Zondagsrust

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Zondagsrust

Bericht door Marc_44 »

Mara schreef:In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
... terwijl veel ondernemers, ook niet-christelijke, tegen zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Marc_44 schreef:
Mara schreef:In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
... terwijl veel ondernemers, ook niet-christelijke, tegen zijn.
Dat denk ik ook, want de VVDer die ik vanmorgen op de radio hoorde, klonk enigszins... geprikkeld.
"De ondernemers moeten er nu zelf wel een feestje van gaan maken, het besluit is er nu door, dus..."
Ik heb zelf nog nooit een kleine zelfstandige gehoord, die dolgraag op zondag open wil, integendeel.
Ook ken ik diverse ondernemers met personeel, die het ook niet willen.
Het kost vaak meer dan het oplevert.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsrust

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:
Natuurlijk moet er op zondag gegeten en eten klaargemaakt worden, maar op een sobere wijze die niet veel voorbereidings- en opruimtijd kost is volgens mij wel van belang. En uit ervaring weet ik ook dat het niet eenvoudig is om de zondag te heiligen in een gezin met opgroeiende kinderen.
Mijn oma schilde de aardappelen niet op zondag. Op zaterdag schilde ze dubbel, hoefde ze op zondag alleen nog maar even op het vuur te zetten en klaar. Ook het vlees werd de dag tevoren gestoofd. En bewuste oma wist zich verbonden met de gereformeerde kerk, niet met een reformatorisch genoodschap ! De discussie over BBQ op zondag in refo-land verbaast me dus ten zeerste.
Mijn ouders hebben ook nooit op zondag de aardappels geschild. Volgens mij is de sabbatviering
toch wel veel ruimer geworden de laatste jaren...
In Engeland bij de Strict Baptist (jaren geleden) begon de Sabbat op zaterdagavond na 7 uur. Dan moest alle huiselijke karweitjes gedaan zijn, ook buiten moet dan alles opgeruimd zijn. Want dan begint de zondagsrust al in te gaan (zelf heb ik dat niet meegemaakt, maar de ouderen van de Bethesda Homes vertelden me dat). Op zondag wordt er in Engeland in de gezinnen van de Strict Baptist niet gekookt, misschien tegenwoordig wel, want ook daar verandert alles heel snel. Wij kregen alles koud (dikke plak ham, chips, sla, kaas, tomaat, kip, etc. Wat we wel kregen was een jacket potato wat voor de dienst al in de oven werd gezet, tijdens de dienst op een heel laag vuur gaar 'gestoofd' werd en als het tijd was om te gaan eten was de jacket potato ook ready. In de jaren zestig liepen ze allemaal naar de kerk met een mandje waarin een lunchpakket was en na de dienst werd er gezamenlijk gegeten, thee werd gereserveerd. De kinderen gingen dan naar de zondagsschool, de ouderen liepen over het kerkhof of maakten hier en daar een praatje. Daarna was het tijd voor de prayer-meeting (3x20 minuten gaat er een member van de Church in gebed, daarna een korte meditatie van de pastor (of eerst een meditatie en daarna het gebed voor land, volk en kerk) dan was er weer even een tussenpauze en dan werd er weer een preek gehouden. Tegenwoordig zie je dat niet meer. Ze nemen nu de auto, bus of trein op zondag om een dienst bij te wonen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zondagsrust

Bericht door Orchidee »

In Romeinen 14:5 zegt Paulus dat het houden van een speciale dag MAG en niet MOET.
De sabbat is er voor de mens en door God ingesteld, de mens is er niet voor de sabbat, de zondag is ingesteld door de mens.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zondagsrust

Bericht door Panny »

Ik vind het ook erg lastig om een (Bijbelse) mening te vormen over de zondagsrust.
Ook als je kijkt naar de geschiedenis (bijvoorbeeld eerste christenen) en hoe de zondag door christenen wereldwijd op verschillende manieren gehouden word.
Ik denk ook dat het meer een mogen is dan een moeten.
En wat dat betreft ben ik ook dankbaar dat we hier in Nederland op zondag vrij kunnen zijn, twee keer naar de kerk mogen om Gods Woord te horen, etc.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Panny schreef:Ik vind het ook erg lastig om een (Bijbelse) mening te vormen over de zondagsrust.
Ook als je kijkt naar de geschiedenis (bijvoorbeeld eerste christenen) en hoe de zondag door christenen wereldwijd op verschillende manieren gehouden word.
Ik denk ook dat het meer een mogen is dan een moeten.
En wat dat betreft ben ik ook dankbaar dat we hier in Nederland op zondag vrij kunnen zijn, twee keer naar de kerk mogen om Gods Woord te horen, etc.
Misschien is het raadzaam dat we minder in termen als moeten en mogen denken. Maar is het nuttig, noodzakelijk en leidt het ons af van het overdenken van Gods Woord?
Als je net uit de kerk komt en je schuift voor je tv, denk ik niet dat je dan nog de gehoorde preek kunt overdenken.
God heeft de zondag=rustdag apart gezet, heilzaam voor lichaam en geest.
Het verwatert meer en meer, er is hier in de stad weinig verschil tussen de dagen van de week.
De zondagsrust in Haaksbergen was er niet.
Wat verschrikkelijk om al die berichten te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Zondagsrust

Bericht door Profesto »

Ik denk bij dit soort onderwerpen altijd aan wat Jezus zei: 'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.'

In dat licht zie ik geen reden om deze dag totaal anders te zien dan andere dagen in de week.

Ik vind het wel van grote waarde dat ik op zondag naar de kerk kan gaan en verder lekker rustig aan te doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Profesto schreef:Ik denk bij dit soort onderwerpen altijd aan wat Jezus zei: 'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.'

In dat licht zie ik geen reden om deze dag totaal anders te zien dan andere dagen in de week.

Ik vind het wel van grote waarde dat ik op zondag naar de kerk kan gaan en verder lekker rustig aan te doen.
Dat vind ik een dooddoener.
Als je de zondag, als christen, hetzelfde ziet als een donderdag of zaterdag, moet je niet gaan klagen als de 24uurs economie verder doorgevoerd wordt en er straks helemaal geen verschil meer is in dagen van de week.
God gaf deze dag niet voor niets! Hij is apart gezet buiten de andere 6.
Dan past het niet om daar zo nonchalant mee om te gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Zondagsrust

Bericht door Profesto »

Ik wist niet dat uitspraken van Jezus tegenwoordig ook al als dooddoener neergezet mochten worden. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Profesto schreef:Ik wist niet dat uitspraken van Jezus tegenwoordig ook al als dooddoener neergezet mochten worden. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Je begrijpt me verkeerd en m.i. interpreteer je ook de uitspraak verkeerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondagsrust

Bericht door Luther »

Profesto schreef:Ik denk bij dit soort onderwerpen altijd aan wat Jezus zei: 'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.'
In dat licht zie ik geen reden om deze dag totaal anders te zien dan andere dagen in de week.
De eerste zin strijdt met de tweede zin.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Zondagsrust

Bericht door Dipper »

Mara schreef:In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
Ik woon in het Dordtse stadcentrum. De shoppers lopen aan de deur voorbij. Ik zal op zondag niet winkelen in principe. Maar er zijn twee punten:
- kan ik van medeburgers die geen christen zijn verlangen of eisen dat ze binnen blijven op zondag? Nee. De mensen die lopen te winkelen, lopen er verveeld bij en hebben kennelijk niks omhanden dan verveling.
- ik weet nog niet wat ik zal doen mocht het me overkomen dat ik op zondagmiddag geen toiletpapier meer in huis heb en heel nodig moet. De winkel is op steenworp afstand.
- winkelen is geen arbeid. De winkel runnen wel.
- in veel Zeeuwse dorpjes waren rond 1900 de bakker en kruidenier even open op zondagmorgen heel vroeg. Om toch even de verse dingen te kunnen bieden. Geef ons heden ons dagelijks brood geld voor alle 7 dagen. God rust ten zevenden dage maar Hij laat ons op die dag niet als wezen achter.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zondagsrust

Bericht door Ad Anker »

Dipper schreef:
Mara schreef:In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
Ik woon in het Dordtse stadcentrum. De shoppers lopen aan de deur voorbij. Ik zal op zondag niet winkelen in principe. Maar er zijn twee punten:
- kan ik van medeburgers die geen christen zijn verlangen of eisen dat ze binnen blijven op zondag? Nee. De mensen die lopen te winkelen, lopen er verveeld bij en hebben kennelijk niks omhanden dan verveling.
- ik weet nog niet wat ik zal doen mocht het me overkomen dat ik op zondagmiddag geen toiletpapier meer in huis heb en heel nodig moet. De winkel is op steenworp afstand.
- winkelen is geen arbeid. De winkel runnen wel.
- in veel Zeeuwse dorpjes waren rond 1900 de bakker en kruidenier even open op zondagmorgen heel vroeg. Om toch even de verse dingen te kunnen bieden. Geef ons heden ons dagelijks brood geld voor alle 7 dagen. God rust ten zevenden dage maar Hij laat ons op die dag niet als wezen achter.
In Afrika gingen we zondags met onze gastvrouw mee naar het winkelcentrum. Na de kerkdienst. Was erg handig, want ze was toen toch dichtbij de winkels en het was best een hele reis. Ze dachten er totaal niet over na dat dit niet mocht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Dipper schreef:
Mara schreef:In Dordrecht mogen nu ook elke zondag de winkels open zijn, vanaf 12 uur.
Ik woon in het Dordtse stadcentrum. De shoppers lopen aan de deur voorbij. Ik zal op zondag niet winkelen in principe. Maar er zijn twee punten:
- kan ik van medeburgers die geen christen zijn verlangen of eisen dat ze binnen blijven op zondag? Nee. De mensen die lopen te winkelen, lopen er verveeld bij en hebben kennelijk niks omhanden dan verveling.
- ik weet nog niet wat ik zal doen mocht het me overkomen dat ik op zondagmiddag geen toiletpapier meer in huis heb en heel nodig moet. De winkel is op steenworp afstand.
- winkelen is geen arbeid. De winkel runnen wel.
- in veel Zeeuwse dorpjes waren rond 1900 de bakker en kruidenier even open op zondagmorgen heel vroeg. Om toch even de verse dingen te kunnen bieden. Geef ons heden ons dagelijks brood geld voor alle 7 dagen. God rust ten zevenden dage maar Hij laat ons op die dag niet als wezen achter.
Hoe hebben de mensen dat toch altijd gedaan he.
Zou er vroeger nooit iemand op zondag zonder wc papier of aardappels hebben gezeten denk je?
Mijn opa en oma waren bij tijden zo arm, dat ze met hun grote gezin zonder eten zaten op zaterdag. Het laatste sneetje brood was er net door gegaan.
Opa en oma gingen op de knieën, bekommerd, want hoe moesten ze morgen al die monden voeden, geen geld, geen eten en vrijwel alle winkels waren al dicht.
Maar de Heere zorgde!
Er werd aangebeld, opa deed open, zag niemand, maar op de stoep stond wel een kist boordevol aardappelen, groenten, brood en een stuk vlees.

Wat zijn wij daar ver vanaf geraakt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie