Hertrouwen na echtscheiding?

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Ik lees in de discussie met name of scheiden geoorloofd is na overspel, mishandeling, incest, vernedering etc. Laten we niet vergeten dat de meeste echtscheidingen niet deze achtergrond hebben. Voor het merendeel is het een gewijzigde visie op het huwelijk/elkaar en bepaalde karaktereigenschappen niet meer van elkaar accepteren. Ook zie ik om mij heen dat er in kerkelijk kringen relatief jong getrouwd wordt. De kans is dan aanwezig dat de ene partner zich blijft ontwikkelen door werk en opleiding en de andere blijft 'steken'. Ook dat is al meerdere malen in mijn omgeving aanleiding geweest tot scheiden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mara »

merel schreef:Ook zie ik om mij heen dat er in kerkelijk kringen relatief jong getrouwd wordt. De kans is dan aanwezig dat de ene partner zich blijft ontwikkelen door werk en opleiding en de andere blijft 'steken'. Ook dat is al meerdere malen in mijn omgeving aanleiding geweest tot scheiden.
En dat kan op grond van het huwelijksformulier, waar je beiden JA op zegt, dus echt niet!
Ik heb in die jaren ook al van alles gezien. Verlating vanwege een ernstige ongeneeslijke ziekte, waardoor de vrouw haar carriëre in gevaar zag komen. "En ik ben niet voor verpleegkundige in de wieg gelegd".
En inderdaad, man MBO opleiding, en de vrouw studeert door, wordt leidinggevende in een bedrijf.
Ja dat wringt. Dat kan ook enorme spanningen geven.
Ik heb respect als ik iemand hoor die gescheiden is, en dan zegt: nee ik ga niet meer trouwen.
Er zijn helaas ook voorbeelden van voorgangers die scheiden en hertrouwen en dat maakt het wel lastig als hij dan een huwelijksgesprek heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Ook zie ik om mij heen dat er in kerkelijk kringen relatief jong getrouwd wordt. De kans is dan aanwezig dat de ene partner zich blijft ontwikkelen door werk en opleiding en de andere blijft 'steken'. Ook dat is al meerdere malen in mijn omgeving aanleiding geweest tot scheiden.
En dat kan op grond van het huwelijksformulier, waar je beiden JA op zegt, dus echt niet!
Ik heb in die jaren ook al van alles gezien. Verlating vanwege een ernstige ongeneeslijke ziekte, waardoor de vrouw haar carriëre in gevaar zag komen. "En ik ben niet voor verpleegkundige in de wieg gelegd".
En inderdaad, man MBO opleiding, en de vrouw studeert door, wordt leidinggevende in een bedrijf.
Ja dat wringt. Dat kan ook enorme spanningen geven.
Ik heb respect als ik iemand hoor die gescheiden is, en dan zegt: nee ik ga niet meer trouwen.
Er zijn helaas ook voorbeelden van voorgangers die scheiden en hertrouwen en dat maakt het wel lastig als hij dan een huwelijksgesprek heeft.
Waarom zou je tegenwoordig ook hertrouwen na scheiding? Helemaal als er kinderen in het spel zijn. Ik ken meerdere ( seculiere) mensen die dan gewoon latten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Mara »

merel schreef: Waarom zou je tegenwoordig ook hertrouwen na scheiding? Helemaal als er kinderen in het spel zijn. Ik ken meerdere ( seculiere) mensen die dan gewoon latten.
Waarom zou je? Ja dat weet ik dus niet. Er zijn mensen - ook in de kerk - die tweemaal gescheiden zijn en het dan nog een 3e keer proberen.
Dat zou eens ontraden moeten worden. Want is dat geval pech of is er dan toch iets anders aan de hand?
Als je moeilijk kunt aanpassen en/of schikken, is het beter om niet te trouwen.
Latten doen de ouderen vaak. Ze hebben het overdag gezellig, samen eten, samen koffiedrinken, en dan gaat ieder weer naar de eigen woning.
Het ligt er misschien aan of het pensioen vervalt na een tweede huwelijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Ik weet ook een man en vrouw (gergem) die zijn beiden 2 x gescheiden en 2 x hertrouwd, weer gescheiden en als laatste toch weer met elkaar getrouwd
Ook is het huwelijk weer kerkelijk bevestigd.
(In de gergem)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bruna »

Orchidee schreef:Ik weet ook een man en vrouw (gergem) die zijn beiden 2 x gescheiden en 2 x hertrouwd, weer gescheiden en als laatste toch weer met elkaar getrouwdAfbeeldingAfbeelding
Ook is het huwelijk weer kerkelijk bevestigd.
(In de gergem)
Ze zijn dus nu voor de 4e keer getrouwd, tussen de huwelijken met elkaar beiden nog 2 andere huwelijken?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Ja precies, komt misschien verwarrend over maar de eerste keer samen getrouwd bijna 40 jaar geleden, daarna allebei 2 x hertrouwd en uiteindelijk toch weer met hun eerste man/vrouw getrouwd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Ja precies, komt misschien verwarrend over maar de eerste keer samen getrouwd bijna 40 jaar geleden, daarna allebei 2 x hertrouwd en uiteindelijk toch weer met hun eerste man/vrouw getrouwd.Afbeelding
Wat een verhaal joh, echt niet normaal.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Dat vinden en vonden wij ook!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Dat vinden en vonden wij ook!
Ik kwam pas in het OT tegen dat als een man en vrouw gescheiden zijn, en de vrouw is met iemand anders getrouwd geweest, ze niet meer terug mag keren naar haar eerste man.
Ik weet niet of dat betekenis heeft voor deze tijd, maar ik vond het opmerkelijk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Ik kwam pas in het OT tegen dat als een man en vrouw gescheiden zijn, en de vrouw is met iemand anders getrouwd geweest, ze niet meer terug mag keren naar haar eerste man.
Dodo, weet je het Schriftgedeelte nog waar het stond?
Hora est!
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door gallio »

Isala schreef:
Dodo schreef:Ik kwam pas in het OT tegen dat als een man en vrouw gescheiden zijn, en de vrouw is met iemand anders getrouwd geweest, ze niet meer terug mag keren naar haar eerste man.
Dodo, weet je het Schriftgedeelte nog waar het stond?
Deuteronomium 24:1-22


Over echtscheiding
1. Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.
2. Zo zij dan, uit zijn huis uitgegaan zijnde, zal henengaan en een anderen man ter vrouwe worden,
3. En deze laatste man haar gehaat, en haar een scheidbrief geschreven, en in haar hand gegeven, en haar uit zijn huis zal hebben laten gaan; of als deze laatste man, die ze voor zich tot een vrouw genomen heeft, zal gestorven zijn;
4. Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouwe zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des Heeren; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de Heere, uw God, ten erve geeft.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Isala »

Dankjewel Gallio.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Isala »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Dat vinden en vonden wij ook!
Ik kwam pas in het OT tegen dat als een man en vrouw gescheiden zijn, en de vrouw is met iemand anders getrouwd geweest, ze niet meer terug mag keren naar haar eerste man.
Ik weet niet of dat betekenis heeft voor deze tijd, maar ik vond het opmerkelijk.
Toelichting vanuit de StudieBijbel:

Geen tweede huwelijk met dezelfde vrouw (24:1-4)
In de eerste bijbelboeken staan geen wetten over echtscheiding, al moeten die wel bestaan hebben, zodat de rechters in Israël er mee konden rechtspreken. Zoals vaak het geval is in Deuteronomium, wordt hier alleen een specifieke situatie genoemd; een algemene gedragslijn ten aanzien van echtscheiding kan er niet van afgeleid worden.2 Dit geldt te meer omdat deze situatie het achtste gebod betreft en niet het zevende.

Vers 1 begint met de vermelding dat een man tot echtscheiding overgaat.3 De reden hiervoor is vrij algemeen: hij heeft iets onbehoorlijks aan zijn vrouw gevonden4 en ook draagt hij haar geen genegenheid meer toe.5 In die omstandigheden schrijft hij een scheidbrief en stuurt hij zijn vrouw weg uit zijn huis.6 Vervolgens verlaat de vrouw het huis, gaat ergens heen en wordt de echtgenote van een ander (vs.2). Daarna komt de derde fase: de nieuwe echtgenoot krijgt een afkeer7 van haar en doet hetzelfde als de eerste man: hij stuurt haar weg met een scheidbrief, zodat zij weer ‘op straat’ staat. Het is ook mogelijk dat de tweede man overlijdt, maar in beide gevallen komt de vrouw weer alleen te staan (vs.3). Wanneer alles zo verloopt, kan het gebeuren dat de eerste echtgenoot de vrouw opnieuw wil trouwen. Maar dit mag beslist niet gebeuren.8 Zij is (voor hem) verontreinigd, en zo’n nieuw huwelijk zou een gruwel zijn voor het aangezicht van de Here. Daardoor zou zonde gebracht worden over het land dat de Israëlieten ten erfdeel krijgen (vs.4).9 De vrouw wordt in dat geval min of meer als ruilgoed of koopwaar behandeld, en echtscheiden en hertrouwen kan op die manier een gereglementeerde vorm van overspel worden. In het kader van het achtste gebod zal de nadruk op de eerste verklaring liggen: de vrouw wordt op deze manier gedegradeerd en haar leven wordt ‘gestolen’ (vergelijkbaar met de situaties in de verzen 6 en 7).10
In Jer.3:1-5 wordt op deze bepaling gezinspeeld: de Here is de eerste echtgenoot en allerlei Baäls zijn de volgende minnaars. Is dan nog terugkeer mogelijk tot de eerste echtgenoot? Wonderlijk genoeg is God genadiger dan dit voorschrift aangeeft! In het NT komt deze wet ter sprake in een discussie met Farizeeën. Zij leiden uit het geven van een scheidbrief de legitimiteit van echtscheiding af, maar Jezus brengt de eigenlijke bedoeling van de wet aan het licht en grijpt terug op de scheppingsorde (Mat.19:3-9).11 Petrus roept de mannen op hun vrouw eer te bewijzen (1Pet.3:7), een oproep die in het verlengde van deze wet ligt om de eer van vrouwen te bewaren.
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door DDD »

Ik vind dat wel een twijfelachtige uitleg.

De eigenlijke bedoeling van de schepping staat los van de regels in Deuteronomium. Het is natuurlijk goed om Schrift met Schrift te vergelijken en uit te gaan van één auteur van de Bijbel, maar ik vind deze vergelijking toch niet eerlijk.

Sowieso is het de vraag of er inderdaad regels waren over echtscheiding. Dat stelt de uitlegger wel, maar dat vind ik helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Plaats reactie