geloofsdoop bijwonen

uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

geloofsdoop bijwonen

Bericht door uitgeworpen »

Iemand die heel dicht bij me staat laat zich dopen op geloof.
Het is geen vervanging van de kinderdoop, zo moet ik het niet zien.
Het is meer een belijdenis-doen.

Als ik na het dopen ga, zeg ik dan: oké ik ben het met je eens?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

De bovenstaande vraag kan niet worden beantwoord, en wel om de volgende reden:

* Ook in reformatorische kerken worden weleens volwassenen gedoopt, die als kind niet gedoopt zijn.

De vraag is dan: is het betreffende individu als kind al gedoopt? Indien het antwoord nee is, kun je sowieso gewoon gaan. Indien het antwoord ja is, zou ik de beslissing aan jezelf willen overlaten. Je zou jou positie hieromtrent duidelijk kunnen maken, maar toch de dienst bijwonen omdat je met hem/haar meeleeft, en misschien blij ben dat de betreffende persoon wellicht tot een persoonlijk geloof is gekomen.

Zelf zou ik een doopdienst waar het om "overdopen" gaat niet meer bijwonen (ik heb in het verleden wel dergelijke diensten bijgewoond). De reden dat ik een "overdoopdienst" niet bij zou wonen is omdat ik zoveel waarde hecht aan de verbondsdoop, die op zo'n bijzondere manier God's souvereine genade voor ons hulpeloze mensekinderen laat zien, terwijl de geloofsdoop vanuit mijn optiek meer gericht is op de gelovige. Al zou ik heroverwegen om toch te gaan als de betreffende persoon erg dicht bij mij stond. Je kunt natuurlijk ook een kaartje sturen of iets dergelijks.

Kortom: er is geen universeel antwoord op je vraag. Of je nu wel of niet gaat, kom wel gewoon uit voor je eigen mening.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 mar 2007, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

J.C. Philpot schreef:Zelf zou ik een doopdienst waar het om "overdopen" gaat niet meer bijwonen (ik heb in het verleden wel dergelijke diensten bijgewoond). De reden dat ik een "overdoopdienst" niet bij zou wonen is omdat ik zoveel waarde hecht aan de verbondsdoop, die op zo'n bijzondere manier God's souvereine genade voor ons hulpeloze mensekinderen laat zien, terwijl de geloofsdoop vanuit mijn optiek meer gericht is op de gelovige. Al zou ik dit heroverwegen als de betreffende persoon dicht bij mij staat. Je kunt natuurlijk ook een kaartje sturen of iets dergelijks.

Kortom: er is geen universeel antwoord op je vraag.
En dat noemt zich J.C. Philpot... :wink:
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Het is mijn zus. Ze weet dat ik ontzettend van de verbondsdoop houd.

En toch wil ik er eiegnlijk bij zijn nu ze na jaren een hernieuwde keus doet, als antwoord op Gods liefde voor haar...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

uitgeworpen schreef:Het is mijn zus. Ze weet dat ik ontzettend van de verbondsdoop houd.

En toch wil ik er eiegnlijk bij zijn nu ze na jaren een hernieuwde keus doet, als antwoord op Gods liefde voor haar...
Dan zou ik als ik jou was gaan, en er voor haar zijn. Omdat jouw mening ook voor haar duidelijk is, hoef je niet bang te zijn dat je met het bijwonen van de dienst aangeeft dat je het er mee eens ben, maar wel dat je er voor haar wil zijn.

Maar nogmaals, als je het niet op kan brengen hoef je je ook daar niet om te schamen of schuldig om te voelen. Je zou dan een belletje kunnen doen of een kaartje kunnen sturen.

Sterkte met de beslissing, en met de uitvoering daarvan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het is denk ik belangrijk om in je beslissing mee te nemen om wie het gaat en wat voor relatie je met hem/haar hebt. Ik denk niet als je daar naar toegaat je met de geloofsdoop in het algemeen toestemt. Datzelfde geldt denk ik ook voor een crematie of andere dingen. Wel is het, als je daar naar toegaat, de desbetreffende persoon te laten weten wat jou persoonlijke mening is.
Anderzijds, wij nodigen toch ook anders/niet kerkelijke mensen uit bij een doop of belijdenis? en stellen het dan ook op prijs als zij komen. Wat u wilt dat u geschied, zo doet dat ook een ander...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

uitgeworpen schreef:Het is mijn zus. Ze weet dat ik ontzettend van de verbondsdoop houd.

En toch wil ik er eiegnlijk bij zijn nu ze na jaren een hernieuwde keus doet, als antwoord op Gods liefde voor haar...
Ik zou het wel doen als het mijn zus was;
het is geen zonde
het is heel belangrijk voor je zus
je kunt er later met haar over praten en ik denk dat dat zowel voor jou als haar fijn is
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wie staat er centraal bij deze doop? Wie wordt er gediend?

Beantwoord die vragen en je hebt antwoord op de vraag of je er bij kan zijn of niet. Ik kan daar geen antwoord op geven, het hangt namelijk van het antwoord op die vragen af.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Marnix schreef:Wie staat er centraal bij deze doop? Wie wordt er gediend?

Beantwoord die vragen en je hebt antwoord op de vraag of je er bij kan zijn of niet. Ik kan daar geen antwoord op geven, het hangt namelijk van het antwoord op die vragen af.
Dat weet ik niet. Dan moet ik het eerst een keer meemaken :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik heb pas een geloofsdoop meegemaakt van een asielzoekster. Heel indrukwekkend. Met overdoop heb ik grote moeite, al weet ik zeker dat mensen zeer oprecht menen dat het Gods wil is. Dat respecteer ik. Ik zou dus gewoon gaan.

Verder ben ik het met Philpot (forumgenoot) eens, de verbondsdoop is me veel waard.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

uitgeworpen schreef:
Marnix schreef:Wie staat er centraal bij deze doop? Wie wordt er gediend?

Beantwoord die vragen en je hebt antwoord op de vraag of je er bij kan zijn of niet. Ik kan daar geen antwoord op geven, het hangt namelijk van het antwoord op die vragen af.
Dat weet ik niet. Dan moet ik het eerst een keer meemaken :wink:
Onderzoekt alles en behoud het goede ;)

Als het tot eer van Hem is, is het goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

J.C. Philpot schreef:. Zelf zou ik een doopdienst waar het om "overdopen" gaat niet meer bijwonen (ik heb in het verleden wel dergelijke diensten bijgewoond). De reden dat ik een "overdoopdienst" niet bij zou wonen is omdat ik zoveel waarde hecht aan de verbondsdoop, die op zo'n bijzondere manier God's souvereine genade voor ons hulpeloze mensekinderen laat zien, terwijl de geloofsdoop vanuit mijn optiek meer gericht is op de gelovige.
Waarrom is de credodoop meer gericht op de gelovige ? Waarschijnlijk in veel arminiaanse en mensgerichte kerkdiensten wel, maar dat kun je niet generaliseren,want naar mijn visie stelt het juist Gods genade en werk centraal in het leven van een bekeerde zondaar die door Gods genade geroepen is uit de duisternis in het Licht en deelgenoot is geworden door de wedergeboorte in dat Genade verbond wat nooit meer verbroken kan worden. Het is niet op de eerste plaats de getuigenis van een bekeerde christen, maar op de eerste plaats Gods getuigenis in Zijn Zoon in het leven van een bekeerde christen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

mayflower schreef:Waarrom is de credodoop meer gericht op de gelovige ?
Bunyan en Spurgeon heb ik hoog staan, ondanks dat ik hun visie op de doop niet deel. Beide genoemde predikers lieten zich overdopen!
Bij hen zou ik niet te snel de credodoop willen kwalificeren met 'meer gericht op de gelovige'
We doen de visie van Mayflower geen recht met een argument dat op deze wijze de credodoop toch min of meer verdacht lijkt te maken.
Een aardig artikeltje vond ik hierover: http://kerkgeschiedenis.web-log.nl/kerk ... j_bun.html

PS: Ook Philpot(!) was bepaald geen voorstander van de kinderdoop.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat is een credodoop?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Kaw schreef:Wat is een credodoop?
Uit het genoemde artikel blijkt wat credodoop inhoudt:
Spurgeon was tot de overtuiging gekomen dat de Bijbelse doop iets heel anders dan de kinderdoop was. Hij zag de noodzaak in van geloof en berouw vóórdat de doop bij iemand kan plaatsvinden. Daarom zegt hij ook: ‘ik kwam toen tot het besluit dat ik gedoopt moest worden, wilde Gods genade ooit een verandering in mij werken.’
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Plaats reactie