Hertrouwen na echtscheiding?

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Dat dit in de Bijbel staat is nooit beweerd.

Ik stoor mij vooral aan de suggestiviteit van je postings, vandaar dat ik zo reageer. Je legt een ander iets in de mond dat hij nooit gezegd heeft, maar waartegen hij zich wel zou moeten verdedigen... in dit geval suggereer je dat het ging om een Bijbelse onderbouwing terwijl het nooit als een Bijbels gegeven gebracht is...
Suggestief? Ik haal juist die bewuste post naar boven om te weten of ik een bijbelse onderbouwing heb gemist om jouw standpunt eerlijk te benaderen. Ik wilde verheldering. Meer niet. En dat heb ik gekregen. Ik zag in die bewuste post alleen het woord burgelijke wetten staan. Dus ik dacht , omdat er naar bijbelse onderbouwing van dit standpunt wordt gevraagd, dat je bedoelde OT burgelijke wetten. En omdat ik die niet kon vinden, vroeg ik verheldering. Niets suggestiefs aan hoor. Moet je maar niet ineens met buitenbijbelse onderbouwing van argumenten komen in een discussie waar het gaat om bijbelse argumenten. Dan vraag je m.i. gewoon om misverstanden. ::please
Ik zou samen eens een bak koffie drinken en het hier over hebben...
Lilian, je post echt best suggestief. Ook door smileys met het woordje bye er bij. Valcke reageert netjes inhoudelijk en geduldig. Niet eens zijn is iets anders dan de manier waarop je het nu steeds verwoord.

Btw. ik vind het echt knap dat het lukt zoveel pagina's over dit onderwerp door te gaan. Die excel met voors en tegens lijkt me een goed plan. Ik ben erg benieuwd. Hoop daarnaast dat ik nooit in de beschreven situatie terecht zal komen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door gallio »

Valcke schreef:ik zie nu dat ik inderdaad over betamelijke termijn na scheiding gesproken heb; dit naar analogie op betamelijke termijn na de dood van de vorige man.

Dat staat niet in de Bijbel (ook niet voor weduwen), maar het is duidelijk dat burgerlijke wetten altijd een termijn moeten stellen oa om genoemde reden.

Geldt voor alle tweede of volgende huwelijken, dus niet specifiek voor echtscheiding.
Dit noemt Dr. Gill als een reden in zijn commentaar op Deut 21:12 - de tekst over het huwelijk met een vrouw die in oorlog is weggevoerd door een man van Israel.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

gallio schreef:
Valcke schreef:ik zie nu dat ik inderdaad over betamelijke termijn na scheiding gesproken heb; dit naar analogie op betamelijke termijn na de dood van de vorige man.

Dat staat niet in de Bijbel (ook niet voor weduwen), maar het is duidelijk dat burgerlijke wetten altijd een termijn moeten stellen oa om genoemde reden.

Geldt voor alle tweede of volgende huwelijken, dus niet specifiek voor echtscheiding.
Dit noemt Dr. Gill als een reden in zijn commentaar op Deut 21:12 - de tekst over het huwelijk met een vrouw die in oorlog is weggevoerd door een man van Israel.
Wat wil je nu zeggen hiermee?


@Zeeuw. Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
gallio schreef:
Valcke schreef:ik zie nu dat ik inderdaad over betamelijke termijn na scheiding gesproken heb; dit naar analogie op betamelijke termijn na de dood van de vorige man.

Dat staat niet in de Bijbel (ook niet voor weduwen), maar het is duidelijk dat burgerlijke wetten altijd een termijn moeten stellen oa om genoemde reden.

Geldt voor alle tweede of volgende huwelijken, dus niet specifiek voor echtscheiding.
Dit noemt Dr. Gill als een reden in zijn commentaar op Deut 21:12 - de tekst over het huwelijk met een vrouw die in oorlog is weggevoerd door een man van Israel.
Wat wil je nu zeggen hiermee?


@Zeeuw. Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt.
Nee, dat vermoeden had ik al wel.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door gallio »

Lilian1975 schreef:
gallio schreef:
Valcke schreef:ik zie nu dat ik inderdaad over betamelijke termijn na scheiding gesproken heb; dit naar analogie op betamelijke termijn na de dood van de vorige man.

Dat staat niet in de Bijbel (ook niet voor weduwen), maar het is duidelijk dat burgerlijke wetten altijd een termijn moeten stellen oa om genoemde reden.

Geldt voor alle tweede of volgende huwelijken, dus niet specifiek voor echtscheiding.
Dit noemt Dr. Gill als een reden in zijn commentaar op Deut 21:12 - de tekst over het huwelijk met een vrouw die in oorlog is weggevoerd door een man van Israel.
Wat wil je nu zeggen hiermee?
Het was zomaar even een zijspoortje.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Dodo »

In het RD van vandaag staat een stukje uit de Saambinder. Kan iemand zeggen wat er ongeveer staat, wat het betekent? Ik begreep er niet veel van.
Uit de rubriek Onderweg, pagina 3. Over echtscheiden en kerkelijke huwelijken.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:In het RD van vandaag staat een stukje uit de Saambinder. Kan iemand zeggen wat er ongeveer staat, wat het betekent? Ik begreep er niet veel van.
Uit de rubriek Onderweg, pagina 3. Over echtscheiden en kerkelijke huwelijken.
OnderWeg staat niet in de Saambinder, na het citaat uit De Saambinder volgt een citaat uit OnderWeg, een magazine, zo lees ik, van de GKV en NGK
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Dodo »

Ja, inderdaad, het is de rubriek Uit de kerkelijke pers.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door eilander »

Dodo schreef:In het RD van vandaag staat een stukje uit de Saambinder. Kan iemand zeggen wat er ongeveer staat, wat het betekent? Ik begreep er niet veel van.
Uit de rubriek Onderweg, pagina 3. Over echtscheiden en kerkelijke huwelijken.
Als ik het goed begrijp, gaat het op zichzelf over een onderwerp dat in onze gezindte niet speelt maar wel in de moslimwereld. Namelijk het gegeven dat een huwelijk wel officieel ontbonden kan zijn na een scheiding, maar dat de 'kerk' zegt dat het huwelijk in stand moet blijven. Volgens mij komt dat onder ons niet voor. Ik heb althans nog nooit gehoord dat een kerkenraad erop aandringt dat een vrouw toch bij een man moet blijven, na een officiële scheiding. Wél natuurlijk dat er gezegd wordt dat er geen bijbelse grond voor scheiding zou kunnen zijn.

Ds. Silfhout legt er echter wel de vinger bij dat de wetgever zich op deze manier weer een stukje verder indringt in hetgeen 'des kerks' is. Dat staat dus op gespannen voet met de vrijheid van godsdienst. En hoewel het onderwerp op zichzelf dan niet speelt, kan het tóch een kwalijke ontwikkeling zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

Het is echt schrikbarend als je ziet hoeveel mensen er uit je omgeving gescheiden zijn. En vervolgens dan weer trouwen.

Bij ons aan de overkant van de straat woont ook zo een iemand, ik geloof inmiddels 3x getrouwd. Kwam gewoon bij ons wel eens in de kerk.

Hoe is dat bij de andere forummers?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:Het is echt schrikbarend als je ziet hoeveel mensen er uit je omgeving gescheiden zijn. En vervolgens dan weer trouwen.

Bij ons aan de overkant van de straat woont ook zo een iemand, ik geloof inmiddels 3x getrouwd. Kwam gewoon bij ons wel eens in de kerk.

Hoe is dat bij de andere forummers?
Ja ik herken dat en dat er vervolgens een kerkelijke bevestiging plaatsvindt. Terwijl er niet schuldloos gescheiden is, zoals dat heet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:Het is echt schrikbarend als je ziet hoeveel mensen er uit je omgeving gescheiden zijn. En vervolgens dan weer trouwen.

Bij ons aan de overkant van de straat woont ook zo een iemand, ik geloof inmiddels 3x getrouwd. Kwam gewoon bij ons wel eens in de kerk.

Hoe is dat bij de andere forummers?
Ja ik herken dat en dat er vervolgens een kerkelijke bevestiging plaatsvindt. Terwijl er niet schuldloos gescheiden is, zoals dat heet.
Schuldloos vind ik vreemd klinken. Als iemand emotioneel of fysiek mishandeld wordt en gaan scheiden, valt dit niet onder schuldloos bijvoorbeeld.
Het is geen harde grens met alleen overspel en verder niet vind ik. Daarom vind ik de term schuldloos niet fijn klinken.
Over is dit een algemene opmerking, niet een weerlegging oid op de gequote post van Mara.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bruna »

ejvl schreef:
Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:Het is echt schrikbarend als je ziet hoeveel mensen er uit je omgeving gescheiden zijn. En vervolgens dan weer trouwen.

Bij ons aan de overkant van de straat woont ook zo een iemand, ik geloof inmiddels 3x getrouwd. Kwam gewoon bij ons wel eens in de kerk.

Hoe is dat bij de andere forummers?
Ja ik herken dat en dat er vervolgens een kerkelijke bevestiging plaatsvindt. Terwijl er niet schuldloos gescheiden is, zoals dat heet.
Schuldloos vind ik vreemd klinken. Als iemand emotioneel of fysiek mishandeld wordt en gaan scheiden, valt dit niet onder schuldloos bijvoorbeeld.
Het is geen harde grens met alleen overspel en verder niet vind ik. Daarom vind ik de term schuldloos niet fijn klinken.
Over is dit een algemene opmerking, niet een weerlegging oid op de gequote post van Mara.
Valt mee hier. Alhoewel het volgens mij 25 a 30 jaar geleden bijna helemaal niet voorkwam.

Ik neem aan dat er schuldbelijdenis wordt gedaan mocht dit voorkomen. Alleen daarna kan er mi sprake zijn van kerkelijke bevestiging.

Wat je wel in de helft van de gevallen ziet is dat men naar een andere kerk vertrekt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Ik heb al veel gezien en meegemaakt dat mensen scheiden en weer hertrouwen maar eerst schuldbelijdenis doen heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar waarom zou iemand schuldbelijdenis moeten doen voor iets wat hem of haar na en in het huwelijk is overkomen?
Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die na haar huwelijk en eerste kind pas de ware aard van haar man leerde kennen en ondervond.
Hij blijkt dus een narcistische persoonlijkheidsstoornis te hebben en na hun 2e kind is ze in principe gevlucht na jaren vele bedreigingen, slagen, geestelijke mishandeling en verkrachtingen.
Hij is na een paar jaar weer getrouwd, zij niet, ze is diep beschadigd voor het leven!
En als 2 predikanten van 2 gemeenten dan ook nog eens zeggen dat het haar schuld is en zij nooit weg had mogen gaan bij hem, vraag je je toch weleens af...
Dit is maar 1 geval maar ik ken genoeg andere trieste scenario's helaas.
Velen zijn weer hertrouwd, sommigen al voor de 3e keer of wonen inmiddels samen, maar schuldbelijdenis heb ik nog nooit gezien of gehoord.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

De tucht word ook niet echt gehandhaaft in onze kerk @Orchidee.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie