad dan goed, maar misschien kijk ik verkeerd.
Toen ik eerder opmerkte dat het mij verbaasde dat de reformatorische jongere generatie een abonnement op Netflix had, programma's kijkt zoals Wie is de mol, Boer zoekt vrouw, Arjen Lubach, kreeg ik het verwijt dat ik overdreef en dat het niet herkend werd.
Maar als iemand in het RD het schrijft, is het opeens wel waar.
Ik lees heel graag boeken, maar kan een mooie film ook waarderen.
Soms gaat het door beelden "leven".
Ik heb op family 7 weleens een film gezien over Paulus bijvoorbeeld, of de christenvervolging in Rome.
Als het een verantwoorde film is, is dat m.i. hetzelfde als een boek over dat onderwerp lezen.

Ik heb laatst met mijn dochter een film gezien over een meisje in Riyad (S.A.), zoals het nu is dus.
Dat land heeft geen filmcultuur, noch bioscopen. En mannen en vrouwen leven strikt gescheiden (in het openbaar).
Fascinerend om te zien hoe de islam vanwege het wetticisme vooral vrouwen in een wurggreep houdt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (staats)loterij

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:Uit alles wat we waarnemen, is af te leiden dat de wereld oud is. En wat oud is, dat is nabij de verdwijning. Anders gezegd: De tekenen der tijden worden meer en meer, en in steeds toenemende snelheid waargenomen. Dit is één van de signalen. En het meest opmerkelijke signaal is wel de rust, de gelatenheid, of zelfs onverschilligheid onder al deze tekenen. We weten niet wanneer het einde zal zijn, maar ons is wel geboden om op de tekenen der tijden te letten.
Ja dat is waar weet dat de tijd nabij is, wat ga je er nee doen? Het constateren? Bang worden? Verlangend uitzien? Onrustig worden?
Neen, opmerken. Dat is de bedoeling dat ik bovenstaande schreef. Opmerking schijnt moeilijker te worden, vandaar.
Inderdaad. Wie merkt het op? Maar al zouden we in groten getale het opmerken, dan is er nog steeds niets gedaan om het tegen te gaan. Als 75% van de reformatorische gezindte bovenstaand artikel zou opmerken, dan is dat goed en dan zijn we een stapje verder, maar dan zijn er nog steeds geen maatregelen genomen. Met alleen 'opmerken' komen we er niet.
Denken we dat we daar iets tegen kunnen doen? Kunnen we God weerstaan? Weet u raad? Nee, het gaat er enkel om op te merken, en dat mag toch wel een uitwerking hebben, want de tekenen zijn er ook niet voor niets, de wereld en de godsdienst zullen het niet verstaan en zich bekeren. Zie de voorbeelden ons gegeven, Noach en Lot. Het zou de Kerk verblijden en doen uitzien, en gaan roepen: Kom Heere Jezus! Waar zijn ze nog die onder de oordelen en valse godsdienst zuchten? Want reken er maar op dat het zeer benauwd gaat worden op deze aarde, en wie zal blijven staan? Als opmerken eens tot bekering mag leiden. We lezen in de Openbaringen meermalen: En zij hebben zich niet bekeerd. Dat is toch de tijd die we denken waar te nemen.

Ik had gezegd en ook gevoeld dat ik moest stoppen, en dat moet ik ook, maar dit dan nog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

Lees Jeremia 31 vanaf vers 1 tot 20 maar eens, DIA, daar staat wat anders.

En natuurlijk kunnen we als reformatorischen wel wat doen tegen het feit dat er massaal naar Netflix gekeken wordt en al wat dies meer zij. Of wou je beweren dat allen zondags op de preekstoel er tegen waarschuwen, voldoende is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (staats)loterij

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Lees Jeremia 31 vanaf vers 1 tot 20 maar eens, DIA, daar staat wat anders.

En natuurlijk kunnen we als reformatorischen wel wat doen tegen het feit dat er massaal naar Netflix gekeken wordt en al wat dies meer zij. Of wou je beweren dat allen zondags op de preekstoel er tegen waarschuwen, voldoende is?

In Jeremia 31 gaat verder waar hoofstuk 30 begint. Hier lezen we troostvolle woorden, ter bemoediging van de gevangenen. Ook dit hoofdstuk heeft een adres. De beloften hierin zijn niet algemeen voor ieder en de hele wereld. In de eerste plaats gaat het over de verlossing uit Babel. "Deze buitengewone grote en dierbare beloften waren een vaste grond der hoop, en een rijke bron van vreugde voor de arme gevangenen". Dan gaat Matthew Henry verder: "Wij mogen ze op onszelf toepassen en ze in het geloof aannemen".
Vanzelf wordt hier niet het historieel geloof bedoeld. Er is ook een keerzijde: Voor hen die niet geloven met een waar geloof:
Zie, een onweder des HEEREN, een grimmigheid is uitgegaan, een aanhoudend onweder; het zal blijven op het hoofd der goddelozen.
De hittigheid van des HEEREN toorn zal zich niet afwenden, totdat Hij gedaan, en daar gesteld zal hebben, de gedachten Zijns harten: in het laatste der dagen zult gij daarop letten.

Dan zet Matthew Henry: "Het doel van Zijn toorn, zowel als dat van Zijn liefde, zal bereikt worden; Hij zal de gedachten Zijns harten volbrengen". Dit is dan ook de reden waarom we op de tekenen der tijden moeten letten, naar ik vast geloof.
In de eerste plaats komt het aan of we een waar geloof hebben, of dat we alles algemeen toestemmen. In Jeremia 30 en 31 spreekt God tot vertroosting van Zijn volk.
Ik bedoelde niet om dit te doen en dat te laten. We moeten de zonden wel laten, maar op zich en uit ondzelf is dat enkel werkheiligheid. Niet genoeg om deze beloften op ons toe te passen, want dat kan alleen door het ware geloof.

Liever geen vragen meer nu.
Ik had gezegd en ook gevoeld dat ik moest stoppen, en dat moet ik ook.
Met doorvragen lukt het me niet.
En... was het maar zo dat er meer echt oprechte vragen waren.
Het is juist een andere kant die me zegt dat ik hier moet stoppen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:We lezen in de Openbaringen meermalen: En zij hebben zich niet bekeerd. Dat is toch de tijd die we denken waar te nemen.
Ik reageerde vooral op het feit dat jij doet voorkomen dat er helemaal niemand meer bekeerd wordt en het één en al afval is. Maar dan lees ik in Jeremia 31 vers 8 en 9: Zie, Ik zal hen aanbrengen uit het land van het noorden en zal hen vergaderen van de zijden der aarde; onder hen zullen zijn blinden en lammen, zwangeren en barenden tezamen; met een grote gemeente zullen zij herwaarts wederkomen. Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren; Ik zal hen leiden aan de waterbeken, in een rechten weg, waarin zij zich niet zullen stoten; want Ik ben Israël tot een Vader, en Efraïm, die is Mijn eerstgeborene.
En ook vandaag de dag worden er in onze kerken nog mensen tot die schare toegebracht. Daar mogen én moeten wij ons niet zorgen over maken. Want de Heere gaat dóór met Zijn kerkvergaderend werk totdat de laatste zal zijn toegebracht. En pas dán zal het einde er zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (staats)loterij

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:We lezen in de Openbaringen meermalen: En zij hebben zich niet bekeerd. Dat is toch de tijd die we denken waar te nemen.
Ik reageerde vooral op het feit dat jij doet voorkomen dat er helemaal niemand meer bekeerd wordt en het één en al afval is. Maar dan lees ik in Jeremia 31 vers 8 en 9: Zie, Ik zal hen aanbrengen uit het land van het noorden en zal hen vergaderen van de zijden der aarde; onder hen zullen zijn blinden en lammen, zwangeren en barenden tezamen; met een grote gemeente zullen zij herwaarts wederkomen. Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren; Ik zal hen leiden aan de waterbeken, in een rechten weg, waarin zij zich niet zullen stoten; want Ik ben Israël tot een Vader, en Efraïm, die is Mijn eerstgeborene.
En ook vandaag de dag worden er in onze kerken nog mensen tot die schare toegebracht. Daar mogen én moeten wij ons niet zorgen over maken. Want de Heere gaat dóór met Zijn kerkvergaderend werk totdat de laatste zal zijn toegebracht. En pas dán zal het einde er zijn.
Ik las het even in de context... Wat u zegt dat het kerk-vergaderend werk doorgaat tot het einde zal niemand u kunnen betwisten. We kunnen echter nergens een garantie vinden dat dit ook onder deze steeds meer God vergetende natie blijft. Als we letten op alle berichten die tot ons komen kunnen we er wel eens bevreesd voor zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: (staats)loterij

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:We kunnen echter nergens een garantie vinden dat dit ook onder deze steeds meer God vergetende natie blijft. Als we letten op alle berichten die tot ons komen kunnen we er wel eens bevreesd voor zijn.
Maar voor Gods volk blijft er dan een geweldig rijke troost over, in binnen- en buitenland: "En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen."
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ik las het even in de context... Wat u zegt dat het kerk-vergaderend werk doorgaat tot het einde zal niemand u kunnen betwisten. We kunnen echter nergens een garantie vinden dat dit ook onder deze steeds meer God vergetende natie blijft. Als we letten op alle berichten die tot ons komen kunnen we er wel eens bevreesd voor zijn.
Inderdaad, dat is zeker waar. Maar er zijn vandaag de dag nog steeds veel kinderen van God in Nederland. En dus mogen we tóch hoop hebben voor de toekomst. Er zijn er nog die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben. En zeker, de zonden zijn net zo erg als in de dagen van Lot, dat ben ik helemaal met je (je hoeft mij trouwens niet met 'u' aan te spreken hoor, dit even terzijde) eens. Maar het is wel zo dat er nog mensen zijn die met God en Zijn Woord rekening willen houden. De Heere betoont nog bemoeienissen te hebben met ons land! En juist dát zou ons tot verwondering moeten stemmen in deze zo ernstige tijd in ons wegzinkend vaderland. Dat was in Sodom niet meer het geval (waar ik niet mee wil zeggen dat wij beter zijn dan de Sodomieten!). Daarom kunnen (en moeten!) we maar beter bidden om een hervorming, in plaats van dat we gaan doemdenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
https://www.rd.nl/opinie/toneelspel-bli ... -1.1525807
Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van natuurfilms of documentaires, integendeel. Maar hij beschrijft, denk ik, goed waarom veel christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten wordt bekritiseerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/opinie/satan-be%C3%AF ... -1.1526056
Het RD van 8-11 schreef schreef:Toneel
Wel vaker verbaast mij de inconsistentie in gedrag in reformatorisch Nederland. Geen kermis, wel pretpark; geen tv, wel soapseries via internet enzovoorts. Maar afgelopen vrijdag kwam het samen in één krant (RD 2-11). Op de ene pagina wordt vermeld dat een reformatorische school een docent inderdaad zal ontslaan vanwege een theaterproductie, een paar pagina’s verder wordt in geuren en kleuren weergegeven hoe een groep jongeren afkomstig van een even reformatorische school een voorstelling zal houden inclusief toneel. Inhoudelijk overigens zeker wel waardevol, maar dat zal de gewraakte theaterproductie ook zijn.
Mr. D. J. H. van Dijk schreef al eerder over deze thematiek (RD 23-10). In tegenstelling tot hem blijf ik toneel, ook het stukje op de bruiloft, wél afwijzen. Maar ik ben het zeer eens met zijn analyse. Zoals het nu gaat, hebben we weinig te bieden en veel uit te leggen. En wie kán het nog uitleggen? Laten we als gezindte eerlijk worden. Laten we, anders gezegd, onze oneerlijkheid maar eerlijk onder ogen zien. En dan: „Verenig mijn hart tot de vreze van Uw Naam.” Dát leidt tot een leven-uit-één-stuk.
En wat het Reformatorisch Dagblad betreft: ik zou liever zien dat films eerlijk en ontmaskerend besproken worden dan dat er stilzwijgend van wordt uitgegaan dat ze bekeken worden en dat zo onderhuids de gewenning aan toneel doorzet.

M. van Reenen V.D.M.
Oldebroek
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: (staats)loterij

Bericht door Goudleus »

Ik volg deze discussie met interesse, naast een stijgende verbazing. Genoemde docent is een vriend van me, en ik ken het verhaal erachter goed. maar ik denk dat het niet onder de kop 'Staatsloterij' valt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (staats)loterij

Bericht door Mara »

Goudleus schreef:Ik volg deze discussie met interesse, naast een stijgende verbazing. Genoemde docent is een vriend van me, en ik ken het verhaal erachter goed. maar ik denk dat het niet onder de kop 'Staatsloterij' valt.
Ik ken de docent niet, maar het wordt allemaal weer in één maandje gegooid met het kopje:werelds.
Terwijl het met loterij niets te maken heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: (staats)loterij

Bericht door Jantje »

De discussie is hier ontstaan. Daarom wilde ik het hier ook voortzetten. Over de tweede link is al een discussie gaande. Maar ik zou nog wel graag aan @DDD willen vragen wat hij vindt van de visie van ds. Meeuse.
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
https://www.rd.nl/opinie/toneelspel-bli ... -1.1525807
Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van natuurfilms of documentaires, integendeel. Maar hij beschrijft, denk ik, goed waarom veel christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten wordt bekritiseerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie