Hertrouwen na echtscheiding?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Natuurlijk heeft het bezittelijk voornaamwoord betekenis. Maar je moet oppassen het als doorslaggevend bewijs in alle gevallen te willen hanteren. Vandaar het tegenvoorbeeld van Michal en 'haar man' Paltiël.
Verder heb ik de argumenten ten aanzien van dit bezittelijk voornaamwoord eerder in de discussie uitgebreid beantwoord. Dat ga ik niet opnieuw doen.
Overigens heb ik nimmer gezegd dat overspel het huwelijk direct en volledig verbreekt; ik heb gezegd dat het overspel wel een belangrijke stap daartoe is; inderdaad een zeer ernstige schending van het huwelijksverbond en echtbreuk! Verder ben ik het geheel eens met Thuisvrouw.


Wie zegt dat het een doorslaggevend bewijs is? Ik heb aldoor gezegd dat het opvallend is dat in de Bijbel na overspel of echtbreuk nog steeds gesproken wordt over de man van of de vrouw van met betrekking tot eerste echtgenoot. Je reageerde daar bij het voorbeeld van Uria op dat her huwelijk bleef bestaan.. Maar dat hij gedood werd.ik zeg dat de dood een einde maakte. Maar zo kwam het erop neer in wat jij zegt. Als hij was blijven leven misschien ook wel... (tenminste zo interpreteer ik het)
Maar dat staat er niet. En de dood had het definitieve einde eraan gemaakt. De rest is speculatie. Verder lees je nergens in de Schrift dat door overspel het huwelijk eindigde. Ik weet geen voorbeeld. En jij hebt die ok niet kunnen geven.
En op het voorbeeld van Herodes en Herodias zeg je ja beiden deden echtbreuk en die bloedschande. Waarop dus blijft staan dat Johannes uit monde van God nog steeds spreekt als Herodias de vrouw van Fillipus/ Filippus de man van Herodias. Verandert dus niets aan mijn stelling.
Verder dan nu ook het voorbeeld van David en Michal. Zij waren uiteengedreven door Saul, maar geen sprake van overspel. En eigenlijk ook geen scheiding. Wel is opvallend dat dan nog steeds die Paltiël geïntroduceerd wordt als de man ipv van haar man. En het feit dat er over haar man later wordt gesproken en dat dat misschien een zegswijze kan zijn, ga je niet in. En Herman ook niet.

Ook lees ik nergens in de Schrift dat overspel een eerste stap is etc. Waar lees je dat wel? In commentaren Maar commentaren zijn niet het Woord van God.
Zo wordt er niet in de Schrift over gesproken. Wel dat het een ernstige zonde is. Maar niet als eerste stap tot...

Ik heb hieronde het citaat geplakt waar je ingaat op de argumentatie bezittelijke voornaamwoorden. Als ik iets gemist hebt, geef je het maar aan.
Jazeker, op deze wijze werden de zonden terecht aangewezen. En inderdaad, na het overspel van David en Bathseba bleef het huwelijk van Uria en Bathseba nog bestaan, tenzij er een uiteindelijke en definitieve scheiding uit voortgekomen zou zijn. Dat is niet gebeurd (door de dood van Uria). Het overspel is wel een eerste stap tot echtscheiding, maar niet de echtscheiding zelf. Hetzelfde kan gezegd worden van je voorbeeld uit Deuteronomium 22.

Wat betreft Herodes en Herodias bovendien: zij hadden beiden echtbreuk gepleegd en tevens was sprake van bloedschande omdat Filippus de broer was van Herodes. In hoeverre Herodias nog terug had gekund naar Filippus, laat ik in het midden, maar ik twijfel daar ernstig aan (ook gezien Deut. 24:4 - dat lijkt geheel in strijd met de heiligheid van het huwelijk). Maar daarom maakt dit het tweede huwelijk niet goed en Johannes bestrafte zeer terecht zowel Herodes als Herodias om hun huwelijk die uit overspel voortgekomen was en de bloedschande.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Lilian, ik ga de discussie op dit punt niet heropenen.

Dat overspel echtbreuk is, zegt de Schrift, want het is hetzelfde woord. Het is ook het worden van één vlees met een ander (met dank aan Thuisvrouw voor deze toevoeging) en daarmee het breken van het verbond. Dat daarmee niet direct en volledig het eerste huwelijk beëindigd is, stem ik toe. Maar door het worden van één vlees met een ander - zonder berouw - kan het eerste huwelijk niet in stand blijven. Al helemaal niet als de schuldige partij hertrouwt of structureel zijn/haar overspel voortzet. Al wordt de schuldige partij daar altijd door God op aangesproken (zoals Herodias en Herodes). Wat niet wil zeggen dat herstel van het eerste huwelijk nog mogelijk is en door God (met eerbied gesproken) gewild wordt. Want dat zijn heel verschillende zaken (zie Deut. 24:4).

Wat mij betreft heb ik hierover nu genoeg gezegd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Lilian, ik ga de discussie op dit punt niet heropenen.

Dat overspel echtbreuk is, zegt de Schrift, want het is hetzelfde woord. Het is ook het worden van één vlees met een ander (met dank aan Thuisvrouw voor deze toevoeging) en daarmee het breken van het verbond. Dat daarmee niet direct en volledig het eerste huwelijk beëindigd is, stem ik toe. Maar door het worden van één vlees met een ander - zonder berouw - kan het eerste huwelijk niet in stand blijven. Al helemaal niet als de schuldige partij hertrouwt of structureel zijn/haar overspel voortzet. Al wordt de schuldige partij daar altijd door God op aangesproken (zoals Herodias en Herodes). Wat niet wil zeggen dat herstel van het eerste huwelijk nog mogelijk is en door God (met eerbied gesproken) gewild wordt. Want dat zijn heel verschillende zaken (zie Deut. 24:4).

Wat mij betreft heb ik hierover nu genoeg gezegd.

Sorry, ik toon juist aan dat jouw reactie niet aantoont dat door overspel het verbond verbroken wordt. En je enige reactie daarop is ik heropen de discussie niet opnieuw? Maar je blijft herhalen dat overspel echtbreuk is.
Nou laat maar zien waar dat zo is in de Schrift..

In Genesis is sprake van een vlees worden binnen het huwelijksverbond .Dat is de wettige wijze. Bij hoererij is daar geen sprake van. Hier is het een vlees worden onwettig en is er ook geen verbond. Anders zou God hoererij goedkeuren.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Dat overspel echtbreuk is, zegt de Schrift, want het is hetzelfde woord.
Lilian1975 schreef:Maar je blijft herhalen dat overspel echtbreuk is. Nou laat maar zien waar dat zo is in de Schrift..
Gr. moichaoo en alle verwante vormen (moicheia, moichalis, moicheuoo, enz.).
Hebr. na'af
Met name is er veel eenstemmigheid over in de Griekse woordenboeken van het Bijbels (of klassiek) Grieks, bv. Bauer, Harting of gewoon Koenen. Kijk vervolgens in de concordantie waar deze woorden voorkomen.

Eén vlees worden buiten het huwelijk is zeker onwettig. Maar het is wel het breken of tenminste het zeer ernstig schenden van het verbond.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Thuisvrouw »

Even op een rijtje voor mezelf

-1 worden van vlees hoort bij het huwelijksverbond
Daarom zal de man zijn etc etc en zij zullen tot 1 vlees zijn.
-het ingaan tot de vrouw is het aangaan van een verbond
-echtbreuk verbreekt dat verbond
-de vrouw is aan de man verbonden zolang hij leeft. Als hij sterft breekt het verbond. Zij mag hertrouwen. Hetzelfde word gezegd door Paulus als een ongelovige wil scheiden. De gelovige is in zodanige gevallen niet gebonden. Blijkbaar breekt de ongelovige het verbond ook als hij bij de gelovige weggaat. De gelovige partij is vrij. Vrij van het verbond, zij is niet meer gebonden.

Neem nu Matt 5. Vers 31.er is ook gezegd Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheid brief. Jezus gaat vervolgens in tegen dit heersende gebruik. Let op dat in dit vers er nog geen oorzaken genoemd worden!! In vers 32 gaat Jezus hun ruime echtscheidings grond inperken en wel tot 1.lees maar :... Anders dan om OORZAAK van hoererij. Dus hun vele verlatingsgronden worden ingeperkt tot 1...

Volgens mij voegt Paulus daar later er nog 1 aan toe (zie hierboven) maar dat is weer een discussie apart.

Wat als je man je slaat? Wat als je man stelselmatig je dochter heeft misbruikt? Ja wat?

Wel, zoals ik als simpele ('t) huisvrouw mijn bijbel lees, ging ik in het eerste geval een veilig heenkomen zoeken en zocht hulp bij gemeente en kerkenraad etc. Weg naar verzoening openhouden.

Tweede geval ging ik scheiden en zorgde dat mijn misbruikte dochter voor de rest in rust en veiligheid kon opgroeien. Mocht ik een aardige man tegen komen die christelijk was ik trouwde met hem en dankte God. Met alle vrijmoedigheid.

Ik blijf bij @Valcke. Bij nader inzien geloof ik niet dat ik mcfall zo bijbels vind
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Ik werd in een persoonlijk bericht benaderd over de discussie die we hier voeren. Daarin kwam naar voren dat de Heere Zijn wonder van genade aan de afzender van het bericht betoond heeft in een tweede huwelijk na een eerdere echtscheiding van de man. Zowel de man als de vrouw zijn in het tweede huwelijk op bijzondere wijze tot geloof gekomen. In het persoonlijk bericht werd het volgende gemeld: "Dus laten we maar wijzen op Gods barmhartigheden in Christus ipv blijven strijden om gelijk." Ook werd erop gewezen dat terugkeer naar het eerste huwelijk door God niet gevraagd wordt. "Hij heeft deze weg voor ons (tot zaligheid) mogen gebruiken."

Hier was ik stil van! De Heere zij hiervoor alleen eer. Hij vergeeft ook de zonde van echtscheiding en overspel en kan ook het tweede huwelijk daarvoor nog gebruiken. Evenals Salomo (vredevorst en beminde des Heeren als voorbeeld van Christus) geboren werd uit degene die Uria's vrouw was geweest.

In een tweede bericht werd nog het volgende gezegd: "Zelf ben ik ook vaak bepaald bij de geschiedenis van David maar ook bij Juda en Thamar. Dan kunnen we toch alleen maar Gods vrijmacht en barmhartigheid bewonderen? Juist door zondige wegen!"

Ik beken schuld dat dit veel te weinig in mijn postings hier heeft doorgeklonken!
1 Korinthe 6:10, 11 schreef:Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 sep 2018, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Thuisvrouw »

Heel mooi @Valcke!! En roerend mee eens. Dit is waar en had ik ook moeten bedenken..

De Heere kan kromme wegen recht maken..
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Terri »

Het is Zijn trouw en barmhartigheid dat Hij ondanks onze zonden een vergevend God wil zijn in Christus.
Maar ik begrijp niet zo goed wat ik nu met dat persoonlijke bericht moet.
Ook al zondigen wij, dan kan je toch nog verzoend worden? Dat is toch de kern van het evangelie?
Of worden er nu conclusies getrokken die ik niet mee kan maken?
Wellicht begrijp ik het niet......
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Valcke schreef:Dat overspel echtbreuk is, zegt de Schrift, want het is hetzelfde woord.
Lilian1975 schreef:Maar je blijft herhalen dat overspel echtbreuk is. Nou laat maar zien waar dat zo is in de Schrift..
Gr. moichaoo en alle verwante vormen (moicheia, moichalis, moicheuoo, enz.).
Hebr. na'af
Met name is er veel eenstemmigheid over in de Griekse woordenboeken van het Bijbels (of klassiek) Grieks, bv. Bauer, Harting of gewoon Koenen. Kijk vervolgens in de concordantie waar deze woorden voorkomen.

Eén vlees worden buiten het huwelijk is zeker onwettig. Maar het is wel het breken of tenminste het zeer ernstig schenden van het verbond.
Schenden is niet gelijk aan verbreken.

Overal (in de King James, strong) )s de eerste betekenis overspel van dat grondwoord dat in de wet gebruikt wordt in Exodus en Deuteronomium. En niet echtbreuk. Het is de enige betekenis, soms in figuurlijke zin dat in de Bijbel voorkomt.
Waarom het in onze vertaling is terecht gekomen? Ik plaats hieronder een citaat van iemand die daar zijn mening over heeft. Een verklaring zou kunnen liggen in het onderstreepte gedeelte.

Woordenboeken kunnen zoveel zeggen. Als het niet in de Schrift in de betekenis van echtbreuk gebruikt wordt mag je het ook niet vertalen met echtbreuk en die betekenis erin door laten klinken.
. Het Engelse woord bevat beide elementen. Indien je doelt op het 7e gebod wordt. De tien geboden staan op twee plaatsen in de Bijbel/Thora. In Exodus 20 is dit meestal vertaald als Gij zult niet echtbreken. Deuteronomium 5 vermeld ook de 10 geboden en dit wordt daar meestal vertaald als En gij zult geen overspel plegen. In beide gevallen wordt hetzelfde woord gebruikt in het Hebreeuws: na'aph. Dit kan uitsluitend worden vertaald met overspel en dus niet met echtbreken. Maar of daarmee echtbreuk mee wordt uitgesloten durf ik niet keihard te zeggen. Maar het is dus wel een verkeerd toegepaste vertaling van het woord. Vermoedelijk blijft dit in stand doordat men Mattheus 19 als spiegel gebruikt op de vertaling.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 25 sep 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Ik werd in een persoonlijk bericht benaderd over de discussie die we hier voeren. Daarin kwam naar voren dat de Heere Zijn wonder van genade aan de afzender van het bericht betoond heeft in een tweede huwelijk na een eerdere echtscheiding van de man. Zowel de man als de vrouw zijn in het tweede huwelijk op bijzondere wijze tot geloof gekomen. In het persoonlijk bericht werd het volgende gemeld: "Dus laten we maar wijzen op Gods barmhartigheden in Christus ipv blijven strijden om gelijk." Ook werd erop gewezen dat terugkeer naar het eerste huwelijk door God niet gevraagd wordt. "Hij heeft deze weg voor ons (tot zaligheid) mogen gebruiken."

Hier was ik stil van! De Heere zij hiervoor alleen eer. Hij vergeeft ook de zonde van echtscheiding en overspel en kan ook het tweede huwelijk daarvoor nog gebruiken. Evenals Salomo (vredevorst en beminde des Heeren als voorbeeld van Christus) geboren werd uit degene die Uria's vrouw was geweest.

In een tweede bericht werd nog het volgende gezegd: "Zelf ben ik ook vaak bepaald bij de geschiedenis van David maar ook bij Juda en Thamar. Dan kunnen we toch alleen maar Gods vrijmacht en barmhartigheid bewonderen? Juist door zondige wegen!"

Ik beken schuld dat dit veel te weinig in mijn postings hier heeft doorgeklonken!
1 Korinthe 6:10, 11 schreef:Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods.
Het is alleen niet relevant voor de discussie. Het zegt namelijk niets over dat hertrouwen na overspel etc.mag. Ik betwist ook niet dat ondanks zondige wegen God niet kan werken.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Lilian, een woord in de grondtekst kan meerdere betekenissen hebben, hoewel je er in de vertaling maar één kunt kiezen. Je bent op de genoemde Griekse woorden niet ingegaan terwijl dit daar juist allersterkst het geval is.
Verder heb je veel lef om zonder kennis van de grondtalen de woordenboeken terzijde te schuiven. De Griekse taal is zeer goed in beeld gebracht en laat weinig onzekerheid toe. De grondtekst is de Schrift (meer dan enige vertaling), en als je zelfs de grondtekst met een pennenstreek terzijde schuift, wat resteert er dan nog?

Trouwens, ook het Engelse woord adultery betekent zowel overspel als echtbreuk. Dat is in het Grieks dus niet anders.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 sep 2018, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Lilian, een woord in de grondtekst kan meerdere betekenissen hebben, hoewel je er in de vertaling maar één kunt kiezen. Je bent op de genoemde Griekse woorden niet ingegaan terwijl dit daar juist allersterkst het geval is.
Verder heb je veel lef om zonder kennis van de grondtalen de woordenboeken terzijde te schuiven. De Griekse taal is zeer goed in beeld gebracht en laat weinig onzekerheid toe. De grondtekst is de Schrift (meer dan enige vertaling), en als je zelfs de grondtekst met een pennenstreek terzijde schuift, wat resteert er dan nog?

Je gaat voor de zoveelste keer niet in op wat ik werkelijk zeg. Topic gesloten voor mij. ::bye
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Valcke »

Jij ging niet in op wat ik schreef over de Griekse woorden. En ik was echt eerder.

Ik groet je hartelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:Jij ging niet in op wat ik schreef over de Griekse woorden. En ik was echt eerder.

Ik groet je hartelijk.
Nog een en voor de laatste keer. Je haalt de betekenis van moichaoo uit woordenboeken. Maar je gaat eraan voorbij dat die betekenis in de Schrift niet gebruikt wordt. Bovendien geef je niet aan waar de betekenis dan wel vandaan komt. Als dat woord in de Schrift niet in die betekenis wordt gebruikt heeft het ook niet de betekenis in de Schrift. En mag je het ook niet zo vertalen. Dus ik ben benieuwd op welke tekst, bijbels of buiten bijbels, dit is gebaseerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Jantje »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Lilian, een woord in de grondtekst kan meerdere betekenissen hebben, hoewel je er in de vertaling maar één kunt kiezen. Je bent op de genoemde Griekse woorden niet ingegaan terwijl dit daar juist allersterkst het geval is.
Verder heb je veel lef om zonder kennis van de grondtalen de woordenboeken terzijde te schuiven. De Griekse taal is zeer goed in beeld gebracht en laat weinig onzekerheid toe. De grondtekst is de Schrift (meer dan enige vertaling), en als je zelfs de grondtekst met een pennenstreek terzijde schuift, wat resteert er dan nog?

Je gaat voor de zoveelste keer niet in op wat ik werkelijk zeg. Topic gesloten voor mij. ::bye
Ik heb de discussie intensief gevolgd. En met alle respect @Lilian1975, maar ik vraag me sterk af hoe jij in de discussie staat. Waarok ga je de discussie überhaupt aan, als je bij voorbaat toch al overtuigd bent en blijft van je eigen gelijk? Heb je wel eens met de (wijk)ouderling, de dominee of de consulent hierover gepraat? En ken jij, behalve de dominees en theologen die jij hebt genoemd, een hedendaagse predikant uit de reformatorische gezindte (in Nederland!) die leert wat jij beweert?

Zomaar wat vragen die me al een hele tijd dwars zitten. Ik verwijt je niks en respecteer je om jouw mening, maar heb jij ook begrip voor hen die jouw mening niet staven (het grootste gedeelte van de ambtsdragers in de reformatorische gezindte)? Of zou je eigenlijk zien dat jouw mening de standaardregel werd in alle kerkgenootschappen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie