goede sexuele voorlichting nodig!?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door Erasmiaan »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:
albion schreef:
Zita schreef:
Maar asjeblieft, als je er zelf niet makkelijk over praat, geef je kind dan een boekje. Er is genoeg verantwoords verschenen. Besteed dit deel van de opvoeding niet uit aan een onbekende.
Toen zoonlief zo een jaar of 8 of 9 was gaf ik als voorbereiding op het gesprek een boekje te lezen. Hij was niet geïnteresseerd op dat moment. En dat doet hij nu ook niet. Hij leest niet graag, dus het boekje was een misser. En dat vond ik toen enorm jammer, want het was prachtig beschreven. Veel beter dan dat wij het zeggen konden. Een jongen reageert toch anders op zo'n gesprek dan een meisje (denk ik :quoi).
Ik denk het wel. Ik vond het vreselijk gênant, dat mijn ouders daar over wilden praten.
Is dat al niet veelzeggend. Ik denk dat ook vaak de taak van de vader vergeten wordt. Die is als eerste aangewezen om er met zijn zoon over te praten en een moeder met haar dochter. Alleen al vanwege het feit dat dingen te bespreken met mensen van het eigen geslacht vertrouwder is. Een vader kan dan zeggen: ik weet met welke gevoelens je te maken krijgt. Deze kan dan ook iets aangeven van zijn eigen strijd en hoe deze ermee is omgegaan in het licht van Gods Woord.

Persoonlijk denk ik dat het bespreken van gevoelens, hoe een lichaam werkt, hoe conceptie plaatsvindt ligt op het vlak vader <> zoon en moeder<> dochter.

Maar tegelijk dat juist een vader en moeder samen duideljik moeten maken aan hun kinderen wat begrippen liefde, trouw, elkaar dienen, respecteren zijn. Dit alles ingebed in de Bijbelse kaders. Ouders hebben dan gelijk de mogelijkheid om iets aan te geven hoe mooi het is..... zodat er een verlangen bij kinderen ontstaat niet alleen van Gods geboden volgen. Maar ook van: Als we Gods geboden volgen dan kunnen wij zoiets moois als onze ouders hebben en dan mogen we er later ook zonder schuldgevoel van genieten. Het is ook iets dat een hele levensstijl moet doortrekken. Kinderen moeten merken aan ouders dat ze elkaar werkelijk liefhebben. op deze wijze wordt hetgeen strijd alleen tegen gevoelens maar ook iets van: Ik wil dit cadeau bewaren voor mijn huwelijk omdat God een prachtig plan heeft bedacht dat alleen binnen een huwelijk vervulling kan vinden.

Maar zit het probleem er al vaak niet in dat ouders zelf geen goed zicht hebben op de Bijbelse invulling van het huwelijk? Met daarin alle begrippen van liefde, trouw, intimiteit en sexualiteit etc.
Ik was blij dat mijn moeder het deed. Ik vind al die 'programmaboekjes' over hoe en wat en wanneer je iets moet doen zulke onzin. Bij de een werkt het zo en bij de ander zo.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door monique »

de jeugd van tegenwoordig is wijs genoeg
ga ze juist niet tegen spreken dan gaan ze het juist doen
als ouders zijnde zeg gewoon wees verstandig en doe het veilig hoe moeilijk kan het zijn
jeugd hou je tog niet tegen
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zondag werd gezegd: tegenwoordig nemen mannen de vrouwen. Ook in de platvloerse zin. Maar dat is niet hoe het oorspronkelijk bedeolt was. De eerste man kreeg zijn vrouw van God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door MarthaMartha »

monique schreef:de jeugd van tegenwoordig is wijs genoeg
ga ze juist niet tegen spreken dan gaan ze het juist doen
als ouders zijnde zeg gewoon wees verstandig en doe het veilig hoe moeilijk kan het zijn
jeugd hou je tog niet tegen
arme Monique

Je weet blijkbaar niet hóe mooi dit geschenk is en hoe belangrijk de veiligheid van het huwelijk is om je zó helemaal te geven.

mijn hart huilt echt als ik dit lees.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
monique schreef:de jeugd van tegenwoordig is wijs genoeg
ga ze juist niet tegen spreken dan gaan ze het juist doen
als ouders zijnde zeg gewoon wees verstandig en doe het veilig hoe moeilijk kan het zijn
jeugd hou je tog niet tegen
arme Monique

Je weet blijkbaar niet hóe mooi dit geschenk is en hoe belangrijk de veiligheid van het huwelijk is om je zó helemaal te geven.

mijn hart huilt echt als ik dit lees.
Ik ben het met je eens MM, maar tegenwoordig is dat heel gewoon bij de jeugd. Ik weet niet hoe het op de Veluwe is of in de Randstad,
of in de Achterhoek? Hier in Zeeland (misschien niet overal en niet iedereen) loop je achter als je niet weet van de hoed en de rand, om het maar zo uit te drukken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door Democritus »

albion schreef:
MarthaMartha schreef:
monique schreef:de jeugd van tegenwoordig is wijs genoeg
ga ze juist niet tegen spreken dan gaan ze het juist doen
als ouders zijnde zeg gewoon wees verstandig en doe het veilig hoe moeilijk kan het zijn
jeugd hou je tog niet tegen
arme Monique

Je weet blijkbaar niet hóe mooi dit geschenk is en hoe belangrijk de veiligheid van het huwelijk is om je zó helemaal te geven.

mijn hart huilt echt als ik dit lees.
Ik ben het met je eens MM, maar tegenwoordig is dat heel gewoon bij de jeugd. Ik weet niet hoe het op de Veluwe is of in de Randstad,
of in de Achterhoek? Hier in Zeeland (misschien niet overal en niet iedereen) loop je achter als je niet weet van de hoed en de rand, om het maar zo uit te drukken.
Wat MM bedoeld heeft niet te maken met de 'hoed en rand'. Het gaat meer om het totale besef wat er achter schuilgaat. Ik ben opgegroeid in de randstad en woon in de randstad en weet al heel lang van de 'hoed en de rand'. Maar dat levert niet de reactie op ... laat ze nu maar hun gang gaan.

Achter die reactie gaat juist een wereld van onkunde schuil. Het technische aspect mag men misschien weten. Maar in welke setting juist de seksualiteit, namelijk in het huwelijk, tot zijn recht komt weet men niet.

Dat is juist de reden dat ik eerder pleitte voor voorlichting die verder gaat dan het technische. Ouders, opvoeders moeten juist het emotionele aspect benadrukken. Dat het bedoeling is dat man en vrouw binnen een huwelijk één worden en dat juist het lichamelijke daar één van de mooiste bewijzen van is. Maar die totale overgave kan alleen plaatsvinden binnen een band die onverbrekelijk is, nl het huwelijk. Daarin mag een man en vrouw zich aan elkaar geven zonder bang te hoeven zijn gekwetst te worden.

Ik weet ook wel in een wereld waar scheidingen aan de orde van dag zijn bovenstaand bijna als idealistisch wordt gezien. Maar toch denk ik dat hier de winst voor christenen te halen is. Door hun jeugd met een dergelijk besef op te voeden.

De psychologische en lichamelijke mechanismen die in een mens zitten pleiten juist voor het bewaren van de gemeenschap voor het huwelijk. Als we onze jeugd nu eens duidelijk kunnen maken hoe verwoestend 'de vrije benadering' is voor je eigen leven. Je krijgt misschien kortstondig genot maar maakt er veel mee mee kapot op de lange termijn.

Laten nu juist Gods geboden zo zijn dat deze een dergelijke vrije omgang verbieden. Hebben we er wel eens over nagedacht dat Hij dat niet doet om te plagen maar dat Hij ons iets veel mooiers binnen het huwelijk heeft voorbestemd. Zouden we dan Gods geboden niet willen volgen... want Hij is wijs en alwetend en heeft het best met ons voor.

Als Beter Uit Reisleider (BUR) was ik geweldig blij met een rapportage op RTL4 waarin een deelnemer van BUR aan het woord kwam. Deze rapportage ging over het feit dat de Spaanse Costa's de favoriete bestemming van Nederlandse jongelui zijn. Eerst werden er niet christelijke jongelui geïnterviewd met de vraag wat men op vakantie deed. De conclusie was drank, uitgaan en seks. Vervolgens werd het contrast gemaakt een groep BUR jongelui. Die op het strand rondom een gitaar aan het zingen waren. En waar een meisje in alle schuchterheid mocht zeggen dat ze er niet op uit waren om zoveel jongens of meiden te scoren en niet gezoend had tijdens de vakantie. Terijl een jongen heel open en eerlijk aangaf dat hij de gave van de seksualiteit wilde bewaren voor 1 vrouw en dat dat het meisje zou zijn waarmee hij zou trouwen en dat hij dat wilde geven binnen een huwelijk.

Ik weet ook wel dat niet alle jongelui bij BUR dit ook doen/zeggen....maar ik was helemaal met een dergelijk geluid op RTL 4. Deze jongelui durfden voor de camera voor hun 'achterhaalde' standpunten uit te komen.

Dus Monique denk hier eens over na?......... zou jij zoiets moois niet willen bewaren en ook tegen anderen willen zeggen dat God in Zijn wijsheid een geweldig plan heeft met het huwelijk?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door freek »

Volgens mij hebben mijn ouders het op dit punt wel een heel beetje fout gedaan. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit één woord over seksualiteit gesproken hebben. Toen het er in groep 8 inderdaad al vollop over ging, wist ik dus eigenlijk niets. Monden vielen open natuurlijk, want wie weet dat nou niet. Er waren er overigens nog wel meer, waar het precies zo was. En toen ik eenmaal alles wist, hoopte ik echt van ganser harte dat m'n ouders er nú niet meer over zouden beginnen. Op een gegeven moment gingen ze er echter gewoon vanuit dat we het wel zouden weten, maar ik vond elke toespeling op seksualiteit (door mijn ouders) nog steeds heel genant. En eigenlijk is dat nog steeds wel een beetje zo.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door sela »

albion schreef:Ik ben het met je eens MM, maar tegenwoordig is dat heel gewoon bij de jeugd. Ik weet niet hoe het op de Veluwe is of in de Randstad, of in de Achterhoek? Hier in Zeeland (misschien niet overal en niet iedereen) loop je achter als je niet weet van de hoed en de rand, om het maar zo uit te drukken.
je hoort inderdaad getallen de ronde doen dat 30% van onze refojeugd het met iedereen en veelvuldig doet.
Laatst gewijzigd door sela op 17 aug 2009, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door gertje »

Democritus schreef:
albion schreef:
MarthaMartha schreef:
monique schreef:de jeugd van tegenwoordig is wijs genoeg
ga ze juist niet tegen spreken dan gaan ze het juist doen
als ouders zijnde zeg gewoon wees verstandig en doe het veilig hoe moeilijk kan het zijn
jeugd hou je tog niet tegen
arme Monique

Je weet blijkbaar niet hóe mooi dit geschenk is en hoe belangrijk de veiligheid van het huwelijk is om je zó helemaal te geven.

mijn hart huilt echt als ik dit lees.
Ik ben het met je eens MM, maar tegenwoordig is dat heel gewoon bij de jeugd. Ik weet niet hoe het op de Veluwe is of in de Randstad,
of in de Achterhoek? Hier in Zeeland (misschien niet overal en niet iedereen) loop je achter als je niet weet van de hoed en de rand, om het maar zo uit te drukken.
Wat MM bedoeld heeft niet te maken met de 'hoed en rand'. Het gaat meer om het totale besef wat er achter schuilgaat. Ik ben opgegroeid in de randstad en woon in de randstad en weet al heel lang van de 'hoed en de rand'. Maar dat levert niet de reactie op ... laat ze nu maar hun gang gaan.

Achter die reactie gaat juist een wereld van onkunde schuil. Het technische aspect mag men misschien weten. Maar in welke setting juist de seksualiteit, namelijk in het huwelijk, tot zijn recht komt weet men niet.

Dat is juist de reden dat ik eerder pleitte voor voorlichting die verder gaat dan het technische. Ouders, opvoeders moeten juist het emotionele aspect benadrukken. Dat het bedoeling is dat man en vrouw binnen een huwelijk één worden en dat juist het lichamelijke daar één van de mooiste bewijzen van is. Maar die totale overgave kan alleen plaatsvinden binnen een band die onverbrekelijk is, nl het huwelijk. Daarin mag een man en vrouw zich aan elkaar geven zonder bang te hoeven zijn gekwetst te worden.

Ik weet ook wel in een wereld waar scheidingen aan de orde van dag zijn bovenstaand bijna als idealistisch wordt gezien. Maar toch denk ik dat hier de winst voor christenen te halen is. Door hun jeugd met een dergelijk besef op te voeden.

De psychologische en lichamelijke mechanismen die in een mens zitten pleiten juist voor het bewaren van de gemeenschap voor het huwelijk. Als we onze jeugd nu eens duidelijk kunnen maken hoe verwoestend 'de vrije benadering' is voor je eigen leven. Je krijgt misschien kortstondig genot maar maakt er veel mee mee kapot op de lange termijn.

Laten nu juist Gods geboden zo zijn dat deze een dergelijke vrije omgang verbieden. Hebben we er wel eens over nagedacht dat Hij dat niet doet om te plagen maar dat Hij ons iets veel mooiers binnen het huwelijk heeft voorbestemd. Zouden we dan Gods geboden niet willen volgen... want Hij is wijs en alwetend en heeft het best met ons voor.

Als Beter Uit Reisleider (BUR) was ik geweldig blij met een rapportage op RTL4 waarin een deelnemer van BUR aan het woord kwam. Deze rapportage ging over het feit dat de Spaanse Costa's de favoriete bestemming van Nederlandse jongelui zijn. Eerst werden er niet christelijke jongelui geïnterviewd met de vraag wat men op vakantie deed. De conclusie was drank, uitgaan en seks. Vervolgens werd het contrast gemaakt een groep BUR jongelui. Die op het strand rondom een gitaar aan het zingen waren. En waar een meisje in alle schuchterheid mocht zeggen dat ze er niet op uit waren om zoveel jongens of meiden te scoren en niet gezoend had tijdens de vakantie. Terijl een jongen heel open en eerlijk aangaf dat hij de gave van de seksualiteit wilde bewaren voor 1 vrouw en dat dat het meisje zou zijn waarmee hij zou trouwen en dat hij dat wilde geven binnen een huwelijk.

Ik weet ook wel dat niet alle jongelui bij BUR dit ook doen/zeggen....maar ik was helemaal met een dergelijk geluid op RTL 4. Deze jongelui durfden voor de camera voor hun 'achterhaalde' standpunten uit te komen.

Dus Monique denk hier eens over na?......... zou jij zoiets moois niet willen bewaren en ook tegen anderen willen zeggen dat God in Zijn wijsheid een geweldig plan heeft met het huwelijk?

En wij hebben als ouders de taak om dit al heel jong aan onze kinderen te leren, dat bestaat niet alleen uit sexuele opvoeding..of beter gezegd, sexuele opvoeding is meer als alleen de daad
Begint al om een klein kind weerbaar te maken, omgangsvormen, kleding, enz..een kind te leren, respect te hebebn voor eigen lichaam en die van een ander, enz
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door vlinder »

sela schreef:je hoort inderdaad getallen de ronde doen dat 30% van onze refojeugd het met iedereen en veelvuldig doet.
Dat kan dus niet, ze zijn bij mij nog niet langs geweest... ::bye
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:
sela schreef:je hoort inderdaad getallen de ronde doen dat 30% van onze refojeugd het met iedereen en veelvuldig doet.
Dat kan dus niet, ze zijn bij mij nog niet langs geweest... ::bye
:quoi :mosc
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
vlinder schreef:
sela schreef:je hoort inderdaad getallen de ronde doen dat 30% van onze refojeugd het met iedereen en veelvuldig doet.
Dat kan dus niet, ze zijn bij mij nog niet langs geweest... ::bye
:quoi :mosc
ja, dan rijst er wel een vraag... :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
vlinder schreef:
sela schreef:je hoort inderdaad getallen de ronde doen dat 30% van onze refojeugd het met iedereen en veelvuldig doet.
Dat kan dus niet, ze zijn bij mij nog niet langs geweest... ::bye
:quoi :mosc
ja, dan rijst er wel een vraag... :OO3
Wat ik bedoel: ik hou niet van woorden als iedereen, altijd, overal, veelvuldig enz. Dat ge-overdrijf....
30% doet het niet met iedereen, want bij mij zijn ze nog niet geweest...snappie? :mosc :mosc
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door Bureaucraat »

Misschien val jij niet meer in de categorie adolescent, vlinder.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: goede sexuele voorlichting nodig!?

Bericht door vlinder »

Bureaucraat schreef:Misschien val jij niet meer in de categorie adolescent, vlinder.
Ben ik volwassen? :yahoo :yahoo :yahoo
Memento vindt van niet... :?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie