Bereken nu je ecologische voetafdruk

Mijn ecologische voetafdruk zit op het niveau van:

Noord Amerika (>6 ha)
4
13%
'West'-Europa (4-6 ha)
18
58%
'Zuid'-Europa (1,8 - 4 ha)
6
19%
het gemiddelde (1,8 ha)
2
6%
Tweede/Derde wereldlanden (<1,8 ha)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 31

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Er lopen inderdaad verschillende lijnen in de discussie. Het zijn ook complexe problemen die veel met elkaar te maken hebben. De oorsprong van alle kwaad zit 'em wat mij betreft in een totaal verkeerde visie op de natuur, die zeer dominant is in onze Westerse cultuur. Namelijk: dat de natuur er is terwille van de mens.
David J schreef:Overigens - ik eet bijna elke dag vlees. Maar ik vind dat ik eigenlijk zou moeten minderen.
Is het woord 'eigenlijk' niet volksvijand nummer 1 voor de christen?

Op zich eten wij ongeveer om de dag vlees, maar dan biologisch en +/- 75 gram p.p. Hierdoor weten we de kosten van het biologische vlees (2-3x duurder dan gewoon vlees) te beperken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zinnen met 'eigenlijk' erin kun je overslaan. Tenzij je in feite bedoelt dat het eigenlijk er uit moet estreept. :mrgreen:

1 Koe beslaat een deel grond. Dat kan voor bloemkolen gebruikt worden. Bovendien eet hij ook nog graan. Dat kan voor brood gebruikt worden. Ik kan het niet precies berekenen, maar de uiteindelijk hoeveelheid vlees is denk ik toch kleiner dan wat hij opgevreten heeft.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

refo schreef: Ik kan het niet precies berekenen, maar de uiteindelijk hoeveelheid vlees is denk ik toch kleiner dan wat hij opgevreten heeft.
Jup,

7 boterhammen + een warme maaltijd + 2 liter water =+/- 2,6 kg

Dit eet ik ongeveer iedere dag. Toch wordt ik niet iedere dag 2,6 kg zwaarder, rara?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Mischantus, wat eet en drink jij elke dag?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Boe.

(zo, nu staat de topic weer op de 'Vandaag gepost'-pagina :wink:).
wouter75

Bericht door wouter75 »

David J schreef:Mijns inziens lopen hier twee discussies door elkaar heen:
1. Het probleem van de armoede en de ongelijke verdeling tussen het Westen en de Derde Wereld
2. Het probleem van van de capaciteit van de aarde.

Voor het eerste probleem helpt het idd niet als wij minder gaan consumeren.
Maar wel als wij anders gaan consumeren. We zeggen dit erg makkelijk, maar ik ben wel benieuwd hoeveel mensen nu echt kijken naar de ethische consequenties van hun koopgedrag.
Engeland en Belgie zijn wat dat betreft volgens mij verder ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Bereken nu je ecologische voetafdruk

Bericht door Gian »

Noordpool-ijs groeit enorm aan. Nieuwe ijstijd?


http://www.foxnews.com/story/0,2933,517035,00.html
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bereken nu je ecologische voetafdruk

Bericht door freek »

Gian schreef:Noordpool-ijs groeit enorm aan. Nieuwe ijstijd?


http://www.foxnews.com/story/0,2933,517035,00.html
Merk jij hier al iets van een aankomende ijstijd??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Bereken nu je ecologische voetafdruk

Bericht door Marnix »

Merk je zoveel van opwarming van de aarde? :) het blijft af en toe koud en af en toe warm. Dat was altijd al zo :)

En toen het in Nederland -20 was waren er mensen die riepen: Hoezo, de arde wordt steeds warmer :D Als er een ijstijd aan zou komen zou je het ook niet in een paar jaar tijd merken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie