Christelijke levensstijl

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door albion »

vlinder schreef:
gertje schreef: en laat Jan maar meelezen hoor, kan hij zien welke zorgen mams zich maakt, kan geen kwaad :huhu
ze heeft jan niet over voor de wereld ....
Welke moeder heeft haar kind wel over voor de wereld?
Ik denk dat voorleven in de ware vreze des Heeren veel belangrijker is dan altijd gedacht wordt.

En over dat meelezen: mijn moeder was ook zo bezorgd en dat neem ik haar nog steeds niet in dank af....Zij was 20 jaar en had twee kinderen, kon lekker doen en laten wat ze zelf wilde. Ik was 21 en moest perse om 22.00 uur naar bed. Dat wil je toch niet als je 22 bent? Als ik door-de-week ergens oppaste moest ik altijd zeggen dat ik om 22.00 uur thuis moest zijn. Gevolg was dat ik al mijn oppasadresjes kwijt raakte. Wie wil nu om 21.30 uur zeggen: ik moet gaan, de oppas moet zo weg? Zelfs toen ik verkering had nog...Raar hoor!
Ze had ook de vervelende gewoonte om op te blijven tot ik thuis was. Allemaal lief en bezorgd bedoeld enzo, maar ik ervaarde geen vrijheid. Ik wilde gewoon naar bed, niet meer praten over hoe het was. Het was altijd " gewoon". En als ik wil praten, doe ik dat wel.....

Snappie?

Verder vind ik de post van Hendrikus wel erg mooi.

(eind van het liedje is dat er vast weer wordt gezegd dat ik makkelijk praten heb, want ik heb immers geen kinderen......) :barbare
Nou bij Jan gaat een van de ouders pas naar bed als Jan naar bed gaat, en dat kan om half drie 's nachts zijn. De hele week ligt meneer niet voor 12 op bed. :baille
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
vlinder schreef:
gertje schreef: en laat Jan maar meelezen hoor, kan hij zien welke zorgen mams zich maakt, kan geen kwaad :huhu
ze heeft jan niet over voor de wereld ....
Welke moeder heeft haar kind wel over voor de wereld?
Ik denk dat voorleven in de ware vreze des Heeren veel belangrijker is dan altijd gedacht wordt.

En over dat meelezen: mijn moeder was ook zo bezorgd en dat neem ik haar nog steeds niet in dank af....Zij was 20 jaar en had twee kinderen, kon lekker doen en laten wat ze zelf wilde. Ik was 21 en moest perse om 22.00 uur naar bed. Dat wil je toch niet als je 22 bent? Als ik door-de-week ergens oppaste moest ik altijd zeggen dat ik om 22.00 uur thuis moest zijn. Gevolg was dat ik al mijn oppasadresjes kwijt raakte. Wie wil nu om 21.30 uur zeggen: ik moet gaan, de oppas moet zo weg? Zelfs toen ik verkering had nog...Raar hoor!
Ze had ook de vervelende gewoonte om op te blijven tot ik thuis was. Allemaal lief en bezorgd bedoeld enzo, maar ik ervaarde geen vrijheid. Ik wilde gewoon naar bed, niet meer praten over hoe het was. Het was altijd " gewoon". En als ik wil praten, doe ik dat wel.....

Snappie?

Verder vind ik de post van Hendrikus wel erg mooi.

(eind van het liedje is dat er vast weer wordt gezegd dat ik makkelijk praten heb, want ik heb immers geen kinderen......) :barbare
Nou bij Jan gaat een van de ouders pas naar bed als Jan naar bed gaat, en dat kan om half drie 's nachts zijn. De hele week ligt meneer niet voor 12 op bed. :baille
Er zijn weinig ouders die slapen voordat hun kinderen thuiskomen. Die van mij hebben dat ook nooit gedaan en hoewel ik dat toen echt niet op prijs stelde, kan ik me nu voorstellen waarom. Stel dat er iets gebeurt? En dathoeft niet aan je kind te liggen, er lopen zoveel gekken rond op deze wereld en een ongeluk zit in een klein hoekje. En stel dat je kind iets vreselijks heeft meegemaakt, dan is het toch juist heerlijk als pa of moe daar is, wachtend, waar jij dan je verhaal kwijt kan? Het getuigt eerder van onverschilligheid als ze deze moeite niet voor je nemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Nou bij Jan gaat een van de ouders pas naar bed als Jan naar bed gaat, en dat kan om half drie 's nachts zijn. De hele week ligt meneer niet voor 12 op bed. :baille
Zolang hij bij jullie in huis woont, kan je daar zelf regels voor opstellen, waar hij zich aan te houden heeft.
Zo gaat dat hier ook; en van zo'n regel mag gerust eens afgeweken worden, maar dat moet incidenteel blijven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
albion schreef:
vlinder schreef:
gertje schreef: en laat Jan maar meelezen hoor, kan hij zien welke zorgen mams zich maakt, kan geen kwaad :huhu
ze heeft jan niet over voor de wereld ....
Welke moeder heeft haar kind wel over voor de wereld?
Ik denk dat voorleven in de ware vreze des Heeren veel belangrijker is dan altijd gedacht wordt.

En over dat meelezen: mijn moeder was ook zo bezorgd en dat neem ik haar nog steeds niet in dank af....Zij was 20 jaar en had twee kinderen, kon lekker doen en laten wat ze zelf wilde. Ik was 21 en moest perse om 22.00 uur naar bed. Dat wil je toch niet als je 22 bent? Als ik door-de-week ergens oppaste moest ik altijd zeggen dat ik om 22.00 uur thuis moest zijn. Gevolg was dat ik al mijn oppasadresjes kwijt raakte. Wie wil nu om 21.30 uur zeggen: ik moet gaan, de oppas moet zo weg? Zelfs toen ik verkering had nog...Raar hoor!
Ze had ook de vervelende gewoonte om op te blijven tot ik thuis was. Allemaal lief en bezorgd bedoeld enzo, maar ik ervaarde geen vrijheid. Ik wilde gewoon naar bed, niet meer praten over hoe het was. Het was altijd " gewoon". En als ik wil praten, doe ik dat wel.....

Snappie?

Verder vind ik de post van Hendrikus wel erg mooi.

(eind van het liedje is dat er vast weer wordt gezegd dat ik makkelijk praten heb, want ik heb immers geen kinderen......) :barbare
Nou bij Jan gaat een van de ouders pas naar bed als Jan naar bed gaat, en dat kan om half drie 's nachts zijn. De hele week ligt meneer niet voor 12 op bed. :baille
Er zijn weinig ouders die slapen voordat hun kinderen thuiskomen. Die van mij hebben dat ook nooit gedaan en hoewel ik dat toen echt niet op prijs stelde, kan ik me nu voorstellen waarom. Stel dat er iets gebeurt? En dathoeft niet aan je kind te liggen, er lopen zoveel gekken rond op deze wereld en een ongeluk zit in een klein hoekje. En stel dat je kind iets vreselijks heeft meegemaakt, dan is het toch juist heerlijk als pa of moe daar is, wachtend, waar jij dan je verhaal kwijt kan? Het getuigt eerder van onverschilligheid als ze deze moeite niet voor je nemen.
Tja... maar dat hou je ook als je kinderen het huis uit zijn... dan kan ze nog steeds vanalles overkomen... en er kan ouders ook wat overkomen... moeten kinderen daar ook van wakker liggen ;)

Beetje kort door de bocht, ik snap het wel hoor... maar een beetje relativeren kan geen kwaad. Er kan je kind wat overkomen, of je nou slaapt of niet... je verandert er niks aan door wakker te liggen. Ik zou volgens mij gaan slapen... en word toch wel ff wakker als er iemand thuiskomt... en als er dan iets is gebeurd ben ik altijd aanspreekbaar. Das toch niet onverschillig?

En natuurlijk mogen ouders regels stellen... maar je kan ook doorschieten in bezorgd zijn. Je kan een regel stellen dat je op je 22e nog om 10 uur 's avonds thuis moet zijn.... Maar of het goed is... ik denk het niet. Als ouder moet je daar ook nuchter in zijn en leren loslaten... en vooral leren dat niet jij de veiligheid van het kind in je hand hebt... maar God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:Nou bij Jan gaat een van de ouders pas naar bed als Jan naar bed gaat, en dat kan om half drie 's nachts zijn. De hele week ligt meneer niet voor 12 op bed. :baille
Zolang hij bij jullie in huis woont, kan je daar zelf regels voor opstellen, waar hij zich aan te houden heeft.
Zo gaat dat hier ook; en van zo'n regel mag gerust eens afgeweken worden, maar dat moet incidenteel blijven.

Snap ik ook wel, maar wat is het alternatief als meneer er zich niet aan houdt?
Sancties. Welke sancties stel je voor?

Je hebt zeker geen kinderen die ADD-ODD en in zekere mate autistisch zijn??
Vooral dat ODD (geen gezag boven zich willen hebben) is zeer vermoeiend en vraagt hééééél veel geduld.
Dacht je soms dat wij ons dat ook niet bewust zijn? Maar men heeft vele vonden gezocht en jongelui van die leeftijd zijn zeer vindingrijk....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Snap ik ook wel, maar wat is het alternatief als meneer er zich niet aan houdt?
Sancties. Welke sancties stel je voor?
Dat is lastig op afstand te beoordelen.
Maar het beste kan je gezamenlijk de regel opstellen, zodat hij er ook achter staat en erop aanspreekbaar is.
Dat moet je natuurlijk niet 's nachts om 3 uur doen, als hij mogelijk ladderzat binnenkomt stuiteren, maar op een rustig moment.
En je kan dan ook een sanctie vastleggen als hij er zich niet aan houdt. Bijvoorbeeld twee dagen niet achter de computer.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door Marnix »

Hoe oud is Jan eigenlijk?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door refo »

Goeie vraag.
Half drie thuis met een straf van 2 dagen geen computer...
Ergens klopt daar iets niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door Tiberius »

Ach ja, dat is ook zo.
Waarschijnlijk is dat een beroepsdeformatie van een mod: een bannetje van 2 dagen als sanctie. :)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christelijke levenstijl

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:Snap ik ook wel, maar wat is het alternatief als meneer er zich niet aan houdt?
Sancties. Welke sancties stel je voor?
Dat is lastig op afstand te beoordelen.
Maar het beste kan je gezamenlijk de regel opstellen, zodat hij er ook achter staat en erop aanspreekbaar is.
Dat moet je natuurlijk niet 's nachts om 3 uur doen, als hij mogelijk ladderzat binnenkomt stuiteren, maar op een rustig moment.
En je kan dan ook een sanctie vastleggen als hij er zich niet aan houdt. Bijvoorbeeld twee dagen niet achter de computer.
gelukkig is tie nooit ladderzat thuis gekomen op 1 keer na (de eerste keer dat ie is wezen stappen en nog nooit alcohol gedronken heeft)
daar is hij zo van geschrokken dat ie dat nooit meer gedaan heeft.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door albion »

Marnix schreef:Hoe oud is Jan eigenlijk?

Jan is nu 17 en denkt dat ie volwassen is.... :jongle
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door Bert Mulder »

Geachte Albion,

zal ik zo vrij is om je wat advies te geven:

Ga niet je problemen met je zoon hier publiekelijk discussieren. Spreek erover met een geliefde ouderling, met je predikant. Spreek met je zoon zelf, hart tot hart. En bovenal, spreek over hem met je Hemelse Vader.

Voor zulke dingen is dit forum niet geschikt, en zoals ik heb proberen aan te tonen, het is funest.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door Tiberius »

Geliefde ouderling of niet, ik zal je ook nog een tip geven.
Wat je er zelf ook van moge denken, laat nooit merken, dat je hem nog niet volwassen vindt. Ook dat is funest.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door Lassie »

Als ik dit zo lees over Jan dan herken ik ontzettend veel in dat van mijn broertje... Deze leefde tot voorkort alleen maar voor zichzelf. Trok niks aan wat z'n ouder zeiden (hij dronk veel alcohol en gebruikte ook drugs). Hij kon m'n moeder behoorlijk overstuur maken en ook nog eens m'n ouders negeren en manipuleren. Dit was gelukkig een (enorm lange) fase in z'n leven.

Blijf voor bidden en open voor hem (staan). Ook al zak de moed je in de schoenen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christelijke levensstijl

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:Geachte Albion,

zal ik zo vrij is om je wat advies te geven:

Ga niet je problemen met je zoon hier publiekelijk discussieren. Spreek erover met een geliefde ouderling, met je predikant. Spreek met je zoon zelf, hart tot hart. En bovenal, spreek over hem met je Hemelse Vader.

Voor zulke dingen is dit forum niet geschikt, en zoals ik heb proberen aan te tonen, het is funest.
Zoals ik je in mijn pb's al duidelijk gemaakt heb ik heb een open relatie met mijn zoon, we spreken heel vaak van hart tot hart (alleen komt dat van mijn kant), en ik denk dat ik heel wat ouder ben dan jij. Ik ben ook opgevoed in de christelijke leer en weet dus waar ik met mijn zorgen terecht kan.
Ik antwoordde op een quote van Jolanda en gaf aan dat het voor MIJ een heel groot probleem is om mijn kind los te laten en kwam met het vb van 'Jan'. Maar ik kan hem ook wel te berde brengen als iemand die ik fantaseer en zo een vb geven als je dat prettiger vindt? Bv van: ik heb weleens gelezen van een jongen die blablabla...
Overigens hoefde je er ook niet op te reageren, dat maakt alleen maar meer reacties los van mijn kant.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie