Hertrouwen na echtscheiding?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Valcke schreef:Wat een nare toon, hier. Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.

En zelf zou ik nog wel een stapje verder willen gaan in het voetspoor van Heinrich Bullinger, namelijk dat alles wat jegens de man/vrouw erger is dan overspel (zoals systematische mishandeling of een mislukte aanslag op het leven) een grond is voor echtscheiding. Maar dit ligt qua Bijbelse onderbouwing wel moeilijker, vandaar dat ik de voorzichtigheid van Hollander, HersteldHervormd en anderen wel begrijp.
'
Ik ben het met dat laatste en de voorzichtigheid, beide eens.
Toch zit hier in deze benadering een gevaar. En heb ik er ook grote vraagtekens bij.

A) het staat zo niet in de Schriften.
B) wie bepaalt wat erger is dan overspel. De mens?
C) ik meen dat dit denken kan ontstaan door het uitleggen als dat overspel een bijbelse grond is voor echtscheiding. Zodra je dat doet. Is de stap voor meer zo gemaakt. Dat blijkt maar weer. En dan wordt het hertrouwen ook opgerekt. Waardoor je inderdaad situaties ziet ontstaan die eerder werden beschreven.

Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Maar wanneer die echtscheiding er niet is. Niet. Wat niet betekent dat men in hetzelfde huis woont. Als dat om psychische, lichamelijke etc veiligheid nodig is. Dat is geen uitvlucht. Of handigheidje. Maar een noodsituatie ter bescherming van.Maar het huwelijk is er wettelijk nog steeds. En helaas en pijnlijk vanwege een zondige praktijk is het beter voor 1 om apart te wonen. Uit veiligheid. En op hoop van bekering.






Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Isala »

Lilian1975 schreef:Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.

Ik haal even dit zinnetje eruit, wat gaat over hertrouwen. Want dit is wat ik erg moeilijk vind, omdat dit ook binnen de kerk gebeurt. Juridisch is niet hetzelfde als Bijbels. Mijns inziens is er door de Heere Jezus nooit een andere grond voor hertrouwen gegeven dan dat de man/vrouw is gestorven.
Het huwelijk is een gesloten verbond wat alleen door de dood verbroken wordt. Je kunt (voor God) niet in meerdere huwelijksverbonden tegelijk leven.
Kan je dan na scheiding hertrouwen, en daar vervolgens aan God een zegen over vragen, terwijl de Heere Jezus dat overspel noemt?
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.
Ik vraag er anders wel aandacht voor met het oogmerk op het behoud van de man die je toch ooit trouwde. Moeder Monica werd in haar tijd al voor gek verklaard dat ze bij haar gewelddadige echtgenoot bleef, maar wist zich van God geroepen een christelijke vrouw voor hem te zijn.

Die lijn mis ik in de wetmatige en emotionele redenering die mishandeling gelijk stelt aan een geoorloofde reden tot echtscheiding.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:
Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Maar wanneer die echtscheiding er niet is. Niet. Wat niet betekent dat men in hetzelfde huis woont. Als dat om psychische, lichamelijke etc veiligheid nodig is. Dat is geen uitvlucht. Of handigheidje. Maar een noodsituatie ter bescherming van.Maar het huwelijk is er wettelijk nog steeds. En helaas en pijnlijk vanwege een zondige praktijk is het beter voor 1 om apart te wonen. Uit veiligheid. En op hoop van bekering.
Is er nog sprake van een huwelijk als men langdurig niet bij elkaar woont vanwege een ontwrichte situatie? In juridische zin wel, maar in praktische zin natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.

Ik haal even dit zinnetje eruit, wat gaat over hertrouwen. Want dit is wat ik erg moeilijk vind, omdat dit ook binnen de kerk gebeurt. Juridisch is niet hetzelfde als Bijbels. Mijns inziens is er door de Heere Jezus nooit een andere grond voor hertrouwen gegeven dan dat de man/vrouw is gestorven.
Het huwelijk is een gesloten verbond wat alleen door de dood verbroken wordt. Je kunt (voor God) niet in meerdere huwelijksverbonden tegelijk leven.
Kan je dan na scheiding hertrouwen, en daar vervolgens aan God een zegen over vragen, terwijl de Heere Jezus dat overspel noemt?
inderdaad. Ik ben zeker na de discussie hier paar jaar geleden meer en meer ervan overtuigd dat er geen enkele bijbelse grond voor hertrouwen is buiten dat de vorige huwelijksband door de dood tot een einde gekomen is. Masr dat álle vormen van scheidingen misschien menselijk gezien een huwelijk tot een einde heeft doen komen. Maar voor God niet. Vandaar dat hertrouwen in dat geval overspel wordt genoemd. Zie discussie tussen Valcke en mij van indertijd in dit draadje. En dat het soms noodzakelijk is dat men op verschillende adressen woont vanwege veiligheid is niet om een juridische scheiding te bewerkstelligen. Maar juist ter bescherming van haar of hem als het bijv te gevaarlijk is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 aug 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:
Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Maar wanneer die echtscheiding er niet is. Niet. Wat niet betekent dat men in hetzelfde huis woont. Als dat om psychische, lichamelijke etc veiligheid nodig is. Dat is geen uitvlucht. Of handigheidje. Maar een noodsituatie ter bescherming van.Maar het huwelijk is er wettelijk nog steeds. En helaas en pijnlijk vanwege een zondige praktijk is het beter voor 1 om apart te wonen. Uit veiligheid. En op hoop van bekering.
Is er nog sprake van een huwelijk als men langdurig niet bij elkaar woont vanwege een ontwrichte situatie? In juridische zin wel, maar in praktische zin natuurlijk niet.


Het gaat niet om wat ik denk en ervaar. Maar hoe het huwelijk vanuit God wordt bezien. En dat lezen we in Zijn Woord.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Ik haal even dit zinnetje eruit, wat gaat over hertrouwen. Want dit is wat ik erg moeilijk vind, omdat dit ook binnen de kerk gebeurt. Juridisch is niet hetzelfde als Bijbels. Mijns inziens is er door de Heere Jezus nooit een andere grond voor hertrouwen gegeven dan dat de man/vrouw is gestorven.
Het huwelijk is een gesloten verbond wat alleen door de dood verbroken wordt. Je kunt (voor God) niet in meerdere huwelijksverbonden tegelijk leven.
Kan je dan na scheiding hertrouwen, en daar vervolgens aan God een zegen over vragen, terwijl de Heere Jezus dat overspel noemt?
inderdaad. Ik ben zeker na de discussie hier paar jaar geleden meer en meer ervan overtuigd dat er geen enkele bijbelse grond voor hertrouwen is buiten dat de vorige huwelijksband door de dood tot een einde gekomen is. Masr dat álle vormen van scheidingen misschien mensel i hk gezien een huwelijk tot een einde heeft doen komen. Maar voor God niet. Zie discussie tussen Valcke en mij van indertijd in dit draadje.
Ik geloof toch dat hier geen sprake is van spreken dat het meest dichtbij de Bijbel blijft, maar van een extremere uitleg van de woorden van de Heere Jezus zonder de (historische) context te betrekken. Bijbels gezien lijkt mij het volgende antwoord van ds. C. Harinck heel getrouw.
Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... scheiding/

In Bijbels licht zie ik geen grond voor hertrouwen als de echtscheiding plaats heeft gevonden om een ándere reden dan hoererij/overspel, want dan zijn beide (ex)-echtgenoten nog alleen en is dus nog een eerlijke weg mogelijk tot hereniging van het eerste huwelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Hollander schreef:
Lilian1975 schreef:
Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Ik haal even dit zinnetje eruit, wat gaat over hertrouwen. Want dit is wat ik erg moeilijk vind, omdat dit ook binnen de kerk gebeurt. Juridisch is niet hetzelfde als Bijbels. Mijns inziens is er door de Heere Jezus nooit een andere grond voor hertrouwen gegeven dan dat de man/vrouw is gestorven.
Het huwelijk is een gesloten verbond wat alleen door de dood verbroken wordt. Je kunt (voor God) niet in meerdere huwelijksverbonden tegelijk leven.
Kan je dan na scheiding hertrouwen, en daar vervolgens aan God een zegen over vragen, terwijl de Heere Jezus dat overspel noemt?
inderdaad. Ik ben zeker na de discussie hier paar jaar geleden meer en meer ervan overtuigd dat er geen enkele bijbelse grond voor hertrouwen is buiten dat de vorige huwelijksband door de dood tot een einde gekomen is. Masr dat álle vormen van scheidingen misschien mensel i hk gezien een huwelijk tot een einde heeft doen komen. Maar voor God niet. Zie discussie tussen Valcke en mij van indertijd in dit draadje.
Ik geloof toch dat hier geen sprake is van spreken dat het meest dichtbij de Bijbel blijft, maar van een extremere uitleg van de woorden van de Heere Jezus zonder de context te betrekken. Bijbels gezien lijkt mij het volgende antwoord van ds. C. Harinck heel getrouw.
Zie: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... scheiding/

Bijbels gezien zie ik geen grond voor hertrouwen als de echtscheiding plaats heeft gevonden om een ándere reden dan hoererij/overspel, want dan zijn beide (ex)-echtgenoten nog alleen en is dus nog een eerlijke weg mogelijk tot hereniging van het eerste huwelijk.
In dat geval zou ik het misschien nuttig zijn nog eens die hele lange discussie terug te lezen. Ik ben indertijd voor ik in een b.o. raakte alles schematisch naast elkaar gaan zetten. Maar dat is echt enorm veel werk wat halverwege is gestaakt. En het werd weer een hele lap tekst wat dan teveel om te lezen werd voor anderen. Misschien komt het nog anders even zelf lezen. Ik kom tot deze uitleg juist door alles in een context te plaatsen.

Bijvoorbeeld deze. Zou Jezus die de Wet volkomen gehouden heeft tegen het gebod van Zijn Vader ingaan dat echtbreken niet mag? Hoe kan je dan nog ooit stellen dat Hij de Wet volkomen heeft gehouden?


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 aug 2020, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Lilian1975 schreef:Verder is er echtscheiding waardoor juridisch wettelijk hertrouwen open ligt.
Ik haal even dit zinnetje eruit, wat gaat over hertrouwen. Want dit is wat ik erg moeilijk vind, omdat dit ook binnen de kerk gebeurt. Juridisch is niet hetzelfde als Bijbels. Mijns inziens is er door de Heere Jezus nooit een andere grond voor hertrouwen gegeven dan dat de man/vrouw is gestorven.
Het huwelijk is een gesloten verbond wat alleen door de dood verbroken wordt. Je kunt (voor God) niet in meerdere huwelijksverbonden tegelijk leven.
Kan je dan na scheiding hertrouwen, en daar vervolgens aan God een zegen over vragen, terwijl de Heere Jezus dat overspel noemt?
Vorig jaar trouwde een nicht van mij voor de tweede maal, nadat ze was verlaten door haar man die een homorelatie begon.
De man waar ze mee trouwde, was verlaten door zijn vrouw, voor een andere man.
In de GG (en in veel andere kerken ook) is er dan geen verhindering om opnieuw een huwelijk te laten bevestigen.
Er is dan sprake van 3 huwelijksverbonden inmiddels.

Dat is dus wel in enkele decennia veranderd. Ik kan me herinneren dat in onze kerk iemand van het H.A. werd geweerd omdat hij gescheiden was en hertrouwd was. Ik denk met het argument dat hij dan een overspelige zou zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

In de GG probeert de kerkenraad bij het verzoek om hertrouwen 2 vragen te beantwoorden t.a.v. degene die gescheiden is:
1. Heb je zelf de scheiding gezocht?
2. Is terugkeer naar de vorige partner nog mogelijk?

Als beide vragen met nee beantwoord worden, staat de weg naar kerkelijke huwelijksbevestiging open.
En nee, de kerkenraad is geen KGB of zo, dus zij gaat niet controleren of de antwoorden zeker kloppen; dat ligt tussen God en degene die de antwoorden geeft.
Daarna is er nog de approbatie door de gemeente, dat wil zeggen: iemand uit de gemeente kan bezwaar maken.

Dat lijkt mij een pragmatische en Bijbelse handelswijze.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Isala »

Lilian1975 schreef:In dat geval zou ik het misschien nuttig zijn nog eens die hele lange discussie terug te lezen.
Staat jullie gesprek in dit topic Lilian?
Tiberius schreef:Dat lijkt mij een pragmatische en Bijbelse handelswijze.
De twee vragen zijn terechte vragen. Maar ik weet niet of de conclusie om te hertrouwen Bijbels is.
Er staat in Markus 10:7 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten;
8. en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees.

Kan één vlees terug gaan naar twee?
Voor God is het verbond niet verbroken, het blijft bestaan zolang de twee partners leven.
Mara schreef:Vorig jaar trouwde een nicht van mij voor de tweede maal, nadat ze was verlaten door haar man die een homorelatie begon.
De man waar ze mee trouwde, was verlaten door zijn vrouw, voor een andere man.
In de GG (en in veel andere kerken ook) is er dan geen verhindering om opnieuw een huwelijk te laten bevestigen.
Er is dan sprake van 3 huwelijksverbonden inmiddels.

Met Gods principe van één vlees, zijn drie huwelijksverbonden mijns inziens onbestaanbaar. En ook om daar Gods zegen over te vragen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Isala schreef:
Lilian1975 schreef:In dat geval zou ik het misschien nuttig zijn nog eens die hele lange discussie terug te lezen.
Staat jullie gesprek in dit topic Lilian?
Tiberius schreef:Dat lijkt mij een pragmatische en Bijbelse handelswijze.
De twee vragen zijn terechte vragen. Maar ik weet niet of de conclusie om te hertrouwen Bijbels is.
Er staat in Markus 10:7 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten;
8. en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees.

Kan één vlees terug gaan naar twee?
Voor God is het verbond niet verbroken, het blijft bestaan zolang de twee partners leven.
Mara schreef:Vorig jaar trouwde een nicht van mij voor de tweede maal, nadat ze was verlaten door haar man die een homorelatie begon.
De man waar ze mee trouwde, was verlaten door zijn vrouw, voor een andere man.
In de GG (en in veel andere kerken ook) is er dan geen verhindering om opnieuw een huwelijk te laten bevestigen.
Er is dan sprake van 3 huwelijksverbonden inmiddels.

Met Gods principe van één vlees, zijn drie huwelijksverbonden mijns inziens onbestaanbaar. En ook om daar Gods zegen over te vragen.
Ja staat in dit draadje. Het is echt heel lang. En ging er soms pittig aan toe.
Dat zij zullen tot een vlees zijn is ook een argument wat sterk is. En ook aan de orde kwam.
viewtopic.php?f=19&t=5604&start=360#p798446
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 aug 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:
Tiberius schreef:Dat lijkt mij een pragmatische en Bijbelse handelswijze.
De twee vragen zijn terechte vragen. Maar ik weet niet of de conclusie om te hertrouwen Bijbels is.
Er staat in Markus 10:7 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten;
8. en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees.

Kan één vlees terug gaan naar twee?
Voor God is het verbond niet verbroken, het blijft bestaan zolang de twee partners leven.
Eens, dat is ook mijn persoonlijke mening. Je zou hier ook Romeinen 7:3 aan kunnen toevoegen.
Alleen is dat geen praktische werkwijze.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Het mag duidelijk zijn dat ik verschil met Lilian1975 ten aanzien van de legitimiteit van echtscheiding en hertrouwen na overspel door de andere partij. Het overspel zelf is reeds in zekere zin het breken van de echt (in het Grieks en Hebreeuws is overspel doen en echtbreken zelfs een en hetzelfde woord). Het breken van de echt vindt dus niet plaats door degene die niet in overspel of hoererij gevallen is, maar door degene die dit wel gedaan heeft en die de breuk definitief maakt. De Heere Jezus geeft ook duidelijk aan dat het scheiden en hertrouwen ‘om allerlei oorzaak’ ongeoorloofd is, maar daarbij noemt Hij ook de uitzondering door de toevoeging ‘niet om hoererij’.

Vele door God gegeven wetten in het OT hadden nimmer bestaan wanneer er geen zonde geweest zou zijn. God beveelt zelfs aan de overheid om te doden, terwijl de doodslag verboden is in Zijn heilige wet. Zo is er ook de realiteit van de echtbreuk als gevolg van de zonde. Het huwelijk is een verbond, maar niet een verbond waarvan de condities onverbrekelijk zijn. Helaas kan de mens de condities van het huwelijk verbreken en dat gebeurt ook in de praktijk als gevolg van de zonde.

Ik ga hierover overigens geen discussie meer aan. Er is inderdaad heel veel over in dit topic te lezen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 13 aug 2020, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Dodo »

Een opmerking in het algemeen: als er maar wel aandacht is voor de pijn en moeite die er soms is in een huwelijk. Persoonlijkheidsstoornissen, geweld, alcoholisme, noem maar op. Ondraaglijk soms.
En natuurlijk wil de kerkenraad de bijbelse lijn vasthouden. Dat willen die vrouwen doorgaans zelf ook. Ze laten zich jarenlang mishandelen, uitschelden, kleineren, tot het op is. En dan zoeken ze hulp en ze worden soms het bos ingestuurd. Dan is er geen pastorale aandacht, en dat doet erg zeer.
Plaats reactie