Zondagsrust

Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:Als eerste heb ik niet de moeite gelezen om 17 pagina's door te lezen, (...)
Pas maar op dat het jouw verhalen niet insgelijks vergaat.
Ik kan dat een ander niet kwalijk nemen. Mijn verhalen zullen door de meeste mensen niet gelezen worden en zeker niet door mensen die zich net aansluiten bij een onderwerp. Of je moet zeeën van tijd hebben. trouwens sommige onderwerpen beginnen heel anders dan ze eindigen.... dan kun je al helemaal niet on topic reageren. Dus ja.... ik lees meestal de laatste 3 of 4 bladzijdes en dan heb je vaak de kern wel weer te pakken. Daarnaast wilde ik ook alleen maar een gedachte lanceren..... Jij bent moderator, jij leest waarschijnlijk ALLES! Ik heb nog andere dingen te doen, die ook belangrijk zijn. Trouwens jammer dat je dan weer zo'n zin moet lanceren, uit woorden kun je de toon niet halen.... ik kan er dus alle kanten mee op....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Tiberius »

Alles is wel erg veel, maar de meeste postings lees ik wel, ja.
Wat ik maar wil zeggen, is dat sommige van je standpunten hieronder al besproken zijn.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:Alles is wel erg veel, maar de meeste postings lees ik wel, ja.
Wat ik maar wil zeggen, is dat sommige van je standpunten hieronder al besproken zijn.
Sommige.... dus niet alle.... kan ik toch nog iets toevoegen....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door JolandaOudshoorn »

:) Nou ja, morgen is het Vaderdag, dus dan wordt het misschien toch nog wel gezellig :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door ZWP »

Zou zeggen dat zondag juist bij uitstek een dag is om te barbecueën, een gezellige gezinsactiviteit waar je waarschijnlijk meer tijd voor hebt dan doordeweeks...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
Zou zeggen dat zondag juist bij uitstek een dag is om te barbecueën, een gezellige gezinsactiviteit waar je waarschijnlijk meer tijd voor hebt dan doordeweeks...
De zondag is de dag bij uitstek om met het de dienst van de Heere door te brengen en niet opgeslokt te worden door alle aardse beslommeringen.
Als de barbecue daarbij helpt, dan vooral doen. Voor mezelf zou ik daar mijn twijfels bij hebben. Hoewel ik het ook altijd wel weer lastig vind in een gezin: je wilt de zondag enerzijds graag het hoogtepunt van de week maken (en dus gezellig), anderzijds wil je er ook inhoud aan geven: preek nabespreken, goed boek lezen, zingen.

Ik vind het jammer dat ds. Hoekman alleen maar wijst op de kerkgang: als je gewoon naar de kerk kunt, is er verder niets aan de hand.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door helma »

eilander schreef:
De zondag is de dag bij uitstek om met het de dienst van de Heere door te brengen en niet opgeslokt te worden door alle aardse beslommeringen.
Als de barbecue daarbij helpt, dan vooral doen. Voor mezelf zou ik daar mijn twijfels bij hebben. Hoewel ik het ook altijd wel weer lastig vind in een gezin: je wilt de zondag enerzijds graag het hoogtepunt van de week maken (en dus gezellig), anderzijds wil je er ook inhoud aan geven: preek nabespreken, goed boek lezen, zingen.

Ik vind het jammer dat ds. Hoekman alleen maar wijst op de kerkgang: als je gewoon naar de kerk kunt, is er verder niets aan de hand.

dit vind ik zo herkenbaar!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Mara »

Het is eigenlijk een beetje vreemde vraag. Moeder wil waarschijnlijk niet, vanwege de opruimbesognes, die je nu eenmaal hebt na zo'n bbq.
"Gewoon een maaltijd bereiden, koken" geeft het minste rommel.
Bbq, gourmetten, grillen, het is vette troep en afwas, extra schaaltjes, het aangekoekte rooster, noem maar op.
Het klinkt een beetje als: de ds ziet geen bezwaar, dus.... wat is het bezwaar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het is wel zo dat de Nederlandse Zondagsviering toch wel heel streng is...... zei ooit iemand tegen mij en ik moest dat (helaas) beamen en vooral als je in de grote stad woont. Het was voor mij een cultuurschok toen ik in de vacantielanden Italie, Duitsland en zelfs in het dichtbij gelegen Belgie kwam. Een nog grotere schok was voor mij Indonesie, waar men op zondag (nota bene!) na afloop van de kerkdienst in de grote Immanuelkerk op het Merdekaplein gezellig ging eten....
Mijn primitieve gedachten waren `die mensen komen niet in de hemel, dat zijn grote zodaren`!`In de week na dat gebeuren sprak ik er met Indonesische kennisen over en wat bleek... deze goede en bijbelgetrouwe christenen spraken over `s lands wijs, `s lands eer` en vonden juist dat wìj, Nederlanders alles zo letterlijk namen wat de zondag betreft. De zondag is een fèèstdag zeiden ze en we mogen goede en blijde dingen doen, zoals van en met elkaar genieten van een goede kerkdienst, een fijn gesprek, ja ook over de kerkdienst die we beleefden en het gezellig samen eten.
En nu: na zoveel jaren woon ik sinds 2007 in Brazilie. Weer een cultuurschok: `goede` Roomsen en `goede`Pinksterchristenen, (over Jehova`getuigen en andere secten zullen we het maar niet hebben.) En....de dorpswinkel is zondag de hele dag open en de eigenaar zit in het parochiebestuur. en...., en.... ach, begrijpen doen we het toch niet en als je (gebrekkig in elkaars taal) met elkaar spreekt over wat nodig is voor een mens om goed te leven en te sterven (maar wat is gòed) dan begrijp je elkaar en als de Bijbel open gaat en je leest over God, Die de mens liefheeft en wij getuigen dienen te zijn van Hem dan vallen al die zogenaamde onbenulligheden weg.
En hier is het practisch elke zondag mooi weer en er wordt hier dan wat afge-barbeque-d en de priester (die toevallig op zondag in de parochie voorgaat) doet gezellig mee (en er is hier al zo`n groot priestertekort: 1 op de 25 parochies heeft een `eigen priester!
(0ndeugend denk ik dan:`het lijken de Gereformeerde Gemeenten wel).
En hoe het in die andere parochies gaat, die geen eigen priester hebben: dat vertel ik een andere keer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door helma »

Mara schreef:Het is eigenlijk een beetje vreemde vraag. Moeder wil waarschijnlijk niet, vanwege de opruimbesognes, die je nu eenmaal hebt na zo'n bbq.
"Gewoon een maaltijd bereiden, koken" geeft het minste rommel.
Bbq, gourmetten, grillen, het is vette troep en afwas, extra schaaltjes, het aangekoekte rooster, noem maar op.
Het klinkt een beetje als: de ds ziet geen bezwaar, dus.... wat is het bezwaar?
ik zou me als moeder een beetje in de kou voelen staan na zo'n antwoord.
Wat een gedoe extra; een BBQ
(hij mag zelf vast altjd gewoon 'aanschuiven' :huhu )
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door ZWP »

helma schreef:
Mara schreef:Het is eigenlijk een beetje vreemde vraag. Moeder wil waarschijnlijk niet, vanwege de opruimbesognes, die je nu eenmaal hebt na zo'n bbq.
"Gewoon een maaltijd bereiden, koken" geeft het minste rommel.
Bbq, gourmetten, grillen, het is vette troep en afwas, extra schaaltjes, het aangekoekte rooster, noem maar op.
Het klinkt een beetje als: de ds ziet geen bezwaar, dus.... wat is het bezwaar?
ik zou me als moeder een beetje in de kou voelen staan na zo'n antwoord.
Wat een gedoe extra; een BBQ
(hij mag zelf vast altjd gewoon 'aanschuiven' :huhu )
Wacht ff hoor.... een bbq is toch typisch iets voor de vaders.... :OO3 Lekker met vuur spelen én eten bereiden! Dan mag je best even helpen met opruimen toch?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Dodo »

Mijn gedachte was dat ze het een keer moesten proberen, en dan vader alles laten voorbereiden. Ik denk dat hij geen idee heeft hoeveel werk een bbq is. Niet alleen voorbereiden, maar ook opruimen.
Maar als je dat doet, zit de moeder een hele poos alleen op de bank terwijl hij aan het ploeteren is in de keuken.

Ik denk niet dat je op zondag ingewikkelde maaltijden moet klaarmaken, dat kan de rest van de week wel.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Mijn gedachte was dat ze het een keer moesten proberen, en dan vader alles laten voorbereiden. Ik denk dat hij geen idee heeft hoeveel werk een bbq is. Niet alleen voorbereiden, maar ook opruimen.
Maar als je dat doet, zit de moeder een hele poos alleen op de bank terwijl hij aan het ploeteren is in de keuken.

Ik denk niet dat je op zondag ingewikkelde maaltijden moet klaarmaken, dat kan de rest van de week wel.
Nou ja, je kunt ook zo'n kant en klaar BBQ kopen die je na gebruik weggooit, of zo'n simpele waar je de roosters in de vaatwasser kunt zetten, en een kant en klare vleesschotel, of op zaterdag klaarmaken, en plastic borden en bestek, dan heb je wellicht minder werk dan een andere maaltijd bereiden op de zondag zelf.

Ik vind dit echt weer zo'n vraag van wat mag wel en wat mag niet, de vraag zou anders moeten zijn.
Welke zaken houden mij van God en Zijn Woord af, en welke kan ik laten te doen?

Houd een BBQ je daarvan af? Niet doen dan.
Houd een BBQ je daarvan niet af? Prima om te doen dan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondagsrust

Bericht door Dodo »

Ik vind dit echt weer zo'n vraag van wat mag wel en wat mag niet, de vraag zou anders moeten zijn.
Welke zaken houden mij van God en Zijn Woord af, en welke kan ik laten te doen?
Op zich is dit juist. Maar in een gezin kun je dus verschil van mening hebben hierover en dan moet je er toch uit komen. Je wil niet veel werk moeten doen op zondag, maar je wil wel dat het een fijne dag is. Dat vraagt soms wat onderhandelen en overwegen. Maar zeker als vader en moeder niet helemaal op dezelfde lijn zitten, is het lastig.
Plaats reactie