Hertrouwen na echtscheiding?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

Orchidee schreef:Nounounou, de beste stuurlui staan weer eens aan walAfbeeldingAfbeelding
Pas op hoog-emotioneel met invullen. Je weet niet wie, wat, wanneer en hoe heeft meegemaakt.
Je mag niet (...) Voorbeeldig zeg
Zoals HersteldHervormd terecht heeft aangegeven gaat het niet om wat ons gevoel of emotie zeggen. Zelfs niet wat wij (on)rechtvaardig vinden, maar wat Gods Woord zegt. En ja, de Bijbel geeft inderdaad slechts een enkele echtscheidingsgrond.

Dat staat even los van het bieden van hulp, uitwegen, veiligheid of ander (pastoraal) handelen. Want uiteraard doe je dat met alles wat nodig is. En wat mij betreft wordt, indien mogelijk en duidelijk, een dader ook flink gestraft.
Laatst gewijzigd door Hollander op 12 aug 2020, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Kom nou toch: ik hoop het zelf allemaal nooit mee te maken maar als ik mijn vriendin was geweest had ik denk ik ook nog aangifte gedaan én ver weg gevlucht.
Ik blijf nu telkens bij mijn ene echte voorbeeld maar heb er helaas nog véél méér
Hebben jullie in je omgeving nou nooit iemand gehad/gekend die gescheiden is dat je daar géén begrip voor kan hebben/tonen?
Nee?
Voorbeeldig zegAfbeelding
Jawel hoor ik wel. En de overspelige kon gewoon opnieuw trouwen in de kerk.
Want dat werd rechtzinnig omgezet, ja maar de vrouw heeft ook schuld.
Ik vind het soms onbegrijpelijk dat huwelijken bevestigd kunnen worden in een kerk waarvan iedereen weet dat het met overspel te maken heeft.
Maar als niemand opstaat tijdens de afkondiging, met een wettig bezwaar, kan het doorgang vinden he.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:We kunnen er lang en breed bij stil staan maar wat zegt de Bijbel? Wat zegt de Bijbel over het scheiden en onder welke omstandigheden? Het lijkt mij dat de Bijbel er wel duidelijk over is.

Het gaat er niet om wat wij wel of nét niet meer vinden kunnen. Onze Bijbel is ons kompas. En laten we dat zo houden.
Orchidee schreef:Ik denk (maar dat weet ik zelf niet) dat als iemand een misstap heeft gemaakt het gemakkelijker te vergeven (nooit vergeten) is dan alle zaken die ik hierboven noem?
Ik denk dat er een verschil zit tussen één misstap of veel vaker...
Iedereen kan een keer vallen, om het theoretisch te zeggen. Maar de zonden moeten wel gelaten worden, en er moet schuldbelijdenis afgelegd worden.
Als je dat laatste doortrekt, moet er in feite ook schuldbelijdenis worden afgelegd van het mishandelen van de vrouw in kwestie. En weer, en weer, en weer.
Mee eens.
Klopt. Alleen zal dit niet altijd openbaar zijn. Er kan ook schuldbelijdenis voor alleen de kerkenraad worden afgelegd.
Openbare zonden moeten openbaar (lees in kerkdienst) beleden worden is mij verteld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Je moet dus nooit scheiden maar het mag wél,
Alleen na overspel.
Alles is niet met hulp op te lossen, dus moet je altijd getrouwd blijven, wat de ander ook uitvreet en hoe hij of zij zich ook gedraagt.
Top!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10455
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Je moet dus nooit scheiden maar het mag wél,
Alleen na overspel.
Alles is niet met hulp op te lossen, dus moet je altijd getrouwd blijven, wat de ander ook uitvreet en hoe hij of zij zich ook gedraagt. AfbeeldingAfbeelding
Top!
Orchidee, de emotie snap ik best wel. Maar wil je je standpunt ook onderbouwen met (Bijbelse) argumenten?
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Wat een nare toon, hier. Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.

En zelf zou ik nog wel een stapje verder willen gaan in het voetspoor van Heinrich Bullinger, namelijk dat alles wat jegens de man/vrouw erger is dan overspel (zoals systematische mishandeling of een mislukte aanslag op het leven) een grond is voor echtscheiding. Maar dit ligt qua Bijbelse onderbouwing wel moeilijker, vandaar dat ik de voorzichtigheid van Hollander, HersteldHervormd en anderen wel begrijp.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Scheiden zonder hertrouwen, hoe zit dat?
Dat ligt aan de echtscheidingsgrond.
En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar.
Een iegelijk die zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel; en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
De vetgedrukte zinnen gaan over overspel.
Nee over echtscheiding
Matteüs 19
 7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. 9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Valcke schreef:Wat een nare toon, hier. Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.

En zelf zou ik nog wel een stapje verder willen gaan in het voetspoor van Heinrich Bullinger, namelijk dat alles wat jegens de man/vrouw erger is dan overspel (zoals systematische mishandeling of een mislukte aanslag op het leven) een grond is voor echtscheiding. Maar dit ligt qua Bijbelse onderbouwing wel moeilijker, vandaar dat ik de voorzichtigheid van Hollander, HersteldHervormd en anderen wel begrijp.
Idd, niemand zegt dat, maar moet je ten alle tijde GETROUWD blijven dan met de persoon die zulke dingen gedaan heeft?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:
Valcke schreef:Wat een nare toon, hier. Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.

En zelf zou ik nog wel een stapje verder willen gaan in het voetspoor van Heinrich Bullinger, namelijk dat alles wat jegens de man/vrouw erger is dan overspel (zoals systematische mishandeling of een mislukte aanslag op het leven) een grond is voor echtscheiding. Maar dit ligt qua Bijbelse onderbouwing wel moeilijker, vandaar dat ik de voorzichtigheid van Hollander, HersteldHervormd en anderen wel begrijp.
Idd, niemand zegt dat, maar moet je ten alle tijde GETROUWD blijven dan met de persoon die zulke dingen gedaan heeft?
Volgens mij heb ik daar een reactie op gegeven (zie hierboven). Overigens maakt het m.i. een groot verschil of iemand erin volhardt om zijn vrouw te mishandelen dan wel of iemand daarover berouw heeft en zijn houding wenst te veranderen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Dat scenario is dan al doorlopen meestal!
Niet iedereen gaat "zomaar" scheiden.
Meestal is daar al heel veel "getherapeut", zijn er gesprekken geweest (vaak ook pastoraal) en behandelingen aan vooraf gegaan.
Het komt ook weleens goed, die voorbeelden heb ik (gelukkig) ook
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:(...)
Let eens steeds op de woorden "die doet". Dit gaat, nogmaals, over overspel. Volgens mij stelt niemand die echtscheidingsgrond ter discussie. Ik ben echter zeer voorzichtig (geworden) met andere echtscheidingsgronden dan die Bijbels te verantwoorden zijn.

Verder laat ik dit topic nu rusten. Want ik begrijp de hoog-emotionele reacties, maar door emoties te veel te vermengen, ben je snel op een andere golflengte aan het praten. Dat heeft voor mij verder geen toegevoegde waarde, want geeft m.i. alleen maar verwijdering omdat de referentiekaders (onnodig) kunnen botsen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:(...)
Let eens steeds op de woorden "die doet". Dit gaat, nogmaals, over overspel. Volgens mij stelt niemand die echtscheidingsgrond ter discussie. Ik ben echter zeer voorzichtig (geworden) met andere echtscheidingsgronden dan die Bijbels te verantwoorden zijn.

Verder laat ik dit topic nu rusten. Want ik begrijp de hoog-emotionele reacties, maar door emoties te veel te vermengen, ben je snel op een andere golflengte aan het praten. Dat heeft voor mij verder geen toegevoegde waarde, want geeft m.i. alleen maar verwijdering omdat de referentiekaders (onnodig) kunnen botsen.
Overspel of echtbreuk is het zelfde woord in de grondtaal
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
Orchidee schreef:Nounounou, de beste stuurlui staan weer eens aan walAfbeeldingAfbeelding
Pas op hoog-emotioneel met invullen. Je weet niet wie, wat, wanneer en hoe heeft meegemaakt.
Je mag niet (...) Voorbeeldig zeg
Zoals HersteldHervormd terecht heeft aangegeven gaat het niet om wat ons gevoel of emotie zeggen. Zelfs niet wat wij (on)rechtvaardig vinden, maar wat Gods Woord zegt. En ja, de Bijbel geeft inderdaad slechts een enkele echtscheidingsgrond.

Dat staat even los van het bieden van hulp, uitwegen, veiligheid of ander (pastoraal) handelen. Want uiteraard doe je dat met alles wat nodig is. En wat mij betreft wordt, indien mogelijk en duidelijk, een dader ook flink gestraft.
Ik ben het daar niet mee eens. Ook als de bijbel je richtsnoer is, kunnen er nieuwe ontwikkelingen zijn waar je je als christen toe moet verhouden. Zo zijn de bijbelse normen voor echtscheiding niet los te zien van de algemene culturele gewoonten in die tijd, en je kunt die dus ook niet één op één overplaatsen, net zo min als bij slavernij, over de tucht van kinderen en zo nog veel meer onderwerpen.

Bij het één op één toepassen van bijbelse normen loop je altijd een keer vast.

Maar goed. Sommige mensen hier noemen dat vrijzinnig. Mijns inziens is het een nuchter feit.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Het gezag en de norm van de Schrift en van Gods geboden en inzettingen is niet afhankelijk van tijd en cultuur. Zijn inzettingen zijn heilzaam voor alle mensen en alle tijden, en daar hoeft geen jota of tittel aan te worden veranderd onder invloed van de (goddeloze) maatschappij of cultuur waarin wij leven.

Inderdaad, DDD, je laat nu weer je vrijzinnige gezicht zien. Diep triest dat het onbegrensd gezag van Gods Woord door jou bestreden wordt, en dat je dit toegelaten wordt op dit forum te doen.

Dit laat onverlet dat een zorgvuldige exegese van Schriftplaatsen altijd nodig blijft. Maar de Schrift kan niet A zeggen, terwijl volgens jou het tegenovergestelde thans van toepassing is. En helaas hebben we op dit forum daar diverse voorbeelden van gezien.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Wat een nare toon, hier. Volgens mij zegt niemand hier dat iemand die keer op keer mishandeld wordt door haar man, onder die omstandigheden bij haar man moet blijven wonen.

En zelf zou ik nog wel een stapje verder willen gaan in het voetspoor van Heinrich Bullinger, namelijk dat alles wat jegens de man/vrouw erger is dan overspel (zoals systematische mishandeling of een mislukte aanslag op het leven) een grond is voor echtscheiding. Maar dit ligt qua Bijbelse onderbouwing wel moeilijker, vandaar dat ik de voorzichtigheid van Hollander, HersteldHervormd en anderen wel begrijp.
'
Ik ben het met dat laatste en de voorzichtigheid, beide eens.
Plaats reactie