Hertrouwen na echtscheiding?

HersteldHervormd
Berichten: 6081
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

We kunnen er lang en breed bij stil staan maar wat zegt de Bijbel? Wat zegt de Bijbel over het scheiden en onder welke omstandigheden? Het lijkt mij dat de Bijbel er wel duidelijk over is.

Het gaat er niet om wat wij wel of nét niet meer vinden kunnen. Onze Bijbel is ons kompas. En laten we dat zo houden.
Orchidee schreef:Ik denk (maar dat weet ik zelf niet) dat als iemand een misstap heeft gemaakt het gemakkelijker te vergeven (nooit vergeten) is dan alle zaken die ik hierboven noem?
Ik denk dat er een verschil zit tussen één misstap of veel vaker...
Iedereen kan een keer vallen, om het theoretisch te zeggen. Maar de zonden moeten wel gelaten worden, en er moet schuldbelijdenis afgelegd worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:We kunnen er lang en breed bij stil staan maar wat zegt de Bijbel? Wat zegt de Bijbel over het scheiden en onder welke omstandigheden? Het lijkt mij dat de Bijbel er wel duidelijk over is.

Het gaat er niet om wat wij wel of nét niet meer vinden kunnen. Onze Bijbel is ons kompas. En laten we dat zo houden.
Orchidee schreef:Ik denk (maar dat weet ik zelf niet) dat als iemand een misstap heeft gemaakt het gemakkelijker te vergeven (nooit vergeten) is dan alle zaken die ik hierboven noem?
Ik denk dat er een verschil zit tussen één misstap of veel vaker...
Iedereen kan een keer vallen, om het theoretisch te zeggen. Maar de zonden moeten wel gelaten worden, en er moet schuldbelijdenis afgelegd worden.
Als je dat laatste doortrekt, moet er in feite ook schuldbelijdenis worden afgelegd van het mishandelen van de vrouw in kwestie. En weer, en weer, en weer.
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:Met dat gegeven dat een zondige praktijk niet ineens een andere zondige praktijk echtbreuk goed praat. Of goed kan keuren.
Dat klopt in principe. Maar wat als een echtgenoot stelselmatig zijn echtgenote (en kinderen) mishandelt? Dan is wat mij betreft scheiding geoorloofd.
HersteldHervormd
Berichten: 6081
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:We kunnen er lang en breed bij stil staan maar wat zegt de Bijbel? Wat zegt de Bijbel over het scheiden en onder welke omstandigheden? Het lijkt mij dat de Bijbel er wel duidelijk over is.

Het gaat er niet om wat wij wel of nét niet meer vinden kunnen. Onze Bijbel is ons kompas. En laten we dat zo houden.
Orchidee schreef:Ik denk (maar dat weet ik zelf niet) dat als iemand een misstap heeft gemaakt het gemakkelijker te vergeven (nooit vergeten) is dan alle zaken die ik hierboven noem?
Ik denk dat er een verschil zit tussen één misstap of veel vaker...
Iedereen kan een keer vallen, om het theoretisch te zeggen. Maar de zonden moeten wel gelaten worden, en er moet schuldbelijdenis afgelegd worden.
Als je dat laatste doortrekt, moet er in feite ook schuldbelijdenis worden afgelegd van het mishandelen van de vrouw in kwestie. En weer, en weer, en weer.
Mee eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:We kunnen er lang en breed bij stil staan maar wat zegt de Bijbel? Wat zegt de Bijbel over het scheiden en onder welke omstandigheden? Het lijkt mij dat de Bijbel er wel duidelijk over is.

Het gaat er niet om wat wij wel of nét niet meer vinden kunnen. Onze Bijbel is ons kompas. En laten we dat zo houden.
Orchidee schreef:Ik denk (maar dat weet ik zelf niet) dat als iemand een misstap heeft gemaakt het gemakkelijker te vergeven (nooit vergeten) is dan alle zaken die ik hierboven noem?
Ik denk dat er een verschil zit tussen één misstap of veel vaker...
Iedereen kan een keer vallen, om het theoretisch te zeggen. Maar de zonden moeten wel gelaten worden, en er moet schuldbelijdenis afgelegd worden.
Als je dat laatste doortrekt, moet er in feite ook schuldbelijdenis worden afgelegd van het mishandelen van de vrouw in kwestie. En weer, en weer, en weer.
Mee eens.
Mishandelen hoort toch zeker ook onder echtbreken? Je doet niet wat je beloofd heb.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Mishandelen hoort toch zeker ook onder echtbreken? Je doet niet wat je beloofd heb.
Met deze redenatie krijg je een heel rekkelijk begrip ten aanzien van Bijbelse echtscheidingsgronden.
HersteldHervormd
Berichten: 6081
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door HersteldHervormd »

@samanthi
Mee eens.
Mishandelen hoort toch zeker ook onder echtbreken? Je doet niet wat je beloofd heb.

Waar is dan jouw Bijbels onderlegging? Ik wil je wel geloven maar wel graag met de Bijbel erbij.
Of een voorbeeld uit de Bijbel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:@samanthi
Mee eens.
Mishandelen hoort toch zeker ook onder echtbreken? Je doet niet wat je beloofd heb.

Waar is dan jouw Bijbels onderlegging? Ik wil je wel geloven maar wel graag met de Bijbel erbij.
Of een voorbeeld uit de Bijbel?
Die heb ik niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33279
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Tiberius »

Dat zal niet lukken, want mishandeling is niet bijbels. Maar ook geen grond voor echtscheiding, hoe triest en verwerpelijk ook.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

Scheiden zonder hertrouwen, hoe zit dat?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Scheiden zonder hertrouwen, hoe zit dat?
Dat ligt aan de echtscheidingsgrond.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Scheiden zonder hertrouwen, hoe zit dat?
Dat ligt aan de echtscheidingsgrond.
En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar.


Een iegelijk die zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.

Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel; en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Scheiden zonder hertrouwen, hoe zit dat?
Dat ligt aan de echtscheidingsgrond.
En Hij zeide tot hen: Zo wie zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel tegen haar.
Een iegelijk die zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, die doet overspel; en een iegelijk die de verlatene van den man trouwt, die doet ook overspel.
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel; en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
De vetgedrukte zinnen gaan over overspel.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Bruna »

Orchidee schreef:
Bruna schreef:
Orchidee schreef:Ik heb al veel gezien en meegemaakt dat mensen scheiden en weer hertrouwen maar eerst schuldbelijdenis doen heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar waarom zou iemand schuldbelijdenis moeten doen voor iets wat hem of haar na en in het huwelijk is overkomen?
Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die na haar huwelijk en eerste kind pas de ware aard van haar man leerde kennen en ondervond.
Hij blijkt dus een narcistische persoonlijkheidsstoornis te hebben en na hun 2e kind is ze in principe gevlucht na jaren vele bedreigingen, slagen, geestelijke mishandeling en verkrachtingen.
Hij is na een paar jaar weer getrouwd, zij niet, ze is diep beschadigd voor het leven!
En als 2 predikanten van 2 gemeenten dan ook nog eens zeggen dat het haar schuld is en zij nooit weg had mogen gaan bij hem, vraag je je toch weleens af...
Dit is maar 1 geval maar ik ken genoeg andere trieste scenario's helaas.
Velen zijn weer hertrouwd, sommigen al voor de 3e keer of wonen inmiddels samen, maar schuldbelijdenis heb ik nog nooit gezien of gehoord.
Dat is dan wel heel bijzonder en niet volgens de Bijbel en belijdenisgeschriften.

Uiteraard gaat het dan om degenen die kerkelijk lid blijven in de huidige of toekomstige gemeente en niet schuldloos gescheiden zijn.
Samenwonen is neem ik aan in jouw gemeente niet toegestaan?
Dus als je geslagen, vernederd en mishandeld word, samen met de kinderen ben je schuldig als je bij je man weggaat???
En nee, samenwonen is niet toegestaan in mijn kerkelijke gemeente maar daar gaat het toch helemaal niet om!?
Ik heb ook familie, vrienden enz. die in een ander kerkverband lid zijn.
En niet iedereen blijft naar de kerk gaan als ze gescheiden zijn! (misschien ook nooit van gehoord?)
Ik had door werk niet eerder de gelegenheid te reageren. Blijkbaar was mijn reactie wat onduidelijk van mijn kant of heb je deze niet goed begrepen. Uiteraard is de situatie die je beschrijft zeer schrijnend en kan ik zeker begrip opbrengen voor haar stap. Daarnaast is het handelen van de dominees in kwestie zeer onpastoraal en mogen ze tevens niet uitspreken dat het alleen haar schuld is.
Daarbij vraag ik me wel af hoe de dominees tot zo'n beschuldiging zijn gekomen, heeft de ex dan een heel ander verhaal (al dan niet waar) verteld/verzonnen?

Ter toelichting. Ik reageerde vooral op het laatste gedeelte van wat je schreef:
Orchidee schreef:Velen zijn weer hertrouwd, sommigen al voor de 3e keer of wonen inmiddels samen, maar schuldbelijdenis heb ik nog nooit gezien of gehoord. Dus als je geslagen, vernederd en mishandeld word, samen met de kinderen ben je schuldig als je bij je man weggaat???
Nogmaals ik reageerde op het laatste deel van je post. Je kan zeker niet zeggen dat de vrouw schuldig is obv NL wetgeving. Of er Bijbelse grond is voor schuldloze echtscheiding is weer wat anders. Maar daar is hierna al meer over gezegd geloof ik.
Orchidee schreef:En nee, samenwonen is niet toegestaan in mijn kerkelijke gemeente maar daar gaat het toch helemaal niet om!?
Daarom schreef ik ook "Uiteraard gaat het dan om degenen die kerkelijk lid blijven in de huidige of toekomstige gemeente en niet schuldloos gescheiden zijn. Samenwonen is neem ik aan in jouw gemeente niet toegestaan?"
Orchidee schreef:Ik heb ook familie, vrienden enz. die in een ander kerkverband lid zijn.
En niet iedereen blijft naar de kerk gaan als ze gescheiden zijn! (misschien ook nooit van gehoord?)
Klopt, daarom schreef ik al een paar berichten terug in dit topic dat je ziet dat bij echtscheiding zeker de helft de huidige kerkelijke gemeente verlaat (of dat dan een ander kerkverband of onkerkelijk is).
Laatst gewijzigd door Bruna op 12 aug 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10436
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hertrouwen na echtscheiding?

Bericht door Orchidee »

Nounounou, de beste stuurlui staan weer eens aan wal
Je mag niet scheiden als je iedere dag verkracht, geslagen, soms bespuugd, en psychisch kapotgemaakt word dus
Om het nog maar niet over het verdere van dit aardse leven, blijvend letsel qua lichaam en geest te hebben.
En elk ge/verbod is net zo erg toch?!
Of je nou 1 x vreemd gaat of meerdere keren is in mijn gedachten wél een verschil maar voor God ook?
1x een snoepje stelen of stelselmatig iets achterhouden of ontvreemden of niet opgeven of niet afrekenen is hetzelfde!
Niet in mijn ogen maar in Gods ogen!

Kom nou toch: ik hoop het zelf allemaal nooit mee te maken maar als ik mijn vriendin was geweest had ik denk ik ook nog aangifte gedaan én ver weg gevlucht.

Ik blijf nu telkens bij mijn ene echte voorbeeld maar heb er helaas nog véél méér
Hebben jullie in je omgeving nou nooit iemand gehad/gekend die gescheiden is dat je daar géén begrip voor kan hebben/tonen?
Nee?
Voorbeeldig zeg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie